Bukefalos 28 år!

Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!
Jag har aldrig frågat huruvida det är rätt eller fel att ta bort en frisk häst, utan frågan var klar och tydlig Är hästägande ett privilegium?
Dvs om det är någon slags rättighet att alla som har den minsta möjlighet till att ta sig an en häst, verkligen ska göra det?
Ska det verkligen vara så att alla med en inställning i stil med "men jag vill ju ha en häst, då ska jag ha en häst!", verkligen ska skaffa häst utan att ens se över sin inkomst?
Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.

Menar du att man skulle göra ett prov och visa på att ens ekonomi nu och i framtiden är tillräckligt god för att ha häst eller?

Jag tycker gott att man kan införa ett kunskapstest för att skaffa djur på den djurarten så man har en viss baskunskap men ekonomin är vars och ens ensak så länge hästen får vad den behöver. Vill ägaren hanka sig fram på existensminimum så är det upp till den och inget jag fördömer, så länge djuren har det bra.

Det ska finnas, och finns, minimikrav på skötsel kan man inte uppfylla de kraven så ska hästarna säljas (frivilligt eller via beslag) men i övrigt så får var och en sköta sig efter sitt huvud. Det vore önskvärt med mer pengar till djurskyddet dock.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Gäller det olika regler för de som lånar pengar till hästköpet och de som köper sin häst kontant? Ibland har jag svårt att hänga med i ditt resonemang. Alla hästägare har inte lån på hästen/hästarna.

Princip, inte regel. Samma princip.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

För många hästägare, inte alla, innebär ägandet ett val, det är en prioriteringsfråga, vad man väljer att lägga sina pengar på.

Vill jag gå på puben tre gånger i veckan, åka utomlands ett par gånger per år, ha de trendigaste, senaste modekläderna? Snyggaste sportbilen? Lyxigaste huset? Eller, kan jag avstå från något av detta, till förmån för min häst?

Det är ju inte sagt att den som har mest pengar är den bästa hästägaren. Hästägande handlar om så mycket mer än pengar.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

För att göra det tydligare
Hiddeous skrev:
Jag vet människor som har skjutit hästar på stående fot utan att ta ut veterinär, jag vet uppfödare som har hästar angripna av mask att de med nöd och näppe klarat livhanken, jag har varit i många stallar där dammigt och ohygieniskt hö är standard. Allt detta förekommer och förekommer inom lagens ramar.

Lobelia skrev:
Så du vet att djurskyddsinspektörerna godkänt hästar som är halvdöda av mask och hö som är ohygieniskt pga dam (skickade du verkligen det på hö på analys och tog träckprov?).


Du som förmodligen har haft hästar länge vet att maskangrepp inte alltid syns samt att inte alla hästar drabbas. Hö som är dammigt behöver inte vara otjänligt, men kan i partier vara det.

Är det någon mer än jag som inte riktigt kan följa resonemanget här.

Tolkar jag det rätt så var de maskangripna hästarna antingen inte alls maskangripna alternativt så såg man inte att de var döende eller kunde ens ana att de hade mask. Och höet var dammigt men du har ingen aning om det var hygiensikt eller inte eller om det ens skickats en analys och vad svaret var på den eventuella analysen.

Ursäkta jag är spydig men jag fattar helt enkelt inte vad du menar, det blir heltokigt i mina ögon hela resonemanget.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Precis, jag är helt med på ditt resonemang, många tycker min häst är dyr i drift. Diskuterade det med en kollega och kom fram till att vi hade ungefär samma grund kostnad hon och jag. Bara det att hon har hund (på hunddagis), ingen av oss ville byta.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag hade, i exemplet ovan och lite beroende på föräkringsvillkor, gått på det senare alternativet.

Eftersom summorna är totalt tagna ur luften och jag drog till åt båda håll, så jo,... jag tyker också 50 är rimligare än två.

Frågan är fortfarande dock - vilken summa bör man ha i buffert? Alla som har åsikter om vilka som har råd att ha häst och inte bör ju rimligtvis kunna svara på den frågan - utan krusiduller. En summa i svenska kronor, inget det beror på boende, det beror på lön osv.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!

Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.

Vad vet du om det eftersom du bara har andra/tredjehandsinformation?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Att anklaga dig för trådkapning är knappast personangrepp. Anser du att jag gjort mig skyldig till personangrepp så får du anmäla mig till moddarna.
Inte många hästar som kostar så mycket som ett hus, o det är knappast hästarna i de prisklasserna som tråden handlar om.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Ja det undrar jag också, vad består girigheten i här? Hur pass girig kan man vara när man behåller en häst för att man tycker om den men tar ort den efter många år när det inte fungerar längre? Rimligen hade det varit långt billigare att ta bort den för länge sedan.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!
Jag har aldrig frågat huruvida det är rätt eller fel att ta bort en frisk häst, utan frågan var klar och tydlig Är hästägande ett privilegium?
Dvs om det är någon slags rättighet att alla som har den minsta möjlighet till att ta sig an en häst, verkligen ska göra det?
Ska det verkligen vara så att alla med en inställning i stil med "men jag vill ju ha en häst, då ska jag ha en häst!", verkligen ska skaffa häst utan att ens se över sin inkomst?
Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.

Så frågan är, ska vem som helst få lov att skaffa häst? För mig är svaret självklart, ja, eftersom vi lever i ett fritt land och alla människor har samma rättigheter. Sedan har vi djurskyddslagar som bestämmer vilka rättigheter djuren har, att de ska bo drägligt, få mat och omvårdnad. Lagen ger inte djur rättigheten att leva, den ger dem möjligheten, på människornas villkor. Om det villkoret är att om djuret blir sjukt så tar man bort det, så är det människans rättighet att bestämma. Oavsett om anledningen är ekonomisk eller att man inte vill ha ett djur som inte går att använda ens en kortare period.

Att man tar väl hand om djuret medan det lever är en självklarhet, och om det blir skadat snabbt hjälper djuret att inte lida längre. Antingen genom vård eller avlivning.

Jag tycker inte man är skyldig att utreda närmare varför ett djur blivit dåligt, så länge man inte tvekar om åtgärden.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det går ju inte att säga. Men man bör nog ha en back-up - eller åtminstone ha tänkt igenom vad man skulle vilja göra - om hästen tex drabbas av tarmvred, eller något annat som är väldigt kostsamt och som bara täcks av försäkringen till 80 procent. Bryter hästen benet är det enklare, för då är det vanligen kört. Senskador kostar inte bara i behandling (en avskuren sena tex), utan handlar också om mycket lång konvalescens med osäker utgång.

Fast jo, det borde visst gå att säga i runda slängar vad det kostar med mina exempel. Enbart behandlingen av veterinären - räkna bort reskostnader, mediciner osv. Senskadan var kanske ett dåligt exempel, men i alla fall. Förhoppnigsvis hänger någon med på vad jag menar i alla fall.

Vad kostar en fullständig hältutredning som inte täcks av försäkring? 5 - 10 000? Mer? Mindre? Munhåleoperation? 8 - 10 000? 15 000?
Operation av klapphingst eller komplikationer efter kastrering? Röntgen för KS? Osv...

Det är just den där backupen jag pratar om, som vi tidigare i tråden har pratat om som buffert. Om Anna i exemplet räknar och räknar och kommer fram till att 2000 räcker så kommer många tycka att hon har räknat på tok för lågt. Om man inte har ett hum om vad "vanliga" lite dyrare veterinära saker kostar så är det ju i stort sett omöjligt att komma fram till en minsta summa att ha i back up/buffert.

Om jag tycker att 15 000 räcker, men hästen skadar sig och det i själva verket kostar runt 25 000, då har jag ju räknat för lågt eftersom jag uppskattade kostnaden för låg. Bör varje hästägare ringa till sin närmsta klinik och med jämna mellanrum uppdatera sig om ungefärliga kostnader eller hur ska man enklast göra för att vara så "säker" som möjligt? Ta nu inte detta som spydigheter eller att jag letar bråk, för jag funderar verkligen över det här och har gjort det hela tråden igenom även om det inte verkar uppfattas.

Sedan håller jag absolut med om att man bör ha någon sags plan för värsta-schenarion och en ekonomisk smärtgräns på förhand. Det har vi ju dock pratat om hela tiden i tråden, så där är vi nog alla överens även om inte alla har samma scenarior och smärtgränser (det får ju dock vara individuellt för varje hästägare och för varje häst)
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!
Jag har aldrig frågat huruvida det är rätt eller fel att ta bort en frisk häst, utan frågan var klar och tydlig Är hästägande ett privilegium?
Dvs om det är någon slags rättighet att alla som har den minsta möjlighet till att ta sig an en häst, verkligen ska göra det?
Ska det verkligen vara så att alla med en inställning i stil med "men jag vill ju ha en häst, då ska jag ha en häst!", verkligen ska skaffa häst utan att ens se över sin inkomst?
Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.

Jag har i alla fall svarat på de frågorna några gånger om, sedan vet jag inte om det passade förstås... ;)
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Väljer man bort att skaffa djur är man väl ingen djurägare?

Man kan ju visserligen ha hund och katt, men välja bort att skaffa egen häst... många sorters djur i vår herres hage och allt det där ;)

Allvarligt talat - jag tycker att frågan i TS första inlägg är besvarad av flera, men även att det är en viktig och inte helt lätt diskussion, så jag hoppas att tråden inte stängs eller stoppas på något sätt.

Jag upprepar mig, men jag undrar som sagt fortfarande - VAD är det som behövs för att man ska anses ha råd att ha häst? Om någon frågar så kommer alltid svaret, att det beror på.... hur ska någon som ny/blivande hästägare veta VAD det beror på, hur man ska räkna, vad saker kan tänkas kosta osv om ingen kan berätta det för en?

Då blir ju det enda alternativet att gissa och chansa, vilket kanske inte alltid slutar så väl. Hästen står obehandlad, ägaren blir utskälld på buke för att hon inte visste det hon sa innan hon skaffade hästen att hon inte visste - och frågade men inte fick några svar mer än att det beror på, eller kanske ett alltid lika trevligt "vet du inte det ska du inte ha häst".


Jag tycker själv att 20 - 25 000 kr är en rimlig buffert och det är vad jag har "råd" att ha sparat. Om det krisar så har jag möjlighet att få fram pengar på annat sätt, men det tar lite tid och därför är jag noga med att ha en summa som är direkt tillgänglig på banken. Oavsett om något händer på helgdagar, mitt i natten eller när det nu kan tänkas vara.

Men - när jag ser summor som 50 000 - 100 000 så undrar jag så klart om jag har tänkt helt uppåt väggarna, därav min fråga om vad man ska räkna med att det kostar med mina tidigare exempel.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Att anklaga dig för trådkapning är knappast personangrepp. Anser du att jag gjort mig skyldig till personangrepp så får du anmäla mig till moddarna.
Inte många hästar som kostar så mycket som ett hus, o det är knappast hästarna i de prisklasserna som tråden handlar om.

Som du fortsätter att bidra till.
Hästar kan kosta lika mycket som ett hus, lätt i drift. Mina driftskostnader för huset uppskattas till 6.000 kronor. Inte svårt att lägga den summa i månaden på en häst.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men, då har man ju valet: eget hus eller egen häst? Om man är i den situationen att man måste välja.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Tolkar jag det rätt så var de maskangripna hästarna antingen inte alls maskangripna alternativt så såg man inte att de var döende eller kunde ens ana att de hade mask.

En unghäst som har mask riskerar att stanna i utvecklingen av möjlig näringsbrist, och kan därför ha osäker prognos.


Och höet var dammigt men du har ingen aning om det var hygiensikt eller inte eller om det ens skickats en analys och vad svaret var på den eventuella analysen.

Det hade analyserats, ja. Men du kanske känner till att analyser av hö inte är någon exakt vetenskap och aldrig omfattar alla partier? Att mögel kan växa i hö/hösilage som hanteras fel? Och framför allt: alla hästägare bryr sig inte?

Ja, du är väldigt spydig, det får väl att känna dig viktigare, antar jag.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Som du fortsätter att bidra till.
Hästar kan kosta lika mycket som ett hus, lätt i drift. Mina driftskostnader för huset uppskattas till 6.000 kronor. Inte svårt att lägga den summa i månaden på en häst.

Nu var det inköpspriset och inte driftskostnaden som omtalades.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 716
Senast: Elendil
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 389
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 635
Senast: Lobelia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp