Är jag döv i sömnen eller?!!

Monifa

Trådstartare
Alltså. Vad fasiken gör man när man inte vaknar av alarmen?
Jag har följande saker:
15 (nej jag skämtar inte) alarm på mobilen med olika signaler som byts med jämna mellanrum.
1 stor klocka (sån här)
1 liten sån som ovan.

Jag börjar bli vansinnigt trött på att inte lära mig gå ur sängen och ännu mindre vakna ens. Mobilen har jag i sängen men de två andra har jag så att jag måste kliva ur sängen och den stora väckarklockan vaknar jag i regel av - kliver upp - stänger av - GÅR OCH LÄGGER MIG IGEN :banghead: :banghead: Jag går med andra ord mer eller mindre i sömnen och stänger av alarmen. De gånger jag försover mig minns jag inte ens att jag stängt av alarmen. Nu senast skickade jag den stora i väggen :angel: men oftast är jag halvt sovande halvt vaken.

Hur gör ni andra som är svår väckta? Jag är inte morgontrött men har svårt att vakna helt enkelt.

edit. alarmen börjar ringa en timme innan jag ska kliva upp. De första ~6 alarmen vaknar jag aldrig av.
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Anlitar någon som rycker täcket av dig och häller iskallt vatten på dig när du behöver gå upp. Samt öppnar fönstret så att det blir korsdrag. Det var i alla fall så jag fick göra med min hallgranne på internatet för att hon skulle pallra sig ur sängen :cool:
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Du verkar ha lärt dig själv (omedvetet då) att strunta i larmen. Ställer man klockan en timme innan det är dags att gå upp så lurar du ingen, du vet att du inte behöver gå upp och kan lugnt ignorera larmen. Kanske det skulle vara bra att ställa den stora väckarklockan på rätt tid (snålt tilltagen så det inte finns tid att snooza) och ha en vänlig själ som hjälper dig med motivation som att ta täcket, hälla vatten, lysa med stark lampa i ögonen på dig eller helt enkelt släpa upp dig och göra det tills det blir en vana. Man kan även koppla timers till starka ljuskällor som komplement.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Kanske införskaffa en "täckesavdragare" ;) (tänk kalle anka på julafton :D )

Funderar på att tillverka en...till mig själv :meh:


Annars finns det ju väckarklockor som åker iväg och "gömmer" sig så man måste gå upp om man vill få av larmet, kanske fungerar ett tag i alla fall :)
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

HAHA! Internat :love: sådär fick jag mer eller mindre göra med min rumskamrat med (på den tiden var jag inte döv märkligt nog)

Lobelia: Det är mobilalarmen som börjar så tidigt, den lilla ringer en kvart innan jag ska gå upp och den stora ringer när jag ska gå upp efter det har jag ett par mobilalarm som ringer efter det just för att jag går tillbaka till sängen (jag är ju inte vaken)

Men nog har jag lärt mig alltid. För ringer man till mig vaknar jag till och med på ljudlöst. Har dessutom samma ringsignal som nått av alarmen och det vaknar jag minsann av. Typ som att jag vet att nu har jag försovit mig.

knapp

Finns ju såna där flashiga alarm med saker som skjuts iväg, funkar dom? Och såna där man lägger under kudden som gör att den skakar, funkar dom?
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Ja kanske, har du provat de som skjuter iväg? Tänker mer på hållbarheten... jag har nämligen en tendens till att skicka iväg sakerna i sömnen.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

En kompis har ett larm som kräver att man löser ett mattetal innan det stängs av :D
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

En kompis har ett larm som kräver att man löser ett mattetal innan det stängs av :D

Åh, fyfan nu får jag flashbacks till min första smartphone ... hade en väckarklocks app på den där man skulle knappa in en 5 siffrig sekvens (olika siffror varje dag) och tryckte man fel höjdes volymen på larmet och man fick en ny sekvens att knappa in... ångest varenda morgon haha..
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

En gammal kollega till mig är likadan, han köpte ett larm för döva. Det är en liten vibrerande puck man lägger under madrassen. Otroligt, otroligt effektiv (jag blev tyvärr väckt av den en gång...).

Testa t.ex. den här; http://www.clasohlson.com/se/Pr314476000/Pr314476000 (finns massor med varianter, men det där var en av de billigaste)
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

vad heter appen? :)

Tassetass: Ja kanske skulle testa en sån, risken är att jag lär mig vibrationerna med. Eller de kanske är rätt starka och växlande i vibrationerna?

zassoo: Hade en sån app med, men det gick att få av utan att lösa mattetalet.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Det är STARKA vibrationer. Om de varierar vet jag inte, den kollegan hade väckte mig på två röda.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Beställde hem en sån, vore ju helt fantastiskt om det fungerade :D
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Skaffa dig en väckarklocka som vibrerar och tjuter och sluta sätta klockor en timme innan du behöver gå upp. Det är därför du har lärt dig att ignorera alarmen för att du vet att du behöver inte gå upp än. Ställ alltså klockan på den tiden du ska gå upp och gå upp och gå och lägg dig samma tid varje dag så kommer kroppen snart att lära sig när du ska vakna så att du vaknar utan alarm. Detta förutsätter ju självklart att du får sova tillräckligt mycket varje natt.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

KL

Googlade lite snabbt på väckarklockor och hittade en del "trevliga" som kanske faller i smaken

En med hemskt ljud som skickar ut nyckeln till väckarklockan som en flygande propeller.
En som håller rätt på sömnen och väcker en när man sover som lättast inom ett givet intervall.
En app med många funktioner som ökande ljud, minskade snooze intervaller, maximalt antal snooze, lösa mattetal för att kunna stänga av mm.
En med blixtar och vibrationer

Det är bara att välja form av "tortyr".
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Jag vågar helt enkelt inte bara ha ett alarm, sista året på gymnasiet var då det började och då hade jag bara ett alarm som jag OFTA stängde av i sömnen (nu händer det bara 1-2 gånger i månaden men har man 400 kor att gå till är det alldeles för ofta) så jag har så många alarm för att helt enkelt väcka mig ur djupsömnen. Går upp vid 3 på morgonen.

Jag vet att det blir bättre om jag sover runt 9 timmar, då vaknar jag. Men slutar man jobba vid 7 är det en omöjlighet att få 9 timmar.

Lobelia: Beställde hem den som tassetass skrev om, börjar nog där ;)
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Men ha flera alarm samtidigt då, och när du behöver gå upp. Om du har 5 larm du behöver stänga av på diverse vis och utspridda i rummet (och utan snooze) så lär du vakna.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Du behöver ju inte bara ha ett alarm men du lurar bara dig själv när du har en massa alarm som du ändå bara snozar. Det är det jag menar. Du måste gå upp när alarmen ljuder och inte snoza dem. Det är inte konstigt alls att du har svårt för att gå upp kl 3 på natten. Då sover man som bäst.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Det var iof smart! Att jag inte tänkt på det! Ska testa det imorgon :)

TinyWiny: Jag förstår vad du menar, men när jag är rädd för att inte vakna sover jag så sjukt dåligt. Och jag vet ju sedan innan att ett alarm inte funkar, vaknar inte över huvudtaget :p Om jag till exempel bara ställer det stora som lever jävel (har testat ett par gånger när jag ska gå upp till mindre viktiga saker) så har den stått och ringt i mellan 30-50 minuter innan jag vaknar och stänger av den.
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Jag har inga tips (du har ju dock fått bra sådana redan), men jag har lite samma problem. Har flera alarm på mobilen och ställer in första ca 2 timmar innan jag ska upp och har alarm med 10-30 minuters mellanrum. Tätare alarm ju närmre tiden jag ska gå upp. Oftast så vaknar jag av de täta alarmen, ibland händer det dock att jag försover mig.

Däremot så vaknar jag alltid av min katt, när han går på lådan, skriker för att han vill ut alt. om han är glömd ute och jamar för att han vill in, osv. Minsta lilla från katten och jag är vaken. Men ett högljutt alarm, nej nej.

Sedan jag fick bytt mina jobbetider så behöver jag väldigt sällan gå upp på morgonen längre, problemet löst! Tills jag ska börja plugga/får ett nytt jobb eller dylikt i alla fall :p
 
Sv: Är jag döv i sömnen eller?!!

Men visst är det irriterande, är så jäkla pinsamt att försova sig...

Har också bytt jobb så hoppas det blir bättre, kommer jobba mestadels eftermiddagar och nätter ;) Prima liksom!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 610
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 476
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp