Bukefalos 28 år!

Åh äntligen...

Har ni missat det som står på slutet?
Listan är framtagen ur "hur man uppfattar könsroller" och är inte en beskrivning av hur individer av respektive kön verkligen är.
 
Har ni missat det som står på slutet?
Listan är framtagen ur "hur man uppfattar könsroller" och är inte en beskrivning av hur individer av respektive kön verkligen är.
Men det är väl lika galet om könsrollerna är så?
"botten av faktarutan finns en källhänvisning till psykologisk forskning som genomförts i Sverige kring hur de två könen uppfattas – inte hur de är per definition."

Och "hur de två könen uppfattas"- jag tycker i alla fall att det säger något...
 
Men det är väl lika galet om könsrollerna är så?
"botten av faktarutan finns en källhänvisning till psykologisk forskning som genomförts i Sverige kring hur de två könen uppfattas – inte hur de är per definition."
¨
Galet och galet.
Men är du förvånad över att de förutfattade meningarna finns?
Titta bara på arbetslivet: är det vanligare att kvinnor har människovårdande yrken eller maskinvårdande yrken med hög beslutsmässighet?
Är det vanligare att kvinnor eller män har vårdande/omvårdande/omhändertagande yrken?

Sedan kan man ju också filosofera över varför listan väcker starka reaktioner.
Är det negativt att uppfattas som empatisk, förstående, hängiven?
Och om det nu är negativt: varför det? Det är ju egentligen ganska bra egenskaper.

(nej, jag uppfattar definitivt inte mig själv som omvårdande eller hängiven och inte heller speciellt förstående)
 
¨
Galet och galet.
Men är du förvånad över att de förutfattade meningarna finns?
Titta bara på arbetslivet: är det vanligare att kvinnor har människovårdande yrken eller maskinvårdande yrken med hög beslutsmässighet?
Är det vanligare att kvinnor eller män har vårdande/omvårdande/omhändertagande yrken?

Sedan kan man ju också filosofera över varför listan väcker starka reaktioner.
Är det negativt att uppfattas som empatisk, förstående, hängiven?
Och om det nu är negativt: varför det? Det är ju egentligen ganska bra egenskaper.

(nej, jag uppfattar definitivt inte mig själv som omvårdande eller hängiven och inte heller speciellt förstående)
Ja jag tycker att det är roligt att skoja till om det
Nej det är ingen som säger att några egenskaper är sämre än andra. Däremot tycker jag det är tröttsamt att bara för att man har ett visst kön så förväntas man ha vissa egenskaper. Dvs varför skulle jag som kvinna automatiskt vara mer vårdande än en man? Jag är inte speciellt intresserad av att ta hand om folk.
På samma sätt är det tröttsamt att jag som kvinna inte antas kunna vara en lika bra ledare som en man.

Och de förutfattade meningarna tror jag styr oss både i arbetslivet och familjelivet och det gillar jag inte. Däremot får folk ha vilka egenskaper de vill. Men.. jag tycker inte egenskaper ska klistras på en bara pga kön.
 
Ska jag pimpa uniformen på samma sätt? Den är nog lite väl unisex i sitt utförande :cautious:

Du ska ju såklart skippa uniformsbyxorna och ta uniformskjol, träda ett steg tillbaka för de stora starka männen och enbart pyssla om och gulla med de intagna. Glöm bekväma skor, pumps är det som gäller och nåde dig om du får för dig att hänga på dig hårdare och manliga attribut som batong och ocspray. På sin höjd kan rakeln räknas som tillräckligt kvinnlig, men då bara tack vare sitt namn :idea:

(vi drev lite om det här på jobbet igår och kom fram till typ ovanstående)
 
Du ska ju såklart skippa uniformsbyxorna och ta uniformskjol, träda ett steg tillbaka för de stora starka männen och enbart pyssla om och gulla med de intagna. Glöm bekväma skor, pumps är det som gäller och nåde dig om du får för dig att hänga på dig hårdare och manliga attribut som batong och ocspray. På sin höjd kan rakeln räknas som tillräckligt kvinnlig, men då bara tack vare sitt namn :idea:

(vi drev lite om det här på jobbet igår och kom fram till typ ovanstående)

Attans! Jag som precis beställde nya kläder och valde byxor och slips istället för kjol och scarf :(
 
Attans! Jag som precis beställde nya kläder och valde byxor och slips istället för kjol och scarf :(
Kan fortfarande räddas med pimpning likt det du funderade på :)
Under midsommarhelgen tänkte vi som är i tjänst klä upp oss lite med skjorta och slips, men nu funderar jag på om det kanske blir på tok för okvinnligt och överväger att lägga till glitter och blommor i håret som motvikt :confused: Kan det fungera att köra på lite mer uppknäppt skjorta också eller blir det för vulgärt?
Mvh, förvirrad kvinna

(beror kanske förvirringen på att även jag förtryckt mina kvinnliga sidor hela livet??)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 640
Senast: Intejag
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 428
Senast: cirkus
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp