Ätit rå fryst Spenat som stått framme i rumstemp många timmar

Mojma

Trådstartare
Jag har ätit 4 bollar av tinad hackad Spenat som varit fryst. Den stod framme i rumstemp ända från morgonen kanske runt 09 -> kl 21.30/22 då jag åt den.

Har googlat en hel del men de flesta råd är om tidigare uppvärmd Spenat. Nån som är kunnig som vet om det kan vara gift i det jag åt?

Visste inget om detta förens jag började läsa om spenat- efteråt 🧐
 
Nån som är kunnig som vet om det kan vara gift i det jag åt?
Det som är farligt i spenat och andra grönabladiga sallader är nitriter. Det tar väldigt lång tid för dessa att bli giftiga. Men, du skriver att du käkade spenatbollar? Alltså torde de vara förvällda innan de fryses in. I och med förvällningen så finns det inga nitriter kvar och du kan glatt äta spenaten eftersom den inte är giftig.
 
Det som är farligt i spenat och andra grönabladiga sallader är nitriter. Det tar väldigt lång tid för dessa att bli giftiga. Men, du skriver att du käkade spenatbollar? Alltså torde de vara förvällda innan de fryses in. I och med förvällningen så finns det inga nitriter kvar och du kan glatt äta spenaten eftersom den inte är giftig.

Det stämmer inte. Man kan minska mängden nitrater genom kokning (om man häller bort vattnet efteråt), men det försvinner inte, och i och med tillagningen har man höjt temperaturen så att omvandlingen till nitrit går mycket fortare.

Jag hade utan att fundera på det ätit själv om det är en engångsföreteelse, men inte gett till små barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp