Är du foderföretagare?

Sv: Är du foderföretagare?

*kl*

Visst är jag det :)

Reggad i och med att SAM skickades in.

/Mike
 
Sv: Är du foderföretagare?

"gejsa"

Alla har inte kolla på vart de köper sitt foder ifrån. En del köper också svart, så för att tillexempel kunna bryta en smittkedja snabbt så är det ju kanske inte så dumat att man vet var man har köpt fodret ngnstans!
 
Sv: Är du foderföretagare?

Är registrerad i samband med att min SAM ansökan lämnades in.
Numera hänger det listor i mitt stall som fylls i då nytt foder kommer. en lista i vardera stall avdelningen och en i foder kammaren ...hoppas det ska vara tillräckligt?!?!?
 
Sv: Är du foderföretagare?

Men hur ska jag göra då. Jag hyr en box hos grannen. De har anmäls sig som foderföretagare men jag köper inte hö av dem (de har inget eget hö utan köper i sin tur) utan hämtar gratis hemma hos pappa så jag har ju inga kvitton på höt. Inte häller havren för den hämtar jag också hos pappa. Han har alltså eget jordbruk och har givetvis anmlät sig som foderföretagare. Tillskotten som jag ger hästen köper jag i ullared och så får han lite morötter och knäckebröd i från Ica så det är ju inte så att man sparat kvittona av detta precis. Ullaredskvittona har ju tendens till att bli himla långa med så de är ju lite bökiga att ha kvar :rofl:

Verkar helskumt hela den här reglen tycker jag.
Inte nog med att man precis svalt att man fått betala nästa 2000 spänn för det där himla passet nu kommer detta med.
Vad komme nästa gång? Att man ska anmäla vart ens häst har bajsat med så det vet om det på jordbruksverket? ;)
 
Sv: Är du foderföretagare?

Nej, nästa gång kommer det en blankettanmälan om hur mycket en häst bajsar. *ler*
Eftersom din pappa är foderföretagare så är det ju han som skriver. Det är ju en annan blankett när man producerar och en annan för den som köper.
 
Senast ändrad:
Sv: Är du foderföretagare?

Enligt jordbruksverket räcker det att man förvarar hö...

Höet kommer ju att förbrukas men kanske inte förrän till hösten...jag bara undrar vad man gör när man inte vet ett dugg om uppgifterna vart det kommer ifrån...fick ju hemlevererat dessutom.Ska man behöva slänga 4 ton hö bara för att det inte finns uppgifter?

Kommer ändå köpa hö av foderbolag framöver så den biten ordnar sej ändå.Det har jag gjort förut och kommer att göra igen.
 
Sv: Är du foderföretagare?

*knapplån*

Så man ska alltså spara alla kvitton på foder man köper till hästarna. Och för att göra det så måste man fylla i blanketten på jordbruksverkets hemsida och skicka in?

malu
 
Sv: Är du foderföretagare?

Jag skrev en fråga som jag upptäckte passade bättre i en tråd som redan fanns.
 
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Det där var dåligt svar tycker jag.
Vi köper in hösilage och hö från EN BONDE. Med analys. Så nog vet jag vart all mat kommer ifrån. Jag behöver inte föra journal för det.
mmm. Så därför behöver ingen i hela EU föra journal, för du köper ju faktiskt ditt ensilage från en och samma bonde.
 
Sv: Är du foderföretagare?

Det tror jag aldrig att dom kräver av dig. Däremot ser dom ju mellan fingrarna sas fram till halvårsskiftet eftersom det är så nytt.
 
Sv: Är du foderföretagare?

scarlettlady skrev:
mmm. Så därför behöver ingen i hela EU föra journal, för du köper ju faktiskt ditt ensilage från en och samma bonde.

Du var värre än jag trodde. :angel:
 
Sv: Är du foderföretagare?

Men ärligt talat. Har de verkligen tänkt sig att varenda jäkla (ursäkta) hästägare ska registrera sig som foderföretagare? :confused:
 
Sv: Är du foderföretagare?

Ja, alla som hanterar foder. Säljer eller köper.
Utom om du står i ett stall där precis alla hästar har en stämpel i passet att dom inte ska gå till mat. Då slipper du det.
 
Sv: Är du foderföretagare?

När man ska rapportera in och ut hästar, på samma sätt som med alla andra jordbruksdjur, då kan jag vara med och gnälla.
 
Sv: Är du foderföretagare?

scarlettlady skrev:
När man ska rapportera in och ut hästar, på samma sätt som med alla andra jordbruksdjur, då kan jag vara med och gnälla.

Ja, du får väl gnälla när du vill. Nu gnäller iaf jag. Eftersom mina hästar är en hobby som ska vara rolig. Inte en massa pappersarbete och en massa annat skit. Dom kommer ju smygande med en massa lagar år från år. Det är inte lite som har kommit sedan bara ett par år. Jag varken vill eller kan sitta och hålla tyst om det när jag tycker att det är åt fanders. Sedan är det slutdiskuterat från min sida. Nu har jag talat om vad jag tycker iaf.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 783
Senast: Zpunk
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: Bee
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 203
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp