Bukefalos 28 år!

Är ni jämställda?

Men hur vet du om en kvinna gör x pga är kvinna eller pga är bra på det/gillar det? Du tar dig stora friheter att döma utan att veta.
Det är ju upp till henne eller varje person att döma själv. Jag har åtskilliga gånger skrivit att folk får leva som de vill.
Tråden handlar bara om att jag vill veta om det finns folk som lever som jag vill. Varför är det provocerande? Vart dömer jag folk?
 
Hej Buke…. I helgen träffade jag en barnfamilj som jag alltid sett som jämställda. Efter en diskussion blev jag lite uppgiven. När jag ser mig omkring ser jag nog bara någon enstaka barnfamilj som är jämställda enligt hur jag ser på jämställdhet. Jag tänker att en jämställd relation är ungefär enligt nedan enligt min önskan;



Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.



Lika stora möjligheter till fritidsintressen



Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,


Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.

Jag har en sambo som kan fixa allt även om jag inte är med i bilden. Jag kan fixa allt även om min sambo är utanför bilden. Vi är totalt självständiga och kapabla var för sig och ett oslagbart team tillsammans med våra barn
För mig känns vi totalt jämställda, jag hoppas att även andra uppfattar oss så ( men ärligt taget bryr jag mig inte speciellt om vad andra tycker ;) )
 
Jag tror inte att man kan vara helt jämställd på alla punkter. Men i det stora hela är det nog relativt jämställt här - trots att jag har tagit ut 95% av föräldradagarna när barnen var små. (och det finns rent konkret praktiska orsaker till att vi gjorde så från början, men det orkar jag inte utveckla just nu) Och just detta brukar få folk att tala om för mig att man inte kan vara jämställd då, men jag kommer med en dåres envishet fortsätta hävda att det inte har med föräldradagar att göra, utan med inställning till föräldraskapet. Min man ville nämligen umgås med sina barn så mycket han bara kunde när han kom hem från jobbet och då kunde jag lämna bostaden och gå ut och göra det jag behövde göra.
Vi tar ungefär lika mycket ansvar för barnen. Men visst, inte millimeterrättvist. Jag har nog varit på fler föräldramöten och utvecklingssamtal men han har sannolikt lagt mer tid på läxhjälp. Han har tagit alla vab-dagar, numera vobbar han vid behov. Jag har pluggat hemifrån några gånger vid vab-behov. Kompisars kalas styr den upp som har tid till det.
När man har flera barn får man ofta dela på sig och ta ansvar på varsitt håll.
Jag har förvisso köpt merparten av barnens kläder medan de var mindre, men det berodde nog också på att jag jobbade med att just sälja kläder (hemförsäljning) och kunde köpa dem av mig själv. Han har inga problem att ta med sig det barn som behöver nåt nytt i garderoben eller på skohyllan och fylla på det som behövs, även om det möjligen fortfarande är så att jag har köpt merparten av plaggen. Och nu är de två äldsta stora nog för att köpa sina kläder själva, även om någon av oss får betala...
Jag lagar mer mat, han städar mer. Men han har absolut inga problem att laga mat, det är sämre med min städning... :p
Båda tvättar och kör diskmaskin (numera gör barnen det också!)
Han klipper gräsmattan (för jag är gräsallergisk!), jag sköter trädgårdslandet. Han kör röjsåg och trimmer, jag kör jordfräs och slåtterbalk (istället för betesputs, de tider på året då pollenhalten är låg).
Han plockar bär och svamp, båda rensar och jag saftar/syltar/konserverar.
Han tar med barnen på semestertur medan jag sommarjobbar, jag åker på träningsläger med barnen medan han jobbar. (just att han åker iväg själv med alla barnen på semestertripp har förundrat många i vår omgivning, han ses som "duktig pappa" för att han ger sig på det. För oss vore det konstigare om han inte skulle fixa det....)
Nu har vi ingen bil där hela familjen får plats, men åker vi tillsammans så är det nästan alltid jag som kör - för jag hatar att vara passagerare och har alltid gjort...
Han brukar byta däck på våra bilar, jag undviker gärna såna jobb pga mina ledbesvär. Men jag har inga som helst problem att göra det själv om det behövs och ett snabbt däckbyte i vägkanten om jag får punktering är inget jag tvekar på.
Vi håller båda koll på bilarna om de behöver in på verkstad eller så.
Jag har byggt boxar i stallet, han bygger hyllor i garaget.

Men visst, det finns säkerligen områden där vi är väldigt ojämställda. Åt båda hållen - så det är ju ändå någon form av rättvisa...
 
Så om en kvinna är fantastiskt duktig på att laga mat + älskar det. Då får hon inte sköta det pga det är klassiskt kvinnligt?
Nej är det provocerande svaret OM man vill lära sina barn om jämställdhet, det blir en pedagogisk grej av det hela nämligen, varannan dag lagar den ena mat osv. Ungefär som @Petruska så utmärkt beskriver det. Ja, det är förbannat jobbigt ibland. Men vad är alternativet? Att låta manssamhället och ojämställdheten och könsmaktsordningen bestå? Det lilla jag kan göra för att inte låta det fortgå som hitintills det gör jag. Även om jag är en teknisk idiot så nog fan kan jag lära mig.
 
Nej är det provocerande svaret OM man vill lära sina barn om jämställdhet, det blir en pedagogisk grej av det hela nämligen, varannan dag lagar den ena mat osv. Ungefär som @Petruska så utmärkt beskriver det. Ja, det är förbannat jobbigt ibland.
Det här har jag tänkt massvis på! Jag har ingenting emot att diska, tvärtom tycker jag att det är rätt meditativt att stå och diska och lyssna på nån politisk podd. Men alltså never jävla ever att eventuell unge ska växa upp med att pappa lagar mat och mamma diskar JÄMT. Det håller ju inte.
 
Det här har jag tänkt massvis på! Jag har ingenting emot att diska, tvärtom tycker jag att det är rätt meditativt att stå och diska och lyssna på nån politisk podd. Men alltså never jävla ever att eventuell unge ska växa upp med att pappa lagar mat och mamma diskar JÄMT. Det håller ju inte.
Exakt. Varannan dag gäller här. En piss i könsmaktshavet förvisso men va fan ska man göra?
 
Det här har jag tänkt massvis på! Jag har ingenting emot att diska, tvärtom tycker jag att det är rätt meditativt att stå och diska och lyssna på nån politisk podd. Men alltså never jävla ever att eventuell unge ska växa upp med att pappa lagar mat och mamma diskar JÄMT. Det håller ju inte.
Det där beror väl på. Om man poängterar att det är för att man själv tycker att det är roligast och bäst så är det väl ok. Vet inte om det alltid blir så mycket bättre normer av att barnen lär sig att allt ska delas på oavsett vad man föredrar.
 
Exakt. Varannan dag gäller här. En piss i könsmaktshavet förvisso men va fan ska man göra?
Precis. Va fan ska man göra.
Vet inte om det alltid blir så mycket bättre normer av att barnen lär sig att allt ska delas på oavsett vad man föredrar.
Ja, gud förbjude att ungar växer upp och lär sig att man i heterosexuella relationer kan ta gemensamt ansvar för hus och hem och att det inte alltid ska vara morsan som diskar och fixar och fejar och pysslar och pappan som mekar och lagar och vad fan de nu gör.
 
Men vad är alternativet?

Att lära sina barn att göra sånt där "otraditionellt" kan man faktiskt göra ändå utan att bli matförgiftad av inkompetent partner när det kommer till mat/råvaruhantering och få matvägrande barn på kuppen, om vi nu tar just matlagning som exempel.

Lade nog mer tid på sonen när det kom till matlagning och allmänna hushållssysslor än vad jag gjorde på döttrarna och som relativt nybliven farmor kan jag konstatera att han tvärt emot sin far har tagit mycket föräldraledigt och verkligen vill umgås med sitt barn, både när han varit ledig och när han inte jobbar.
 
Precis. Va fan ska man göra.

Ja, gud förbjude att ungar växer upp och lär sig att man i heterosexuella relationer kan ta gemensamt ansvar för hus och hem och att det inte alltid ska vara morsan som diskar och fixar och fejar och pysslar och pappan som mekar och lagar och vad fan de nu gör.
Det jag sa var att jag vet inte vad som är bäst/värst, att lära sig att det är ok att dela upp efter hur man vill eller att man måste dela upp saker så att alla gör allt oavsett.

Jag kan tycka att det inte borde vara några problem med specifika uppdelningar om det är klargjort att det beror på val och inte för att det är så det måste vara.
 
Tillägg till föregående inlägg; yngsta dottern, nu snart 16 är nog den jag lagt minst tid på när det kommer till sånt där med klassiska kvinnosysslor, men å andra sidan så köper hon lika gärna kalsonger som trosor för att hon tycker de är bekväma, så trots 10 år mellan äldst och yngst så följer de ju inte riktigt de förväntade könsrollerna och för dem är det så naturligt att de knappt ens reflekterar över det själva.

Vilket jag nog känner beror till stor del på att jag ju gjort mitt bästa för att fostra dem till självständiga individer, bejakat deras personligheter, gett dem utrymme och stöttat dem i att vara sig själva och skita i hur de förväntas vara.
 
Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.

Nej, han har tagit ut betydligt mer. Han var hemma heltid i nio månader, jag har varit hemma halvtid i fyra månader och tre, snart fyra, månader heltid. Vi gick fett back på det ekonomiskt, men ungar har leveranstid så det hann vi styra upp innan. VAB har vi delat på i praktiken, på pappret har han tagit allt.

Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Ingen av oss har gått ner i tid.

Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.


Jag projektleder tyvärr en del, det gör jag i princip alltid (även på jobb och andra sammanhang). Jag BEHÖVER dock inte göra det när det gäller hem och hus och barn, mycket är av födsel och ohejdad vana.

När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Hell no. Jag ogillar att köra bil och tog körkort under starka inre protester så sent som för drygt 2,5 år sedan. Jag kör dock gärna när vi t.ex. är på semester hos min släkt, dels för att jag hittar och dels för att där är det ingen trafik. :p

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Knepig fråga. Generella diskussioner initierar vi båda två, men diskussioner som syftar till att lösa ett "problem" i relationen tar den som märker av problemet upp, oftast har det nog varit jag.

Lika stora möjligheter till fritidsintressen


Definitivt. Vi har båda intressen som tar tid, men hur mycket tid dessa kan ta i anspråk kommer vi överens om.

Meeeeen, med det sagt, så lever vi absolut inte i en helt jämställd relation. En jämställdhetsmedveten relation kan jag dock säga att vi har .
 
Det jag sa var att jag vet inte vad som är bäst/värst, att lära sig att det är ok att dela upp efter hur man vill eller att man måste dela upp saker så att alla gör allt oavsett.

Jag kan tycka att det inte borde vara några problem med specifika uppdelningar om det är klargjort att det beror på val och inte för att det är så det måste vara.

Håller med dig, det är skillnad på "jag gör detta pga är kvinna och kvinnor ska göra sånt här, fast du egentligen är bättre på det och skulle lika gärna kunna göra det" eller "jag gör det för att jag vill och kan".

När det gäller teknik/annan sån ointressant skit som är "typiskt manligt", sånt gör min sambo. Jag vill INTE lära mig. När jag bodde ensam ringde jag mamma/pappa eller hantverkare. Hantverkare behöver också kunder så varför ska jag lära mig något jag inte vill. Samma som att jag inte vill lära mig hoppa fallskärm eller allt om katter, helt enkelt inte intresserad.
 
Håller med dig, det är skillnad på "jag gör detta pga är kvinna och kvinnor ska göra sånt här, fast du egentligen är bättre på det och skulle lika gärna kunna göra det" eller "jag gör det för att jag vill och kan".

När det gäller teknik/annan sån ointressant skit som är "typiskt manligt", sånt gör min sambo. Jag vill INTE lära mig. När jag bodde ensam ringde jag mamma/pappa eller hantverkare. Hantverkare behöver också kunder så varför ska jag lära mig något jag inte vill. Samma som att jag inte vill lära mig hoppa fallskärm eller allt om katter, helt enkelt inte intresserad.
Det jag sa var att jag vet inte vad som är bäst/värst, att lära sig att det är ok att dela upp efter hur man vill eller att man måste dela upp saker så att alla gör allt oavsett.

Jag kan tycka att det inte borde vara några problem med specifika uppdelningar om det är klargjort att det beror på val och inte för att det är så det måste vara.

Svarar båda..
Jag tänker att det hamnar under "barn gör inte som man säger utan som man själv gör"

Pratar vi jämställdhet så räcker det inte att förklara att mamma gillar att laga mat. Vi måste även visa barnen att även pappor lagat mat. Tex.

De flesta kvinnor som gillar typiskt kvinnliga saker gör ju så pga samhällsnormer. Om vi då bara gillar läget så fortsätter eländet bara vidare..
 
Svarar båda..
Jag tänker att det hamnar under "barn gör inte som man säger utan som man själv gör"

Pratar vi jämställdhet så räcker det inte att förklara att mamma gillar att laga mat. Vi måste även visa barnen att även pappor lagat mat. Tex.

De flesta kvinnor som gillar typiskt kvinnliga saker gör ju så pga samhällsnormer. Om vi då bara gillar läget så fortsätter eländet bara vidare..

Ok jag är uppvuxen i en familj där båda föräldrar lagade mat, städade och tvättade, tog hand om barn osv. Min pappa är född -45 och jag föddes -90. Han var föräldraledig med mig (trots karriär som jurist då). Det känns som att det är ni 70- och 80-talister som är så oroliga över allt sånt här. Vi yngre är mer chill för vi har redan sett att föräldrar kan hjälps åt och det är naturligt för oss. Så som jag hade det hade alla mina vänner också (enda jag inte vet 100 är föräldraledigheten).
 
Det känns som att det är ni 70- och 80-talister som är så oroliga över allt sånt här. Vi yngre är mer chill

Och jag som 70-talist tycker de yngre generationerna är de som är mest drivande i de här frågorna och att vi äldre är mer relaxade ;) Just för att vi är äldre, vi har gjort vårt i fråga om barnafödande, vilket verkar vara det största "problemet" med att få till ett jämställt förhållande på hemmaplan enligt många yngre.

Jag tror att det är väldigt subjektivt och individuellt hur mycket man driver såna här frågor och mycket av graden på engagemanget ligger nog i var nånstans man är i livet.
 
Det känns som att det är ni 70- och 80-talister som är så oroliga över allt sånt här. Vi yngre är mer chill för vi har redan sett att föräldrar kan hjälps åt och det är naturligt för oss
Men alltså jisses. Tror du 80-talister är födda på 1800-talet eller?

Jag tror ni är mer chill för att ni är jävligt dåligt pålästa helt enkelt. Förstår man inte hur normer fungerar är det ju inte konstigt om man tror att det är så lätt som du gör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 441
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 914
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 369
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 729
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp