Bukefalos 28 år!

Är hästens form ok? Film från clinic med IW (utbruten fr Dressyrsnack)

Men vilka är "vi"?

Jag tycker det finns väldigt många bra ridna hästar som inte är beroende av tygeln för att bromsa och svänga osv. Oftast dom som inte rider in sina unghästar på gramantyglar och inspänning.

Däremot så tror jag att folk måste sluta likställa folk på elitnivå med per automatik bra på att utbilda hästar för så är uppenbart inte fallet.
Men är inte själva halva tjusningen med dressyr att den som sitter på inte "bara" är en jockey? Men det är kanske så numera. Jag erkänner att jag alltid tänkt mig att den som rider just dressyr på sätt och vis även utbildat hästen, eller i alla fall kan utbilda hästar. Lite som skillnaden i att vara artist och skriva sånger eller "bara" sjunga andras. Men det blir ju för mig mer av ytterligare en del i att dressyrens glans flagnar lite, att det inte då är meningen att en dressyrryttare ska kunna utbilda en häst.
 
Klart att pengar styr. Det är en stor del av hela problemet trots allt. Jag hade som sagt önskat att IW valde att inte rida hästen. Samtidigt så tror jag inte att hästen får en dålig upplevelse av den här clinicen.

Dressyren har ENORMA problem med hästvälfärden. Alltså gigantiska. Därför önskar jag inget hellre än att IW tex sa ifrån att hästen är dåligt grundutbildad och valde att inte rida den. Men jag ser även att hon försöker göra det bästa av situationen (och med det faktiskt berömmer hästen en hel del).

Jag gillar inte whataboutism. Men tycker ändå det är en ganska intressant jämförelse mellan vad som visas upp på clinics. Vi är många som är missnöjda med vad IW visar upp, dålig form och dåligt grundutbildad häst. Det som däremot är dåligt på westernclinicen är att en häst hetsas så extremt att den kollapsar.

Det betyder inte att IW INTE ska ha kritik men det är också en ytterst tydlig indikation att hästsporten har extrema problem på alla håll och kanter. Det är inte bara dressyren som måste rensas upp. Den där Clinton Andersson vänder sig dessutom till vanlisar som har hanteringsproblem. Då är det inte längre bara hästarna för toppsporten som drabbas.
Tack för svar!

Tänker du att det bara är i toppsporten som hästar drabbas av att vi prioriterar krumelurer framför biomekanik? Min egen erfarenhet rör medelmåtteryttare på medelmåttehästar på lätt och medelsvår nivå och jag tycker exakt samma problematik finns där. Möjligen med ett pluss för hästarna i att ryttarna är mindre kompetenta i att ”kräva igenom” saker och möjligen med ett minus för hästarna att ryttarna har mer ofrivillig hjälpgivning på grund av bristande kroppskontroll. Själv slutade jag för att jag blev för ledsen av den ridning som samtliga tränare guidade mig till och jag kunde inte hitta något alternativ där och då. Min förståelse är INTE att detta problem är isolerat till toppsporten (den har jag ingen personlig erfarenhet av). Det går ju att gå till dina egna inlägg om hur du väljs bort som domare pga hur du dömer för att se att problemet finns långt utanför toppsporten.

Jag tänker lite som @tuaphua nämner att just en clinic och just i kölvattnet av de uppdagade skandalerna skulle det vara extremt enkelt för IW att plocka poäng hos en bred massa genom att säga ”nu hade jag planerat att visa piff, puff och xyz. Se hur hästen svarar an på det. Se hur den faller isär, går bakom och inte bär sig osvosv. När vi hamnar i ett sådant här läge så är det lätt att uppleva 1,2,3 vilket vi nyligen sett riskerar leda till hästvälfärdsproblematik och då behöver vi prioritera abc. Såhär rider jag en häst ur ett sådant här baklås. Det går tom att be publiken se piaffen och alla fel som sker. Visa hur det kan korrigeras. Men det bygger på att att det som händer uppfattas som inkorrekt. För precis som du skriver så måste ju hästarna (och ryttarna) också lära sig tekniken för vad de ska göra och om en clinic inte visar problemlösning/utbildning, är det då verkligen en clinic? Det kan verkligen ses som en FÖRDEL med en häst som svarar an ”fel” på en clinic för det är vi ju med om hela tiden lite till mans, precis som vi själva signalerar fel oavsiktligt. Men att välja att låtsas som det regnar är dels att legitimera den ridningen och dels att föra problemet långt utanför den toppsport som så vitt jag kan se INTE har ensamrätt på denna problematik.
 
På min Dio som blivit riktigt fult riden I Spanien och har ordentliga ärr efter serreta så har det tagit tre år innan han nu (nästan) kan skritta på lång tygel med halsen ute. Han vågar fortfarande inte släppa igenom helt i kroppen. Att gå med honom med tygeln löst hängande över halsen gör att han kortar upp hela sig.

Hästar som är utbildade på graman, skarpa bett och rida ordentligt ihopdragna är svårare att korrigera ut halsen på än att få alla rakhalsade ridskolehästar att gå med eftergift.

Det är faktiskt jättesvårt överlag att få hästarna att gå med fin kontakt med nosen framme, i synnerhet i en lite lägre form. Är väl därför en så sällan ser det också😅.
Men inte rider du väl runt med kandar i piffa och puff och flyttar framdel med en sån problematik hoppas jag? (vilket ju IW höll på med i filmen).

Delvis kl

En häst som är så illa däran att den med bett i munnen inte vågar ta upp och fram huvudet/nosen ens på helt lång tygel ska kanske inte alls ridas på bett någonsin mer. Det är kanske nåt man måste ta i beaktning med en sån problematik

En häst som under lång tid byggt upp en rädsla och frustrering kring tyglar och bett, har inte bara en mekanisk/teknisk problematik. Den har också ett mentalt trauma i bagaget som kanske inte går att träna bort. Enbart känslan av bettets vikt i munnen kan trigga fram psykosen då.

Vi måste lära oss acceptera dom begränsningar hästen har och anpassa våra träningsmetoder efter det. Framför allt måste "proffsen" börja agera som dom proffs dom förväntas vara och med den erfarenhet dom påstår sig ha.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men är inte själva halva tjusningen med dressyr att den som sitter på inte "bara" är en jockey? Men det är kanske så numera. Jag erkänner att jag alltid tänkt mig att den som rider just dressyr på sätt och vis även utbildat hästen, eller i alla fall kan utbilda hästar. Lite som skillnaden i att vara artist och skriva sånger eller "bara" sjunga andras. Men det blir ju för mig mer av ytterligare en del i att dressyrens glans flagnar lite, att det inte då är meningen att en dressyrryttare ska kunna utbilda en häst.
Det är väl så klart meningen att man ska kunna utbilda. Men bara för att man är kanon på tävlingsrida och visa hästar på bedömning så innebär det inte att man är kanon på att utbilda.
Det blir ju rätt tydligt på en del yngre ryttare tex som fått ärva gamla mästerskapshästar. Vissa av dem kan ju nästan tuffa runt programmet själva. Och givetvis lär de sig massor av att få rida de hästarna. Men att själv utbilda hästar är ju något helt annat. Och även om de får lättare att göra det än om de aldrig ridit på nivån så är det mycket annat man måste kunna och ha en stor verktygslåda att applicera på hästar som man med mer rutin lättare läser av och märker vad de behöver. Man måste ha rutin för att veta vad man ska ”börja bygga med” när man inte kan förvänta sig omedelbara resultat av det jobb man gör. Man måste veta att i den rörelsen om x antal års utbildning måste det här sitta.
Sen uppstår så klart problem vad gäller utbildning när tid och pengar styr.
Och när man får betalt i höga poäng för vissa saker som kanske inte är sunt.
 
Jag trodde ju det var en glad amatör som satt på och tänkte att jag hon gjorde sitt bästa när IW instruerade, i USA är clinics ofta mer av öppna träningar där ryttarna betalar sina lektioner. Men såg också sen att detta var en masterclass, alltså mer som våra clinics, och i den kontexten är jag besviken på vad som visades.
Jo jag förstod det sedan :) jag hade ju direkt kopplat att det var just IW på och svarade därefter.

Däremot har jag sett clinic med Carl Hester för flera år sedan, då även äh, vad ska jag säga alla uttryck kommer betyda något speciellt så, med nosen i bringan, vid den tiden för clinicen var en större och mer accepterad form än just nu. Det var typ Carl Hester och extremister som inte tyckte nos i bringa var totalt tiptop.

För honom red ryttare som ok rätt och slätt, nosen rejält in, hals högt lågt eller mellan mer eller mindre, mer och mindre spänt och när det blev så då fokuserade han på det- rid framåt låt honom komma fram, du behöver inte hålla i, våga släppa, se han gör ingenting osv och nu var det kanske inte ryttare som skulle rida piaff, kanske yngre i den gruppen men de kom helt enkelt bara till det att hästen till slut kunde trava runt fyrkanten i en mer uhm avspänd form. Även när hästen var mycket spänd så kunde han få ryttaren att rätta det framåt och våga få hästen att slappna av framåt, bli avspänd framåt. Det var ok, alla var nöjda i publiken.

Så även om hon hade varit den som stod på marken och hästen var mycket spänd skulle jag nog ha varit förvånad över att hon inte försökte hjäpa hästen och ryttaren till en mer avslappnad form.

Med allt det sagt vill man ju såklart inte tillbaka till klimatet som när man var liten 16/20 år. Att om man red en häst som lätt krullade ihop sig och man inte lyckades lösa det på lektionen så skämdes man som en hund efteråt och var livrädd att alla skulle prata illa om en. Men det här är ju en utbildning en clinic, det måste man få kritisera?
 
Möjligt att jag går lite off topic från nuvarande diskussion just nu, men hur säger man ifrån när ryttare rider "illa" och ska man ens säga till?

Jag syftar i huvudsak inte på när ryttare/personer beter sig illa/går över gränsen (även om det kan vara intressant att diskutera och likväl svårt att säga till vid såna tillfällena också) utan snarare systematiskt rider trist. Som exempel red jag i ett ridhus tillsammans med en okänd tjej nyligen. Hon var trevlig, lågmäld och vi hade god kommunikation men hon red konstant hästen med uppskattningsvis 20-30 grader bakom lod större delen av passet och minsta tillstymmelse till försök från hästen att ta fram nosen innebar tydligt trängande och tvingande tygeltag. Hästen uppvisade emellanåt tydlig stress och frustration, vilket ryttaren mötte lugnt och metodiskt men med fortsatt lika kort ram. Med nuvarande debatt fick det mig att må väldigt dåligt att se detta och jag funderade på om jag skulle säga något och i sådana fall vad? Bör/får man kritisera andras rid- och träningssätt i sådana lägen?
 
Möjligt att jag går lite off topic från nuvarande diskussion just nu, men hur säger man ifrån när ryttare rider "illa" och ska man ens säga till?

Jag syftar i huvudsak inte på när ryttare/personer beter sig illa/går över gränsen (även om det kan vara intressant att diskutera och likväl svårt att säga till vid såna tillfällena också) utan snarare systematiskt rider trist. Som exempel red jag i ett ridhus tillsammans med en okänd tjej nyligen. Hon var trevlig, lågmäld och vi hade god kommunikation men hon red konstant hästen med uppskattningsvis 20-30 grader bakom lod större delen av passet och minsta tillstymmelse till försök från hästen att ta fram nosen innebar tydligt trängande och tvingande tygeltag. Hästen uppvisade emellanåt tydlig stress och frustration, vilket ryttaren mötte lugnt och metodiskt men med fortsatt lika kort ram. Med nuvarande debatt fick det mig att må väldigt dåligt att se detta och jag funderade på om jag skulle säga något och i sådana fall vad? Bör/får man kritisera andras rid- och träningssätt i sådana lägen?
Jag upplevde nog att det ofta är meningslöst. Det kommer sig ju oftast av okunskap och att man tror man gör rätt. Få är mottagliga. Och framför allt vad ska de göra med infon även om de nu känner att ”oj, det var illa”. Ofta har man ju en tränare man litar på och som man upplever har en plan för vidare utbildning av hästen. Om den då inte tycker sånt är dåligt så är det sällan människan byter tränare eller börjar läsa på som en galning i ”nya kanaler”.
Det blir för konstigt, för obekvämt etc.

Som tränare kan ju inte jag heller bara rakt av såga tex nya elever. Det ger inget mer än att de åker hem och är ledsna/arga och letar efter trevligare tränare. Man måste gradvis jobba sig in och få dem mottagliga och redo att ens förstå vad man menar.
Jag kommenterar i stort sett aldrig främlingar. Just för att det sällan ger något positivt. Frågar dem är det ju något annat.
 
Klart att pengar styr. Det är en stor del av hela problemet trots allt. Jag hade som sagt önskat att IW valde att inte rida hästen. Samtidigt så tror jag inte att hästen får en dålig upplevelse av den här clinicen.

Dressyren har ENORMA problem med hästvälfärden. Alltså gigantiska. Därför önskar jag inget hellre än att IW tex sa ifrån att hästen är dåligt grundutbildad och valde att inte rida den. Men jag ser även att hon försöker göra det bästa av situationen (och med det faktiskt berömmer hästen en hel del).

Jag gillar inte whataboutism. Men tycker ändå det är en ganska intressant jämförelse mellan vad som visas upp på clinics. Vi är många som är missnöjda med vad IW visar upp, dålig form och dåligt grundutbildad häst. Det som däremot är dåligt på westernclinicen är att en häst hetsas så extremt att den kollapsar.

Det betyder inte att IW INTE ska ha kritik men det är också en ytterst tydlig indikation att hästsporten har extrema problem på alla håll och kanter. Det är inte bara dressyren som måste rensas upp. Den där Clinton Andersson vänder sig dessutom till vanlisar som har hanteringsproblem. Då är det inte längre bara hästarna för
och dessutom en till fråga som kom när jag läste ditt inlägg igen: att det är grundutbildningen som falerar alltså vet vi det? Det känns som att även den högre utbildningen falerat kopiöst. Vad mig anbelangar tänker jag att denna häst visst kan ha fått en bra grundutbildning (vilket jag tänker är inridning, inhoppning, unghästklasser), eller en usel men jag kan inte avgöra vilket. Men jag tycker att jag KAN avgöra av denna filmsnutt att dess högre utbildning (samling, skolor) inte skett korrekt. Menar du att du kan se att det är i de första årens utbildning det brister (jag är öppen för att din kunskap är högre än min och att du därför ser saker jag inte kan se) eller är det ett begreppsmässigt slappt uttryck som skyddar nuvarande ryttare genom att peka bortåt, mot den ryttare som ska ha lagt grunden felaktigt?

Förlåt @Murray för citat med halv tanke. Tog bort.
 
Senast ändrad:
Menar du på allvar att det är så illa då att dessa hästar inte reser upp huvudet/nacken och sträcker fram nosen ens med helt långa lösa tyglar?
Vad menar du med "dessa hästar"? Jag skriver att det finns massor av hästar som såfort man tar tygeln krullar ihop nacken. Det är inte helt ovanligt.

Dom flesta hästar går ju såklart att påverka åt alla håll men vissa hästar faller lätt tillbaka till att krulla ihop nacken emellanåt om dom har fått den typen av inridning och grundutbildning. Det är inte lätt att rätta till helt alltid.

Sen upplever inte jag att det är bettet i sej självt alltid som gör att hästen krullar ihop sig, jag har inte märkt att sådana typer av hästar krullar ihop sig mindre på bettlöst. Dom har inte lärt sig att gå i korrekt form helt enkelt och tror väl att dom gör rätt för att dom har fått uppmuntran när dom krullat ihop sig.
 
Senast ändrad:
Jag undrar - och har undrat rätt länge faktiskt - hur många hästar som tycker att det är riktigt roligt med dressyr?

Det är ju här frågan borde ligga, och inte i "är det helt oacceptabelt eller bara lite otrevligt"?

Om det varken är trevligt eller gynnsamt för hästen överlag så kan jag inte se hur man kan kalla det dressyr? Då är det cirkuskonst, på sin höjd.
 
Jag undrar - och har undrat rätt länge faktiskt - hur många hästar som tycker att det är riktigt roligt med dressyr?
Alldeles för få skulle jag säga, dom flesta är lydiga och gör det ryttaren säger. Egentligen så varför skulle hästar tycka det är roligt att gå runt runt i en manege..det är inte mycket logik i det egentligen. Inte annat än att det är positivt betingat hos hästen och att den har blivit programmerad mer eller mindre att uppskatta det för det är det livet som den har. Tyvärr är det det enda som många hästar får uppleva.

Däremot så är det ju bra mentalt för dom att bli avslappnade och motionen är viktig så det ger dom ju ett bättre liv men alla hästar tror jag behöver mycket mycket mer variation. Att gå varje dag i manegen tror jag inte hästarna hurrar över alltid.
 
Det är ju här frågan borde ligga, och inte i "är det helt oacceptabelt eller bara lite otrevligt"?

Om det varken är trevligt eller gynnsamt för hästen överlag så kan jag inte se hur man kan kalla det dressyr? Då är det cirkuskonst, på sin höjd.
Fast där tror jag, helt utan vetenskapliga belägg för det eller någon logisk förklaring, ändå att hästar verkligen kan gilla dressyr.
Jag upplever iaf att mina tycker att det är roligt, och trevligt. Och det är då inte att göra ”programridning” som är roligt (det är det bara deras ryttare som gillar) men de gillar att samarbeta med mig och de gillar framförallt att få ”hjälp” med kroppen?
Det lösgörande arbetet, som jag ju egentligen gör för att de ska kunna bära på mig, verkar väldigt skönt och trevligt för hästarna?

Allt tekniskt fluff är också för min skull, för att vi ska kunna tävla. Men att hitta en bra arbetsform, en jämn takt, en fin böjning i sidorna osv… det känns det som att hästarna faktiskt gillar?

Tror dock inte att det nånsin kan göras en studie som bevisar min känsla ;) det är inte logiskt att en häst ska gilla det. Att äta gräs, umgås med rasfränder och ha ett naturligt liv (helst föröka sig) borde vara vad de gillar bäst.
 
Apropå riktigt vidrig hästmisshandel florerar detta på fejan nu. Från en westernclinic. Detta är samma sak som det sägs hänt i utbildningsstallet. PÅ EN CLINIC🤯.

https://www.facebook.com/share/p/qPzXBDM5cDBekRxT/
Det är väl 99,9% risk att denna tråd med låses för att den nu börjar handla om flera andra saker än i trådstarten 🙃 och ja jag är fortfarande lite bitter över att många som jag tycker är intressanta trådar modereras bort 😅 men om jag ska fylla på med något här så är det hoppningens självklara ”man måste göra X för att klara nästa hinder”

T ex sporra hästen, driva den med spö, ratta riktigt fult i munnen på den, skrämma den att hoppa av i dåliga lägen etc….
Vadå MÅSTE?
I en rimlig värld, om man ligger fel, så rider man väl en volt och gör en schysst ny anridning?
Nä det är bara för att hamna högre i resultatlistan man ”måste” chansa och försöka lösa (med våld) en dålig situation.

Samma sak finns såklart inom dressyren, det har visats ritter där domare och/eller ryttare borde ha avbrutit ritten för att det inte är schysst ridning som visas. Men nog sjutton händer det lika ofta på hoppbanan. Fast då är det ”måste” och ”i stridens hetta”.
 
Tack för svar!

Tänker du att det bara är i toppsporten som hästar drabbas av att vi prioriterar krumelurer framför biomekanik? Min egen erfarenhet rör medelmåtteryttare på medelmåttehästar på lätt och medelsvår nivå och jag tycker exakt samma problematik finns där. Möjligen med ett pluss för hästarna i att ryttarna är mindre kompetenta i att ”kräva igenom” saker och möjligen med ett minus för hästarna att ryttarna har mer ofrivillig hjälpgivning på grund av bristande kroppskontroll. Själv slutade jag för att jag blev för ledsen av den ridning som samtliga tränare guidade mig till och jag kunde inte hitta något alternativ där och då. Min förståelse är INTE att detta problem är isolerat till toppsporten (den har jag ingen personlig erfarenhet av). Det går ju att gå till dina egna inlägg om hur du väljs bort som domare pga hur du dömer för att se att problemet finns långt utanför toppsporten.

Jag tänker lite som @tuaphua nämner att just en clinic och just i kölvattnet av de uppdagade skandalerna skulle det vara extremt enkelt för IW att plocka poäng hos en bred massa genom att säga ”nu hade jag planerat att visa piff, puff och xyz. Se hur hästen svarar an på det. Se hur den faller isär, går bakom och inte bär sig osvosv. När vi hamnar i ett sådant här läge så är det lätt att uppleva 1,2,3 vilket vi nyligen sett riskerar leda till hästvälfärdsproblematik och då behöver vi prioritera abc. Såhär rider jag en häst ur ett sådant här baklås. Det går tom att be publiken se piaffen och alla fel som sker. Visa hur det kan korrigeras. Men det bygger på att att det som händer uppfattas som inkorrekt. För precis som du skriver så måste ju hästarna (och ryttarna) också lära sig tekniken för vad de ska göra och om en clinic inte visar problemlösning/utbildning, är det då verkligen en clinic? Det kan verkligen ses som en FÖRDEL med en häst som svarar an ”fel” på en clinic för det är vi ju med om hela tiden lite till mans, precis som vi själva signalerar fel oavsiktligt. Men att välja att låtsas som det regnar är dels att legitimera den ridningen och dels att föra problemet långt utanför den toppsport som så vitt jag kan se INTE har ensamrätt på denna problematik.
Håller med i allt här!
 
Det är väl 99,9% risk att denna tråd med låses för att den nu börjar handla om flera andra saker än i trådstarten 🙃 och ja jag är fortfarande lite bitter över att många som jag tycker är intressanta trådar modereras bort 😅 men om jag ska fylla på med något här så är det hoppningens självklara ”man måste göra X för att klara nästa hinder”

T ex sporra hästen, driva den med spö, ratta riktigt fult i munnen på den, skrämma den att hoppa av i dåliga lägen etc….
Vadå MÅSTE?
I en rimlig värld, om man ligger fel, så rider man väl en volt och gör en schysst ny anridning?
Nä det är bara för att hamna högre i resultatlistan man ”måste” chansa och försöka lösa (med våld) en dålig situation.

Samma sak finns såklart inom dressyren, det har visats ritter där domare och/eller ryttare borde ha avbrutit ritten för att det inte är schysst ridning som visas. Men nog sjutton händer det lika ofta på hoppbanan. Fast då är det ”måste” och ”i stridens hetta”.
Hoppning ligger mig varmare om hjärtat och jag håller med om problemet där också.
Det finns dålig ridning på alla nivåer.
Jag tycker det kommenteras bättre i världscupen nu. Mindre bortförklaringar om att ryttaren kände sig tvungen för att...
Vi måste kunna kommentera eliten som i andra sporter faktiskt. Ha sportkommentatorer som vågar tycka.
 
Återigen. Jag tycker inte det är en BRA form som visas upp. Alls. Men jag tycker verkligen inte att detta är på samma nivå av ren misshandel som avslöjats på senare tid. Jag gillar inte att IW samarbetar med AH eller att hon väljer att visa upp sin ridning med den här hästen. Hästen är definitivt tränad på ett felaktigt sätt.

Kan dock även se i vilken märklig sits IW hamnar i i detta läget. Hon får betalt för att hålla en clinic för sin ytterst tveksamma affärskompanjon. Kunderna förväntar sig att se henne piffa, passagea och rida all the fancy stuff. Så även OM IW kände att "fan den här hästen är så dåligt riden att formen kommer vara skräp" så har hon i situationen låst sig till att gilla läget. Jag hade tyckt det varit absolut amazing om hon sagt att "nej vet ni vad, den här hästen behöver lära sig bärighet med nosen framme innan den göra fancy stuff". Enligt min lilla erfarenhet av rika amerikaner hade det inte fallit väl ut.
Det här känns ju helt vansinnigt...
Inte otroligt men vansinnigt.
 
Jag har lite issues gällande användning av begrepp. Inte då just från dig. Utan generella uttryck som jag känner leder till missförstånd som försämrar förmåga till utveckling åt rätt håll.
Det är oftast inte styrka som saknas i såna här lägen. Det är teknisk inlärning av rörelsemönster. Och lösgjordhet.
Men jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga tex att deras häst inte kan trampa för att den är för svag. Jag har jobbat med svårklasshästar som inte gjort ett skit på år. Samma med egen häst som gör bra piaff trots ålder, lång vila etc. De har noll styrka. De kan piaffera bra tillräckligt länge för att man ska kunna visa ngt. Det är tekniskt. De vet vilka muskelgrupper som ska jobba och hur de måste vinkla om etc. Men visst, blir de spända tappar man kvalitet. Inte pga styrkebrist utan för att fel muskler blir aktiva och omöjliggör bärighet/samling.
Här tycker jag otroligt många underskattar teknik och överskattar styrka! Och med det lägger fokus på fel saker i utbildningen. Och ev bedömning.
Hästen blir heller inte stark i munnen. Den går emot pga obalans/bristande lösgjordhet och får ett muskelförsvar i halsen tex.
Hästen kan inte vara rund om den är indragen för mkt i fronten. Hästen på filmen är inte rund i formen. Den är av.
Bromsa häst finns en massa olika sätt att göra annat än bli statiskt dragande i handen. Särskilt som man bör ställa sig frågan ”varför måste jag bromsa så mkt”. Oftast är svaret obalans. Ibland pga spänning.
Även i ett sånt läge kan det väl vara gynnsamt att om man nu måste bromsa med handen för att allt skiter sig så bör man väl försöka återskapa balansen och lätta av. Fortsätter den hetsa upprepar man. Man sitter inte statiskt kvar i drag som omöjliggör för hästen att komma ut med halsen och då kunna balansera upp sig.
Om man inte medvetet väljer att göra så för att man tänker pressa igenom för att publiken ska få se vad de betalat för och tycker att den formen är underordnad övning/rörelse.
För mig får den inte bli överordnad. Särskilt inte på clinic! På clinic har man ändå mer spelrum än på tävling och kan jobba igenom lite och göra saker mer i läge då hästen känns redo än vid bokstav/given plats och given följd av rörelser i program.
Det du skriver här om att det snarare är en teknikfråga får mig att fundera på om inte positiv förstärkning med klicker (och belöning) vore en mycket effektivare inlärningsmetod med just sådana saker. Med klicker är otroligt effektivt och enkelt att träna fram EXAKT vad man menar. Detta är något man har testat på människor med, det går fortare eftersom man kan förstärka en sak så mycket mer exakt.

Då behöver man heller inte fundera på om hästen är rädd för att prova sig fram, eller rädd för att misslyckas - för hela grunden ligger liksom på att hästen SKA prova sig fram. Lär man hästen det att när klickern åker fram så provar vi nya saker så känns det som att man kan lära dem nya rörelser otroligt fort. Kanske att vissa hästar kan bli lite för exalterade, precis som med hundar. Men det går ju också att lösa.
 
  • Gilla
Reactions: via
Tack för svar!

Tänker du att det bara är i toppsporten som hästar drabbas av att vi prioriterar krumelurer framför biomekanik? Min egen erfarenhet rör medelmåtteryttare på medelmåttehästar på lätt och medelsvår nivå och jag tycker exakt samma problematik finns där. Möjligen med ett pluss för hästarna i att ryttarna är mindre kompetenta i att ”kräva igenom” saker och möjligen med ett minus för hästarna att ryttarna har mer ofrivillig hjälpgivning på grund av bristande kroppskontroll. Själv slutade jag för att jag blev för ledsen av den ridning som samtliga tränare guidade mig till och jag kunde inte hitta något alternativ där och då. Min förståelse är INTE att detta problem är isolerat till toppsporten (den har jag ingen personlig erfarenhet av). Det går ju att gå till dina egna inlägg om hur du väljs bort som domare pga hur du dömer för att se att problemet finns långt utanför toppsporten.

Jag tänker lite som @tuaphua nämner att just en clinic och just i kölvattnet av de uppdagade skandalerna skulle det vara extremt enkelt för IW att plocka poäng hos en bred massa genom att säga ”nu hade jag planerat att visa piff, puff och xyz. Se hur hästen svarar an på det. Se hur den faller isär, går bakom och inte bär sig osvosv. När vi hamnar i ett sådant här läge så är det lätt att uppleva 1,2,3 vilket vi nyligen sett riskerar leda till hästvälfärdsproblematik och då behöver vi prioritera abc. Såhär rider jag en häst ur ett sådant här baklås. Det går tom att be publiken se piaffen och alla fel som sker. Visa hur det kan korrigeras. Men det bygger på att att det som händer uppfattas som inkorrekt. För precis som du skriver så måste ju hästarna (och ryttarna) också lära sig tekniken för vad de ska göra och om en clinic inte visar problemlösning/utbildning, är det då verkligen en clinic? Det kan verkligen ses som en FÖRDEL med en häst som svarar an ”fel” på en clinic för det är vi ju med om hela tiden lite till mans, precis som vi själva signalerar fel oavsiktligt. Men att välja att låtsas som det regnar är dels att legitimera den ridningen och dels att föra problemet långt utanför den toppsport som så vitt jag kan se INTE har ensamrätt på denna problematik.
Nej naturligtvis finns det dålig ridning även i breddsporten. Det är dock svårt att kräva att vi vanlisar ska vara fantastiska ryttare. Samtidigt saknar jag mer ödmjukhet inför våra hästar och jag HOPPAS verkligen att vanliga hobbyryttare granskar sig själva bättre nu.

Och jag håller verkligen medom att jag mycket hellre sett att IW sa atthästen inte var redo för mer än att hitta en form med korrekt kontakt.

Vi hade tävlingsmöte för klubbens tävlingsryttare i söndags. Jag var rätt hård i tonen på våra ryttare att de måste tänka efter hur de rider, hur de använder hjälpmedel som sporrar, spö, bett och hjälptyglar. Tvivlar att någon kommer våga rida fult i närheten av mig framöver😁.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 121
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp