Bukefalos 28 år!

ärevarv , hälsning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

blohme

när man är 1a .. innan man börjar ärevarvet ?
säger man hälsning ? eller hur är det de går till?
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Man säger hälsning och sen hälsar man som man gör i dressyr. Sen så rider man ärevarvet :)
 
Sv: ärevarv , hälsning?

När alla placerade har fått sina priser så brukar speakern säga " Så ber vi alla placerade om ett ärevarv". Sen säger 1an "HÄLSNING!", och alla placerade hälsar(dressyrhälsning). Sen rider man ärevarvet i höger varv, eftersom 1an "ska" ha alla andra placerade på sin vänstra sida.
 
Sv: ärevarv , hälsning?

När alla placerade har fått sina priser så brukar speakern säga " Så ber vi alla placerade om ett ärevarv". Sen säger 1an "HÄLSNING!", och alla placerade hälsar(dressyrhälsning). Sen rider man ärevarvet i höger varv, eftersom 1an "ska" ha alla andra placerade på sin vänstra sida.

Kunde inte sagt de bättre själv:P Är så sjukt störande när dem rider ärvarvet i fel varv=)
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Ja, det är pinsamt. Eller när 2an ställer upp på 1ans högra sida så hela ledet blir i fel ordning. Det är förvirrande om inte annat.
 
Sv: ärevarv , hälsning?

men om alla ställer upp på fel sida ? kan man bara inte rida ärevarvet åt andra hållet ? ;)
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Kunde inte sagt de bättre själv:P Är så sjukt störande när dem rider ärvarvet i fel varv=)
Håller med:bow:, kom 2a i en klass förra tävlingen, och efter hälsningen så var ju jag berädd på att vända till höger, snacka om att jag blev förvånad när 1:an vänder vänster och "kör om" mig.

Det ser ju mkt snyggare ut när man tar höger varv också, alla kommer ju efter ettan. :)
 
Sv: ärevarv , hälsning?

det är ju många hästar som är stressade under prisutdelningen, borde dom inte bli helt knäppa när en häst galopperar förbi dom & dom måste vänta ??
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Exakt, ärevarv i fel varv är stressande för hästarna när alla galopperar förbi. Och det är väldigt irriterande. :p
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Kunde inte sagt de bättre själv:P Är så sjukt störande när dem rider ärvarvet i fel varv=)

på en dressyrtävling jag var på en gång valde tvåan (ettan var inte ens där :crazy: ) att rida i vä. varv, med hänvisning till att hästen hellre galopperade i vä. galopp :crazy: och då hade den precis gått en LA:5 på drygt 65% :crazy:
och när vi kom ut ur ridhuset rider fyran fram till tvåan och undrar varför hon red i vä. varv "min häst har så svårt för vä. galopp" :rofl: - den hade åxå gått på ca 65%...(iofs undrar jag fortf hur det gick till, men ändå)
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Jo då måste man ju rida i "fel" varv, därför ställer man upp på rätt sätt direkt, annars blir det fult:P
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Vilken bra tråd! Jag har alltid undrat det där med hälsningen, när jag vunnit och sagt "hälsning" ser alla så förvånade ut och man får nästan vänta på att de ska hälsa, det har gjort mig lite osäker på att jag gör rätt:p Så det är lika dant i hoppningen? har vart på prisutdelning i hoppning men har hälsat med spöet mot hjälmen...:D
 
Sv: ärevarv , hälsning?

En annan sak jag undrar vad gäller ärevarv i dressyr är om det nu för tiden ska gå i trav eller galopp. Har varit ifrån ridningen ett tag för att nu ha köpt häst och kommit tillbaka... Förr skulle man ju rida i trav iallafall och jag blev alltid så irriterad för att en del brände av i alldeles för snabb galopp när de hade hälsat. Hur är det egentligen?
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Jag har då aldrig sett ett ärevarv i trav. Det måste vara mååånga år sedan.
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Det finns väl dom som rider ärevarv i trav , men jag tycker det ska vara i galopp...
& som det har skrivits i en annan tråd att det ska vara kontrollerad ökad galopp, inget flåridning i full galopp som många tror det handlar om ...
 
Sv: ärevarv , hälsning?

de tycker jag är lite självklart ... visst man ser ju när första hästen galopperar iväg , men alla är ju förberreda om man hälsar ...
 
Sv: ärevarv , hälsning?

När alla har fått sina priser så säger 1:a ryttaren hälsning då hälsar alla sen blir det ärevarvet:) Så gör vi i hoppningen:P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
746
Hemmet Hjulet på min skottkärra börjar bli lite mjukt och jag tänker att det är smart att pumpa innan det blir värre! Testade med ett par enkla...
Svar
19
· Visningar
427
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp