Bukefalos 28 år!

Katur

Trådstartare
Hej!

I slutet på Januari ska jag och min hund vara med i en kurs för nybörjare i agility. Han och jag är helt gröna inom det.

Är det något speciellt vi ska träna på innan kursen? Brukar man släppa samman alla hundarna så de får leka med varandra eller är det upp till var och en hur man vill göra?

mvh Maria
 
Sv: agility

Träna inkallning och att fokusera på dig trots att det finns hundar i närheten... Är nog det som de flesta hundar har svårt för!
Släppa ihop hundar gör vi iaf inte på mina kurser, tror inte det är vanligt att det händer. Ha kul och träna även på olika belöningar blir mitt råd =)
 
Sv: agility

Bra att träna på är som sagt inkallning, och sitta/ligga/stanna kvar..

Bra att lära in är också tasstarget, ifall man vill använda det vid kontaktfältsträning!:)
 
Sv: agility

Jag håller med föregående skribenter,

Inkallning
Stanna kvar
Tasstarget
Störningsträning med andra hundar
Ta reda på vad din hund absoluta favoritbelöning är.
Samt lägger på med cirkelarbete - hunden ska springa med dig när du springer både på höger och vänster sida.

När man tränar Agility leker inte hundarna utan de ska koncentrera sig på att utföra övningarna på kursen, låter man hundarna leka bland hinderna finns det dessutom en stor skaderisk.
 
Sv: agility

Instämmer i vad du skriver! Dessutom tycker jag att en bra idé är att kolla upp lite olika slalominlärningstekniker. Det är enligt mig, pinsamt att se folk som lockar hunden igenom pinnarna med godis, gående baklänges, när det finns såna fantastiska metoder som 2X2metoden ;)

Dessutom- tänk kritiskt! Köp inte allt vad din kursledare säger. Alla har olika idéer och handlingssystem, och man måste lära sig vad som passar en själv och sin hund bäst. Tänk efter varför du blir tillsagd att göra på ett visst sätt och fundera över ifall det kan finnas något annat som är ännu bättre.

Om du vill påbörja lite träning innan kursen så är väl det lättaste man kan börja med, inlärning av däcket (bra tips är att sätta för något på sidorna så att hunden inte ens har möjlighet att göra fel i början) samt "släpp" dvs sätt hinder på en raka, lägg belöning längst bort och träna på att hunden ska kunna släppa dig och springa själv.

Du kommer ha sååå roligt! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: agility

Tack för era svar. Då vet jag vad vi ska slipa på inför kursen :) Blir köttbullar som får åka ner i fickan. Om jag kommer ihåg så kan jag lägga in bilder därifrån sen om det inte blir en total katastrof! :D

Kommer bli svårt att få honom på höger sida då han är lärd att gå vid vänster sida. Men det får gå som det gör. Är bara för att vi ska testa på något nytt :)

Är det någon som vill berätta mera om just tasstarget? Har aldrig ens hört ordet :o Kanske någon bra länk?

mvh Maria
 
Sv: agility

Ta med dig mååååånga köttbullar och hacka dem i små bitar. Det belönas mycket ofta och gärna i agilityn. Ta gärna en liten burk med plastlock också. Dels har du en belöningsskål utan en massa andra hundars nosgonk i och har burken ett lock så kan du använda den som belöningsleksak med godisinnehåll och kasta den för att förmå hunden att fortsätta framåt en bit efter hindret.

Agility är något av det roligaste min hund vet. Han taggar upp som jag vet inte vad när vi tränar :D
 
Sv: agility

Förutom tips som du redan har fått så träna på belöningar. Kan låta självklart men i många fall kan man faktiskt behöva träna på att belöna hunden på rätt sätt.
Att hunden helt enkelt upptäcker att du har resurserna; godbitar (testa dig fram vad hunden tycker bäst om, det kan faktiskt även vara bra att ha med ett godis som inte är så super-dupergott eftersom en del hundar låser sig totalt då), rolig kamplek, kastade bollar osv. Hunden skall tycka att det är KUL att vara med dig och att träna ihop:).
Jag tycker tex att det är en stor fördel om hunden tycker att det är kul att man kastar en boll eller liknande, då kan du belöna framåtsug på ett helt annat sätt. (Hunden springer tex genom en rak tunnel och precis när den kommer ut så "svosch" kommer bollen flygande framåt.) Det ger ofta mer "drag" än om man lägger ut bollen från början.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 788
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 469
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 287
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp