Är ni jämställda?

Jag tycker att de teoretiska exempel som föreskrivs i denna tråd om millimeterrättvisa i vissa fall är över gränsen, går över styr - men det beror ffa på individerna som utgör själva förhållandet. I praktiken upplever jag inte att jag sett det som problem, utan där är problemet att man slentrianmässigt gör precis som normerna föreskriver, utan diskussion om det.
Jag tycker att ett problem värt att ta i beaktande är att idéer om att parterna "kompletterar" varandra, riskerar att minska bådas kompetens. Sådant som man måste kunna för att få livet, hemmet och föräkdraskapet att fungera bör båda kunna och ha koll på. Dvs även den som ogillar matlagning bör vara kapabel att hålla liv i familjen vid behov, och även den som har så mycket annat att tänka på bör ha koll på födelsedagar, skolutflykter och vem som har vuxit ur sin regnjacka. Ofta saknar fäder mer eller mindre av sådan kompetens.
 
Så ni menar att dela upp saker efter vad man föredrar att göra och hur bra man är på det kan vara ojämställt så länge båda parter är nöjda med det och spenderar ungefär lika mycket tid och energi på saker som städning, matlagning etc?
Det kan ju definitivt vara ojämställt i den meningen att sysslorna följer könsrollerna. Då reproducerar man ju mönster där kön går före person, så att säga.

Och återigen: nöjdhet har så sett inget med frågan att göra.
 
Lägga barn varannan kväll och ha varannan natt vid behov är jättebra tycker jag. För oss är det inget val som har med jämställdhet att göra utan mer att arbetstiderna fungerar så.

En sak jag tänker på i varannan gång och lika mycket tänket är - hur kommer man överrens om vad som är prioriterat?
Om jag gör ett tråkigt göromål oftare så beror det alltid på att jag prioriterar det mer än vad han gör. Och tvärtom.

Min sambo torkar golvet väldigt mycket oftare än vad jag gör men jag dammsuger oftare. Han menar att det inte räknas som städning om man inte gör både och och jag tycker att dammsuga hundår får man göra i princip varje dag men torka golv är nåt man gör för att man får finbesök.
Vi tänker helt olika och kan inte komma överrens över om jag borde torka golv oftare eller han dammsuga mer...
Därför gör var och en det som ens egna ögon ser. Och så är det i mycket annat här hemma.
Jag tycker det är viktigt att torka handfatet på toa- han prioriterar att bädda sängen. Man kunde ju bestämma att göra det varannan gång men då kan vi inte enas för hur ofta det borde göras.

Hur bestämmer ni vad som är rimlig intervall? Eller gäller det bara sånt som man gör varje dag?
 
När vi fick barn var det plötsligt skitsvårt att vara jämställda trots att vi (ehh jag) var supermedveten och verkligen ville. Amningen gjorde det krångligt för mig att lämna bebisen plus att jag helst inte ville. Det som hjälpte oss var att pappan var föräldraledig tidigt, när bebisen var 4 månader. Det var däremot skitsvårt att jobba då, kändes för tidigt, men man kan väl inte göra allt perfekt antar jag.

Sen blev jag så dålig under graviditet 2 att min sambo fick ta över ALLT här hemma. Jag tror att det har gjort susen för vår jämställdhet och förhållande. Han är mycket mer medveten om vad jag gjorde tidigare, nu.
 
Det kan ju definitivt vara ojämställt i den meningen att sysslorna följer könsrollerna. Då reproducerar man ju mönster där kön går före person, så att säga.

Och återigen: nöjdhet har så sett inget med frågan att göra.
Könsroller är dock inte nödvändigtvis en motsats till jämställdhet. Det är dessutom ett bra exempel att detta ser främst som dåligt när det följer könsrollerna även om det inte är nödvändigtvis pga just könsroller.
 
Könsroller är dock inte nödvändigtvis en motsats till jämställdhet. Det är dessutom ett bra exempel att detta ser främst som dåligt när det följer könsrollerna även om det inte är nödvändigtvis pga just könsroller.
Könsroller innebär för mig att man gör det man gör pga vilket kön man har istället för att utgå från den person man är. Man tar en roll utifrån kön.
I min värld är det dåligt.
 
Könsroller innebär för mig att man gör det man gör pga vilket kön man har istället för att utgå från den person man är. Man tar en roll utifrån kön.
I min värld är det dåligt.
Vad är motsvarigheten när man gör något man egentligen inte vill för att ideologi säger så, ideologiroller?
 
När man gör något man egentligen inte vill och som partnern hellre gör men man måste göra det för annars räknas man inte som jämställd. Eller ja bara generellt när man går mot vad man själv helst skulle vilja för att uppfylla ideologiska normer.
Du får väl leva som du vill?
 
Tråden handlar om att jag vill se om det finns familjer som lever som jag vill.
Men uppfattning om såna här trådar är att de genererar fyra typer av svar:

1. "Vi är jättejämställda. Jag är den som tagit alla föräldradagar/som alltid städar/som projektleder och han är den som snickrat vår veranda/har koll på bilarna/lagar saker. Anledningen till att vi delat upp det så är för att det passar oss och har INGENTING med könsroller att göra, bara med våra PERSONLIGHETER och vår ekonomi."
2. "Vi gör så gott vi kan att vara jämställda men det är svårt och vi måste hela tiden tänka oss för"
Ibland droppar trean in också:
3. "Vi är inte jämställda alls, han jobbar och jag är hemma med ungarna och vi har valt att ha det så". = brukar inte vilja diskutera så mycket, av förklarliga skäl.
4. "Men om folk är NÖJDA vad spelar det då för roll?!?!?!?!".
 
Men uppfattning om såna här trådar är att de genererar fyra typer av svar:

1. "Vi är jättejämställda. Jag är den som tagit alla föräldradagar/som alltid städar/som projektleder och han är den som snickrat vår veranda/har koll på bilarna/lagar saker. Anledningen till att vi delat upp det så är för att det passar oss och har INGENTING med könsroller att göra, bara med våra PERSONLIGHETER och vår ekonomi."
2. "Vi gör så gott vi kan att vara jämställda men det är svårt och vi måste hela tiden tänka oss för"
Ibland droppar trean in också:
3. "Vi är inte jämställda alls, han jobbar och jag är hemma med ungarna och vi har valt att ha det så". = brukar inte vilja diskutera så mycket, av förklarliga skäl.
4. "Men om folk är NÖJDA vad spelar det då för roll?!?!?!?!".
@Petruska
Haha... ja... jag tänkte faktiskt på det....
Det blir lite samma svar som i tidigare trådar.. ..

Det jag dock insett är att jag tycker svaret "vi är medvetna om det och jobbar på att göra så bra vi kan" är det bästa. Lite som en annan tråd om bilkörning - tror man att man är perfekt som bilförare kanske man slutar på att vara uppmärksam.
 
Det jag dock insett är att jag tycker svaret "vi är medvetna om det och jobbar på att göra så bra vi kan" är det bästa.
Ja, framförallt tänker jag att väldigt ofta är det de mest medvetna som säger "nej, vi är inte jämställda men vi försöker" medan par som för mig framstår som väldigt ojämställda säger tvärsäkert att de är sååå jämställda.

Äh jag vet inte.

Jag tycker det här med jämställdhet, särskilt i en heterosexuell relation, är jättesvårt.
 
Jag tror absolut att det går att få till jämställt i den mening du tycks efterfråga om man arbetar aktivt med det och sätter tydliga grundregler. Gör man upp en lista med fördelningar av olika aktiviteter och sedan uppdaterar och checka av efter hand så är det nog inget större problem. Dock är det nog bra om båda personerna tycker att det är nödvändigt och något man bör sträva efter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 783
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 230
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 363
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp