Är pärlhyacinten giftig?

Sorbe

Trådstartare
De här mindre blommorna/växterna som man kan börja köpa nu inför våren, som pärlhyacint, vitsippor, videung, regndroppar och krokus till exempel. Är de giftiga för katter?
Googlar men hittar inget... Det är underbart att få börja ta in blommor hemma igen men vågar inte om de är giftiga...
Ena katten äter på tulpanerna så han lär äta på andra blommor också.

img_1226_135904171.jpg
 
Sv: Är pärlhyacinten giftig?

På giftinformationscentralen står det att "Inga förgiftningar kända. Växten är sannolikt ofarlig." Det gäller dock när barn har provsmakat, men det kan kanske vara samma?
 
Sv: Är pärlhyacinten giftig?

Tack för infon!
Eftersom det inte finns så tydligt så kan det ju inte vara så farligt ifall det är något!
 
Sv: Är pärlhyacinten giftig?

Googlade lite. På Swecat så står det att hyacint är giftig, men inget speciellt om just pärlhyacint. Det står dock "hyacinter" som giftiga trädgårds- och snittblommor, eventuellt så räknas alla hyacinter in där och inte bara vanlig hyacint. Men jag är osäker. Som du säger så står det inget speciellt om pärlhyacint någonstans, så rimligen är den inte farlig.
 
Sv: Är pärlhyacinten giftig?

Jag vet att Stormhatt, Artemisia, Malört, Chrysantemum, Silverax, Nakna Jungfrun, Liljeväxter, Convallaria, Liljekonvalj,Delphinium, Riddarsporre, Ranunkelväxter, Giftig Digitalis, Fingerborgsblomma, Lejogapsväxter,Giftig Doronicum, Vårkrage, Bolltistel, Euphorbia, Korallranka, Klänglilja, Helleborus, Julros, hyacinter, Påsk och Pingstlilja, Amaryllisväxter, Afrikas vita lilja, Papaver, Vallmo, Skogsolvon, Kaprifolväxter, Kalla, Buxbom, Järnek, Mahonia, Berberisväxter.

Amaryllis och påsk-pingstlilja vet jag kan vara dödligt för en katt så det ska man passa sig med.

tänkte om ni inte trodde på det som stod där :)
/ En florist :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 593
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp