Bukefalos 28 år!

"åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Fick svar 4 timmar senare "det hade blivit så sent och mörkt". Ruskigt irriterande när man vet att ffa barnet är uppe längre än så..men att svara så sent så tror man att de blir sura för att man inte kunde offra sig och åka ut på studs i det fina vädret...det känns som en attityd och dessa kommer jag verkligen inte låta komma och rida..

Det är inte första som liknande inträffat.

Nästa gång ska jag hänvisa till 4h gården..som tar betalt men då för enbart ridning..
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Den som frågade mig idag har själv ridit förut..jag vet hur det brukar vara...när de väl kommer stannar de typ 10 min sen är det för kallt, för blött, tråkigt osv..tv hemma är mer lockande.
Så små barn har det inte handlat om..men jag kan känna av den där curlingattityden..är det inte kul exat hela tiden är det ok att slippa för att göra något roligare i stället..jag har alltid talat om att en stalltur ink ridning tar ca 2-3 tim.


Nu kommer jag vara än mer hård på att ska man komma till stallet är det att vara med på dagssysslorna först och sedan ridning. Jag tar gärna emot besök men de ska vara engagerade och inte lära sig att djur är leksaker..

Då hade jag också blivit förbannad!
Ska jag engagera mig i andra så får dem minsann visa sig intresserade när jag anstränger mig för deras skull!
Men vad är det för förälder som är hästkunnig och beter sig så?! vilket mongo...
Här är det självklart att dem får hjälpa till med dagssysslorna först innan det blir ngn ridning, precis samma rutiner som när jag själv är i stallet.
Sen får man såklart anpassa vad barnen klarar av att kunna göra själva och vad de får titta på hur man gör.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Ta betalat du också? Är det gratis ridning som lockar, bör det locka mindre om de måste betala.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Ja, det är altså inte första gången detta händer, med olika personer också..dvs att det snabbt blir ointressant om jag inte kan åka ut i rätt tid, att det blir mörkt etc..Ibland blir man bara less!

Denna person har dock bara varit medryttare och aldrig ägt häst själv..men någonstans tycker jag att denne borde veta hur en dag i stallet ser ut..

Mitt svar tillbaka blev "varför fråga om det inte passar? 4H brevid har öppet dagtid på helger och ibland med öppethus och ponnyridning ifall lusten faller på sånär på dagen, annars är det mer passande att vi planerar en dag i stallet i förväg. Det finns också barngrupper där om dottern är ridintresserad"

:grin:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag har inga hästvana föräldrar..ingen inom familjen eller ens någon i min släkt annars som är ett dugg intresserade av hästar, jag är helt ensam om att ha häst och ett hästintresse, något som jag slitit hårt för..

Precis! Så jag beklagade mig häromdan hos mina (numera vuxna) barn att nu var det deras tur att följa med mamma på träningar och hjälpa till att bära in och ut saker, hålla hästen, mocka transporten mm, precis som jag gjort för dem i många år ;) Tror fortfarande inte det är lönt att fråga min nu 72-åriga mamma...

Och kl - jag har faktiskt aldrig sett problemet. En och annan har frågat, någon som kan rida har fått följa med, nån annan har fått veta att jag har ett fullblod som inte är helt lätt ibland. Gärna borsta, för i stallet är han supersnäll, men väldigt pigg i skogen. Både min och makens brorsdöttrar rider, men jag har förklarat för dem att jag vågar inte ta ansvar för att de rider ut själva. De har varit här nån enstaka gång och ridit i paddocken. Nu är de 13 och 15, så de sköter sig rätt bra själva, men de är ridskoleryttare, och inte riktigt vana att hästar kan hoppa till för allt från en plastpåse till en fågel...

När döttrarna hade sina tävlingsponnyer var det inte aktuellt, för de hade sitt träningsschema, tävlingar, så där ingick inte ponnyridning ;)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jo du, den frågan har jag fått många gånger... Vissa är varmt välkomna, andra inte. Värst är väl min systerdotter som tyckte att hon och hennes kompis kunde lämna sina båda ungar här hos mig varje torsdag så att de själva kunde veckohandla i lugn och ro :). Jag sa bara att jag inte bedriver ridskoleverksamhet och rekommenderade dem en ponnyridskola i närheten men den var ju så dyr...

//marti - 219 inlägg kvar...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag brukar alltid säga att de är välkomna att rida. Det händer en gång per år eller så att någon faktiskt kommer ut, och då kan det vara lite roligt att få ställa upp. Jag gillar när barn som vill rida får rida, även om familjen inte vill att de ska gå på ridskola eller ha egen häst.

Det är så sällan någon kommer ändå, så jag brukar alltid glatt säga att det är helt okej.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag har fått frågan om att ordna en turridning för en person som just började på arbetsplatsen och hennes kompisar.
Självklart nej.
För det första för att jag inte har lust att använda min tid till en massa främmande människor.
För det andra för att jag mest har unghästar som inte självklart lånas ut, och för att jag inte har sadlar till fler än tre hästar samtidigt.

Å andra sidan var det en granne som vänligt frågade om jag hade någon häst att låna ut till hennes gode vän som drömde om att en gång till i sitt liv få sitta på en häst. Den gode vännen var 86 år gammal men i gott skick.
Självklart ställde jag upp med en snäll häst som han fick rida i en halvtimme i skritt ute längs vägen, i sällskap med mig och grannen. Och den mannens tacksamhet var inte att ta miste på!

Eller barbarn till andra grannar som vill titta på hästarna i hagen och gärna ger dem lite äpplen eller morötter och gör som jag ber och lägger godiset på marken (vill inte ha hästarna handmatade).

Eller kompisar som har ridit men som inte säger sig vara skolade. De får gärna hänga med och motionera någon av mina hästar - så länge de följer instruktionerna och enbart motionsrider på lös tygel och inte försöker "skola" hästen.

Mina hästar vill jag träna själv, men att sitta och åka motionsridning är en helt annan sak.

Kan tillägga att mina hästar är trafiksäkra, lydiga och snälla.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

*kl*

Har läst i denna tråden ett par gånger o brukar inte skriva så mycket på Buke men nu måste jag!

Håller helt med Dandylinn, har oxå råkat ut för liknande människor.
Jag har kämpat hårt för att kunna ha mina 2 hästar o de mesta av både tid och pengar går till dem (anser att hästeriet är en livsstil inte en hobby).

Och samma när man var liten, lycka när man fick börja rida 1 dag i veckan 10 ggr per termin liksom. Kunde sitta i timmar i hästhagarna o kolla på flocken, hur hästarna betedde sig, lista ut rangordning m.m. Fick oxå lära mig att hästens behov kommer före ens eget. Först se till att hästen är omhändertagen sen sig själv.

Nu låter jag garanterat väldigt bitter men det är jag inte, älskar mina hästar o ser det som en otrolig ynnest att kunna förverkliga min dröm som jag haft sedan jag varit liten men vet samtidigt att den drömmen kostar. Då blir man snabbt trött på folk som man vet försöker utnyttja en.

Man lär sig snabbt vilka människor som frågar av kärlek till djuren o vilka som bara vill komma undan billigare om ni förstår hur jag menar. Har t ex haft vänner som tycker att jag är den perfekta möhippe/svensexefixaren eftersom det bara är att "komma o rida lite på dina hästar"...vilket jag inte är intresserad av och har tackat nej till med sura miner som påföljd.

Sedan har jag självmant erbjudit andra att komma ut t ex en fd kollega fick komma ut med sina 2 barn och fick göra iordning o rida min ena häst och det ena barnet pratar fortfarande om min häst trots att det är flera år sedan och hon går på ridskola nu (faktiskt tack vare min pålla!). Att kunna bidra till att fler med rätt inställning till djuren får uppleva det man själv tycker är så fantastiskt har jag inget alls emot men som alla andra skriver blir man snabbt väldigt trött på "solskensfolket" som vill ha färdiguppställd häst på tid som passar dem o sen bara lämna tillbaka hästen när man ridit klart...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Vad svar ni alla som säger typ "åh då måste mina barn få komma och rida"
När om får veta att du har häst?

Om jag skulle låta alla vänner/bekanta/arbetskamrater/kompiskompisars barn komma och rida och klappa på mina hästar så skulle jag nog få föra något typ av kösystem under tre års tid. :D


Jag kan ju inte vara ensam om att någon arbetskamrat anser att sitt barnbarns systers unges kompis (typ) ska få rida?

Vill ju ha dom för mig själv! Man köper ju inte häst för någon annans skull :devil:

Jag har inte läst tråden, men svarar ändå. Jag har fått frågan/påståendet några gånger. Jag säger tvärnej på en gång. Mitt argument är att det är mina hästar och att de inte är leksaker. Jag skiter faktiskt högaktningsfullt om folk tycker jag är "snål" eller tjurig i dessa fall. Om någon däremot frågar om jag behöver hjälp med hästarna någon gång i veckan så blir det lite annorlunda. Förutsättningen är ju förstås att personen i fråga är ridkunnig och intresserad förstås.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Nån som tröttnat på att vara förälder?

Nä skämt åsido jag tror inte så många icke hästerfarna förstår hur fort och hur allvarligt skadade ett barn el vuxen för den delen kan bli av en häst på 5-600 kg.

Mina päron har aldrig varit hästintresserade, men de har 99% av tiden varit bombsäkra på att hästar är dödsmaskiner. När jag lyckades tjata mig till att få börja på ridskola (detta trots att de några år innan köpt min storasyster en häst ;) ) vägrade min mor många gånger att titta på när jag red, av anledningen att hon trodde jag skulle åka av, trots min försäkran att så inte skulle ske. Att jag sen blev avslängd den enda gången vi hade julshow och stafetthoppning, och jag fått min mor att komma och se på, gjorde inte saken bättre. Aldrig mer följde hon med och tittade :D Den attityden borde fler föräldrar ha! :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 316
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 802
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp