Bukefalos 28 år!

Ätit för mycket?

falukorw

Trådstartare
Har en tjuv här hemma... Nikita har medan jag var borta snott 4 runda såna där polarbröd och en bulle som låg på bordet. Just nu är hon rätt så seg, förnodligen jätte mätt och stinn. Tror ni det kan vara farligt? Är en dvärgschnauzer på 8 kg...
Nåt man kan göra så det går över snabbare? Motionera?
 
Sv: Ätit för mycket?

Du ska absolut inte motionera. Det gäller efter all form av utfodring!

Jag tror själv inte det är någon fara. Men märker du att hon blir dålig så får du åka in.
 
Sv: Ätit för mycket?

Det borde inte vara någon fara. Låt henne ta det lugnt och smälta maten bara. Om hon däremot börjar bli orolig, vankar av och an eller piper samt börjar kräkas så skulle jag åka in på direkten! Även om det är ovanligt bland små hundar så kan magomvridning trots allt förekomma och då är symptomen framför allt de jag beskrev.
 
Sv: Ätit för mycket?

Tror inte att det är någon överhängande fara...

De stora riskerna med över-ätning är om hunden tex ätit stora mängder torrfoder.
För att hunden skall kunna smälta fodret krävs mycket "vätska", vilket hunden tar från "övriga systemet" när magsafterna inte räcker till. Detta i sin tur kan leda till att hunden i värsta fall hamnar i en ciskulationskolaps.

Så lite extra vätska - om hunden vill ha, några fler rastningar i kväll/natt och allmän observation av slemhinnor och spänningar i buken är säkert bra!

/Swat
 
Sv: Ätit för mycket?

For lange sedan var var golden hos svarforaldrarna nar det skulle bli dopkalas for svagerskans barn. Svarfar hade skjutit en stor hare som tillagats med karlek och omtanke av svarmor... och i ett obevakat ogonblick snodde hunden hela haren som hon smaskade i sig.:crazy:
Hunden madde bra, fast hon gick runt och rapade i tva dar:p
 
Sv: Ätit för mycket?

Var tvungen att gå ut två gånger inatt och så har hon druckit massor. I övrigt är hon precis som vanligt. :)
 
Sv: Ätit för mycket?

Min Springer smällde i sig 5 frallor och en halv familjepizza (med extra allt) en gång. Han låg som en pösmunk och mådde ganska dåligt på natten men det kom ut rätt håll, d v s där bak.
 
Sv: Ätit för mycket?

Vad skönt att det "bara" var det som hände da. Hundar brukar ha en tendens att överleva det mesta ;) Och dvärgschnauzrar är ju sma tuffingar!
 
Sv: Ätit för mycket?

Nu har hon snott mat igen . Denna gång har hon lyckats få upp locket på fodertunnan och käkat torrfoder. Hur mycket vet jag inte. Hon är betydligt slöare nu än sist och stönar när man känner försiktigt på magen. Har sett henne dricka nu sen jag kom hem iaf, ska försöka få i henne så mycket vatten som möjligt nu, och hålla utkik efter de symptom ni skrev... Än så länge är hon bara trött.
 
Sv: Ätit för mycket?

Faran vid överätning av torrfoder är att hunden i värsta fall kan hamna i chock.

Bearbetning av stora mängder torrfoder kräver mycket vätska, vätska som tas från resten av kroppen i rel hög "hastighet" om inte hunden självmant dircker.
Om hunden inte får i sej nog med vätska kan den bli väldigt sjuk på ganska kort tid.

När åt hon?
Kan du få henne att kräkas?

Exakt vad man skall göra vid extrem överätning beror lite på vem man pratar med. Med lite tur ser Peter_Lundin eller TantEster denna tråd och kan ge konkreta råd!

Annars ring vet och fråga!

/Swat
 
Sv: Ätit för mycket?

Har tempat och den låg på 37.8 så ingen fara för det ännu iaf. Jag var borta hemmifrån mellan 15-18.30 så nån gång där har hon käkat. Hon har druckit en del efter att jag kom hem och även när jag var borta för vattenskålen var nästan tom.
 
Sv: Ätit för mycket?

Håller med, utom det där med att få hunden att kräkas hemmavid.
En väns hund raidade torrfoderpåsen som stod i skafferiet, det resulterade i inläggning på klinik med mjukgörande laxermedel o hunden låg nersövd i något dygn med morfindropp.
Hunden överlevde, men det var nära.
 
Sv: Ätit för mycket?

Om hon får vila och dricka är det absolut ingen fara. Hundar/rovdjur är till skillnad från växtätare designade så pass att de ska kunna trycka i sig stora kvantiteér mat vid behov, men poängterar att hunden måste få vila då.

Det enda som jag skulle se som farligt är som swat skrev, torrfoder. I värsta fall måste hundar som ätit för mycket torrfoder buköppnas.
 
Sv: Ätit för mycket?

som labradorägare är jag van vid överätning. min hund stjäl mat så fort tillfälle ges. hans har vid ett par tillfällen ätit minst två kilo torrfoder. jag har aldrig upplevt att han skulle må dåligt av att äta för mycket. får det inte plats så kräks han helt enkelt upp det och hoppas på att få kalasa en gång till. han har fri tillgång på vatten och dricker så mycket han behöver.

bifogar en bild på hur nöjd han ser ut efter sin matfrossa.
PICT0352.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ätit för mycket?

Har varit med vid två dödsfall pga överätning - ej mina egna hundar dock!

Det ena var en lite bl.ras 3-4 kg som ätit torrfoder och sedan inte haft tillgång till vatten - hunden var ensam hemma och drack ur sin skål.

Det andra var en labbe - föga förvånande - som fått upp locket på fodertunnan. Hunden hade ätit allt vad den orkade dvs åtskilliga kg foder.
Matte försökte vila, ge vätska och låta hunden "ta hand om" maten själv...
Den kom in i på väg in i chock och avled trots tappra försök med dropp och medicinering.

Så överätning KAN vara dödligt!

Jag är lärd att man skall försöka få hunden att kräkas om man kommer på den "in action" så att säga. Dvs när maten fortfarande ligger i magsäcken! När den börjat vandra vidare ut i tamen så fyller ju kräkning så klart ingen funktion...

/Swat
 
Sv: Ätit för mycket?

självklart kan det vara farligt, men jag tror inte att risken är överhängande. som alltid gäller ju att är man osäker, då åker man in.
 
Sv: Ätit för mycket?

Hon har varit uppe och druckit väldigt mycket inatt och imorse bajsade hon säkert 5 gånger så mycket som vanligt. Tror det gick bra denna gång som tur är. Ska alltid sätta på locket ordentligt till fodertunnan framöver, trodde aldrig hon skulle sno hundfoder men nu vet jag ju det. Jobbigt med skendräktiga tikar...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 688
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 925
Senast: Unafraid
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 318
Senast: Shark
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp