Bukefalos 28 år!

Är orkidéer giftiga för kaniner?

kenttjej

Trådstartare
Min lilla pälsboll sitter titt som tätt uppe på fönsterbrädan och mumsar på orkidébladen :d Tyvärr har jag inte andra fönster att ha orkidéerna i så jag försöker se till så att han inte hoppar upp där men han är snabb... Så frågan är om det är giftigt? Han har ju visserligen ätit av dem flera gånger (vid nåt tillfälle ett helt blad :o ) men verkar må alldeles prima. Men lite orolig är man ju ändå.

Vilka krukväxter är i allmänhet giftiga för kaniner? Nån som vet?
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Inte en aning om de är giftiga eller ej. Men våran kanin har ätit upp tre orkideer för mig - så de verkar vara smaskiga. Vår kanin har inte blivit dålig iallafall.
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Jag får väl köpa fler orkidéer helt enkelt och stödutfodra honom med dem! :D
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Ingen som vet nån krukväxt som är giftig för de älskade pälsbollarna? :love:
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Orkidé är inte giftig.

Hittar inte alls några inomhusväxter (förutom kaktusar möjligen) som är giftiga trots att jag googlat runt. Däremot finns det en del giftiga utomhusväxter, så brukar ni plocka för att ta in och ha i en vas, kolla upp vad som är giftigt först.

Annars bör inomhusväxter som även är giftig för hund och katt vara giftig för kanin, så ska man skaffa en ny blomma man är osäker på kan det vara bra att se efter så den inte är farlig på något sätt först.
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

vanlig garderobsblomma är giftig för både människor och hundar vad jag vet... och med tanke på kaninens storlek och aptit på grönt kan det vara ide att akta dem för såna...
hur det är för specifikt kaninen vet jag dock inte...:cool:
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Ok, vi har mest orkidéer hemma så då är det ju lugnt!

Så länge det inte är farligt för lilla älsklingen så får han väl va där o nafsa ibland, lite synd på blommorna bara som ser lite illa tilltygade ut... :D

Om det är någon som känner till innomhus blommor som är farliga är får ni gärna nämna dessa.
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

julstjärnor är giftigt för hundar iaf. gissar på att det är samma för kanin.
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Hm, jag har hört att det finns vissa orkidéer som är giftiga. Hade en kompis som samlade på sådana och hade många sorter, hennes katt blev sjuk (kräktes, dreglade bland annat) efter att ha ätit en blomma/blad av nån sort.

Vet att julstjärna som någon nämnde är giftig. Andra som jag hört/läst är giftiga är:

Hyacint
Påskliljor
Amaryllis
Julros

+en hög växter man gärna plockar för att ha inomhus (liljekonvalj m.fl) och en del snittblommor.
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

*kl*

Av egen erfarenhet vet jag att denna växt är högst obehaglig att få i sig. Den är vanlig dagisblomma. Växtsaften är vit, ser ut som mjölk. Men består av kristaller som skär sönder slemhinnorna hos den som tar ett smakprov :cool: effekten (obehaget) varar i flera dagar
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Växter som har en irriterande växtsaft:
Silverkalla
Rosenkalla
Kroton
Gullranka
Julstjärna
Monstera
Fredskalla

Växtsaft mycket irriterande:
Prickblad
Zamiakalla

Mindre giftiga växter:
Mönjelilja
Cyklamen
Julros
Hortensia
Flaskjatrofa
Azalea

Mycket giftig:
Oleander


Det är väldigt intressant att gå igenom en sån här lista. För inte så länge sen hade jag en växt inom kategorin "mindre giftig", nu har jag endast min kära kroton. Vilken tur att min katt enbart gillar gräs. Känns som många av de vanliga växterna som hamnar i hemmet kan vara giftiga, så jag hade sett över vad jag haft. Lämpligast är väl att söka om växten är giftig för barn, är den inte det så kan den vara ofarlig. Djur kan ju dock vara känsligare i vissa fall, så man kan ju ha lite koll.
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

KL

Yuccapalmen är supergiftig. Har bekanta vars katt dog efter ett par dagar på blå stjärnan efter att knaprat lite på bladen :( Organen lade av ett efter ett.

Ställ växterna på köksbänken, köksbordet eller i duschen så länge den lille är ute och skuttar:idea:
 
Sv: Är orkidéer giftiga för kaniner?

Svarar alla:

Tack för alla svar! Var ju många fler blommor/växter som är giftiga än vad jag trodde...

Nu har vi inte så mycket blommor hemma, men ska definitivt hålla honom borta/blommorna borta från honom nu i jul när det dyker upp en o annan julstjärna och hyacint i fönsterbrädorna!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 864
Senast: sweet_extraa
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 302
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 132
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp