Bukefalos 28 år!

"åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL

En chef på jobbet; Hörde att du har islänningar, mina barn älskar hästar och rider på ridskola, vi kommer ut och fikar ngn dag!

Låter vänner och deras barn mer än gärna rida!! När jag har tid.
Men om jag får välja så tar jag allra helst en tur med dottern (eller maken) några timmar istället för att leda runt på ridbanan!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Kan även tillägga att dottern fick flera nya kompisar när hon fick sin islänning.
Inga som tidigare hört av sej,och dom hör inte av sej längre heller då dom insett att dom inte får rida då dom är här!
Vill att min dotters vänner umgås med henne för hennes skull och inte för hennes hästs skull.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det verkar vara en del som får problem med sånt där, att barnens vänner vill vara med barnet just för att dom har hästar. Det är trist, men såna är väl barn.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

*lånar*.....

Jag upplever inte att detta är ett problem... Visst har det hänt att jag fått frågan... och jag svarar något liknande "visst det kan vi väl kanske ordna någon gång".... Sen tar jag inte upp frågan igen utan väntar på initiativ från den som frågade... Men erfarenheten är att det sällan eller aldrig blir av. Jag upplever frågan lite mer som en social (eller osocial?) fras som dessa personer slänger ur sig för att visa ett visst intresse för mig som person och hästägare.

Men jag har bjudit min vuxna dotters kompisars barn på ridning.. De är 11 och 5 år gamla.. Föräldrarna har väl inte så värst mycket pengar så det bjöd jag på. Båda barnen var överlyckliga... de hade aldrig ridit innan. De fick ett par timmars roligt minne och inte hände det några hemska olyckor. Då har jag ändå en överhet och känslig unghäst... Jag ledde hästen... och såg det som ett ypperligt tillfälle att få unghästen miljötränad genom att träffa människor i ministorlek under kontrollerade former. Kan meddela att unghästen skötte sig exemplariskt.... Hon tog inte heller någon skada av att bära omkring på dessa två barn den stunden.

Den andra hästen är 23 år världsvan och stupsäker... så henne var jag inte så bekymrad över.

Vidare har jag en jaktkompis... Han har en 12 årig dotter som kommer hit och rider på den gamla damen Då rider vi ut tillsammans.... supertrevligt som omväxling... och den gamla knotiga märren stormtrivs med sin fjäderlätta lilla ryttaren och det faktum att hon inte behöver vänta ensam hemma i stallet.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Nåt liknande har jag fått höra såååååååååå många ggr i mitt hästägarliv. Man får lite känslan av att bara för att man har häst har alla som känner mig rätt att rida mina hästar....:mad: Lite som när jag var gravid så hade alla andra rätt att ta på min mage utan att fråga, konstigt det där.

Väldigt få har fått rida mina hästar, har alltid kört med att jag har skaffat häst för min skulle ingen annans. Plus att jag typ aldrig haft nån häst som passar en nybörjare...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag hade nog inte tagit det på allvar och bara skrattat. Om frågan sen hade kommit upp på ett seriöst sätt hade jag sagt som det var att jag och min syster inte låter andra rida hästen. Vi har den överenskommelsen.

Däremot hände det ganska nyligen att JAG tog intiativet att bjuda med dotterns kompis att få sitta lite på hästen på jullovet. Men det var en engångsföreteelse och jag hade aldrig föreslagit det om jag inte kände mig säker på att de inte kommer att fixera sig vid det. Den mamman har en bra inställning till andras djur och förstår själv att en häst inte är ngt man låter kleti och pleti sitta på titt som tätt.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

När jag var ute med ett 5-årigt sto (med attityd till tusen) på hennes första riktiga fälttävlan kom en avlägset bekant fram till oss när jag skrittade stoet vid hand inför starten i terräng och frågade om inte hennes 7-åriga dotter inte kunde få rida lite? hon tyckte sååå mycket om hästar och ridit på ridskolan i hela två månader. till saken hör att stoet, som tyckte att det var oerhört spännande med allt som pågick runt omkring inte direkt uppförde sig exemplariskt vid tillfället. vem i hela friden kommer fram till en person på en tävlingsplats och frågar om man får rida? och vem i hela friden vill slänga upp en 7-åring på ett superladdat 5-årigt sto? vem?
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Nån som tröttnat på att vara förälder?

Nä skämt åsido jag tror inte så många icke hästerfarna förstår hur fort och hur allvarligt skadade ett barn el vuxen för den delen kan bli av en häst på 5-600 kg.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Nån som tror att hästar är mysdjur ala Disney :idea:.
Funderat många gånger på vad folk tänker med och om barn inte har någon självbevarelsedrift. Vet inte hur många gånger jag blivit stoppad av både barn och föräldrar när Novan varit mer högt än lågt och taggad till tusen. Kan jag/barnen få klappa :crazy:. Hitills har jag kunnat avstyra enkelt genom att förklara att nej hon väger 500 kg och är väldigt taggad och jag vet altså inte vart hon hoppar nästa sekund. Jag vill inte att hon råkar trampa på er.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

De begriper inte bättre!
Antagligen tror de att hästen beter sig som den gör för att du vill att den ska göra det, och att du utan problem kan få hästen att agera som en snäll ponny på barnridning om barnet sitter på.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Nån som tröttnat på att vara förälder?

Nä skämt åsido jag tror inte så många icke hästerfarna förstår hur fort och hur allvarligt skadade ett barn el vuxen för den delen kan bli av en häst på 5-600 kg.

Precis.... tror du slår huvudet på spiken här... Väldigt många människor har lite eller ingen erfarenhet av annat än ridskole/turridningshästar.. Det är som sagt en milsvid skillnad att åka runt på en ridskolehäst, mot att sitta upp på en häst som rids och tränas av en eller få personer.

Väldigt många har dessutom ingen som helst kunskap om hästen som djur förutom det man eventuellt lärt sig via ridskolan.
Är det dessutom människor som inte ens har ridskoleerfarenhet så är ofta kunskapen ännu lägre.

I bland är ju kunskapen om häst skrämmande låg även hos "hästfolk".. så att förvänta sig att icke hästfolk skall kunna och förstå är kanske lite mycket begärt.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL
Jag tycker att det är ganska vanligt att få den frågan, eller att en vuxen person själv vill prova på att rida. Förut svarade jag att jag mest har unghästar och att de inte är lämpade för orutinerade ryttare men då kunde en del se lite sura ut, antagligen för att de inte fattade skillnaden på en 4åring och en vuxen häst och trodde att jag typ ljög eller nåt. Så nu svarar jag bara helt enkelt; skulle jag låta alla som frågar rida på mina hästar så skulle jag knappt hinna rida själv. Det brukar faktiskt folk acceptera bättre. Men jag brukar låta mina kompisars barn rida (eller eg ledas runt) om jag har någon lämplig häst, det har jag inga problem med, bara kul att göra någon glad. Men då är det oftast jag själv som föreslår det när kompisen är hemma och fikar.
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

*kl*

Själv tjatar jag lite om att andra ska rida min häst, mina kompisar och min mamma följer gärna med till stallet ibland men rida vill de inte och planen att min brorsdotter ska bli hästintresserad fungerar inte så bra heller. Hon älskar att titta på filmer på mig och hästen men väl i stallet vill hon knappt klappa hästen och än mindre sitta på (men hon är ju bara 3 år så). Kan ha att göra med att folk har hört hur han beter sig i skogen men på banan är han jättesnäll.

Men jag förstår ändå dilemmat, klart man inte köper häst för att andra ska rida den och att man vill vara ifred i stallet ibland.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Kl

Fick frågan idag via ett sms..eller egentligen två där det senaste var "snääälla"..

Nu var den en liten tös som ville komma och sitta häst..inge problem för mig men jag har insläppet ikväll på stallet och meddelade att jag är på stallet vid 8 ikväll..inget svar tillbaka :grin:

Det är just detta som kan göra mig så irriterad..man ska ha tid pronto speciellt om det råkar vara fint väder ute, annars är det inte intressant längre tydligen!

Det finns ingen hänsyn till att jag planerar min dag beroende på när jag ska till stallet eller att jag har stallet 1,5 mil bort, att det tar tid att faktiskt plocka in hästen från hagen och göra i ordning den och allt annat stalljobb för att någon liten tjej ska sitta på min häst i 10 min.

suck..Ska någon med till stallet så ska man banne mig vara med på hela stalljobbet också, de upptar min tid = jag får uppta deras om man är intresserad!
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det jag blir mer och mer trött på är att idag verkar alla ungar få allt servade..
Ingen tycks anstränga sig det minsta längre?

Jag har inga hästvana föräldrar..ingen inom familjen eller ens någon i min släkt annars som är ett dugg intresserade av hästar, jag är helt ensam om att ha häst och ett hästintresse, något som jag slitit hårt för..

Jag och så många fler fick kämpa för att kunna få komma i närheten av en häst ens som liten, spec med helt oinsatta föräldrar..I början var tom ridskola överskattat och dyrt..det kom på tal senare och då var man överlycklig över att få rida 1 dag i veckan! Idag ska tydligen hästen stå färdig, glänsande ren med sadel på så att man bara kan hoppa upp för en liten tur?

När jag började vara i stall som 7-8 åring fick man klättra sig uppåt..man fick börja med att mocka, göra foder, lära sig kring det och sedan borsta en häst, om man hade tur! Det var inte tal om någon ridning överhuvudtaget om man inte hängt med lite i stallet innan..före det skulle man kunna hantera en häst från backen, minst kunna ta den till/från hagen.
Vissa kanske ser på det som ett utnyttjande ..men det gör inte jag. Idag har jag så mycket fördelar av det, främst genom att ta ansvar för djuret och att nöjet kommer i sista hand. Framförallt förstår jag hur mycket tid, pengar och engagemang som måste ligga bakom om man ens ska kunna ha häst..

Så det är inte konstigt idag om någon blir lite anti mot att andras barn ska komma för att få gratisridning tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag rycker på axlarna och säger javisst.

Sedan blir det aldrig av i alla fall
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Äsch bli inte upprörd!

Säg istället att ja ni är välkomna att hänga med mig en dag i stallet och se hur det går till.
Små barn brukar älska att få blanda till kraftfoder, göra rent vattenhinken, borsta benen eller hur långt de nu når osv :)
Gör det till en utflykt med fika på höloftet.
Jag tror de flesta som vill låta sina barn få gratisrida lite inte har en blekaste aning om hur det faktiskt går till i stallet.
Så det gör inte det minsta om både barn och vuxen är med och ser hur det faktiskt går till och allt som ska göras.
Min sambos bror har 3 ungar och varken han eller ungarna hade en susning om att en vanlig dag i stallet tar iaf 3h för att fixa allt.
Numera förstår dem att det är minst en halvdag som går åt om de ska följa med, men vi gör det till en kul grej :)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Den som frågade mig idag har själv ridit förut..jag vet hur det brukar vara...när de väl kommer stannar de typ 10 min sen är det för kallt, för blött, tråkigt osv..tv hemma är mer lockande.
Så små barn har det inte handlat om..men jag kan känna av den där curlingattityden..är det inte kul exat hela tiden är det ok att slippa för att göra något roligare i stället..jag har alltid talat om att en stalltur ink ridning tar ca 2-3 tim.


Nu kommer jag vara än mer hård på att ska man komma till stallet är det att vara med på dagssysslorna först och sedan ridning. Jag tar gärna emot besök men de ska vara engagerade och inte lära sig att djur är leksaker..
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL:
När jag hade min häst kvar så sa jag "ja hjärtans gärna men på egen risk" när någon stod på sig och ville rida men dom fick hämta henne själv. Hon stod så snällt när dom kom med grimskaftet, sen strök hon öronen och började valla dom. :devil: Hon var varken elak eller farlig, bara busig och full-i-fan. :p

Dom som lyckades sadla henne upptäckte att träns, nej det fanns inget på gården så dom fick göra som mig, ta två grimskaft, och sen bar det av i en rodeobockserie (gjorde hon alltid med mig också när vi skulle iväg, inte för att få av nån utan bara på bus) och sen ville ingen rida mera. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 369
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 316
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp