Bukefalos 28 år!

Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Intstämmer helt o totalt!

Läser man i tråden om sk hästparate så behöver man mindre information än så för att förstå att det bara är buffel o båg, om man nu mot förmodan inte visste det innan.

Naturligtvis förstår jag ägarens smärta, men någong gång måste man låta det bero o gå vidare i livet. Dyker hunden upp, fine o glädjetårar.

Med tanke på hur ovanlig rasen är, o där till färgen så är sannolikheten liten att den kommer att gå att hitta i livet.

Tror ingen försvunnen hund i internets historia, åtminstonne i Sverige som fått sådan uppmärksammhet.
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

och är nu i Danmark men inte för att stanna, hon skall åka vidare till troligtvis Frankrike.

Matte

Om du tror Emily är i Frankrike så har jag många kontakter där efter att ha bott där ett tag.
O andra sidan finns många mailadresser att kontakta här LÄNK/

Jag förstår att man drar i alla trådar man kan, jag skulle gjort detsamma! Och jag hoppas på ett lyckligt slut på denna tråden...
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Måste bara få säga att jag inte nämt var jag bor för dessa och det kan mycket väl hänga ihop med det vi fick redan första veckan, saker jag inte kan skriva ut här och detta var inte med sierskors hjälp.

Min egen magkänsla är lika bra som deras men visst gör man allt man kan, som sagt om man tror det eller inte.

Jag har hela tiden själv trott att någon har henne men jag har aldrig kunnat utesluta att hon är/var ute själv, så länge ingen faktiskt sett henne mer än det jag såg förra lördagen (och då passar Danmark in igen) tyvärr som jag skrev såg jag bara kroppen fram till halva svansen på den hunden pga alla buskar och avståndet. Efter vad som hänt där tidigare knde jag inte ta mig närmare utan att inkräkta och jag kan säga så att det är ingen bra ide på det stället, inte presoner man skall vara i kontakt med.

Till Vallhund vill jag säga att jag hade önskat att min hund inte fått den uppmärksamhet hon fått, hade varit glad och nöjd med att ha en helt annonym hund vilket bara de som varit i denna situation förstår. Jag vill inte kunna hennes chipnummer eller reg.nr. utantill vilket jag lärde mig efter 2 dagar, jag medar, hur många kan det?

Det är inte första gånger jag läser detta att hon fått så mycket uppmärksamhet, snälla ni, det känns nästan som ni är avundsjuka att hon fått det, vill ni inte hjälpa till eller läsa om henne så behöver ni inte, det har aldrg varit något tvång, bara en bön om att folk kanske ville hålla ögonen öppna och om de såg någonting kontakta mig meddetsamma och inte 3 eller tom 6 veckor senare som någon gjorde.

Jg är som jag sagt tidigare realist och den dagen hon är död, den dagen slutar jag att leta, vill ni inte hjälpa mig så fine, strunt i det då men jag som ägare kan inte sluta förrän jag vet och sett själv eller möjligtvis när hon skall fylla 18 år, dt är oxå en sak som de som blivit av med sin hund eller annat djur förstår.

Ursäkta om det låter som jag snäser men vem vill ha sitt djur uppmärksammat på detta viset?

Matte
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Jag tycker du är jätte duktig och stark i mina ögon!
Som sagt, min hund är lika gammal som Emily och hade Miiko försvunnit hade jag nog gjort exakt samma sak som du!
Ingen kan säga hur man ska känna för sin hund, det vet bara ägaren.
Jag tänker i alla fall fortsätta hoppas på att Emily kommer hem oskadd, och så fort jag får korn på någonting kommer du få reda på det.

Och om det nu är så att du har tillfrågat ett medium, vad gör det för skada?
Det kanske kan ge någon ledtråd, vad vet vi.

Så en stor kram till matte från mig och Miiko!
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Usch jag känner mig inte alls stark längre, är oerhört trött och har periodvis väldigt svårt att andas när jag tänker på min älskade lilla tös därute någonstans.

Jag är verkligen jättetacksam för dina ögon och öron, jag och Emily behöver verkligen dom.

Som jag skrev på ett annat ställe, Emily hade aldrig själv valt att lämna sin flock, hundar är flockdjur och för afghaner betyder flocken allt, detta är speciellt med vintehundarna, de har mer flock känsla och med tanke på att hon levt hela sitt liv med från början 15 andra hundar, hon har 10 syskon och vid hennes försvinnande var de 9 stycken här hemma.

Hon är flaskuppfödd då hennes mamma höll på att stryka med och ingen trodde att hon skulle överleva, hon blev kliniskt död förklarad i 2 minuter av vet. och de trodde inte sina ögon när hon 5 timmar efter operationen stod upp och drack vatten, dagen efter kom hon hem och hon skrek i bilen när vi körde in på gatan för att det inte gick fort nog in till bebisarna.

Hon kunde inte mata dom för alla starka mediciner hon fick men hon var hos dom ändå.

Så ja, banden är enormt starka, både hundarna emmellan och familj och hundar och eftersom jag lever med dom hela tiden dygnet runt så känner jag dom oxå och vet att hon hade försökt ta sig hem om hon varit ute om hon inte har blivit panikslagen av något och ligger och trycker någonstans.

Angående tullen och gränser så hade jag en rejäl dispyt med tullen och polisen häromdagen, de kollar INTE hundar som åker ut, hur de än ser ut.
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Fast vänta lite nu!!

Ingen här har väl på något vis "hackat" på ägaren för att hon gör ALLT som står i hennes makt för att hunden skall komma tillrätta!?
Det skulle vi nog göra alla om det fanns en enda rimlig chans att ens hund skulle komma tillrätta efter ett försvinnande!

Jag tycker bara att det gäller att "balansera upp" diskussionen lite!

En unghund som varit borta sedan i januari och som nu visar sej inte haft en optimal start i livet - enligt det senaste inlägget - borde för det första synts till mer under denna tid om hon nu är så "hundintresserad"/flockbunden. Även om hon är osäker på människor så borde ju hundar - om inte annat efter en tid ensam - intressera henne?
Dessutom är det nog EXTREMT få personer som ens skulle känna igen en afghan som varit på driven i flera månader som en hund som man borde "släpa med sej över sundet" för att sälja och tjäna pengar!
Slutligen måste vi ta i beaktande att det i just detta område i NV Skåne finns MASSOR av bilvägar - större och mindre, vattendrag - större och mindre och bostadshus överallt!! Det är ju inte som om en hund kommer bort i norrland där det kan vara mil mellan hus och byar.

Jag har full förståelse för att ägaren VILL tro på alla spåtanter i hela världen!
Att hon får hjärtklappning och hoppas så snart en rapport kommer in om att någon sett en "beige" hund någonstans.
Att alla annonser på nätet som ens andas "afghan säljes" drar till sej hennes uppmärksamhet osv.

Men... En flaskuppfödd unghund, med obefintliga erfarenheter av att klara sej på egen hand mitt i den värsta Skånska vintern på 20 år...
Utan att vara olycks-korp så är jag rädd för att hunden kommer hittas när snön tinat. Vilket iof vore en lättnad för matte som då i alla fall vetat var hunden var.

/Swat
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Det är inte första gånger jag läser detta att hon fått så mycket uppmärksamhet, snälla ni, det känns nästan som ni är avundsjuka att hon fått det, vill ni inte hjälpa till eller läsa om henne så behöver ni inte, det har aldrg varit något tvång, bara en bön om att folk kanske ville hålla ögonen öppna och om de såg någonting kontakta mig meddetsamma och inte 3 eller tom 6 veckor senare som någon gjorde.


Matte

Men det finns väl ingen i hela världen som skulle vara avundsjuk på dig just nu, när din jycke är borta!!

Min katt var försvunnen i 5 dagar innan vi hittade honom tack vare stor hjälp av hela vår lilla ort! De dagarnas oro önskar jag ingen, så att tro att någon skulle vara avundsjuk, det är bara fånigt att skriva!

Jag tycker du ska vara glad och tacksam över att ha fått så mycket hjälp, både här på forumet och från annat håll.

Tycker tyvärr din ton gentemot de som försöker hjälpa är tråkig stundtals...

Som tex den som ringde dig angående att ha sett en av samma ras som du ondgjorde dig över i forumet, hur 17 ska man om man inte är kunnig i hundvärlden veta att det var fel färg, bättre att ringa en gång för mycket, eller hur!?
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Men... En flaskuppfödd unghund, med obefintliga erfarenheter av att klara sej på egen hand mitt i den värsta Skånska vintern på 20 år...


/Swat

Lägg därtill också att valpen tydligen var sjuklig och behövde medicin så..
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Hmmm... Tyvärr gör det ju inte oddsen bättre...

/Swat
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Jag men ade kanske inte direkt avundsjuk men kom inte på något annat ord då som kanske bättre passade in på att Emily blivit så offentlig och spridd överallt, jag bara tyckte att som jag skrev, vem vill ha sitt djur så öppet ute överallt, hade önskat att ingen av er visste vem hon var, det var vad jag oxå skrev. Hade varit lycklig med att hon bara var en vanlig hund i ett vanligt litet samhälle i sin vanliga lilla familj.

Ursäkta så mycket om min ton varit frän ibland, det har väl varit när jag svarat på sånt som att: man måste inse när man skall sluta leta eller att hunden är väl död vid detta laget osv.

Är det ok för andra att skriva så då och varför är det ok och varför kan jag då inte svara tillbaka???

Jag vet inte hur många gånger jag tackat alla underbara människor som hjälpt mig att leta efter henne, jag har oxå skrevit att ni alla är guld värda och utan er kan jag aldrig klara det. Jag tror nog att jag sagt det och hur innerligt tacksam jag är så många gånger att det verkat tjatigt men man läser kanske och kommer kanske ihåg vad man vill.

Efter att ha pratat med folk och även polis som skriver ut färger och detaljer som sedan visat sig helt fel är det kanske inte konstigt att man blir trött och säger saker som: att inte folk kan skilja på hane och tik eller hur kan man se fel på svart och brun?

Tröttheten är kanske ingen ursäkt men varje gång man hör något som kan likna ens djur det minsta lilla så flyger hjärtat upp i halsgropen och det går inte att värja sig för alla känslor och förhoppningar att nu, denna gången måste det vara hon, det låter precis som hon på beskrivningen för att sedan återigen få hjärtat utslitet ur kroppen och man bara far rakt ner i en svart avgrund igen.

Så förlåt om jag trampat någon på tårna, man kan inte vara alla till lags så är det bara, hur man än vänder sig så har man häcken bak och jag kan inte trolla då hade lilltjejen varit hemma för länge sedan.

Som jag sa innan, det finns saker jag inte kan skriva ut här eftersom man aldrig vet vem som läser detta men är hon ute så kan hon klara sig ett tag även om hon inte mår speciellt bra.
Hundar utvecklar päls oxå på bara ett fåtal dagar och hon som hennes syskon var vana att vara ute timmar i sträck, de ville inte gå in även om jag kallade.
Samma dag hon försvann hade jag mor i telefon 3-4 timmar tidigare och sa till henne: fy sören vad snabb den lilla är, hon kommer att bli en jäkel på LC, de är oxå testade vid 8 veckors ålder och vi fick bända loss käkarna på dom för att ta ut harskinnet, (riktigt) ur munnen på dom och Emily var en av de hetaste på det. Det finns en människa här på Buke som kan intyga detta och ytterligare 2 som har en syster och vet vad hon går för så jo, Emily skulle kunna klara sig ute.

Jag har sett så många öppna byggnader, ödegårdar, öppna garagedörrar, pressenningar över div. saker, altaner man kan krypa in under osv. skydd finns det gott om.
Många matar katter utomhus, de har matat rådjuren i vinter och fåglar, sopor finns det lite överallt och det är inga problem för en hund att välta en tunna och så har vi då sist, hundar är äckliga och hittar man inget annat så finns det spillning från olika djur att stoppa i sig.

Igen, ursäkta min fräna ton och återigen, TUSEN TACK TILL ALLA SOM VILL HJÄLPA TILL
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Vad härligt att hunds egen bukemaffia är här och slår ner ägarens hopp i skosulorna..Som sagt så förstår jag att man inte ger upp förrän hunden hittats död eller levande. Jag hade aldrig gett upp om det var min ögonsten..ALDRIG! Och jag hade dragit i alla trådar som gick. Blackice! Lyssna inte på alla cyniker! Hoppet är inte ute än, det är det först när vi vet att hon är död.Och det vet vi inte nu. Jag tycker att du är tapper!
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Men herregud, de slog väl inte ner hennes hopp i skosulorna, de var bara krassa och realistiska. Vi är många som har haft hundar på rymmen och förstår mycket väl TS oro.

TS: Kom att tänka på, idag när jag körde till skolan, att snart börjar de städa dikena efter vintern. Har du varit i kontakt med ex Svevia så de vet att de ska kontakta dig om de hittar en hund i diket..? Tråkigt om det är så, men då vet du iaf. Vet att Svevia har drift och underhåll på trafikområdena Linderöd, Eslöv, Malmö och Österlen, sen har PEAB Söderslätt.
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Tack för tipset om Svevia, visste faktiskt inte vem som städade dikena, trodde det var typ komunerna, har tittat själv varenda dag överallt jag kör och alla tider men skall ringa till dom imorgon och säga till att de skall meddela mig om de ser något.

Något som inte alla tänker på att göra är att ringa polisen när de kör på eller ser en död hjort eller annat, folk verkar inte förstå att de skapar ännu fler olyckor då andra vilda djur och kanske även våra hundar som varit ute länge tar tillfället i akt att äta sig mätta och samtidigt utsätter de sig själv och andra för fara, har ringt ett par gånger senaste veckan om rådjur vid vägkanterna.

Fick Skk att använda sina högtalare i Malmö för att efterlysa Emily och hade även tryckt upp några afficher som de bara kastade sedan, hittade en och hann rädda en till, hade ändå sagt att jag själv skulle ta ner dom och de skulle inte kastas, inte jättebilligt precis.

Satt ut en ny annons på blocket med en hittelön på 10.000:- och plötsligt så är hon kanske både i Kalmar och Höganäs, fast Höganäs har varit på tapeten tidigare oxå, hade bara önskat att folk inte väntade en vecka med att ringa, om inte till ägaren så till polisen, hundar kan ju hinna långt iväg på den tiden.

Tillbringat dagen i Lerberget, Höganäs då det varit runt Lerberget, flygplatsen och Kullabyggdens ryttarförening som hunden skulle varit synlig men utan något resultat.
Kollar man kartan så är det inte alls orimligt att tro att hon kan vara där och det är inte långt från Hyllinge fågelvägen, eller Ausås Ängar om det var ärifrån hon försvann. Men visst hon kan likaväl ha sprungit på rakt motsatt håll och hon kan oxå vara hos någon, man kan inte utesluta något.

Jag är som jag sagt realist och utesluter inte hellre att något hänt henne eller att det kan gå flera år innan jag får se henne, om jag får se henne igen, man vet allt det där så man behöver inte höra det igen.
Som jag sa, jag har stor anledning att tro att även om hon skulle vara ute att hon kan klara sig men det tar vi sen.

Stort Tack till alla ni som hjälper till och fortsätter titta efter henne.
Matte
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Jag vet inte vad annonsplats kostar i lokaltidningen, men en annons kanske vore en ide´, där man förklarar situationen och att ni helt enkelt vill veta vad som hänt hunden. OM någon vet med sig att de kört på ett djur den dagen eller dagarna närmast efter, kanske de kan kontakta er, anonymt om de vill. Eller är det en jättestor väg, med "långväga" bilister som inte omfattas av lokaltidningen?
Då menar jag en hyffsat stor annons som "alla" ser utan att direkt leta.
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Tyvärr ligger området där hunden försvunnit både inom "närhet" av E4:an och E6:an!
Dvs stora väldigt vältrafikerade vägar!
Dessutom ligger ett antal större och mindre "riksvägar" inom ett rimligt avstånd från där hunden försvann.

Det finns ett antal Lokaltidningar som ges ut lokalt i de olika "städerna"/områdena, dock har flera av dem gemensam utgåva = bättre annonspriser?!
Ex Bjuv/Klippan/Perstorp/Åstorp.
Sedan har Ängelholm, Höganäs egna utgåvor, men kanske går det att diskutera om det är för en sådan här "behjärtansvärd" orsak..

Alternativt ringa och höra om någon vill göra ett reportage?

/Swat
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Nu har jag fått annonspriserna i Lokaltidningen, för en annons som är 8 * 9 cm någonstans inne i tidningen kostar det 1900.- så får jag då gånga det med antal lokaltidningar eller åtminstonde de först på kanske 10 mils radie.

Skall samma annons vara på 1:a sidan kostar det 3.800 men jag kunde få det för 2.500:- (Helsingborgs delen är redan uppbikad hela året).

Var fick man nu pengar till dett?????

Har fått namn på en reporter och nu är det bara att hoppas att hon kan och vill göra ett reportage istållet och att de kan ta in det i fler delar.

Ja, inte bor vi så bra här för att ett djur skall vara ute och springa, kom hem för en liten stund sedan men igen utan resultat, stannade på motorvägen igen och gick av och kollade men det var inte hon nu hellre och jag tror inte hon är ute men jag kan ju inte utesluta det hellre.

Blackice
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Förstår att det blir tufft ekonomiskt att annonsera efter din hund!

En lite ljusglimt i mörkret är dock att annonspriset ÄR förhandlingsbart! (Särskilt om du kontaktar tidningarna när det närmar sej utgivning!! De vill ju fylla ut alla annonsplatser.)

Dessutom blir priset rabatterat om du annonserar i flera utgåvor - 2 tidningar = 5 %, 3 tidningar = 10 %, 4-5 tidningar = 20 %, fler än 6 tidningar = 25 %

Med tanke på vad de kan skriva om så borde det inte vara omöjligt att få dem att skriva ett reportage också!

Har du kontaktat Jourhavande reporter på HD/NST?

/Swat
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Jag var tipsade en jag känner på HD enligt honom ska han ha kontaktat ägaren men fick ingen vidare respons på sitt förslag.

Sedan kan jag ju undra hur man inte kan betala 2000 kr för en annons men man kan lägga en hittelön på 20.000 på blocket...

Hoppas iaf att ägaren får reda på vad som hänt hunden!!!
 
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Sedan kan jag ju undra hur man inte kan betala 2000 kr för en annons men man kan lägga en hittelön på 20.000 på blocket...

Hur ska ägaren kunna erbjuda hittelön om hon lägger så många tusen på annonser?

Priset var 1900 per tidning = 1900x det antal tidningar hon annonserar i.
Jag vill inte ens tänka på hur mkt pengar hon redan nu lagt ner på att hitta sin hund, men om du nu har det så himla gott ställt och tycker att man kan hosta fram några tusen lite när som, så kanske du kan ställa upp?

//Johanna, som blir så irriterad när människor saknar förståelse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp