Är jag rättvis mot hästarna??

glitter

Trådstartare
Har ett litet tråkigt vardagsproblem som jag tänkte lufta lite här å se vad ni tycker.

Har ett litet stall med min fullblodskille (rangLÅG), vår shettis och två inack.
De har fram tills nu gått i samma hage med fri tillgång i ett foderbord.
MEN min kille får sina täcken och hud förstörda av bästa vännen i vanligt valack-bråk (en av de inack) och jag får lappa å laga mina svíndyra täcken gång på gång... :(

(Kompisen är lite understimulerad pga vila...)

Och den andra inack är en mycket ranghög fuxdam som gärna jagar runt de andra och hindrar dom från att äta ibland... Är mycket beskyddande mot shettisen...

Nu ledsnade jag på bråket å de trasiga täckena och byggde om hagarna.
Nu går mina två ihop och de två inack ihop. Har byggt stänglset så båda hagarna gränslar mot foderbordet så de kan äta, även om det är lite mindre yta per häst än innan.
De kan se varandra hela tiden då det bara är några meter mellan hagarna.

Men nu rappporterar hon som släppte ut att min verkar sakna sin vän men att de verkar ganska lugna (igår var det mer livat....)

Och det är klart det sticker till i hjärtat, men de behöver komma ifrån varandra lite med känner jag,

Är jag hemsk som särar på dom pga av detta??
Borde jag låta dom gå i flock bara för att?? Eller kommer min grabb vänja sig vid att kompisen går på andra sidan staketet???

Hönsmamman i mig bekymrar sig.... :(
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Jag fick nyligen sära på min häst och dennes hagkompis pga att kompisen slaktade täcke på löpande band. Ibland så har man inget val, ekonomin måste ju vara medräknad också.

De har ju dessutom andra hagkompisar också så någon nöd går det ju inte på dem.
Jag tycker att du kan ha gott samvete:0)
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Ditt fullblod och shettisen kommer överens och de två inackorderingarna kommer överens antar jag. Dessutom är de ju i hagarna bredvid varandra.
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Nå tycker jag du tog ett bra beslut.

Att få täckena sönderrivna hela tiden är inte roligt.
Det andra alternativet som jag kan se att du har är att låta din stora gå utan täcke. Och det kanske inte går av olika anledningar.

MVH
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Tack för era input!
Alla lugnar de min puls lite!

Min å shettisen är trevliga mot varann, min är ju snällare än en labrador på valium... Därför blir han ju också utnyttjad... Det är ju inte bara täcken som ryker, han har rinnande blodiga sår på halsen var å varannan dag... :/

De andra två har det lite tufft, båda är lite ranghöga och tuffa, så lite bråkigt om maten är det, men kl 9 i morse verkade hagarna lugna, ny rapport kommer vid tolv...

Min naken är svårt då det är en klippt pålle i tävlingskondis å frusen...

Ger det några dagar å ser om de vänjer sig...Ser om JAG vänjer mig ;)
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Tycker inte heller att du ska ha dåligt samvete, även om de är kompisar så verkar det vara på ojämna villkor. Självklart ska din häst inte behöva bli sönderbiten när han går i sin hage.

Jag har också en mespropp och jag försöker välja kompis till honom så han inte ska bli söndertuggad. Min är en 7-årig hingst som inte klarar att säga ifrån ens till en ettåring, men han är super att ha tillsammans med de små rädda.
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Det är ju inte bara täcken som ryker, han har rinnande blodiga sår på halsen var å varannan dag... :/

Hade du något val egentligen? Det där är ju verkligen inte ok!

Hade min valack med en annan valack som var understimulerad, ouppfostrad och dödade täcken på löpande band (givetvis informerades jag inte om detta innan :grin:) När han bet genom täcket så min kille hade stora bitmärken på rumpan så var det nog!
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Tycker det är en svår fråga, jag hade en häst på foder och han "busade" mycket med de andra valackarna i hagen. Han fick många smånyp på halsen och såg ut som värsta slagskämpen och en hel del täcken gick sönder tills jag hittade ett riktigt bra och slittåligt.

Man såg på dem att de inte bråkade. Jag hade inte hjärta att skilja på dem då han fick så mycket stimulans och aldrig sprängde staketet och var hur trevlig som helst att rida och hantera - vilket han gjort innan han kom till mig.

Men samtidigt så tappade han mycket skor antaligen oxå pga att de busade. Allt har sina för och nackdelar.
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

Tycker du gjorde helt rätt! Om det nu är så "illa" att han har blodiga sår så finns ju en ganska stor skaderisk antar jag.

För även om den som biter är "bästa" kompisen gillar antagligen inte din häst att bli biten. Och speciellt nu när det på många håll är antingen halr eller lerigt i hagarna finns ju risken att han går omkull eller fläker sig när han försöker komma undan beten.

Jag har alla mina hästar två och två under vinterhalvåret för jag tycker det blir så mkt lugnare då och sen kan de få gå med fler kompisar under betestiden då dom går i större hagar och inte står och hänger så mycket vid grind och mathögar.
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

ja, det är ju planen, när jag öppnar grinden ut i sommarhagarna igen så ska de givetvis gå ihop igen, när det finns ytor å gräs istället för kompisens hals att bita i...
 
Sv: Är jag rättvis mot hästarna??

En rörig flock med bråk där alla inte får äta ifred, täcken går sönder och det är allmänt oroligt är aldrig bättre än att gå med, som du nu har -en kompis.
Ha inte dåligt samvete, det är uppstressande för alla när hagen inte är harmonisk.

Har haft en hack-kyckling själv för många år sedan som (pga stallägarens häst) knappt fick äta och alltid stod i ett hörn för sig själv.
Inte kul på en fläck, i det läget mådde hon bättre med en ensam kompis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 447
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 559
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 136
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp