Bukefalos 28 år!

Är jag kunnig nog för egen häst?

Teresa45

Trådstartare
hej!
Jag vill som sagt ha en egen häst, kanske inte precis just nu men inom 2 år så vill jag verkligen det. Jag är 15 år, bor på landet med väldigt mycket stall runt omkring mig.
Jag har alltid varit häst intresserad, jag red i ca ett och ett halvt år när jag var runt 7 år, jag slutade sedan. Sedan började jag rida igen när jag var ca 12 år, jag red även då i ca ett och ett halvt år. Jag fick lov att sluta, pga svår depression, var sjukskriven från skolan med jämna mellanrum och är det nu också, men jag vill verkligen komma tillbaka till hästar men mina föräldrar har inte råd att betala ridskola.
Jag var en av de bästa på ridskolan, tackade aldrig nej till en svår häst utan jag red den jag fick, och då fanns det några bråkstakar.. jag kan galoppera och hoppa, har gjort det 10+ gånger. Jag klarar av att hålla mig lugn och tuff i sadeln även om hästen gör ett bocksprång och galopperar iväg. En gång så släktes hela ridhuset ner, alla hästarna blev jätte rädda, min stegrade och gjorde ett språng men jag höll mig lugn och klarade av att lugna ner hästen tills dom hann sätta på lyset igen.
Jag vet mycket väl om att en häst kommer kosta ett par tusen i månaden, jag vet om priset alltså, det är inte det jag undrar över. Jag undrar om ni anser att jag är tillräckligt kunnig? Jag har läst på rätt mycket i hästskötsel osv. Jag skulle aldrig tveka på att ringa veterinär om något var fel med t.ex ögat, även om det är en jourtid hos veterinär då.

Slutgiltiga frågan.. är jag tillräckligt kunnig för egen häst?
 
hej!
Jag vill som sagt ha en egen häst, kanske inte precis just nu men inom 2 år så vill jag verkligen det. Jag är 15 år, bor på landet med väldigt mycket stall runt omkring mig.
Jag har alltid varit häst intresserad, jag red i ca ett och ett halvt år när jag var runt 7 år, jag slutade sedan. Sedan började jag rida igen när jag var ca 12 år, jag red även då i ca ett och ett halvt år. Jag fick lov att sluta, pga svår depression, var sjukskriven från skolan med jämna mellanrum och är det nu också, men jag vill verkligen komma tillbaka till hästar men mina föräldrar har inte råd att betala ridskola.
Jag var en av de bästa på ridskolan, tackade aldrig nej till en svår häst utan jag red den jag fick, och då fanns det några bråkstakar.. jag kan galoppera och hoppa, har gjort det 10+ gånger. Jag klarar av att hålla mig lugn och tuff i sadeln även om hästen gör ett bocksprång och galopperar iväg. En gång så släktes hela ridhuset ner, alla hästarna blev jätte rädda, min stegrade och gjorde ett språng men jag höll mig lugn och klarade av att lugna ner hästen tills dom hann sätta på lyset igen.
Jag vet mycket väl om att en häst kommer kosta ett par tusen i månaden, jag vet om priset alltså, det är inte det jag undrar över. Jag undrar om ni anser att jag är tillräckligt kunnig? Jag har läst på rätt mycket i hästskötsel osv. Jag skulle aldrig tveka på att ringa veterinär om något var fel med t.ex ögat, även om det är en jourtid hos veterinär då.

Slutgiltiga frågan.. är jag tillräckligt kunnig för egen häst?
Jag tänkte precis som ovan att egen häst kostar betydligt mer än ridskola.
Om det inte finns pengar så är min tanke att kolla runt om det finns stall eller ridskolan där du får hänga och lära dig saker. Om man hjälper till kan det också finnas möjligt att få rida lite som tack.
Och även om det fanns pengar till häst så skulle jag rekommendera att du först får lära dig mer om praktiska skötseln. Att ha häst innebär så himla mkt mer än att kunna rida eller sitta kvar när hästen gör bocksprång.
 
Rent krasst, det kostar mer att ha egen häst än att rida på ridskola. I ditt fall skulle jag satsa på att bli medryttare istället. Då lär du dig massor och det kostar inte lika mycket som att ha egen häst, ev kanske inte kostar något alls beroende på.

Jag köpte inte egen häst förrän jag hade ett fast jobb (dvs tillsvidare anställning). Då hade jag varit halv fodervärd och medryttare på x antal hästar innan dess också. :)
 
Jag såg att du var 15 år. Min uppfattning är att från det man är ca 16 och går i gymnasiet så brukar det ju vara möjligt att hitta lite extrajobb. Jag vet många 16-åringar som tex jobbar på McDonalds eller fyller på varor på ICA som extrajobb under sommarlov.
Om du satsar på att få något jobb kan du ju få ihop till avgiften för ridskolan eller medryttare. Och på så sätt få mer erfarenhet och lära dig mer.
Sen när du har gått ut gymnasiet kan du ta ett heltidsjobb och på så sätt försörja hästen.
 
Okej, fast det var som sagt inte det jag undrade. Jag vet mycket väl om att det kostar mer att ha egen häst än att rida på ridskola. Det jag ville veta var om jag anses som kunnig nog.

Jag praoade i 1 vecka på ett stall för ca ett år sedan. Där fick jag mocka ca 6 hagar och 15 boxar per dag, sedan rengjorde jag dessa boxar helt också. Jag lärde mig väldigt mycket och förstår att hästen ska fodras, det är utsläpp och insläpp varje dag, det ska mockas varje dag, schabrak ska tvättas, sadeln ska rengöras, sedan ska hästen ryktas osv 2 gånger per dag + efter ridning. Jag har läst på en del om hästsjukdommar och deras symptom.
 
Okej, fast det var som sagt inte det jag undrade. Jag vet mycket väl om att det kostar mer att ha egen häst än att rida på ridskola. Det jag ville veta var om jag anses som kunnig nog.

Jag praoade i 1 vecka på ett stall för ca ett år sedan. Där fick jag mocka ca 6 hagar och 15 boxar per dag, sedan rengjorde jag dessa boxar helt också. Jag lärde mig väldigt mycket och förstår att hästen ska fodras, det är utsläpp och insläpp varje dag, det ska mockas varje dag, schabrak ska tvättas, sadeln ska rengöras, sedan ska hästen ryktas osv 2 gånger per dag + efter ridning. Jag har läst på en del om hästsjukdommar och deras symptom.
Ok. Nej jag tycker inte du är tillräckligt kunnig.
Jag rekommenderar dig att vara medryttare där du får ta dagligt ansvar för en häst.
 
Nej inte för en egen häst. Men medryttare ska du satsa på tycker jag. Vissa ägare tar betalt, andra inte.
Finns det många stall i närheten kanske det finns någon som skulle vilja ha ridsällskap, eller avlastning. Speciellt på vintern när det är mörkt och tråkigt.

Som du säkert vet själv är ju ridning bara en liten del av hästandet, det är det man räknar på ridskolan men när man kommer ut i världen finns det SÅ mycket annat.

I framtiden är jag säker på att du kan ha häst, om du har ekonomi. Du verkar ju brinna för hästar. Alla timmar i sadeln och i stallet räknas. :)
 
Okej, fast det var som sagt inte det jag undrade. Jag vet mycket väl om att det kostar mer att ha egen häst än att rida på ridskola. Det jag ville veta var om jag anses som kunnig nog.

Jag praoade i 1 vecka på ett stall för ca ett år sedan. Där fick jag mocka ca 6 hagar och 15 boxar per dag, sedan rengjorde jag dessa boxar helt också. Jag lärde mig väldigt mycket och förstår att hästen ska fodras, det är utsläpp och insläpp varje dag, det ska mockas varje dag, schabrak ska tvättas, sadeln ska rengöras, sedan ska hästen ryktas osv 2 gånger per dag + efter ridning. Jag har läst på en del om hästsjukdommar och deras symptom.

Tycker inte det låter som du är redo för egen häst riktigt än. Du kanske kan kolla på medryttarhäst? Ibland hittar man någon som vill ha hjälp och inte tar betalt för det :) Det kan vara ett bra sätt att lära sig mer och förbereda sig på egen häst.
 
hej!
Jag vill som sagt ha en egen häst, kanske inte precis just nu men inom 2 år så vill jag verkligen det. Jag är 15 år, bor på landet med väldigt mycket stall runt omkring mig.
Jag har alltid varit häst intresserad, jag red i ca ett och ett halvt år när jag var runt 7 år, jag slutade sedan. Sedan började jag rida igen när jag var ca 12 år, jag red även då i ca ett och ett halvt år. Jag fick lov att sluta, pga svår depression, var sjukskriven från skolan med jämna mellanrum och är det nu också, men jag vill verkligen komma tillbaka till hästar men mina föräldrar har inte råd att betala ridskola.
Jag var en av de bästa på ridskolan, tackade aldrig nej till en svår häst utan jag red den jag fick, och då fanns det några bråkstakar.. jag kan galoppera och hoppa, har gjort det 10+ gånger. Jag klarar av att hålla mig lugn och tuff i sadeln även om hästen gör ett bocksprång och galopperar iväg. En gång så släktes hela ridhuset ner, alla hästarna blev jätte rädda, min stegrade och gjorde ett språng men jag höll mig lugn och klarade av att lugna ner hästen tills dom hann sätta på lyset igen.
Jag vet mycket väl om att en häst kommer kosta ett par tusen i månaden, jag vet om priset alltså, det är inte det jag undrar över. Jag undrar om ni anser att jag är tillräckligt kunnig? Jag har läst på rätt mycket i hästskötsel osv. Jag skulle aldrig tveka på att ringa veterinär om något var fel med t.ex ögat, även om det är en jourtid hos veterinär då.

Slutgiltiga frågan.. är jag tillräckligt kunnig för egen häst?
Du skulle nog få mest ut av att vara medryttare. Hästägande är så otroligt mycket mera än bara ridning.
 
Det är enormt positivt att du funderar över om du är redo. Tyvärr tror jag inte att du är det ännu men du ska veta att väldigt få femtonåringar är kunniga nog för att själva ha ansvaret för en häst och allt hen behöver. Inte ens de som haft häst och ridit sedan barnsben brukar ha kunskap nog att klara allt själva. Juridiskt är dina föräldrar ansvariga men är de inte kunniga så måste du kunna själv.
Att ha häst är inte enkelt, det är massor man behöver kunna för att få ha en på riktigt glad, nöjd häst. Mer än väldigt många tänker på och har kunskap till. Man behöver också ha mycket kunskap för att förhindra att hästen blir sjuk eller skadad av ens egna brist på kunskap. Även som hästägare med mycket kunskap ställs man inför saker man inte kan och behöver lära sig. Som grund behöver du förutom att kunna rida hästen på ett hållbart sätt, dvs. i den form där hen bär sig korrekt för det arbete hen ska utföra, också kunna fodra hästen på ett hållbart sätt, dvs. du måste både veta vad hästen behöver och kunna räkna foderstat för att få med alla viktiga ämnen i rätt balans. Du behöver också kunna se vad din häst förmedlar, hur hen mår, om något är fel eller fattas och söka rätt på en lösning. Det finns mängder att lära sig, som hästmänniska blir man aldrig fullärd och det är det fina med hästar tycker jag, det finns alltid mer att lära, mer att fördjupa sig i.
För att ha en egen häst, även installad någonstans, behöver man kunna så mycket att man kan bedöma rimligheten i det andra påstår. Du måste ha så mycket kunskap att du inte sväljer allt andra säger rakt av. Hästbranschen är full att självutnämnda "kunniga" och det gäller att inte gå på vad som helst för det är din häst som i slutänden får betala för misstagen.

Jag var 33 när jag äntligen kunde köpa egna hästar. Jag hade då pysslat med andras hästar i diverse konstellationer sedan jag var fyra, ridit på ridskola, jobbat med hästar, gått diverse hästutbildningar på universitetsnivå och lärt många barn och vuxna att rida men ser jag tillbaka så känns det som att jag då inte kunde något alls för att jag idag har förvärvat så enormt mycket mer kunskap. Vill man så kan man lära sig hur mycket som helst. Vill du det? Isåfall är jag säker på att du en dag kommer stå där och vara lycklig med din häst. Lycklig för att du har tillräckligt med kunskap i bagaget för att känna dig trygg med din nya vän. Att köpa häst när man inte har tillräcklig kunskap leder tyvärr ofta inte till lycka utan till alla möjliga sorgliga problem som hade kunnat undvikas med mer kunskap.

Har du flera stall i din närhet så kolla upp om det är någonstans du kan få vara och lära dig mer. Att skaffa sig en bra mentor är inte bara bra just nu utan även sedan när du som nybliven hästägare stöter på problem för problem stöter alla hästägare på och man behöver någon man kan lita på som man kan fråga, som man kan bolla med, när det sker.
 
Oavsett om du är kunnig nog/har råd, du ska snart börja på gymnasiet. Har du ork och tid då för att ha häst på heltid? Det är värt mycket att kunna satsa på skolan de åren, även om det kanske inte känns så nu.

Jag tycker du ska satsa på ridskola eller medryttare och lära dig så mycket du kan. Rida och hantera olika hästar på olika utbildningsstadier, uppfostran och hanteringskrav är guld värt!
 
Jag såg att du var 15 år. Min uppfattning är att från det man är ca 16 och går i gymnasiet så brukar det ju vara möjligt att hitta lite extrajobb. Jag vet många 16-åringar som tex jobbar på McDonalds eller fyller på varor på ICA som extrajobb under sommarlov.
Om du satsar på att få något jobb kan du ju få ihop till avgiften för ridskolan eller medryttare. Och på så sätt få mer erfarenhet och lära dig mer.
Sen när du har gått ut gymnasiet kan du ta ett heltidsjobb och på så sätt försörja hästen.
¨
TS orkar inte genomföra skolan för närvarande på grund av depression.
Då tror inte jag att TS orkar med skolan plus egen häst plus att jobba för att ha råd med hästen.

Jag håller med dem som föreslår eventuellt medrytteri - men jag tror att det kan vara svårt att hitta en lämplig medryttarhäst för en ryttare med så begränsad erfarenhet som TS beskriver.
 
hej!
Jag vill som sagt ha en egen häst, kanske inte precis just nu men inom 2 år så vill jag verkligen det. Jag är 15 år, bor på landet med väldigt mycket stall runt omkring mig.
Jag har alltid varit häst intresserad, jag red i ca ett och ett halvt år när jag var runt 7 år, jag slutade sedan. Sedan började jag rida igen när jag var ca 12 år, jag red även då i ca ett och ett halvt år. Jag fick lov att sluta, pga svår depression, var sjukskriven från skolan med jämna mellanrum och är det nu också, men jag vill verkligen komma tillbaka till hästar men mina föräldrar har inte råd att betala ridskola.
Jag var en av de bästa på ridskolan, tackade aldrig nej till en svår häst utan jag red den jag fick, och då fanns det några bråkstakar.. jag kan galoppera och hoppa, har gjort det 10+ gånger. Jag klarar av att hålla mig lugn och tuff i sadeln även om hästen gör ett bocksprång och galopperar iväg. En gång så släktes hela ridhuset ner, alla hästarna blev jätte rädda, min stegrade och gjorde ett språng men jag höll mig lugn och klarade av att lugna ner hästen tills dom hann sätta på lyset igen.
Jag vet mycket väl om att en häst kommer kosta ett par tusen i månaden, jag vet om priset alltså, det är inte det jag undrar över. Jag undrar om ni anser att jag är tillräckligt kunnig? Jag har läst på rätt mycket i hästskötsel osv. Jag skulle aldrig tveka på att ringa veterinär om något var fel med t.ex ögat, även om det är en jourtid hos veterinär då.

Slutgiltiga frågan.. är jag tillräckligt kunnig för egen häst?
Tillräckligt kunnig? Vad är det? Jag kan konstatera att efter 50 år med häst så lär jag mig nya saker hela tiden. Där tror jag den springande punkten är...så länge man har insikten att man aldrig blir fullärd och ser till att söka informationen är man kunnig nog. Sen om du är kunnig nog för att skaffa egen häst kan jag inte svara på. Som du redan är inne på är det en kombination om att ha ekonomi för både hästen och fortsatt utbildning (livslång). Som de flesta redan nämner är medryttare en väg att komma tillbaka till häst. Tiden kommer att visa om du därmed mår bättre och klarar din skolgång bättre i och med det. Då först vet du ju om du orkar med att jobba extra så att du kan finansiera en häst både i inköp och för själva hästhållningen. Jag kan inte rekommendera att du köper häst före du har klart med hur du egentligen mår.
 
¨
TS orkar inte genomföra skolan för närvarande på grund av depression.
Då tror inte jag att TS orkar med skolan plus egen häst plus att jobba för att ha råd med hästen.

Jag håller med dem som föreslår eventuellt medrytteri - men jag tror att det kan vara svårt att hitta en lämplig medryttarhäst för en ryttare med så begränsad erfarenhet som TS beskriver.

Det var min tanke också. Jag fick sälja min häst under min depression. Även om stallet och hästen var det som fick mig att må bra innerst inne så orkade jag inte. Vissa dagar tog jag mig knappt upp från sängen, att åka och ta hand om häst och göra i ordning och ut och rida kändes som att bestiga mount Everest. Jag orkade inte ens gå upp och hämta ett glas vatten från kranen 10 meter bort när jag var törstig utan valde att bara somna om.

Till TS, lägg ut annons om att du söker stall att vara i. Det är det absolut bästa sättet att lära sig på, och har du tur kan du få rida lite som tack för hjälpen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 124
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 300
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 323
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp