Bukefalos 28 år!

Är föräldrar inte rädda om sina barn?

Ja det låter ju genast rimligare. Inte alls den attityd du hade i inlägget jag chockades av. Du verkar bry dig om att hindra barn från att bli bitna av hunden.

Jag tycker visst man kan jämföra barn och djur på det viset. I alla fall när hundägare jämför barn och djur på det viset. Jag är inte av den åsikten att hundar ska tåla allt. Jag har aldrig låtit mitt barn dra en hund i pälsen, han har fått klappa fint möjligen. Jag tycker att djur inte ska behöva utstå någonting alls från barn och jag tycker att barn inte ska blir bitna av djur. Jag tycker att både hundägare och föräldrar får hålla reda på de individer de har ansvar för. Och jag tycker att föräldrar ska skämmas ögonen ur sig när deras barn slagit ett annat barn illa och jag tycker att hundägare ska skämmas ögonen ur sig när deras hundar har bitit hund eller människa.

Men det finns föräldrar som rycker på axlarna och tycker att "boys will be boys" och "lilla Kicki äälskar katter" och får hantera djur illa och slå andra barn. Och det finns hundägare som tycker att barn och andra hundar får skylla sig själva om de kommer nära (eller att deras valp är så söt att de inte ens orkar ropa om det springer och hoppar upp på ett barn).

Skillnaden är att ett barn kan man prata med och förklara. Det är svårt med en hund.
Om jag skulle börja rya på min hund om han morrar åt ett barn är risken stor att jag gör allting ännu värre och förstärker hans aversion mot barn.
Istället vill jag vara en trygghet som han kan lita på genom att ta bort obehaget, dvs barnet eller lyfta undan honom.
 
Skillnaden är att ett barn kan man prata med och förklara. Det är svårt med en hund.
Om jag skulle börja rya på min hund om han morrar åt ett barn är risken stor att jag gör allting ännu värre och förstärker hans aversion mot barn.
Istället vill jag vara en trygghet som han kan lita på genom att ta bort obehaget, dvs barnet eller lyfta undan honom.
Mja det är en sanning med modifikation. Det är väl klart att man pratar och förklarar med barn, men därmed inte sagt att det faktiskt går fram. Det gör det nämligen oftast inte. Eller kanske med en sexåring, om man har tur. Yngre nickar och förstår och gör samma sak igen. (Nu kommer folk att protestera men helt ärligt, vem har någonsin lyckats få en treåring att låta bli katten genom att förklara en gång att katten inte gillar bli jagad. Det kanske går på någon enstaka men den stora majoriteten får man helt enkelt bara lyfta bort gång på gång -och förklara såklart och hoppas att det kommer att fastna inom en vecka eller ett år eller så. Dvs man har ju en långtidsplan -att barnet ska förstå, men även en korttidsplan -rädda djuret. Dvs om det är ett barn som naturligt beter sig fel. Andra barn beter sig naturligt rätt och då behöver man ju inte säga ngt alls.
Om min sexåring betedde sig fel med en hund (typ viftar och hoppar istället för lugnt sitta still) skulle jag inte förklara hur man gör, lita på att det gått fram när han nickar och sedan lämna honom ensam med hunden.)

Så det är klart att tekniken med barn och hundar är att man lyfter bort dem, barnet eller hunden. Varpå man förklarar för barnet eller gör hunden trygg.

(är det en barnvänlig hund så får man visa -"klappa snällt", och var och hur)

Hundar morrar väl för att de är osäkra och nervösa, det går väl inte att göra någonting åt genom att rya åt dem? Det är en känsla i hunden.
 
När vi bodde inom tullarna i Sthlm så var det en liten kille som jag kommer ihåg som snällt frågade om han fick hälsa på hundarna och det fick han naturligtvis, då de var snälla och han frågade snällt när jag stod utanför affären och väntade på ex. Medan vi står där kommer hans mamma ut och var mycket noga med att fråga om han hade frågat först innan han klappade och både jag och lillkillen kunde försäkra att allt hade gått rätt till, så heder åt de föräldrar som uppfostrar sina ungar. :up:
 
Mja det är en sanning med modifikation. Det är väl klart att man pratar och förklarar med barn, men därmed inte sagt att det faktiskt går fram. Det gör det nämligen oftast inte. Eller kanske med en sexåring, om man har tur. Yngre nickar och förstår och gör samma sak igen. (Nu kommer folk att protestera men helt ärligt, vem har någonsin lyckats få en treåring att låta bli katten genom att förklara en gång att katten inte gillar bli jagad. Det kanske går på någon enstaka men den stora majoriteten får man helt enkelt bara lyfta bort gång på gång -och förklara såklart och hoppas att det kommer att fastna inom en vecka eller ett år eller så. Dvs man har ju en långtidsplan -att barnet ska förstå, men även en korttidsplan -rädda djuret. Dvs om det är ett barn som naturligt beter sig fel. Andra barn beter sig naturligt rätt och då behöver man ju inte säga ngt alls.
Om min sexåring betedde sig fel med en hund (typ viftar och hoppar istället för lugnt sitta still) skulle jag inte förklara hur man gör, lita på att det gått fram när han nickar och sedan lämna honom ensam med hunden.)

Så det är klart att tekniken med barn och hundar är att man lyfter bort dem, barnet eller hunden. Varpå man förklarar för barnet eller gör hunden trygg.

(är det en barnvänlig hund så får man visa -"klappa snällt", och var och hur)

Hundar morrar väl för att de är osäkra och nervösa, det går väl inte att göra någonting åt genom att rya åt dem? Det är en känsla i hunden.

Han är inte osäker och nervös.
Han morrar för att säga jag vill vara ifred, kom inte hit.
Han morrar åt mig också om jag ska flytta honom när han lagt sig för att sova. Inte ett dugg osäker, bara grinig.
 
Mina kompisar barn har inte haft några problem att förstå när jag säger nej, inte röra hunden.
Men de är väl ovanligt intelligenta :D
Nej inte röra hunden är ju knappt förstå utan snarare att lyda. När du säger förklara så tror jag du menar att man förklarar varför hunden vill vara ifred. Vissa barn lyder och andra inte. Tror inte de lydiga är smartare än de som testar igen utan de är lite olika smarta och lite olika lydiga.

Själv ägnade jag en hel eftermiddag åt att flytta bort någon människas tvååring från en katt. Helt omöjligt att få hen att förstå trots att föräldrar (som ägde katten) och alla andra hade förklarat, rutit, sagt till, ryat tusen gånger att katten ville vara ifred om den var på just det där stället. (De andra hade gett upp och jag var väl bara envis.)
 
Han är inte osäker och nervös.
Han morrar för att säga jag vill vara ifred, kom inte hit.
Han morrar åt mig också om jag ska flytta honom när han lagt sig för att sova. Inte ett dugg osäker, bara grinig.
Så rya åt honom om du vill då, för att han morrar. Förstod bara inte varför du trodde att jag tyckte du skulle göra det. Jag har sagt att jag nu förstått att du försöker hindra din hund från att umgås med barn, i inlägget i hundtråden fick jag intrycket av att du inte gjorde det utan tänkte dig att barnet begrep när det väl var nafsat och klart.
 
Nej inte röra hunden är ju knappt förstå utan snarare att lyda. När du säger förklara så tror jag du menar att man förklarar varför hunden vill vara ifred. Vissa barn lyder och andra inte. Tror inte de lydiga är smartare än de som testar igen utan de är lite olika smarta och lite olika lydiga.

Själv ägnade jag en hel eftermiddag åt att flytta bort någon människas tvååring från en katt. Helt omöjligt att få hen att förstå trots att föräldrar (som ägde katten) och alla andra hade förklarat, rutit, sagt till, ryat tusen gånger att katten ville vara ifred om den var på just det där stället. (De andra hade gett upp och jag var väl bara envis.)

Ja, ibland frågar de varför då och då förklarar jag att han vill vara ifred och kan bli arg.
Sen har det varit bra med det. Duktiga kiddos!
 
Så rya åt honom om du vill då, för att han morrar. Förstod bara inte varför du trodde att jag tyckte du skulle göra det. Jag har sagt att jag nu förstått att du försöker hindra din hund från att umgås med barn, i inlägget i hundtråden fick jag intrycket av att du inte gjorde det utan tänkte dig att barnet begrep när det väl var nafsat och klart.

Nej, det kommer jag inte göra eftersom jag inte vill skapa ett obehag. Han har, enligt mig full rätt att få säga till om han vill vara ifred och det är hans sätt att göra det.
Då missförstod du mitt inlägg :)
 
Idag hände det igen, för femhundrafemtioelfte gången minst.
Jag var ute och gick med mina två hundar som är av modell större. På ett torg ser jag en kvinna med ett litet barn. Oklart hur gammalt barnet var (jag kan absolut inget om barn), men det kunde utan tvekan springa runt själv även om det var väldigt stolpig gång. Barnet verkade inte vara gammalt nog att prata och var såklart väldigt kort också.

Barnet började springa rakt mot mig och hundarna, med viftande armar och gav ifrån sig små skrik. Inte förrän jag högt ropade "NEJ!" så reagerade mamman. Hon tittade bara på.

Mina hundar är genomsnälla, de skulle aldrig göra något dumt mot någon människa MEN de är utan tvekan så stora att de med lätthet skulle välta ett så litet barn om de hälsar lite för ivrigt (något som min yngsta gärna gör). Ett så litet barn som blir omkullputtad av en stor hund på asfalt.. Det kan ju utan tvekan göra sig illa riktigt rejält och om inte annat bli väldigt rädd.

Sådant här händer ofta. VARFÖR reagerar inte föräldrar? Tänker de inte på vad som kan hända? Är de inte rädda om sina barn? Det är inte ens alla gånger de bryr sig när jag ropar åt dem att ta bort barnen, ropar "nej" osv.

Ni som har barn, har ni någon gång låtit bli att bry er om vem/vad barnen springer fram till? varför? Ni som alltid sköter allt perfekt ;) Har ni någon i er bekantskapskrets som beter sig såhär, eller någon teori om hur dessa oaktsamma föräldrar tänker?

Jag tycker mest synd om barnen, för jag tänker att det är så stor risk att de någon gång springer fram till fel hund. Till någon som kanske inte alls är snäll, eller till någon vars ägare inte har stenkoll på omgivningen så att hunden i ren glädje råkar välta barnet.

Jag häpnar över hur oförsiktiga föräldrar är med sina barn. Allra helst i samband med hästeri (det är ju så sött att att en 1,5-åring utan hjälm leder ett stort halvblod...)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 254
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 102
Senast: Farao
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 272
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 501
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp