Bukefalos 28 år!

Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Som vadå? Som vissa hästar som krullar ihop sig bara man rör tyglarna, ska man ta bort tyglarna helt då? Ska man låta bli att rida dom helt? Eller så visar man hästen och vägleder den rätt.
Är en häst så sargad av tidigare ridning att den direkt man bara rör tyglarna krullar ihop sig själv så att den torde få sämre syn, sämre balans och sämre andningsförmåga så ja, då kan det nog vara läge att inte ta i de tyglarna på ett tag tills man hittat ett bra sätt att komma runt det på (och det tror jag inte är via rätt ordentligt hållen stång på en uppvisning, t ex).
 
Jag är +1 här, ta dit en av världens bästa ryttare som ska förevisa hur man blir så bra som hon är för betalande publik. Hon ska förmedla kunskap och inspiration som okända, och inte lika skickliga personer, ska använda hemma.
Är det då det här som ska visas?

Jag ser det inte som så farlig hästmisshandel, skulle inte anmäla om jag gick förbi henne i ridhuset och ridningen såg ut så här, men är detta vad vi ska lära ut och hylla?
Hur kan detta ha blivit inte bara det normala (som det ju blivit för mig som kan tänka mig att se det utan att agera) utan också något som man vill att andra ska göra och se som inspiration eller kunskap?
Jag håller med allt här.
Hade inte skrikit djurplågeri. Gör det inte nu heller.
Men då ÄR det såhär man ska rida dressyr då eller? Och om vi inte tycker det är bra- ingen verkar tycka det är bra ju- varför är det inte bra?
Och hur kan vi tycka att det inte är bra samtidigt som vi inte vill säga att det är dåligt? Är det för att det är ett namn som rider? Eller för att det finns ännu sämre?
Detta är väl typ Low Deep and Round i passage? Det är ju med mening. Det är inte en häst som bara krullar ihop sig.
 
Men om det nu är dåligt? ska det vara dåligt på en clinic? De är ju ganska dyra! är det inte bättre att vara dålig hemma och att om man visar på clinic köra på ngt annat? tex bra?

Jag är helt inne på att hästar hamnar på olika sätt på en ridskolelektion, eller när man rider sin nya häst, eller tränar in ngt nytt. Men är mer osäker på begreppet när det gäller GP dressyrryttare på clinic, tänker att ev kan man ta med en häst som inte hamnar? då? och om man rider annans häst göra ganska mycket för att inte hamna.
Jag trodde ju det var en glad amatör som satt på och tänkte att jag hon gjorde sitt bästa när IW instruerade, i USA är clinics ofta mer av öppna träningar där ryttarna betalar sina lektioner. Men såg också sen att detta var en masterclass, alltså mer som våra clinics, och i den kontexten är jag besviken på vad som visades.
 
Jag trodde ju det var en glad amatör som satt på och tänkte att jag hon gjorde sitt bästa när IW instruerade, i USA är clinics ofta mer av öppna träningar där ryttarna betalar sina lektioner. Men såg också sen att detta var en masterclass, alltså mer som våra clinics, och i den kontexten är jag besviken på vad som visades.
Det finns några klipp när hon instruerar andra på sina hästar och det ser betydligt bättre ut.
 
Återigen. Jag tycker inte det är en BRA form som visas upp. Alls. Men jag tycker verkligen inte att detta är på samma nivå av ren misshandel som avslöjats på senare tid. Jag gillar inte att IW samarbetar med AH eller att hon väljer att visa upp sin ridning med den här hästen. Hästen är definitivt tränad på ett felaktigt sätt.

Kan dock även se i vilken märklig sits IW hamnar i i detta läget. Hon får betalt för att hålla en clinic för sin ytterst tveksamma affärskompanjon. Kunderna förväntar sig att se henne piffa, passagea och rida all the fancy stuff. Så även OM IW kände att "fan den här hästen är så dåligt riden att formen kommer vara skräp" så har hon i situationen låst sig till att gilla läget. Jag hade tyckt det varit absolut amazing om hon sagt att "nej vet ni vad, den här hästen behöver lära sig bärighet med nosen framme innan den göra fancy stuff". Enligt min lilla erfarenhet av rika amerikaner hade det inte fallit väl ut.
 
Återigen. Jag tycker inte det är en BRA form som visas upp. Alls. Men jag tycker verkligen inte att detta är på samma nivå av ren misshandel som avslöjats på senare tid. Jag gillar inte att IW samarbetar med AH eller att hon väljer att visa upp sin ridning med den här hästen. Hästen är definitivt tränad på ett felaktigt sätt.

Kan dock även se i vilken märklig sits IW hamnar i i detta läget. Hon får betalt för att hålla en clinic för sin ytterst tveksamma affärskompanjon. Kunderna förväntar sig att se henne piffa, passagea och rida all the fancy stuff. Så även OM IW kände att "fan den här hästen är så dåligt riden att formen kommer vara skräp" så har hon i situationen låst sig till att gilla läget. Jag hade tyckt det varit absolut amazing om hon sagt att "nej vet ni vad, den här hästen behöver lära sig bärighet med nosen framme innan den göra fancy stuff". Enligt min lilla erfarenhet av rika amerikaner hade det inte fallit väl ut.
om det är så, så säger du rakt ut att pengarna går före hästvälfärden för henne. Hon är såklart på en nivå ”bunden” men samtidigt är hon inte alls det. Bara i en värld där dålig form inte är en så big deal.

Och att jämföra det med ”breaking a horse” så ser jag det som extremt kontraproduktivt. Det går ju alltid att hitta värre. ”Nejmen ett vanligt mord är väl ändå inget att hänga upp sig på, det pågår ju krig i världen det är ändå mycket värre.”

Jag kan faktiskt inte riktigt se var ryttarstyrda andningsproblem osv inte skulle vara problematiskt bara för att ryttarstyrda andningsproblem osv plus spö är värre. Med det sagt avundas jag inte hennes situation, det är säkert inte lätt att kunna göra rätt när en är del av den kulturen. Men att peka bortåt, mot kollapsade hästar; vad tänker du att det ger i förhållande till läget dressyrsporten är i? Det är alltså en uppriktig och nyfiken fråga som jag ställer till dig eftersom jag ser dig säga så mycket klokt här.
 
Det är väl ingen som ursäktar ryttaren, bara för att man inte vill döma ut någonting direkt utan kontext så innebär det inte att man tycker det är okej.

Kom tillbaka och döm när hela bilden finns istället, när man fått veta vad det är för typ av häst och hur den är inriden och vad den har för erfarenheter. Men jag antar att det inte finns någon film på resten av ritten för den var antagligen inte så dålig?

Liksom vad gör du själv om du rider en häst som krullar ihop sig? Hoppar av hästen och slutar rida den? Hästar som ridits in fel och oftast med graman tenderar till att krulla ihop sig oavsett tygellängd och kontakt med handen, det är inte lätt att rätta till sådant.
Jag har haft en häst som gärna kryllade ihop sig och jag red henne aldrig på så kort tygel någonsin. Det är faktiskt inte omöjligt att plocka bort den biten. Sen blev hon aldrig någonsin så kort i halsen och ingen av dom hästarna som jag ridit har någonsin blivit så korta i halsen på det viset. Ever. Jag anser problemet sitter i sadlen och inte hos hästen. Har det blivit så fel så får man göra om och göra rätt. För mig är det också stor skillnad på att rida en sån häst på så kort tygel ch hård hand som i videon och försöka rida en häst ut från handen som krullar ihopsig. Det är inte samma sak alls och det går absolut att se skillnad på ridningen. Även på sekvens i video. Tycker detta är äpplen och päron.
 
Apropå riktigt vidrig hästmisshandel florerar detta på fejan nu. Från en westernclinic. Detta är samma sak som det sägs hänt i utbildningsstallet. PÅ EN CLINIC🤯.

https://www.facebook.com/share/p/qPzXBDM5cDBekRxT/
Fy fan. Jag fattar inte varför någon inte blir tillkallat. Dom har väl ännu hårdare lagstiftning och kunna väl få dit polisen?

För mig blir detta dock lite som att vissa män kastar sina flickvänner i väggen eller skär dom med en kniv vilket är vidrigt, men det betyder inte att mannen som ger sin flickvän en örfil inte också är misshandel. Där kommer alltid finnas saker som är värre. Men den IW kliniken är fortfarande illa i min värld även om där finns saker som är ännu värre(som denna kliniken) För min del behöver det inte vara antigen eller. Mannen på den kliniken med western hästen borde anmälas för djurmisshandel. Även i det kommentarspåret då fanns där folk som försvarade honom och en skrev "happy owner" som hade postat om clinicen.
 
om det är så, så säger du rakt ut att pengarna går före hästvälfärden för henne. Hon är såklart på en nivå ”bunden” men samtidigt är hon inte alls det. Bara i en värld där dålig form inte är en så big deal.

Och att jämföra det med ”breaking a horse” så ser jag det som extremt kontraproduktivt. Det går ju alltid att hitta värre. ”Nejmen ett vanligt mord är väl ändå inget att hänga upp sig på, det pågår ju krig i världen det är ändå mycket värre.”

Jag kan faktiskt inte riktigt se var ryttarstyrda andningsproblem osv inte skulle vara problematiskt bara för att ryttarstyrda andningsproblem osv plus spö är värre. Med det sagt avundas jag inte hennes situation, det är säkert inte lätt att kunna göra rätt när en är del av den kulturen. Men att peka bortåt, mot kollapsade hästar; vad tänker du att det ger i förhållande till läget dressyrsporten är i? Det är alltså en uppriktig och nyfiken fråga som jag ställer till dig eftersom jag ser dig säga så mycket klokt här.
Klart att pengar styr. Det är en stor del av hela problemet trots allt. Jag hade som sagt önskat att IW valde att inte rida hästen. Samtidigt så tror jag inte att hästen får en dålig upplevelse av den här clinicen.

Dressyren har ENORMA problem med hästvälfärden. Alltså gigantiska. Därför önskar jag inget hellre än att IW tex sa ifrån att hästen är dåligt grundutbildad och valde att inte rida den. Men jag ser även att hon försöker göra det bästa av situationen (och med det faktiskt berömmer hästen en hel del).

Jag gillar inte whataboutism. Men tycker ändå det är en ganska intressant jämförelse mellan vad som visas upp på clinics. Vi är många som är missnöjda med vad IW visar upp, dålig form och dåligt grundutbildad häst. Det som däremot är dåligt på westernclinicen är att en häst hetsas så extremt att den kollapsar.

Det betyder inte att IW INTE ska ha kritik men det är också en ytterst tydlig indikation att hästsporten har extrema problem på alla håll och kanter. Det är inte bara dressyren som måste rensas upp. Den där Clinton Andersson vänder sig dessutom till vanlisar som har hanteringsproblem. Då är det inte längre bara hästarna för toppsporten som drabbas.
 
Det har jag ju skrivit, hästar som är inridna på graman och tränade att gå hopdragna är jättesvåra att ändra på. Det räcker inte att det kommer upp en duktig ryttare och sen går hästen i en korrekt form utan att falla tillbaka till en ihopknycklad form.

Därför tycker jag inte man ska döma henne för hårt när man inte vet om hur hästen är eller hur den är inriden och vad den har för erfarenheter.
Menar du på allvar att det är så illa då att dessa hästar inte reser upp huvudet/nacken och sträcker fram nosen ens med helt långa lösa tyglar?

Problemet är tygellängden och hantering av dessa i kombination med skarpa bett.

Då löser det sig av sig själv. Man får börja om från början i allra värsta fall. DET borde en rutinerad proffisionell ryttare och tränare förstå och själv anamma.

Det blir förstås väldigt pinsamt i en sån här miljö, men kanske nödvändigt för att få stopp på eländet. Så att såna här hästar får stanna hemma tills dom skolas om.
 
Det är ju det som i alla fall jag kritiserar. Att vi verkar ha ett system där det tydligen är så OERHÖRT svårt att undvika att hästar hamnar i diverse biomekaniskt skadliga rörelsemönster på vägen mot att bli "starkare", vad ÄR det för system egentligen?

Tex det där med att vi inte ska vara beroende av handen. Varför verkar det då inte finnas något annat sätt att bromsa/lugna/kontrollera hästar ens på den högsta nivån? Istället får man höra att hästen hamnar djupt/bakom lod för att den är spänd. Man har ju gått klart över hästens gränser för vad den klarar av om man fortsätter rida runt den så i det läget! Varför accepterar vi att vi är beroende av att kunna hålla hästen sådär rund på väg mot förhoppningsvis en bättre känsla längre fram i passet? @JohannaB beskrev den biten bra tycker jag.
Håller med. Jag är kanske alldeles för oerfaren osv osv.

Men jag kan inte låta bli att föreställa mig att tex om man släpper tygeln helt så lär hästen inte vara ihoprullad, (självklart finns säker Helgstrandhäster som går hopkrullade till hagen i grimma men) Om hästen tittar i skyn kan den inte vara ihoprullad? Ja då är det väl där man får vara då?
 
Det är ju det som i alla fall jag kritiserar. Att vi verkar ha ett system där det tydligen är så OERHÖRT svårt att undvika att hästar hamnar i diverse biomekaniskt skadliga rörelsemönster på vägen mot att bli "starkare", vad ÄR det för system egentligen?

Tex det där med att vi inte ska vara beroende av handen. Varför verkar det då inte finnas något annat sätt att bromsa/lugna/kontrollera hästar ens på den högsta nivån? Istället får man höra att hästen hamnar djupt/bakom lod för att den är spänd. Man har ju gått klart över hästens gränser för vad den klarar av om man fortsätter rida runt den så i det läget! Varför accepterar vi att vi är beroende av att kunna hålla hästen sådär rund på väg mot förhoppningsvis en bättre känsla längre fram i passet? @JohannaB beskrev den biten bra tycker jag.
Jag har lite issues gällande användning av begrepp. Inte då just från dig. Utan generella uttryck som jag känner leder till missförstånd som försämrar förmåga till utveckling åt rätt håll.
Det är oftast inte styrka som saknas i såna här lägen. Det är teknisk inlärning av rörelsemönster. Och lösgjordhet.
Men jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga tex att deras häst inte kan trampa för att den är för svag. Jag har jobbat med svårklasshästar som inte gjort ett skit på år. Samma med egen häst som gör bra piaff trots ålder, lång vila etc. De har noll styrka. De kan piaffera bra tillräckligt länge för att man ska kunna visa ngt. Det är tekniskt. De vet vilka muskelgrupper som ska jobba och hur de måste vinkla om etc. Men visst, blir de spända tappar man kvalitet. Inte pga styrkebrist utan för att fel muskler blir aktiva och omöjliggör bärighet/samling.
Här tycker jag otroligt många underskattar teknik och överskattar styrka! Och med det lägger fokus på fel saker i utbildningen. Och ev bedömning.
Hästen blir heller inte stark i munnen. Den går emot pga obalans/bristande lösgjordhet och får ett muskelförsvar i halsen tex.
Hästen kan inte vara rund om den är indragen för mkt i fronten. Hästen på filmen är inte rund i formen. Den är av.
Bromsa häst finns en massa olika sätt att göra annat än bli statiskt dragande i handen. Särskilt som man bör ställa sig frågan ”varför måste jag bromsa så mkt”. Oftast är svaret obalans. Ibland pga spänning.
Även i ett sånt läge kan det väl vara gynnsamt att om man nu måste bromsa med handen för att allt skiter sig så bör man väl försöka återskapa balansen och lätta av. Fortsätter den hetsa upprepar man. Man sitter inte statiskt kvar i drag som omöjliggör för hästen att komma ut med halsen och då kunna balansera upp sig.
Om man inte medvetet väljer att göra så för att man tänker pressa igenom för att publiken ska få se vad de betalat för och tycker att den formen är underordnad övning/rörelse.
För mig får den inte bli överordnad. Särskilt inte på clinic! På clinic har man ändå mer spelrum än på tävling och kan jobba igenom lite och göra saker mer i läge då hästen känns redo än vid bokstav/given plats och given följd av rörelser i program.
 
Jag har lite issues gällande användning av begrepp. Inte då just från dig. Utan generella uttryck som jag känner leder till missförstånd som försämrar förmåga till utveckling åt rätt håll.
Det är oftast inte styrka som saknas i såna här lägen. Det är teknisk inlärning av rörelsemönster. Och lösgjordhet.
Men jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga tex att deras häst inte kan trampa för att den är för svag. Jag har jobbat med svårklasshästar som inte gjort ett skit på år. Samma med egen häst som gör bra piaff trots ålder, lång vila etc. De har noll styrka. De kan piaffera bra tillräckligt länge för att man ska kunna visa ngt. Det är tekniskt. De vet vilka muskelgrupper som ska jobba och hur de måste vinkla om etc. Men visst, blir de spända tappar man kvalitet. Inte pga styrkebrist utan för att fel muskler blir aktiva och omöjliggör bärighet/samling.
Här tycker jag otroligt många underskattar teknik och överskattar styrka! Och med det lägger fokus på fel saker i utbildningen. Och ev bedömning.
Hästen blir heller inte stark i munnen. Den går emot pga obalans/bristande lösgjordhet och får ett muskelförsvar i halsen tex.
Hästen kan inte vara rund om den är indragen för mkt i fronten. Hästen på filmen är inte rund i formen. Den är av.
Bromsa häst finns en massa olika sätt att göra annat än bli statiskt dragande i handen. Särskilt som man bör ställa sig frågan ”varför måste jag bromsa så mkt”. Oftast är svaret obalans. Ibland pga spänning.
Även i ett sånt läge kan det väl vara gynnsamt att om man nu måste bromsa med handen för att allt skiter sig så bör man väl försöka återskapa balansen och lätta av. Fortsätter den hetsa upprepar man. Man sitter inte statiskt kvar i drag som omöjliggör för hästen att komma ut med halsen och då kunna balansera upp sig.
Om man inte medvetet väljer att göra så för att man tänker pressa igenom för att publiken ska få se vad de betalat för och tycker att den formen är underordnad övning/rörelse.
För mig får den inte bli överordnad. Särskilt inte på clinic! På clinic har man ändå mer spelrum än på tävling och kan jobba igenom lite och göra saker mer i läge då hästen känns redo än vid bokstav/given plats och given följd av rörelser i program.
Åh detta säger jag så ofta! Att hästarna måste lära sig tekniken hur de ska använda kroppen i rörelserna. Att veta hur de ska vinkla sig i piaff, passage, piruetter och skolor. Att fatta var de ska göra av alla ben i bytena osv. Det är just därför hästarna måste få lov att göra fel och inte vara rädda att prova sig fram. Därför får saker även vara fel och operfekta för att en vet vad slutmålet är.
 
Håller med. Jag är kanske alldeles för oerfaren osv osv.

Men jag kan inte låta bli att föreställa mig att tex om man släpper tygeln helt så lär hästen inte vara ihoprullad, (självklart finns säker Helgstrandhäster som går hopkrullade till hagen i grimma men) Om hästen tittar i skyn kan den inte vara ihoprullad? Ja då är det väl där man får vara då?
På min Dio som blivit riktigt fult riden I Spanien och har ordentliga ärr efter serreta så har det tagit tre år innan han nu (nästan) kan skritta på lång tygel med halsen ute. Han vågar fortfarande inte släppa igenom helt i kroppen. Att gå med honom med tygeln löst hängande över halsen gör att han kortar upp hela sig.

Hästar som är utbildade på graman, skarpa bett och rida ordentligt ihopdragna är svårare att korrigera ut halsen på än att få alla rakhalsade ridskolehästar att gå med eftergift.

Det är faktiskt jättesvårt överlag att få hästarna att gå med fin kontakt med nosen framme, i synnerhet i en lite lägre form. Är väl därför en så sällan ser det också😅.
 
Håller med. Jag är kanske alldeles för oerfaren osv osv.

Men jag kan inte låta bli att föreställa mig att tex om man släpper tygeln helt så lär hästen inte vara ihoprullad, (självklart finns säker Helgstrandhäster som går hopkrullade till hagen i grimma men) Om hästen tittar i skyn kan den inte vara ihoprullad? Ja då är det väl där man får vara då?
Vissa av de här individerna får ju skador i halskotpelare och kan inte riktigt nära sig sunt av sig själva. Ofta vill de sänka halsbasen. Är det begåvade gångartskanoner kan de också vara överrörliga och ha lättare för att gå sönder om de inte bär sig korrekt.
Så man kan behöva jobba dem för att guida dem till en sund form. Och då även formge halsen.
Sen har en hel del av dem ligamentskador som gör att man inte får det naturliga stopp som finns på friska hästar om man ber dem följa tygeln inåt mot bogen. Det kräver då att man hittar ett språk som gör att man kan formge och få ut halsen och rida i mkt lätt kontakt. Vissa ryttare fixar inte så lätt kontakt, inte ens svårklassryttare. Och hästarna kan ju inte sällan vara rätt heta och svåra att inte ”vilja bromsa” på.
Jag tycker att det är oslagbart att ”programmera om dem” för hand i träns. Då kan man inverka på en mängd andra sätt än i sadel/i tömkörning etc.
Och man kan gynnas av att använda trängande tygeltag istället för de som är standard i Sverige. Man kan få en betydligt lättare kontakt med munnen, hjälpa dem balansera sig och på så sätt försöka coola ner dem, få ut halsen, lyfta halsbasen etc. Då brukar man till större del slippa att de blir för korta.
 
Liksom vad gör du själv om du rider en häst som krullar ihop sig? Hoppar av hästen och slutar rida den? Hästar som ridits in fel och oftast med graman tenderar till att krulla ihop sig oavsett tygellängd och kontakt med handen, det är inte lätt att rätta till sådant.
Jaa, om det är vad som krävs för att få den att slappna av och tänka framåt utan att känna sig begränsad.

Då har jag MÅNGA verktyg att jobba med från marken. Så "slutar rida" gör jag inte med mer än att jag inte sitter uppepå längre.

Jag plockar av alla verktyg (stångbett/tränsbett) som framkallar problemet och jobbar med bettlöst tills hästen återfått förtroendet för tygeln/handen om det är vad som krävs.

INTE fortsätter jag att nöta på i samma spår på svåra övningar/rörelser som inte fungerar i alla fall.
 
Åh detta säger jag så ofta! Att hästarna måste lära sig tekniken hur de ska använda kroppen i rörelserna. Att veta hur de ska vinkla sig i piaff, passage, piruetter och skolor. Att fatta var de ska göra av alla ben i bytena osv. Det är just därför hästarna måste få lov att göra fel och inte vara rädda att prova sig fram. Därför får saker även vara fel och operfekta för att en vet vad slutmålet är.
Ja, och för mig är det totalt meningslöst att sätta energi i en häst som rent tekniskt inte förstår/förmår utföra vad man vill. Det blir då bara värre. Visst ser det tråkigt ut först. Men hellre lite slappt några pass än för spänt/tekniskt fel i flera år.. Det är långt från perfekt/idealbild. Men när man utbildar måste man ha en prioriteringslista över vilka fel som man ska tillåta just nu och vilka man måste ta tag i först. För mig är så pass kort form och statisk hand högprio och inte något som läggs på framtiden för att jag vill tex göra skolor/piaff/passage etc.
Därför bör många backa bandet när det skiter sig. Skaffa ett språk för att påverka alla kroppsdelar. Skaffa ett system för att känna av i vilket läge det känns oliksidigt i de olika funktioner kroppsdelarna har. Det är inte bara så att hästen har en stark eller stel sida. Lär man sig kolla igenom kroppsdelarna via övning kan man ju genom övningar faktiskt väldigt fort få stor förändring i hästen.
För många tror att det måste ta en sån satans tid att få stora förändringar.
Jag vill absolut INTE skrämma folk från att nöta grunder. För det är oerhört viktigt att få det rätt! Och det missas hos många.
Men om systemet funkar så kan man bygga om en häst rejält på rätt kort tid. Och tyvärr funkar inte mångas system.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 121
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 337
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp