Bukefalos 28 år!

ärevarv , hälsning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ärevarv , hälsning?

blir så irriterad när man möter andra ryttare, skriker o vinkar att man ska sakta av till skritt, inte fasen har jag lust att sakta av hux flux, man kan ju korta den gångarten man har och vara lite mer beredd i så fall, me att avbryta allt man håller på med? nej det har jag slutat med! om jag inte ser att hästen får typ panik förstås vilket jag har mkt svårt att tro, får den panik när en annan häst galopperar i hagen/på ridbanan nej.... det måste ju ha med ryttaren att göra!

Usch, dig skulle jag inte vilja möta när jag är ute och rider. Jag avskyr när folk inte har vett att sakta av när man möter andra hästar. Hästar är ju flock och flykt djur så det är inte det minsta konstigt att alla inte håller sig kolugna om det kommer en annan häst o galopperar om.

Det handlar om respekt, du vet inte hur den andra hästen reagerar, även om du tycker att alla ska ha en kolugn häst som inte bryr sig, så är det inte så.

Och, det är skillnad när det gäller tävling. Inte kan man begära att någon på en tävling ska sakta av så fort man möter någon men i skogen kan man faktiskt det, då inte alla är tävlingsvana och i skogen måste du promt inte trava eller galoppera.

Tillägger att min häst oftast håller sig lugn när någon rider förbi, men jag säger ändå till folk att sakta av, och om dom inte göra det blir jag skogstokig.

Sry för OT
 
Sv: ärevarv , hälsning?

Usch, dig skulle jag inte vilja möta när jag är ute och rider. Jag avskyr när folk inte har vett att sakta av när man möter andra hästar. Hästar är ju flock och flykt djur så det är inte det minsta konstigt att alla inte håller sig kolugna om det kommer en annan häst o galopperar om.

Det handlar om respekt, du vet inte hur den andra hästen reagerar, även om du tycker att alla ska ha en kolugn häst som inte bryr sig, så är det inte så.

Och, det är skillnad när det gäller tävling. Inte kan man begära att någon på en tävling ska sakta av så fort man möter någon men i skogen kan man faktiskt det, då inte alla är tävlingsvana och i skogen måste du promt inte trava eller galoppera.

Tillägger att min häst oftast håller sig lugn när någon rider förbi, men jag säger ändå till folk att sakta av, och om dom inte göra det blir jag skogstokig.

Sry för OT



varför är det skillnad på tävling? det är ju ingen skillnad igentligen, klarar hästen då att man galopperar förbi så klarar den det hemma.

och nej jag har inte tid att sakta av så fort nån kommer, jag är distansryttare och rider och tränar därav utomhus, skullr jsg sakta av varje gång det kommer nån skulle jag ju aldrig bli färdig!

varför handlar det om respekt? jag förstår verkligen inte varför folk har detta problem! och nej hästen behöver inte vara lugn, däremot måste ryttaren ha kontroll, det är för mig iaf en självklarhet!

jag skiter i om ryttaren jag saktar jag givetvis av, onödigt att orsaka en olycka.möter blir skogstokig, så länge det bara är ryttaren o inte hästen för då

men jag fattar inte, om ni rider i ridhus, och ni är kanske 4 st samtidigt, saktar ni av varje gång ni möter nån då? hur fasen kan ni träna då? det går ju inte!
 
Sv: ärevarv , hälsning?

varför är det skillnad på tävling? det är ju ingen skillnad igentligen, klarar hästen då att man galopperar förbi så klarar den det hemma.

och nej jag har inte tid att sakta av så fort nån kommer, jag är distansryttare och rider och tränar därav utomhus, skullr jsg sakta av varje gång det kommer nån skulle jag ju aldrig bli färdig!

varför handlar det om respekt? jag förstår verkligen inte varför folk har detta problem! och nej hästen behöver inte vara lugn, däremot måste ryttaren ha kontroll, det är för mig iaf en självklarhet!

jag skiter i om ryttaren jag saktar jag givetvis av, onödigt att orsaka en olycka.möter blir skogstokig, så länge det bara är ryttaren o inte hästen för då

men jag fattar inte, om ni rider i ridhus, och ni är kanske 4 st samtidigt, saktar ni av varje gång ni möter nån då? hur fasen kan ni träna då? det går ju inte!


Det är väl inte riktigt samma sak som inomhus och rida ute?!!
Jag var ute och red på min ponny då var det några ungar som kom galopperandes mot mig och min ponny och min ponny vart bara mer och mer galen och det såg dom men dom saktade inte ner, tills dom var 1 m från mig, tycker det var synd att min ponny inte fick in en lite kick på en av tjejerna för lite sunt och förnuft får man f-n ha.
Dom hade iaf tur för hon kunde sparkas om det var hästar och sånt som kom emot en fort!
 
Sv: ärevarv , hälsning?

jo mer ser man att hästen man möter blir rädd eller nåt sånt då måste man ju sakta av, det förstår ju jag med! men om de skrittar på eller vad som helst då samlar jag hästen, men byter inte gångart ( då kanske jag ska tillägga att min pålle kan galoppera i samma takt som små ponnysar skrittar)
 
Sv: ärevarv , hälsning?

*kl*
Och nu är diskussionen gansla långt från ursprungsinlägget och i mindre trevlig ton.

Jag låser och tar mig en pepparkaka.

/B_A_L, moderator.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
747
Hemmet Hjulet på min skottkärra börjar bli lite mjukt och jag tänker att det är smart att pumpa innan det blir värre! Testade med ett par enkla...
Svar
19
· Visningar
427
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp