Är du foderföretagare?

Sv: Är du foderföretagare?

*lånar*

SAM ifyllt! Fast jag förstår inte att det kan bli så mycket liv om den här regeln. De som jag pratat med IRL skakar på axlarna och skriver journal. Alla har väl ändå koll på var, när och vad för något dom köper till sina djur, eller? Nog måste ni väl ha uppskivet någonstans när ni tog hem hö senast, eller när ni köpte ert foder? Hur lägger ni annars upp budget eller kollar vad hästarna kostar er?
 
Sv: Är du foderföretagare?

scarlettlady skrev:
*lånar*

SAM ifyllt! Fast jag förstår inte att det kan bli så mycket liv om den här regeln. ?

Inte jag heller...:confused: För oss som är stora producenter av nötkött, och även har mjölkkor så var det ju enkelt, bara att fylla i:smirk:

Det drabbar ju inte mina hästar ändå...de ska inte gå till livsmedel förhoppningsvis iallfall...
 
Sv: Är du foderföretagare?

Självklart har jag gjort det. Skedde så sent som igår när jag lämnade i SAM-blanketten till Länsstyrelsen. Säljer både grov- och kraftfoder till hästar samt att gårdens får behöver en del också. Det administrativa merarbetet verkar vara enkelt att styra upp, bara att skaffa en pärm till där en kopia på alla foderfakturor sätts in, samt analyser m.m
 
Sv: Är du foderföretagare?

*lånar*

Jaha, fint. Så nu ska jag inte kunna ge mina hästar en påse äpplen eller morötter utan att kunna visa upp kvitto på vart jag köpt dem, vart de kommer ifrån och vem som importerat dem??

Vi byter dessutom varor med vår granne, ex. stängselstolpar, ägg, mot havre. Inga kvitton alltså. Så då ska inte sån grannvänlig handel kunna fortsätta på ett smidigt sätt??
 
Sv: Är du foderföretagare?

ancan skrev:
Inte jag heller...:confused: För oss som är stora producenter av nötkött, och även har mjölkkor så var det ju enkelt, bara att fylla i:smirk:

Det drabbar ju inte mina hästar ändå...de ska inte gå till livsmedel förhoppningsvis iallfall...

Det är ju lite skillnad på måste eller kan slippa. :smirk:
 
Sv: Är du foderföretagare?

Under mina dryga 20 år med hästar har jag märkt att just hästfolk är experter på att vilja slippa. För att vara en hobby med så mycket jobb bakom så är folk verkligen slöa.
 
Sv: Är du foderföretagare?

Kanske just därför man vill slippa. För att det är så mycket jobb bakom. Är det en hobby så är det.
 
Sv: Är du foderföretagare?

Har skickat in SAM-blanketten, så nu är man foderföretagare
 
Sv: Är du foderföretagare?

Jag har inte registrerat och kommer inte gör förrän jag skaffar ny häst/ar eller det kommer hit någon inackordering.

Unghästen har stämpel i passet, valacken har det inte men om jag inte ska bryta mot reglerna ska han få det (han är behandlad en miljard ggr med medikamenter som ger livstidskarens innan han fick pass).

Så jag behöver helt enkelt inte. Och av samma anledning så har ag inte bemödat mig om att kolla om min hösilageleverantör har registrerat sig (men det är jag rätt säker på, han tar det himla seriöst och går på kurser etc)

Det jag tror det är liv om är för att så otroligt många köper sitt grovfoder svart, och då blir det liasom svårt att presentera de kvitton som krävs :angel: Dessutom är det ju en årlig avgift, och avgifter finns det väl egentligen ingen som tycker om.

Men den dag jag har en häst i stallet som inte har livstids slaktkarens kommer jag att ansöka, jag ser det inte som varken krångligt eller en speciellt stor grej. Däremot tänker jag inte göra det när jag så att säga inte behöver, eftersom det faktiskt innebär en kostnas. (Mina hästar har alltså livstidskarensen redan innan det här, jag skulle INTE skriva i en livstidskarens bara för att slippa registrera mig)

Dock ger jag mig f*n på att jag kommer få betala iaf, för det lär väl bli kontroller under andra halvan av 06, och hur iordning allt än är så brukar man ju få betala *mutter*
 
Sv: Är du foderföretagare?

*lånar knapp*

Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med alla kg fjolårshö jag nu har(stoet inte varit hemma i vinter) - som jag varken har telnr eller vetskap om vem som odlat det...vem tänkte på det då liksom?Vad gör man då?
 
Sv: Är du foderföretagare?

Det här är ju helt otroligt. Det här har jag inte ens hört talas om innan... Så nu ska man alltså behöva spara kvitton på allt inköpt foder då? Suck! säger jag bara...

Ska Jordbruksverket hålla reda på ngt slags register gällande det här då? Ska man behöva uppdatera sin registrering så fort man skaffar en till häst/en häst säljs.

Malu
 
Sv: Är du foderföretagare?

Svarar mig själv så ingen blir putt.
Men ju mer jag läser om detta (finns ju på andra ställen just nu ang detta) ju mer ser jag att dom som inte är emot att skriva blanketter och betala årlig avgift är ju just dom som inte behöver. Dom som redan har stämpel eller har gett medicin så dom inte får låta dom gå till slakt. Lustigt va?! (ironisk)
 
Sv: Är du foderföretagare?

Har du inte någon som ska äta det så är du ju inte någon foderhanterare.
 
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Svarar mig själv så ingen blir putt.
Men ju mer jag läser om detta (finns ju på andra ställen just nu ang detta) ju mer ser jag att dom som inte är emot att skriva blanketter och betala årlig avgift är ju just dom som inte behöver. Dom som redan har stämpel eller har gett medicin så dom inte får låta dom gå till slakt. Lustigt va?! (ironisk)
Fast jag behöver det... Men att jag inte klagar är för att fördelarna överväger nackdelarna, och för att vi redan har fört journal rätt så länge.
 
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Svarar mig själv så ingen blir putt.
Men ju mer jag läser om detta (finns ju på andra ställen just nu ang detta) ju mer ser jag att dom som inte är emot att skriva blanketter och betala årlig avgift är ju just dom som inte behöver. Dom som redan har stämpel eller har gett medicin så dom inte får låta dom gå till slakt. Lustigt va?! (ironisk)

Vill bara påpeka att jag 'gnällde' på att det kostar, fast jag alltså inte behöver bekymra mig (än, men någon gång skaffar jag väl fler hästar, och det brukar ju komma hit inhyrda 'projekt' med ojämna mellanrum). Däremot är själva 'pappersexcersisen' inget jag tycker är speciellt krångligt, en ansökan att fylla i, och fakturorna/kvittona sparar jag redan.

Men jag ogillar skarpt att det kostar, och säkert kommer kosta för kontrollerna med :crazy:
 
Sv: Är du foderföretagare?

Jag har fyllt i SAM 2006 så jag är väl foderföretagare!!

Men mina hästar sk ainte bli mat, men jag har ju får som vi själva slaktar och äter upp. Så då kommer jag inte ifrån den där registreringen va? Även om vet. skriver in i passen?:confused:
 
Sv: Är du foderföretagare?

Vad är det för fördelar att få mer papper att spara och skriva.
Detta är Sverige i ett nötskal.
Tänk om vi hade bott i tex Frankrike då hade många bönder kommit med sina traktorer el dyl och protesterat i trafiken eller något.
Här sitter vi och skriver det är ok. Fast man eg inte tycker att det är ok.
 
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Vad är det för fördelar att få mer papper att spara och skriva.
Detta är Sverige i ett nötskal.
Tänk om vi hade bott i tex Frankrike då hade många bönder kommit med sina traktorer el dyl och protesterat i trafiken eller något.
Här sitter vi och skriver det är ok. Fast man eg inte tycker att det är ok.
Fördelarna är att man slipper slakta ut hela stall på grund av smitta som man inte vet var det kom ifrån, eller dumpa foder som man heller inte vet var det kom ifrån för att man inte fört journal . Då vet man heller inte vem som mer har fått den smittan. Nu kan man hålla reda på sådant.
 
Sv: Är du foderföretagare?

Det där var dåligt svar tycker jag.
Vi köper in hösilage och hö från EN BONDE. Med analys. Så nog vet jag vart all mat kommer ifrån. Jag behöver inte föra journal för det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 732
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 268
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: geting
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 629
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp