Bukefalos 28 år!

AJ! ont ont och ont!

FrontLine_

Trådstartare
Vet inte om det är foglossningar eller vad det kan vara, men jag har så ont nu så jag kan knappt ställa mig upp. Spelar ingen roll vad jag gör, enda gången det inte gör ont är om jag sitter på en stol rakt upp och ner, altså inga korsade ben, ingen putrygg eller nåt..Ser ut som en prinsessa som väntar på sitt té..

Det värker runt höfterna, nere i ryggslutet, mot ljumskarna och höfterna! Är detta foglossningar? Och hur fasiken kan man lindra det?

Det är ju ohållbart om det ska göra så förbaskat ont. Jag kan inte gå ut med hunden, inte hjälpa till att hålla snyggt hemma, knappt så jag kan jobba (tur jag jobbar natt och nästan inte gör annat än att sitta på arslet och glo på tv) och framförallt kan jag typ inte sova!

Blir det ingen förbättring funderar jag på att amputera kroppen just under magen haha :D
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Det låter som foglossningar...

Har du provat att sova med en kudde mellan knäna (då du ligger på sidan), det minskar belastningen.
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Gå till en sjukgymnast ock köp ett foglossningsbälte och var grymt försiktig och tänk på hur du står, går, sitter och ligger.
Förbered dig också på att det blir mycket värre efter förlossningen. Min son är 6½ månad och jag har fortfarande ont!
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Gå till en sjukgymnast ock köp ett foglossningsbälte och var grymt försiktig och tänk på hur du står, går, sitter och ligger.
Förbered dig också på att det KAN bli mycket värre efter förlossningen. Min son är 6½ månad och jag har fortfarande ont!
Ändrade lite
Det är inte alla som får mer ont efter graviditeten! ;)
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Tänk på att inte anstränga dig ALLS. Inget blir bättre av några övningar eller promenader. Du skall bara vila fogarna så de inte slits och blir värre. I bästa fall slipper man då ont efter förlossningen ...

Jag hade skitont och gick på kryckor i nästan 5 månader. EFter förlossningen blev det MYCKET bättre ! Så nu tar jag det superlungt och hoppas att det inte blir värre ... min dotter är 4,5 vecka :)
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Ändrade lite
Det är inte alla som får mer ont efter graviditeten! ;)

Helt rätt.

Mina fogar blev bättre direkt efter förlossningen för att sen ca 2½ månad senare komma tillbaka och efter ytterligare ca 1 månad bli mycket mycket värre än när det var som värst när jag var gravid.
Blir ju inte bättre heller av att ens bebis blir tyngre och tyngre!


Så jag råder alla, att även om det känns bra efter förlossningen så fortsätt ta det lugnt.
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Bra råd :bow:
Red du snabbt efter förlossningen? Det skall tydligen vara dåligt för fogarna medan de läker. Så jag måste vänta fast det är så SVÅRT !
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Jag red igen efter 4 veckor för min medryttare "sa upp sig" jag hade planerat att tidigast börja igen efter jag vart på efterkontrollen.
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Ah jobbigt läge :( Jag tänkte testa lite efter kontrollen, men gör det ont väntar jag ett par veckor till. Hästen är avställd, så hon får överleva ;)

Sry TS för lite trådkapning :o
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

*KL*

Tack för alla svar:) Får nog prata med en sjukgymnast om ett sånt där bälte..

Jag har provat med en kudde mellan benen, men eftersom jag inte sover på annat än mage blir det lite halvsvårt.. och fråga mig inte hur jag gör när jag sover på mage, för det vet jag knappt själv:D

Det är ju som fasiken att jag har ett rätt fysiskt krävande jobb också.. jobbar inom äldrevården, och det känns ka'n jag säga..

Grejen är den att jag är bara timvikarie, har altså ingen anställning.. så jag skulle väl inte kunna sjukskriva mig, för då får jag väl ingen ersättning ?:O eller ?

Det är så svårt med alla dessa regler och grejer bara för att man ska få en liten skrutt..
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Du har precis samma rättigheter som en tillsvidare anställd.

Sök havandeskapspenning, jag har också ett tungt jobb och gick på havandeskapenning redan i v.26. Sjukskriven var jag på halvtid i v.12-19. Och både min läkare, BM och FK tycker jag skulle slutat jobba tidigare.
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

För mig lättade det betydligt efter jag fött kan jag lova men 2 år 4 mån senare har jag fortfarande höfter och fogar som en 95-åring....

bästa tipset är att ha MASSOR med kuddar då man sover mellan bena, under bena.... jag sover fortfarande så :angel:
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Du har precis samma rättigheter som en tillsvidare anställd.

Sök havandeskapspenning, jag har också ett tungt jobb och gick på havandeskapenning redan i v.26. Sjukskriven var jag på halvtid i v.12-19. Och både min läkare, BM och FK tycker jag skulle slutat jobba tidigare.


Åh, det vore ju guld värt! Hur beräknas havandeskapspenningen då?

I snitt har jag haft ut mellan 8-11 tusen i månaden efter skatt det senaste året, någon som vet om det kommer bli en hyffsat peng då?
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Det är samma som din FP eller om du skulle bli sjukskriven, är t.om 10 dagar före BF.

man kan få HP tidigast 60 dagar före BF, men redan när man är i 3e månaden om man inte kan bli omplacerad och arnetet är farligt, då går arbetsmiljöverkets regler in och man blir avstäng från jobbet.
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Det är samma som din FP eller om du skulle bli sjukskriven, är t.om 10 dagar före BF.

man kan få HP tidigast 60 dagar före BF, men redan när man är i 3e månaden om man inte kan bli omplacerad och arnetet är farligt, då går arbetsmiljöverkets regler in och man blir avstäng från jobbet.


Okej, men jag kan ju som inte bli omplacerad med tanke på att jag jobbar inom vården, och det är lika tungt vart jag än är och vikarierar..


Men det här med havandeskapspenningen, att det är 60 dagar före bf, det innebär ju att jag skulle sluta jobba i mitten av juni.. och det känns jäkligt långt dit med tanke på värken..:S
Hur menar du när du var hemma från v 26 ? Var det på Havandeskappenningen då?
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

relaxinet fortsätter ju att produceras så länge man ammar, så så länge man gör det ska man ta det lite lugnare än vad man gjort annars. mina foglossningar försvann när sam kom ut och jag har inte känt något sen dess.
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Ja det var havandeskapspenning och det var armetsmiljöverket som gick in och stängde av mig, gå in på FK hemsida och leta upp blanketten man fyller i för att söka havandeskapspenning så kommer du förstå var jag menar.

Jag fyllde i alla risker som jag hade på jobbet som finns med i AVs föreskrifter för gravida och ammande arbetstagare

Jag raddade bara upp det som står med i deras föreskrifter i den rutan på ansökan. För mig var det:
* Vibrationer
* Stötar
* Buller
* Manuell hantering av laster som innebär risker för ländryggen
* Arbetsrörelser
* Arbetsställningar
* Fysisk uttröttning
* Fysisk belsatning


Sen på det även
* Arbete med knivar och vassa maskiner
* Risk för blodsmittor
* Inget vilorum
* Ingen möjlighet till paus/vila mitt i arbetspassen
* Ingen möjlighet att äta eller dricka under arbetspassen


FK vart nästan galna på mig för jag jobbat så länge :o


vindvissla Jag slutade helamma för 3½ månader sen :(
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Okej men jag ska kolla upp det där :)
Självklart vill man ju jobba så länge som möjligt, men det går ju inte om man ska ha ständig värk och sen ligga helt pall i soffan/sängen resten av den lediga tiden bara just för att man har jobbat en dag..
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Jag kan upplysa om att jag senast idag fick avslag på min ansökan om havandeskapspenning. Jobbar på akuten.
Istället blir jag omplacerad till en arbetsuppgift som innebär att jag STÅR STILL från 7 till 16 med avbrott för 30 min lunch. mycket monotont arbete. Jag har mer ont i kroppen efter en dag där än efter en dag på "golvet".. BLÄ
 
Sv: AJ! ont ont och ont!

Stå stilla eller sitta stilla är ju inte ett dugg bättre för foglossningen.
Måttlig rörelse tyckte ialla fall jag hjälpte.
Värst var det på morgonen, ta sig dom få meterna från sängen till toaletten kunde ta en kvart. Gick bara gå småsmåsmå myrsteg :cry:

Men för att svara TS: jag hade bara foglossning med mellanbarnet (dotter) med sönerna släppte ledbanden i ryggen (blev som sladdriga utänjda gummiband)
Det är en helt annan smärta än foglossning, foglossningen kändes mer som att bäckenet var ostabilt och höll på att lossna i sina beståndsdelar.
Dom andra gångerna var mer en värk från korsryggen ner i höfterna och benen. Ju mer jag rörde mig ju mer ont gjorde det, ibland kröp jag fram hemma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 887
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har sedan jag var barn haft problem med värk i mina leder och har levt med det utan att söka vård. Nu är jag snart 40 och har så...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: KattenMjau
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 392
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 788
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp