Bukefalos 28 år!

Är ni jämställda?

Men alltså jisses. Tror du 80-talister är födda på 1800-talet eller?

Jag tror ni är mer chill för att ni är jävligt dåligt pålästa helt enkelt. Förstår man inte hur normer fungerar är det ju inte konstigt om man tror att det är så lätt som du gör.

Eller så har vi lyckats få till det bra på jämställdhetsplanet, till skillnad mot tidigare generationer.
 
Eller så har vi lyckats få till det bra på jämställdhetsplanet, till skillnad mot tidigare generationer.
Det blir nog bättre och bättre.
Men jag tycker nog inte det är någon skillnad på 70 talister med småbarn eller 90 talister.
Däremot skillnad på 70 talister som idag har vuxna barn och barn som är små idag tycker jag det verkar vara skillnad på ex föräldraledighet.
Idag är fler pappor hemma längre tid- oavsett hur gamla de är. Vilket nog har att göra med att det är mer accepterat på jobbet än vad det var för 20 år sedan.
 
Jag känner väl mest lite att bor man i lägenhet kan jag inte komma på några "manliga" sysslor för mannen att utföra. Så om man uppdelar strikt då får han fritid i stor omfattning eller så måste han låtsas att det är nödvändigt att ägna energi åt bilen eller vad han nu kan hitta på. (Vuxit upp med ensamstående mamma mest, i lägenhet och upptäckte aldrig några manliga sysslor som behövde utföras. Dessutom har jag ohändig pappa som då aldrig gjort något med bilar o skruvmicklar och det är tydligt att det inte saknades.)

I villa får han väl fälla träd vartannat år och måla om vart femte? Det räcker inte långt. Låtsas att verandan behövs byggas om är ju inte en hushållssyssla utan en hobby

"Manliga" sysslor är väl att sköta ekonomin (lån, räkningar, försäkringar), alla saker runt bilen (tvätt, däckbyte, service, besiktning), data och teknik, renovering, anlita hantverkare och liknande vad jag kommer att tänka på på rak arm och de sysslorna är ju aktuella även om man bor i lägenhet. Med trädgård tillkommer gräsklippning, trimning, häck-klippning, röjning, snöskottning.
 
"Manliga" sysslor är väl att sköta ekonomin (lån, räkningar, försäkringar), alla saker runt bilen (tvätt, däckbyte, service, besiktning), data och teknik, renovering, anlita hantverkare och liknande vad jag kommer att tänka på på rak arm och de sysslorna är ju aktuella även om man bor i lägenhet. Med trädgård tillkommer gräsklippning, trimning, häck-klippning, röjning, snöskottning.
Men i lägenhet tar de där sysslorna sammanlagt väldigt lite tid jämfört med de traditionellt kvinnliga sysslorna. Även om man har ett hus, blir obalansen i tid väldigt stor.
 
Jag tänker att barn självklart påverkas av hur ens föräldrar agerar och vilka roller ens föräldrar tar. Men jag tror det är minst lika viktigt att låta barnen vara delaktiga i alla sorters sysslor oberoende av barnets kön. Om det t.ex. är mamman som lagar majoriteten av måltiderna för att hon trivs med det, tänker jag att det är viktigt att inkludera både döttrar och söner i detta, och att det inte bara är döttrarna som hänger med på mammans sysslor och söner som hänger med på pappans sysslor,
 
Hej Buke…. I helgen träffade jag en barnfamilj som jag alltid sett som jämställda. Efter en diskussion blev jag lite uppgiven. När jag ser mig omkring ser jag nog bara någon enstaka barnfamilj som är jämställda enligt hur jag ser på jämställdhet. Jag tänker att en jämställd relation är ungefär enligt nedan enligt min önskan;



Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.



Lika stora möjligheter till fritidsintressen



Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,


Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.
Enligt just de här kriterierna är vi ganska jämställda.

Föräldraledighet tog jag mest, men det är pappan som vabbar mest. Det senaste året har jag vabbat en dag, pappan resten.

Jag har inte gått ner i arbetstid.

Vad gäller projektledare över födelsedagar och sociala kontakter så är vi lika dåliga båda två på det. Brukar vara maken som sticker iväg o köper tårtan. Present köper vi tillsammans. Jag är den som ordnar så att bilarna blir servade, fixar tid på verkstad. Annars hade det aldrig blivit av. Så jag är kanske viss typ av projektledare.

Det är dock oftast pappan som kör när vi kör ärenden, utom när vi ska köra med släp, då kör jag.

Vi har lika stora möjligheter till fritidsintressen.
 
Det är så himla absurt att en tråd om förutsättningar för att leva jämställt, får en massa svar som handlar om hur dumt det är med jämställdhet.

Jag tror de flesta (alla?) i tråden vill leva i ett förhållande där man delar på bördan av sysslor som ingår i ett familjeliv. Det jag vänder mig mot är varför det anses vara så hemskt om sysslorna delas upp på parterna istället för att varje part gör lite av varje syssla (oavsett om det sker av fri vilja eller för att man blivit uppfostrad så).

Jag kan se en vits i de fall där man separerar eller den ena partnern dör, då är det självklart en fördel att man är insatt i alla sysslor. Har man haft skilda uppgifter blir det en startsträcka innan man kommit igång med sysslor man inte är van vid, men personligen ser jag inte större hinder i det.

I ett större perspektiv fattar jag att det finns en vinning i att en kvinna inte blir bortvald från ett jobb enbart pga det är en kvinna för att kvinnor är mer föräldralediga och där köper jag att vi måste sträva emot att männen delar mer jämlikt. Men varför det skulle spela någon roll vem i paret som kör bilen mest när båda åker kan jag inte tycka är annat än banalt.
 
Jag tror de flesta (alla?) i tråden vill leva i ett förhållande där man delar på bördan av sysslor som ingår i ett familjeliv. Det jag vänder mig mot är varför det anses vara så hemskt om sysslorna delas upp på parterna istället för att varje part gör lite av varje syssla (oavsett om det sker av fri vilja eller för att man blivit uppfostrad så).

Jag kan se en vits i de fall där man separerar eller den ena partnern dör, då är det självklart en fördel att man är insatt i alla sysslor. Har man haft skilda uppgifter blir det en startsträcka innan man kommit igång med sysslor man inte är van vid, men personligen ser jag inte större hinder i det.

I ett större perspektiv fattar jag att det finns en vinning i att en kvinna inte blir bortvald från ett jobb enbart pga det är en kvinna för att kvinnor är mer föräldralediga och där köper jag att vi måste sträva emot att männen delar mer jämlikt. Men varför det skulle spela någon roll vem i paret som kör bilen mest när båda åker kan jag inte tycka är annat än banalt.
Men varför skriver du ens i tråden om du är ointresserad av frågeställningen?
 
Men i lägenhet tar de där sysslorna sammanlagt väldigt lite tid jämfört med de traditionellt kvinnliga sysslorna. Även om man har ett hus, blir obalansen i tid väldigt stor.

Det beror på hur tomten ser ut och hur stort renoveringsbehovet är ;).

Men jag håller med dig.

I min familj gör min man det mesta av det "manliga" med undantag att jag gillar att skotta snö och gräsklippningen sköts av en robot. De "kvinnliga" sysslorna sköts mest av mig men min handlar ofta maten, lagar alltid hela middagar på helger och vid bjudningar (jag lagar på vardagarna eftersom jag är hemma tidigare). Städningen sköts av en firma. Så hos oss uppfattar vi att det summerar ganska jämnt ändå fast jag fattar att vi är så långt ifrån jämnställda det går nästan enligt definition.
 
Men varför skriver du ens i tråden om du är ointresserad av frågeställningen?

Det är väl ganska vanligt att man kan vara intresserad av ämnet utan att kunna svara på frågan? Så går det väl till när man sitter på fikat på jobbet med om ett ämne kommer upp så spinner man vidare? Många trådar skulle sluta med bara några få svar där alla tycker lika om man aldrig får spinna vidare. Vore ett väldigt tråkigt forum här då :).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag tror de flesta (alla?) i tråden vill leva i ett förhållande där man delar på bördan av sysslor som ingår i ett familjeliv. Det jag vänder mig mot är varför det anses vara så hemskt om sysslorna delas upp på parterna istället för att varje part gör lite av varje syssla (oavsett om det sker av fri vilja eller för att man blivit uppfostrad så).

Jag kan se en vits i de fall där man separerar eller den ena partnern dör, då är det självklart en fördel att man är insatt i alla sysslor. Har man haft skilda uppgifter blir det en startsträcka innan man kommit igång med sysslor man inte är van vid, men personligen ser jag inte större hinder i det.

I ett större perspektiv fattar jag att det finns en vinning i att en kvinna inte blir bortvald från ett jobb enbart pga det är en kvinna för att kvinnor är mer föräldralediga och där köper jag att vi måste sträva emot att männen delar mer jämlikt. Men varför det skulle spela någon roll vem i paret som kör bilen mest när båda åker kan jag inte tycka är annat än banalt.
Och jag förstår inte varför vissa blir så provocerade av att jag vill leva i en relation där man väljer sysslor utifrån intresse och den person man är istället för kön. Att tex inte männen kör bilen jämt för att det ska vara så. (Vilket jag hört folk säga).
Andra får leva som de vill men jag vill leva så. Och tråden startades för att höra om andra lever så. That's it.
 
Varför kan man inte bara göra det man är bra på och vill och kan?

Det blir ju helt tokigt att dela på precis allt bara för att vara jämställda, snacka om att göra det svårt och osmidigt för sig!

Jag lovar, skulle jag försöka mig på att byta däck skulle det inte gagna någon.
Eller om min man skulle fixa kläder till barnen, det vill jag knappt tänka på.

Däremot lagar min man nästan all mat och diskar, jag tvättar, städar gör vi båda om vi inte har städhjälp. Han kan baka, men jag bakar hellre och bättre.
Syr gör han inte, å andra sidan fixar han hellre än mig i trädgården.

Föräldralediga har vi varit båda två, men jag har tagit mer av den enkla anledningen att han fick en chefstjänst när vi fick andra barnet och det funkade inte att gå hem då.
Jag har även varit den som gått ner i arbetstid av den anledningen, däremot vabbar vi lika.

För mig är det viktigare att familjemaskineriet funkar smidigt än att det ska vara millimeter-rättvisa på varenda syssla.
 

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb. jag tog lite mer FL, tog tid före förlossningen. 10 månader kontra 6. Mannen tar mer vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid. ingen av oss har gått ned i tid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc. facking everyday challenge. det är hyfsat men visst tar jag ett större ansvar. Jag blir chef även hemma.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan. Ja jag kör gärna. är nästan egentid ;)



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda. Han pratar om det en del och vill gärna men jag tycker han har svårt att se strukturer



Lika stora möjligheter till fritidsintressen Absolut, däremot lever jag med en stress över det ibland. Den verkar inte ens snudda hans tanke.


På pappret gör vi det mesta rätt men det är svårt. Man får jobba på det.
 
Varför kan man inte bara göra det man är bra på och vill och kan?

Det blir ju helt tokigt att dela på precis allt bara för att vara jämställda, snacka om att göra det svårt och osmidigt för sig!

Jag lovar, skulle jag försöka mig på att byta däck skulle det inte gagna någon.
Eller om min man skulle fixa kläder till barnen, det vill jag knappt tänka på.

Däremot lagar min man nästan all mat och diskar, jag tvättar, städar gör vi båda om vi inte har städhjälp. Han kan baka, men jag bakar hellre och bättre.
Syr gör han inte, å andra sidan fixar han hellre än mig i trädgården.

Föräldralediga har vi varit båda två, men jag har tagit mer av den enkla anledningen att han fick en chefstjänst när vi fick andra barnet och det funkade inte att gå hem då.
Jag har även varit den som gått ner i arbetstid av den anledningen, däremot vabbar vi lika.

För mig är det viktigare att familjemaskineriet funkar smidigt än att det ska vara millimeter-rättvisa på varenda syssla.
Precis. Man gör det man vill utifrån den person man är etc. Precis det jag skrivit hela tiden.
 
Varför kan man inte bara göra det man är bra på och vill och kan?

Det blir ju helt tokigt att dela på precis allt bara för att vara jämställda, snacka om att göra det svårt och osmidigt för sig!

Jag lovar, skulle jag försöka mig på att byta däck skulle det inte gagna någon.
Eller om min man skulle fixa kläder till barnen, det vill jag knappt tänka på.

Däremot lagar min man nästan all mat och diskar, jag tvättar, städar gör vi båda om vi inte har städhjälp. Han kan baka, men jag bakar hellre och bättre.
Syr gör han inte, å andra sidan fixar han hellre än mig i trädgården.

Föräldralediga har vi varit båda två, men jag har tagit mer av den enkla anledningen att han fick en chefstjänst när vi fick andra barnet och det funkade inte att gå hem då.
Jag har även varit den som gått ner i arbetstid av den anledningen, däremot vabbar vi lika.

För mig är det viktigare att familjemaskineriet funkar smidigt än att det ska vara millimeter-rättvisa på varenda syssla.
Ännu ett inlägg som inte på något sätt berör den ursprungliga frågeställningen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 415
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp