Bukefalos 28 år!

Är ni jämställda?

Jag tycker det här med jämställdhet, särskilt i en heterosexuell relation, är jättesvårt.

Om jag blir med man så får han bli förste ällingsskötare medan jag bygger och fixar ;)

Men du har helt rätt, det är svårt, skitsvårt rent ut sagt, men med det sagt, så på något vis tycker medelålders jag att det är enklare än vad 20 år yngre jag tyckte.

Jag är ju kvinna och trivs fint med det, men samtidigt är jag på något vis mer individ numera om nån förstår hur jag menar med det.
 
Om jag blir med man så får han bli förste ällingsskötare medan jag bygger och fixar ;)
Låter helt utmärkt! Och jag kan komma som prao på somrarna :D.
Det var mer min generella input på tråden och på trådstartarens tankar om ifall det går. Jag tror att det går.
I och med att du du:ade låter det som att du vänder dig till någon specifikt men i och med att du varken taggar eller citerar är det omöjligt att veta vem det är du talar med.
 
Men du har helt rätt, det är svårt, skitsvårt rent ut sagt, men med det sagt, så på något vis tycker medelålders jag att det är enklare än vad 20 år yngre jag tyckte.
Jag tänker att jämställdhet blir som svårast när det är barn på G eller man har barn under typ 15. Att det syns och märks mest då.

Hade jag inte velat ha barn hade jag oroat mig långt mindre över jämställdhet i vår relation. Då hade jag förmodligen inte alls skärskådat den så mycket som jag gör och jagat upp mig över alla jävla, för mig, mardrömshistorier jag läser bland annat på Buke.
 
Låter helt utmärkt! Och jag kan komma som prao på somrarna :D.

I och med att du du:ade låter det som att du vänder dig till någon specifikt men i och med att du varken taggar eller citerar är det omöjligt att veta vem det är du talar med.
Du var trådstartaren eftersom jag refererade till den definitionen av jämställdhet.
 
Det verkar vara väldigt provocerande för en del att man vill ha ett jämlikt förhållande? Jag vill inte vara den som har ansvaret för att det handlas mat, tillagas, diskas, städar och tvättar hemma. Jag anser det vara självklart att om man lever tillsammans så hjälps man åt, behöver jag tvätta tar jag allt som ska tvättas, jag tar inte enbart mina grejer. Däremot så bryr jag mig ju inte om att vika ihop och lägga undan annat än mina egna kläder.
 
Ja, och det var säkert tydligt för dig. Ett tips i all välmening: Tagga eller citera.

// slut på OT från mig//
Jag förstår dock inte vad problemet var riktigt, det var inte som om jag kritiserade eller ifrågasatte någon person så det spelar väl inte riktigt någon roll vem det riktades mot.
 
Jag tänker att jämställdhet blir som svårast när det är barn på G eller man har barn under typ 15. Att det syns och märks mest då.

Hade jag inte velat ha barn hade jag oroat mig långt mindre över jämställdhet i vår relation. Då hade jag förmodligen inte alls skärskådat den så mycket som jag gör och jagat upp mig över alla jävla, för mig, mardrömshistorier jag läser bland annat på Buke.
Ja och många som är så medvetna innan de skaffar barn. Tex ett par jag träffade i helgen som tycker detta är jätteviktigt. Men nu när barnet är ett drygt halvår insåg de själva att de hade hamnat där de inte ville hamna.
 
Jag förstår dock inte vad problemet var riktigt, det var inte som om jag kritiserade eller ifrågasatte någon person så det spelar väl inte riktigt någon roll vem det riktades mot.
Men jisses. Okej, sista inlägget om det här från mig: Om du skriver i en tråd, du:ar men inte taggar eller citerar så är det svårt att veta vem det är du vänder dig till. Du kan vända dig till vem som helst i tråden. Det blir alltså väldigt otydligt. Om du vill göra det tydligare och mer begripligt: tagga eller citera. Det är allt. Inte svårare eller mer kontroversiellt än så.

Gör som du vill, det var verkligen bara ett tips i all välmening. Nu är jag så DONE men det här.
 
Det verkar vara väldigt provocerande för en del att man vill ha ett jämlikt förhållande? Jag vill inte vara den som har ansvaret för att det handlas mat, tillagas, diskas, städar och tvättar hemma. Jag anser det vara självklart att om man lever tillsammans så hjälps man åt, behöver jag tvätta tar jag allt som ska tvättas, jag tar inte enbart mina grejer. Däremot så bryr jag mig ju inte om att vika ihop och lägga undan annat än mina egna kläder.
Haha.. . Ja jag tycker inte mina tankar om vad jag vill ha är så konstiga tex.
Jag skulle inte klara av att leva annorlunda. Jag skulle gå under och min kropp klappa ihop.
 
Ja och många som är så medvetna innan de skaffar barn. Tex ett par jag träffade i helgen som tycker detta är jätteviktigt. Men nu när barnet är ett drygt halvår insåg de själva att de hade hamnat där de inte ville hamna.
Jamen absolut, det verkar ju vara mer regel än undantag.
 
Könsroller innebär för mig att man gör det man gör pga vilket kön man har istället för att utgå från den person man är. Man tar en roll utifrån kön.
I min värld är det dåligt.

Så om en kvinna är fantastiskt duktig på att laga mat + älskar det. Då får hon inte sköta det pga det är klassiskt kvinnligt?
 
Nu så är det svårt att trycka in oss i mallen men jag försöker att svara så nära det går.

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Nej min sambo gick ner i arbetstid på egen bekostnad och var hemma mera än jag trotts att jag tog ut flera föräldradagar.
Sambo har vabbat mest.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Nej det har vi turats om med på olika sätt.


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)

Jo det tar jag hand om men pappan tar det praktiska ansvaret sedan.
Typ fixar festen.

den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Min sambo är nog slutgiltigt ansvarig för precis allt utom möjligen sjukdomsfall och olyckor.


När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Nej pappan kör då jag kör allt som jag behöver som bussförare och gärna slipper.


Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Vi skiter i jämställdhet och kör på rättvisa i stället.
Vi skall ha lika roligt, lika jobbigt, ta lika mycket ansvar och ha samma möjlighet att förverkliga oss själva.
 
Jag tänker att jämställdhet blir som svårast när det är barn på G eller man har barn under typ 15. Att det syns och märks mest då.

Kanske är det så.

Tål att tänkas på, för jag har mer tänkt att man växer in i sig själv som individ med stigande ålder, att det då blir enklare att vara sig själv, stå för det utan att ta nån hänsyn till det mer inrutade, förväntade än när man är yngre och därmed blir man mindre mottaglig/påverkad av vad som är/tros vara förväntningarna från omgivningen, samhälle, normer och könsroller.

Komplex fråga, helt klart.
 
Så om en kvinna är fantastiskt duktig på att laga mat + älskar det. Då får hon inte sköta det pga det är klassiskt kvinnligt?
Nej nu läser du fel. Jag tycker det är fel att man väljer det man gör utifrån vilket kön man har och inte utifrån det man vill göra och den person man är.
 
Senast ändrad:
Nej nu läser du fel. Jag tycker det är fel att man väljer det man gör utifrån vilket kön man har och inte utifrån det man vill göra och den person man är.

Men hur vet du om en kvinna gör x pga är kvinna eller pga är bra på det/gillar det? Du tar dig stora friheter att döma utan att veta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 434
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 912
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 365
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 696
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp