Bukefalos 28 år!

Aggregat till hagen, blir galen för mindre...

tujunen

Trådstartare
Sitter och kollar på aggregat till hagen. Ska ha ett nytt till sommarhagen, och eftersom hagen är på plats utan ström, så behöver jag ett batteridrivet sådant.
Sitter och jämför lite överallt på nätet, men tycker att det blir lite snurrigt nu. Till vinterhagen så har jag ett 5,5J aggregat. Spänning vid 500 Ohm så är 5400v. Tittar på ett 0,25J aggregat och där är spänningen vid 500Ohm 9400v. Sen tittar jag på ett annat aggregat på 1,1J, spänningen vid 500Ohm: 4200v. Också det mindre än det minsta aggregatet. Ööhh.... what?
Alltså, så det lilla aggregatet på endast 0,25J ger bättre "krydda" vid kontakt än vad mitt 5,5J aggregat gör och även bättre än vad 1,1J aggregatet ger? Hur är det möjligt? Eller är det jag som fattar detta fel?
Jag har fått lära mig att spänningen vid 500Ohm så berättar hur "ont" det gör vid kontakt med banden. Och det har väl också att göra med hur starkt aggregatet är, eller? Hur kan då det lilla på 0,25J ge mer "krydda" vid kontakt än de två större på 1,1J och 5,5J? Hjälp någon....? :confused:
Vad har ni andra fö J i sommarhagarna och vad är de för storlek? Jag ska ha aggregatet till en mindre sommarhage, så det behöver inte vara lika starkt som det jag har i vinterhagen, men ändå så det klarar av att ge hästarna en bra "påminnelse" och respekt om/när de går mot banden.
 
Kolla om det är laddenergi eller energi ut som anges, kan skilja stort. Och luras.

I övrigt låter det lite knepigt att det lilla ska kunna hålla högre spänning vid belastning. Jag är skeptisk ;)

Tillägg: dubbelkolla så de inte skrivit fel. Tex i reklam har GG skrivit 0.8 joule ang mitt. Som har 8 joule laddenergi (5 j utgående)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 658
Hästhantering Vi har gjort om lite i flockarna i stallet och vår kaxiga b-ponny fick flytta in till två äldre herrar...ponnyn är ganska ranghög och...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Texaz
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 791
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 411
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp