Bukefalos 28 år!

Aggresiv unghund (hjälp)

skogsflicka

Trådstartare
Hur vanligt är det att hanhundar blir agresiva mot andra hundar?
Är det något som brukar hända då de kommer in i könsmognad, men som sedan försvinner om man tränar redan från början?

Min hund är snart 6 månader och 3 veckor och är en amerikans cockerspaniel. Och i förrgår helt plötsligt hamna han i slagsmål med en äldre hund då min sambo var ut, de slogs inte länge vad jag förstod. Och i går då vi var på första vardagslydnadsträffen var han så fruktansvärt jättejobbig, gjorde utfall mot nästan varenda hund. Först lyssna han inte alls utan drog åt alla håll och kanter, men senare fick jag kontakt med honom och han blev ganska följsam. Visserligen kommer det gå bättre ju fler gånger vi är där.

Och idag när jag var ut nu på morgonen så hade jag han lös, såg att det kom en kille med en rottis. Jag sade åt min hund att sitta och så kopplade jag honom, när rottisen kom närmre så gjorde han ett utfall, jag sa åt honom och han gjorde ett nytt, sen började han dra i kopplet och hålla på. Hade han i kopplet tills han lugna sig och rottisen fick försvinna (ca 5min) sedan släppte jag lös honom igen. Och allt var frid och fröjd.

Gjorde jag fel då jag koppla honom i första taget? Han verkar ju mest blir så då han är i koppel. Fast jag vågar ju inte direkt testa om det funkar utan koppel då jag inte vet hur den andra hunden reagerar....

Hur skall jag stärka självförtroendet på min hund om det är därför han gör dessa utfall?
Och hur hårt skall jag säga till honom. Tränaren tyckte jag skulle ta tag i halsbandet dra han till mig och säga klart och tydligt nej.

Ja det blev lite rörigt detta, men det jag ville få fram var väl, HJÄLP!!!
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

hmmm, nu har jag lite bråttom och hastläste bara....

Men är han osäker så blir det bara värre om du drar honom till dig, då visar du bara att su stöttar honom. Är han osäker så hade jag undvikit situtionen och agerat så avslappnat som möjligt. Dvs INTE rulla upp kopplet och tvinga honom stå öga mot öga med andra hundar, det förvärrar bara.

//E - återkommer
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

dubbelpost - radera?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Träna mkt samvaro med hundar du vet han går ihop med, där du först hälsar sedan återvänder till din hund som sitter plats eller är bunden. Ge klartecken att "nu får du hälsa" och släpp fram honom.
Åandra sidan kanske den här metoden gör honom mer osäkeroch i behov av ditt stöd för att klara svåra sittuationer? Men det fungerar bra tycker jag.

Samt avled hans uppmärksamhet med "joller" (var rolig) eller en leksak eller liknande medan ni passerar andra hundar under promenaden så att han lär sig att ignorera dom.

Om det ändå är problem så prova en vattenflaska/vattenpistol och precis när han tänker börja vråla/dra så spruta honom mellan öorna utan att han ser var strålen kommer ifrån, tyck sedan enormt synd om honom och avled honom från den andra hunden.

Finns säkert andra som kan svara bättre men så hade jag gjort.

Huvudregeln är att avbryta felbeteendet och berömma rikligt så snart den slutar.

Mvh
Björn
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Tack för ditt svar.

Jag skall börja ta med en leksak ut, så får vi se hur det går.
Gick relativt bra igår kväll då vi stötte på två hundar. Hän lät inte alls lika agressiv som han gjorde de tidigare gångerna, men han lätt ju dock.

Kommer han ha kvar samma relation till de hundrar han känner tror du, eller finns det en chans att han kan vara agressiv mot dem också? Detta är ju så nytt, han har bara hållt på såhär sedan onsdag. Och vi har inte träffat någon av hans kompisar ännu.
Nåväl, det utvisar sig väl då vi träffar dem.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Skulle inte lyssna på Din tränare i detta fallet. Att dra till sig hunden intill Dig och skälla på honom, kommer bara göra honom ännu mer osäker på både andra hunden och Er relation.

Det var kanske lite dumt att ta med honom på kursen, direkt efter att han varit i slagsmål. Anledningen till att han gjorde utfall mot alla kurshundar var nog att han helt enkelt var väldigt rädd och osäker och fortfarande hade slagsmålet i tankarna. Men det var ju bra att han blev bättre allt eftersom träningen pågick. Om han börjar likadant på nästa träningstillfälle, så skulle jag gå bort en bit och sätta mig och bara titta på träningen. Låt han vara med Dig och känna att de andra hundarna inte är dumma eller kan komma åt honom. Belöna honom när han är lugn, antingen när han sitter/ligger och är tyst och lugn.

När Du möter hundar ute, skulle jag råda Dig till att avleda honom. Antingen genom att visa en favoritleksak och börja leka med honom eller genom att kasta ut ett godissök (med mkt gott godis tex köttbullar, lever, kyckling) eller bara ger honom godis direkt ur handen.
Det viktiga är att detta sker i samma sekund som han får syn på hunden. Han ska inte mer en hinna se att det är en hund, innan belöningen kommer. Detta är lite av början på skvallerträningen som är helt suverän att lära sin hund.

Han får alltså inte börja skälla eller agera utåt innan belöningen kommer, då kommer han tro att han måste agera utåt innan han får godis. Om han ändå skulle börja gorma och skälla mot andra hunden och strunta i din belöning så har övningen varit för svår. Då får Du ignorera hans beteende i just detta hundmöte och försöka söka upp en annan hund och göra om samma sak fast på ett större avstånd.

Ta gärna hjälp av någon du känner med hund. Det gör inget att hundarna känner varann, bara du får börja introducera denna nya träningsmetod.

Var noga med att han inte får träffa några hundar på ett tag, han måste få känna att han kan möta en hund utan att tvingas på en hälsning. Han behöver få glömma detta slagsmål han råkade ut för, innan det är dags att träna äkta möten.
När det väl är dags att hälsa på andra hundar så gör som UrsuRrex skrev. Sätt hunden eller om han inte kan sitta kvar själv, bind upp honom, gå själv och hälsa på den hunden ni ska möta och gå sedan tillbaka och låt din hund hälsa, om han vill.

Lycka till!

Ps. Jättebra att Du var så snabb med att fråga om hjälp med detta beteende. Det har bara gått några dagar så det kommer snabbt att visa resultat, beteendet har inte hunnit blivit befäst.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Tack för ditt svar. Skall tänka på det du skrivit då vi är ute.


Vi har redan råkat träffa andra hundar ofrivilligt. Är svårt att undvika andra hundar då vi bor som vi bor.

Iallafall ena sprang vi på i trapphuset, min hund var lös och han har hälsat och busat med den hunden 1 gång tidigare, den brydde han sig inte alls om.

Sedan träffa vi på en hund som kom runt ett hörn, min hund var lös då också, och han brydde sig inte. Var nyfiken på hunden, men inte aggresiv.

Sedan har vi även träffat en hund till, Hobbe var lös, och jag busade med honom, den andra hunden passerar och Hobbe sitter bara och kollar på honom. Sedan vill han springa efter och hälsa men jag kallar på honom och han kommer med mig.

Vi såg även en hund lite längre framför oss, under skogspromenaden och Hobbe brydde sig inte alls. Han nosade på lös och vi busade lite med kottar. Även fast de var ganska högljuda, ägaren skrek till hunden sin och den drog och hade sig i kopplet.


Så detta vekar ju vara ett problem då jag har han kopplad. Skall jag försöka träna mer i koppel eller skall jag fortsätta som förut utan koppel, men då såklart ändå träna på de saker ni skrivit?
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Vanligt att det är så :) Min är likadan, kan leva rövare i koppel om det är en sådan dag, lös bryr hon sig inte ett dugg. En gång har hon lös gått fram till en annan hund och det var min kompis och hennes hund :)

Schäfrar är det som varit jobbigast. Hon har blivit totalt galen. Men nu så tränar vi ihop med Schäfrar som är lugna och trevliga. Hon har inte behövt hälsa på dem utan det har räckt med att vi bara tränat ihop. Och nu så VIPS! Nu kan vi möta fast 10 Schäfrar utan att hon lyfter på örat. Nu har våra hundar också lärt känna varandra på avstånd och vi brukar gå med hundarna lösa ihop. De har till en början inte ens tittat på varandra. Men nu när de börjat känna varandra så har vi sett att de börjat ge lite leksignaler till varandra. Lite bus så där i kroppen :D

Så jag skulle säga att låt det vara lugnt och fint. Måste han titta på 1000 hundar för att bli trygg så låt honom göra det. Det behöver inte alltid hända nånting. Ta så mycket tid du bara har att titta på andra, åk hem igen. Det blir också att ta ned förväntan och stress över att det ska hända något jämt. Sen ska han ine behöva möta och hälsa på andra hundar. Det är jobbigt för honom. Även en hund som uppvisar stora sociala signaler kan vara osäker och tycka att det är jobbigt. De är lite osäkra och så hälsar de så glatt och intensivt som de bara kan bara för att visa hur ofarliga de är. Så man ska inte luras av att en hund "ser ut" att tycka att det är roligt... En avstressad och lugn hund beter sig... Jag vad ska jag säga? Klokast och tydligast kanske. Eftertänksamt också...
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Jag undrar bara på vilket sätt han är aggro?
När han hamnade ibråk första gången, var det han som startade alltihop eller vart han påflugen?
Taxen vi hade skulle man kunna kalla aggresiv om det inte var för att man vet om att han blev påflugen av ordf. i brukshundsklubbens Bouvisar :angel: :mad: "Dom är så snälla"... ja visst, det förstår ju han liten som han är med tre styckna stora svarta påflugna hanhundar som samlades runt honom och den yngsta hanen började mucka (jag lyfte då bort min tax).
Sedan dess tålde han inte att se större svarta hundar, och absolut ingen hanhund. Blev han trängd så visst, raggen åkte upp och tänderna fram -men det hade ju ingenting med elakhet att göra, snarare rädsla.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Han är aggresiv på så sätt att han vill flyga på andra hundar.
Jag vet inte vem det var som startade bråket, skall fråga min sambo, det var han som var ut med honom.
Men jag kan tänka mig att han vart busig och ville busa, och den andra hunden inte gillade det.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Jag vet att många hundar kan försvara sin matte för allt farligt tex en annan hund. Så det kan också vara det som han gör. Att försvara dig/din sambo när andra hundar kommer närmare. Sen kan det vara åldern som gör att han blir lite trostig vem vet.

När du har koppel på han så blir det som en förlängd arm för dig och hunden kan då visa sig farlig för matte är in andra ändan av kopplet. Han blir då mer tuff när du står bakom honom.

När du möter andra hundar när han är lös låt honom då vara det men att han ska gå/stå eller sitta vid dig. Då är han vid dig om han skulle få för sig nåt. Ha han så mycket som möjligt lös för då får du en bra och lydig hund.

Han måste väl inte hälsa på alla hundar han träffar?. Håll det till han kompis krets och låt han leka mycket med dem. Just nu kan det ju räcka med att han bara ser andra hundar på håll och kan klara det bra. Sen kan du ju öka det och tillslut kan han hälsa på främande hundar utan problema.

Hoppas du förståd vad jag menade och lycka till.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Schäfrar är det som varit jobbigast. Hon har blivit totalt galen


Du måste ju förstå din lilla flicka när hon möter snygga schäfrar. :angel: :angel: Då blir ju vem som helst kär och galen! :D
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Fast det är ju inte det att han får hälsa på alla hundar vi möter, han har sin vänskapskrets redan, och i bland (väldigt sällan) träffar vi någon ny hund som han får hälsa och leka med.

Problemet är att han vill flyga på dem då de skall passera oss.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

en rädd hund kan också flyga på andra hundar. man får vara hyfsat duktig på hundspråk för att se om utfallet (eller överfallet) bottnar i rädsla eller om de vill slåss för slagsmålets skull. "anfall är bästa försvar" är inte en ovanlig tankegång bland hundar.

fortsätt med att leda bort fokuset från de andra hundarna och undvik situationer där han kan bli pressad. dels så lär han sig att andra hundar har något positivt med sig, dels så inser han så småningom att andra hundar kan komma förbi utan att de försöker äta upp honom eller att det ska lekas.
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Att det är av rädsla han gör såhär antar jag det är. Eftersom han börja med det efter bråket med den andra hunden.


Men nu har jag ju fått många bra tips här, så jag skall träna vidare, så får vi se hur det går. :)
 
Sv: Aggresiv unghund (hjälp)

Min mammas unghund gör också osäkerhetsutfall, och hon har nu tränat ett tag precis som GuardianAngel beskriver. Det har redan blivit betydligt bättre, så kämpa på så kommer det säkert att ordna sig för er också. Det är ju mycket hormoner som far runt i unghundarna, och kanske framförallt i hanhundarna.... Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 824
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 049
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 349
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 525
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp