Bukefalos 28 år!

"åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Lunett

Trådstartare
Vad svar ni alla som säger typ "åh då måste mina barn få komma och rida"
När om får veta att du har häst?

Om jag skulle låta alla vänner/bekanta/arbetskamrater/kompiskompisars barn komma och rida och klappa på mina hästar så skulle jag nog få föra något typ av kösystem under tre års tid. :D


Jag kan ju inte vara ensam om att någon arbetskamrat anser att sitt barnbarns systers unges kompis (typ) ska få rida?

Vill ju ha dom för mig själv! Man köper ju inte häst för någon annans skull :devil:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Upplever att det där bara är en fras som folk slänger ur sig. Men så kanske det inte är. Skulle väl dra till med något i stilen att min häst var svårriden och enmanshäst.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag är nog ganska generös med att låta andra rida på mina hästar. Som min ena dotter uttryckte sig "hästvärldens mecenat".

Jag har fakstiskt aldrig varit med om att någon uttryckt sig så klumpigt:

Vad svar ni alla som säger typ "åh då måste mina barn få komma och rida"
När om får veta att du har häst?

Eller ens frågat...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Du det hjäper inte att vara vuxen å ha STOR häst...

"Åh har du häst, jag red när jag va yngre, kan inte jag få komma å rida nån gång, det var så länge sen jag red"

Jo jag har ju häst för att ytliga bekanta ska ha nåt att rida på ...
Speciellt tävlingshästar i yngre ålder som är allt annat än nybörjarsäkra...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det har hänt att jag låtit barn rida på min häst, men då har det varit barn jag tyckt om eller så har jag tyckt om deras föräldrar.

Genom åren har några försökt tjata, då har jag antingen sagt att jag fick köpa hästen billigt för hon var folkilsken alternativt att det är bättre att rida på ridskola för de har bättre försäkringar än vad jag har om det skulle hända något. Efter det slutade de tjata.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Okej, jag ju vara så att jag blir pepprad av dessa frågor just nu då jag är i själva delen av inköpet av hästarna, eller rättare sagt, ponnyerna. Det faktum att dom är just ponnyer "provocerar" säkert fram den typen av frågor eller påståenden mer än om jag skulle ha köpt ett par ardennerhingstar.

Men jag känner ju att jag verkligen vill ha mina hästar för mig själv. Och dom är liksom inga barnattraktioner.

Om någon bekant till mig säger att den ska bygga pool så säger ju inte jag "perfekt då tar jag med min mormor hem till dig så kan hon simma lite och mjuka upp lederna" Haha.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

"Javisst, om du betalar!"

Nej, men jag brukar säga att min häst inte är en barn/nybörjarhäst och tipsa om ridskolan istället. Även om jag önskar att jag vore otrevligare. Jag är ingen välgörenhet och snyltande jävlar som tar för givet att mitt liv är deras liv har jag inte mycket till övers för.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

När jag köpte min häst så berättade jag glatt på jobbet dagen efter. En av mina kollegor (som var världsmästare på det mesta) sa direkt att "då kan jag låna den och rida lite, jag tävlade i ridning när jag var yngre". Mitt svar var iskallt att du är för stor för hästen. Knappast att jag lånar ut min häst till en självutnämnd expert som inte har ett rätt på skalan hur man beter sig mot folk så hur skulle han då bete sig mot en häst?
Man talar helt enklet om som det är. Hästen är min och jag har köpt den för min skull. Den kanske inte är lämplig som ponnyridningshäst. Var stenhård direkt utanatt vara oförskämd så lugnar det ner sig ganska snart.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Men gud, jag skriver som en kratta ser jag! Haha. Hoppas ni förstår vad jag skriver trots det. Ska skärpa mig!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Inget jag har blivit direkt utsatt för, trots att jag har ponny.

Just nu har jag bara två bäbisar, så de går ju inte att rida på iaf :D
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Folk är bra underhållande.

Jag har inte ens häst för tillfället men får en del förfrågningar från människor som tycker jag ska ordna så dom får rida nån dag när dom är i staden. Har sagt nej och sagt att det är tväingshästar och hästar som personen som äger är rädda om. Jag kan inte gå med på att be en vän till mig att min bekanta ska få komma och rida på deras häst, specielt när jag inte ens har sett personen i fråga rida en endaste gång.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

När jag köpte min häst så berättade jag glatt på jobbet dagen efter. En av mina kollegor (som var världsmästare på det mesta) sa direkt att "då kan jag låna den och rida lite, jag tävlade i ridning när jag var yngre". Mitt svar var iskallt att du är för stor för hästen. Knappast att jag lånar ut min häst till en självutnämnd expert som inte har ett rätt på skalan hur man beter sig mot folk så hur skulle han då bete sig mot en häst?
Man talar helt enklet om som det är. Hästen är min och jag har köpt den för min skull. Den kanske inte är lämplig som ponnyridningshäst. Var stenhård direkt utanatt vara oförskämd så lugnar det ner sig ganska snart.


Håller med dig! Men dum som jag är så varar jag inte speciellt nekande.
Däremot har jag faktiskt frågat någon granne om hennes barn vid något tillfälle vill rida lite så att shettisarna inte tappar bort hur det är att bli ridna helt!
Men när folk som jag bytt två meningar i hela mitt liv med säger rätt att
"åh vad kul! Då måste mina ungar komma och rida!" Då vettefan hur man ska bete sig alltså.
Men jag måste komma på någon fras jag kan börja använda mig av!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det känns som att det där är ett vanligt uttalande bland folk som inte är så hästvana. De kanske åker på turridning några gånger per år och fick lära sig grunderna i ridning på ridskola som barn.

Min sambos mamma sa så där en gång när hon fick reda på att jag red och hade medryttarhäst. "Åh, men då kanske vi kan rida tillsammans? Finns det fler hästar att rida på och hur mycket kostar det?" Hon fattade liksom inte upplägget med medryttarhäst. Hon blev nästan förnärmad när jag förklarade att jag bara red min medryttarhäst, och att de andra hästarna i stallet var taggade tävlingshästar som inte vem som helst får komma och rida.

Jag erbjöd henne att vi kunde åka ut på turridning någon gång om hon var sugen.

Varför tror folk att det bara är att följa med ut och rida bara för att det finns inridna hästar i stallet? Är man inte rädd om sig själv? :confused: Jag skulle då inte våga sitta upp på vilken häst som helst.

Omvänt: i tonåren följde jag ibland med en kompis ut till hennes häst. Hon ville prompt att jag skulle rida på honom, fast jag inte hade ridkläder eller hjälm med mig, och fast att jag inte var så sugen att rida på henne tittiga och stirriga, heta travare. Då fick man höra "vadå, är du rädd eller?"
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Även om hästarna som ska flytta in hos mig varken är tävlingshästar eller var speciellt dyra i inköp (jo i förhållande till vad man betalar för rasen kanske men inte i klass med en elithoppare) så kommer jag ändå vara sjukt petig med hanteringen av ponnyerna och kommer inte kunna låta folk bete sig hur som helst runt dom. Så flaxiga nybörjarbarn kommer inte riktigt matcha in hur jag tänkt att ponnyerna ska leva..
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Du det hjäper inte att vara vuxen å ha STOR häst...

"Åh har du häst, jag red när jag va yngre, kan inte jag få komma å rida nån gång, det var så länge sen jag red"

Känner igen...

Även i mitt fall vuxna människor som jag knappt skulle vilja kalla bekanta har frågat om de får komma ut och rida "för jag red ju när jag var yngre och det var ju såååå roligt"...

:crazy:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag fattar inte ens hur man kan vara så fräck att man ens frågar? Helt obegripligt.

Skulle man säga att "åh, det var så länge sen jag låg, kan inte jag få låna din pojkvän/flickvän?" Eller kanske "åh, har du barn? Jag älskar barn, kan inte jag få vara barnvakt någon helg"?

Lite äpplen och päron kanske, men ja ;)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det hände oss också några gånger när vi hade ponnyer,vi brukade bara säga att de var typ halta eller något;)bara för att slippa ta diskussionen.
Är de så knäppa att de tror att man lånar ut sina bästa tävlingsponnysar till folk som inte ens kan rida,med stor risk att antingen de eller ponnyn blir skadad.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jo men det är verkligen jättekonstigt. Det är ju illa nog att bjuda in sig själv hem till någon, vilket dom ju gör. Och att dessutom anta att man vill ha deras barn/barnbarn bland hästarna. Det låter säkert skithårt när man säger såhär men...
Jag tror folk rent allmänt har uppfattningen att ALLA hästar är lika lugna/avtrubbade som dom på ponnyridningen på high chaparall liksom.
Nu är nog just dom två shettisarna som jag håller på och köper VÄLDIGT barnvänliga och snälla men det vet ju inte dom ;)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Vad svar ni alla som säger typ "åh då måste mina barn få komma och rida"
När om får veta att du har häst?

Om jag skulle låta alla vänner/bekanta/arbetskamrater/kompiskompisars barn komma och rida och klappa på mina hästar så skulle jag nog få föra något typ av kösystem under tre års tid. :D


Jag kan ju inte vara ensam om att någon arbetskamrat anser att sitt barnbarns systers unges kompis (typ) ska få rida?

Vill ju ha dom för mig själv! Man köper ju inte häst för någon annans skull :devil:

Tyvärr han är inte barnvänlig brukar jag svara och det stämmer till viss del.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag fattar inte ens hur man kan vara så fräck att man ens frågar? Helt obegripligt.

Skulle man säga att "åh, det var så länge sen jag låg, kan inte jag få låna din pojkvän/flickvän?" Eller kanske "åh, har du barn? Jag älskar barn, kan inte jag få vara barnvakt någon helg"?

Lite äpplen och päron kanske, men ja ;)

Haha, ja man undrar ju hur folk kan med. :p Hade jag frågat någon bekant om jag kan få komma och provköra dennes nya bil för det hade varit sååå roligt så hade folk säkerligen undrat vad det är för fel på en, men att låna ut sina hästar (som de dessutom inte vet något om) räknar vissa tydligen med att det skulle vara ok

Det finns då f*n folk till allt :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 439
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp