Är jag taskig som gör så här????

lakrits

Trådstartare
Jag har en liten söt blandras tik som är långhårig.
Vi bor på landet och ni kan ju tänka er hur det ser ut på gårdsplanen nu när snön töat osv.

Som ni förstår så blir ju min lilla väldigt smutsig när hon springer ute.
Vi brukar trimma henne framåt vårkanten men inte riktigt än.

Är jag väldigt taskig om hon för tillfället får bo i vårat pannrum när hon är inne på dagarna och hon sover där på nätterna?

Jag kan ju inte duscha henne varje kväll, då torkar väl stackarn ut.
Hon säger inget om att vara där utan trivs nästan med att ha en egen lilla vrå.
Vi har alltid öppet dörren till mellan köket och pannrummet så hon ser och hör oss hela tiden i stort sett.

Hon har tidigare bott i lägenhet och i vintras eller tills nyligen så har hon varit inne med oss men det blir ju så jäkla skitigt....

Är jag taskig som gör så här???????

IM000263.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Personligen så tycker jag att en hund ska behandlas som en familjemedlem oavsett om den är smutsig eller inte. Jag har själv haft en briard och jag fattar vad du menar, men det är priset man får ta om man ska ha en långhårig hund.Hundarna som vi har haft har alltid varit väldigt sociala så det skulle inte funka att ha dom i ett annat rum. Men om din hund inte bryr sig så går det väl ingen nöd på den. Jag skulle däremot inte göra så mot hunden vi har, hon skulle bli förkrossad.
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Ja jag tycker det iaf :(

Varför inte bara torka av henne istället???

Jag har samma problem och det går utmärkt med en torr handuk eller om det är riktigt skitigt bara tvätta tassarna.

Har man hund så får man ju faktiskt stå ut med en del skare
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Hon behandlas som en familjemedlem men samtidigt får man inte glömma att en hund är en hund.

Hon har ingen brist på umgänge eftersom hon är med mig överallt ute på gården osv. Ibland hela dagarna.

Tyvärr så fungerar det inte med att bara använda sig av en handduk att torka henne med, man får inte ens bort hälften av smutsen.

Jag förstår hur ni menar, nu fick vi henne innan vi flyttade till landet, men när jag pratar om skitigt så menar jag verkligen det.
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Med en sådan här http://photobucket.com/albums/y81/tott/djur/th_08d1965d.jpg så vet jag precis vad du menar.
Tycker hunden skall få vara med. Har man valt en långhårig hund så får man ta konsekvenserna.

Kan lugnt påstå att jag är innerligt trött på att tvätta hundfötter och -magar för tillfället, men det blir bättre bara våren får ha sin gång.
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Brukar spola av tassarna på mina hundar efter varje promenad. Det är klart att de kan bli uttorkade i huden, men om man inte använder schampo (gör inte jag, bara vatten) så är risken mycket mindre.

Det är lite upp till var och en hur man gör, men jag skulle inte vilja stänga ut mina hundar även om de kan se mig. De är alldeles för sociala för att vilja sova själva....
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Skaffa en skön och tvättbar matta så kan hon väl få vara med er i köket? Hon behöver ju inte kuta runt runt. Ligger hon där och torkar ett tag så är det väl inga problem?
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Jag tycker att hundar ska vara med sin flock. Hennes flock är ju familjen och det är inte snällt att "stöta ut" en flockmedlem! Givetvis kan hon ligga i hallen/pannrummet tillfälligt för att torka, men jag skulle inte stänga henne ute ur övriga huset sedan.
Klipp henne vetja! Om hon ändå inte ska ställas ut så spelar väl inte det någon roll? Du behöver ju inte RAKA henne utan kan väl minska ner på pälsen så att hon är lättare att hålla ren?
Om du inte vill klippa henne så finns det såna där overaller som är helt suveräna till långhårshundar den värsta geggiga tiden på året.
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Vi låter hundarna ligga i hallen (med stängd grind in till resten av huset) och torka ett tag tills den värsta smutsen torkat och fallit av (torkar naturligtvis av dem en sväng innan de får gå in där). Sen är det bara att dammsuga där, inte så farligt jobbigt tycker jag. Nu har jag iofs inga långhåriga hundar men å andra sidan ett par riktiga lortgrisar...
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Hade sheltie innan och när det var lerigt och blött så fick de va i ett av rummen tills de torkat.Aldrig jag skulle stänga in min hund i ett rum där de annars inte brukar vara.Som sagt man ändrar inte på rutinen med familjmedlem pga människans lathet. :devil:
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Jag tycker att när man köper en långhårig hund så får man ta konsekvenserna. Jag har själv en långhårig hund och jag sköljer av hans tassar och en liten bit upp på benet då han har varit ute i gleggan och han är inte uttorkad, annars kan du schamponera in honom med ett åtterfettande schampoo. Tycker definitivt inte att du ska stänga in din hund i pannrummet!

Här är min långhåriga hund!

th_tilltinaq.jpg
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

ja verkligen. jag blir lite ledsen för din hunds skull när jag läser vad du skrivit. du har fått flera bra alternativ som matta, klippa kort, overall. att det blir lite skitigare får man räkna med när man köper en långhårig hund. obs att det inte är utrymmet i sig jag tycker är dåligt, utan att ni stänger ute henne från gemenskapen (ett effektivt straff om man ska korrigera ett felbeteende, men då handlar det om minuter, inte större delen av dygnet!).
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Min lillasyster har en schitzu som bor med henne hemma hos pappa. Han bor på landet med fina leriga grusvägar så här års. Nog blir hunden skitig, men inte stängs han in i ett rum för sig för det. Tassarna och ev en bit upp på benet sköljs med vatten. Sedan torkas dessa med en torr handuk för att avsluta med att torka bort det värsta under magen. Denna hund skulle aldrig acceptera att vara instängd för sig själv någonstans. Han matvägrar om min lillasyster är borta en natt...
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Klippning är det redan beställt tid för så det kommer.

Jag är ingen elak människa som ni tycks tro utan jag älskar min hund, mina djur.

Jag har bara försökt hitta en lösning tillsvidare.

Och nej, jag är inte lat som någon skrev men jag har lärt mig att man ska inte duscha hunden för ofta och i detta fall så behövs det i så fall varje kväll eller i värsta fall varje gång hon har varit ute.

Hon springer lös på gården, vilket hon är van vid, så att låta henne vara i lina är inget alternativ för det skulle hon tycka vara pest och pina.

Givetvis vill jag inte vara elak mot henne och det tror jag ni förstår.

Tack för era tips
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Att bara duscha av hunden gör ingen skada. Jag tror det gör mer skada att skiten får torka i pälsen istället.
Jag skulle inte kunna stänga in mina hundar för de är skitiga, men att låta din ligga och torka i pannrummet gör ju inget. Men sen skulle jag låta henne vara med.
Nu har inte jag så långhåriga hundar som du har. Men vi har också en skitig gård just nu och vi har tre hundar, så jag vet hur skitigt det blir.
Men vi får ta det helt enkelt. Vi torkar tassarna och under magen mm, sen får de gå här som vanligt.
De ligger ju i soffan, så där har vi just nu flera filtar som är lätta att skaka av och tvätta. Men de ligger också lika ofta på sina plädar som är utplacerade här, och då ligger de där och torkar.

Det är ingen rolig tid, och man bävar för det ska komma folk. De skulle tro vi städar en gång om året :-)))
Men snart torkar det upp, och då slipper man detta och har glömt det tills nästa vinter och vår :-)
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Va bra att du bokat tid för klippning! Det går faktiskt att fixa riktigt snygg och anständig frilla även om det ser ovant ut i början.
Men kolla in en sån där overall. Det kostar inget att titta och de är faktiskt bra. Går ner över benen och knäpps i ryggen. I alla fall de jag sett har sett ut så. Är i nån slags tunn regnjacks-tyg och enkel att tvätta. En gammal stallkompis hade en utställnings-cocker Spaniel (Amerikansk) och den pälsen var inte heller så go efter ett tag i stallet och geggan. Hon använde overall. (Till hunden alltså! :D )
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Hon behandlas som en familjemedlem men samtidigt får man inte glömma att en hund är en hund.

En hund är en hund som behöver sin flock. Den förstår inte att den inte är välkommen att umgås med flocken varje gång den är skitig.

Själv sköljer jag av mina hundar i badkaret varje dag om de blivit skitiga. Det är nästintill varje dag nu när det är blöt. Det går snabbt och det torkar inte ut. De är ju lika blöta oavsett om de är duschade eller inte. Då är det nog snällare för huden att skölja rent från salt och grus.

Men om Du nu inte vill duscha, så låt hunden sitta i pannrummet 1-2 timmar medans den torkar, så kan hon väl få vara med familjen sedan i huset.
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

Vi trimma henne förra sommaren också och det blev markant skillnad.
 
Sv: Är jag taskig som gör så här????

tott skrev:
är det en beardis du också har ?

Jag syftar att det var skrivit till mej?

Jag önskar att han var en Beardis men nästan, han är en border/bearded collie.

Ska senare köpa en renrasig bearded men just nu har vi tre hundar varav två unghundar, så det får vänta lite!

Har du en bearded? Har du ställt ut? Kan du inte berätta lite om h*n? Tycker att många bara klagar på rasen! Om du inte vill skriva det här så kan du ju PM:a mig :) :) :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 446
Senast: lady_vip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp