Bukefalos 28 år!

Åka på tävling själv med bebis?

Jo, men det är ju inte bara stunden man är inne på banan utan även resan dit och hem och alla förberedelser. Jag får magknip av blotta tanken på att barnet vaknar på motorvägen, man har trailer med sig och kan inte stanna eller vända. Det låter som att det säkert är genomförbart, men det kan ju omöjligen bli på barnets premisser.

Jag skulle aldrig åka själv på tävling med bebis eftersom jag inte tycker det känns ok men med tanke på hur min bebis är så skulle det inte varit några problem när han var mindre. Nu, snart 10 månader, har han lite svårare att vara still ;)
 
Jag skulle aldrig åka själv på tävling med bebis eftersom jag inte tycker det känns ok men med tanke på hur min bebis är så skulle det inte varit några problem när han var mindre. Nu, snart 10 månader, har han lite svårare att vara still ;)

Oavsett hur barnet vanligtvis beter sig så är det en chansning. Man kan aldrig veta på förhand hur saker exakt avlöper. Jag tror att en toppryttare som lever på ridning och åker själv helt enkelt bara håller tummarna för att det håller.
Jag har dock träffat flera dressyrryttare på stora meetings och de har alltid haft någon annan bredvid som tagit hand om barnen, oavsett ålder. Och det verkar vettigt.
 
Ska man hinna rida fram, tävla och ta hand om en häst efteråt så lär det ju inte ta så väldigt kort tid, åtminstone 40 minuter.
 
Själva bilresan att ta sig dit känner inte jag att det ska behöva vara något problem. Mina barn har lärt sig rätt snabbt att åka bil tack och lov och man får väl planera in att åka i god tid om barnet behöver stanna.
Däremot får jag inte alls ihop det hur hon kan ha löst det på plats. Jag tycker att 40 minuter låter som att det är i minsta laget även om hon direkt hoppar av och skickar in hästen i transporten. Det skulle vara om hon har barnet i sele eller om hon vågar köra barnvagn vid hästen.. men det låter fortfarande väldigt lite.. och jag kan tycka att det känns lite fräckt att dumpa över ett barn på någon så länge.. eller så kanske hon lämpar av barnet många korta stunder..

Hon har säkert ett svinbra lösning på det som vi bara inte fattar :) Eller så har journalisten förvrängt det för att lyfta en sådan där POWER-MAMMA som alla ska vara nu för tiden ;)
 
Fast skulle du göra så ens med en häst? Åka till en tävlingsplats och räkna med att du hittar nån bekant som tar hand om hästen medan du gör annat? En bebis är ju en människa med personlighet och egna vanor, inte bara nåt man langar runt till vem som nu råkar vara där att ta hand om. Det handlar ju inte bara om att mata, man behöver kunna trösta, söva och byta blöjor också - vilket säkert en kompis kan göra, men då har man ju ofta gjort upp på förhand att få hjälp, inte bara att man åker nånstans och räknar med att äsch, jag hittar säkert nån som tar hand om bebisen.

Jag skrev ju att jag inte skulle åka själv med bebis...

Ensam med häst har jag åkt och lär göra i framtiden också. Hoppar inte så behöver inte gå banor och sånt.
 
Hmm jag har inte haft bekymmer med att resa med nyfödd och häst i släpet. Hade ju då förvisso travhästar men har sällan varit problem. Någon gång har jag fått stanna på väg men det finns nästan alltid pfickor utmed riksvägarna så man kunde amma osv. Hästen dör inte av att stå i släpet. Sedan lite planering, mätt och torr bäbis innan urlastning av häst. Vet att det är ganska olika rid vs travtävlingar eftersom vi alltid har tillgång till box -har ju underlättat en del. Å andra sidan har vi i regel ganska långa avstånd att ta oss till och från tävlingar där jag bor. Närmaste då var 12 mil enkel väg men upp till 45 mil var inget ovanligt.
På stuterisidan har det aldrig varit problem. Eller så har jag haft tåliga vettar i kombo med snälla hästar och snälla barn.

Ända lärdomen -dum idé att prova ge första smakisen innan man åker till kliniken, särskilt om barnet visar sig få magknip... Den em och kväll jobbade samtlig personal med hörselskydd :o
 
Läste i tidningen ridsport att RGBs lilla bebis hänger med mamma på tävling, och reflekterade över att jag hade aldrig fixat det när jag hade bebis - men här finns ju fler ridande föräldrar, som är lite snabbare ut på ridbanan än jag var. Funderar lite på hur vanligt det kan vara - någon här som åkt själv med häst och bebis på tävling första halvåret efter förlossningen?
Alltså nu ska man väl inte vara sån, men krasst sett, om hon verkligen åker ensam utan någon som kan ta hand om bäbisen så är hon ju helt försumlig, och om de hade bott o Sverige skulle nog soc ingripa? Det låter ju inte klokt. Hoppas, hoppas de har skrivit fel på något sätt!

Däremot har jag transporterat häst från punkt A till B med bäbis o tvååring med mig, men det är ju inte i närheten av samma sak som att dra i väg på tävling.
 
Jag är faktiskt lite förvånad över den här tråden :o :)

Några stycken som svarat i den tycker jag tidigare varit för att börja jobba tidigt efter att barnet fötts och ser inget problem i det. När nu någon annan börjar jobba tidigt och uppenbarligen tycker att det funkar så tycker samma personer att det inte är lämpligt?

Det är väll superbra om hon lyckas vara yrkesverksam samtidigt som hon har en liten bebis och de tycker att det funkar bra. Jag är helt övertygad om att hon jobbar hårt för att få en sån dag att gå ihop rent planeringsmässigt för att det ska vara bra för henne, bebisen och hästen/arna. Hade det inte funkat så hade det ju varit både bortkastad tid och pengar på att resa och betala avgifter för att sen inte kunna rida eller placera hästen skitdåligt. Det gynnar ju inte någon.

Nu har inte jag läst den nämnda artikeln (finns artikeln på nätet?) men det finns ju skönskrivningar av verkligheten också.

Sen ser jag faktiskt inte så stor skillnad på att ha med bebisen på en tävlingsplats kontra en föreläsning eller ett jobb. Jag ser heller ingen skillnad på en sovande bebis i vagn som puttas runt av en pappa eller en kompis. Har man ett tryggt barn så kan det säkert funka med att nästan vem som helst tröstar och skumpar ett tag också.

Kan vi inte hylla kvinnor som försöker istället för att hitta fel i det som andra tycker verkar funka bra! Jag blir snarare imponerad och förundrad över drivet! Önskar jag vore lite mer åt det hållet :)

Mvh Miks
 
Jag är faktiskt lite förvånad över den här tråden :o :)

Några stycken som svarat i den tycker jag tidigare varit för att börja jobba tidigt efter att barnet fötts och ser inget problem i det. När nu någon annan börjar jobba tidigt och uppenbarligen tycker att det funkar så tycker samma personer att det inte är lämpligt?

Det är väll superbra om hon lyckas vara yrkesverksam samtidigt som hon har en liten bebis och de tycker att det funkar bra. Jag är helt övertygad om att hon jobbar hårt för att få en sån dag att gå ihop rent planeringsmässigt för att det ska vara bra för henne, bebisen och hästen/arna. Hade det inte funkat så hade det ju varit både bortkastad tid och pengar på att resa och betala avgifter för att sen inte kunna rida eller placera hästen skitdåligt. Det gynnar ju inte någon.

Nu har inte jag läst den nämnda artikeln (finns artikeln på nätet?) men det finns ju skönskrivningar av verkligheten också.

Sen ser jag faktiskt inte så stor skillnad på att ha med bebisen på en tävlingsplats kontra en föreläsning eller ett jobb. Jag ser heller ingen skillnad på en sovande bebis i vagn som puttas runt av en pappa eller en kompis. Har man ett tryggt barn så kan det säkert funka med att nästan vem som helst tröstar och skumpar ett tag också.

Kan vi inte hylla kvinnor som försöker istället för att hitta fel i det som andra tycker verkar funka bra! Jag blir snarare imponerad och förundrad över drivet! Önskar jag vore lite mer åt det hållet :)

Mvh Miks
Fast i fall hon har en kompis eller RGB himself med så är det ju en helt annan sak. Det jag reagerar på är om hon faktiskt är ensam på tävlingsplatsen och ställer i från sig barn och vagn oövervakat medan hon går banan, rider etc.
 
Fast i fall hon har en kompis eller RGB himself med så är det ju en helt annan sak. Det jag reagerar på är om hon faktiskt är ensam på tävlingsplatsen och ställer i från sig barn och vagn oövervakat medan hon går banan, rider etc.
Det borde väll inte vara svårare än att ha en babyvakt i vagnen? Det är ju ungefär som att gå och hämta posten när vagnen står på altanen? Eller hoppa in i en snabbdusch när bebisen sover? Jag är övertygad om att hon ställer vagnen strax utanför staketet på ett ställe där hon kan se den och ingen springer över den. Hon kanske har en terränggående trehjuling som hon går banan med (fast det kanske man inte får?). Hur som är det enligt mej imponerande och beundransvärt snarare än att man förutsätter att bebisen far illa.

Mvh Miks
 
Fast i fall hon har en kompis eller RGB himself med så är det ju en helt annan sak. Det jag reagerar på är om hon faktiskt är ensam på tävlingsplatsen och ställer i från sig barn och vagn oövervakat medan hon går banan, rider etc.
Så har jag också uppfattat det utifrån vad Ts skriver i trådstarten. Dvs att hon åker helt själv utan någon medhjälpare alls.

Om man har någon med sig för att ta hand om barnet så ser inte jag några problem med det.
 
Det borde väll inte vara svårare än att ha en babyvakt i vagnen? Det är ju ungefär som att gå och hämta posten när vagnen står på altanen? Eller hoppa in i en snabbdusch när bebisen sover? Jag är övertygad om att hon ställer vagnen strax utanför staketet på ett ställe där hon kan se den och ingen springer över den. Hon kanske har en terränggående trehjuling som hon går banan med (fast det kanske man inte får?). Hur som är det enligt mej imponerande och beundransvärt snarare än att man förutsätter att bebisen far illa.

Mvh Miks
Fast jag tycker inte det är okej att lämna en bebis så vind för våg. Dessutom är skaderisken hög när man skall hantera bebis och häst samtidigt.

När man är på en tävlingsplats med en barnvagn och det är en massa spring med hästar runtomkring så skall man ha fokus på barnvagnen och inte på något annat.

Hur lätt är det att prioritera en bebis som gråter när man rider på framridningen eller är inne på banan?
 
Fast i fall hon har en kompis eller RGB himself med så är det ju en helt annan sak. Det jag reagerar på är om hon faktiskt är ensam på tävlingsplatsen och ställer i från sig barn och vagn oövervakat medan hon går banan, rider etc.

Joooo, det skulle väl inte vara så bra antar jag. Samtidigt så om man inte sett händelsen ske, utan bara föreställer sig att det skulle kunna vara så, utifrån en tidningsartikel, så känns det enklare att anta att hon har ett jättefinurligt knep att fixa det på som inte känns på gränsen.

Journalister kan säkert föreställa sig att ensam -med en hästskötare är typ ensam, eftersom hon inte har man eller barnvakt med.

Eller så kan man föreställa sig att hon har jättemånga goda vänner som åker till samma tävling, och hon har telefon så hon vet att de ska vara där och hon har frågat dem om de kan vara barnvakt. Eller så kanske hon själv varit barnvakt åt deras barn när de ridit så många gånger att det inte ens är en grej, bara att byta lite tjänster.

Eller...

Eftersom om man inte vet så känns det lite otäckt att anta och sedan därefter antyda att någon är försumlig -utifrån sitt eget antagande.

Däremot kan jag vara med och skälla lite på dem som någon sett lämnat sina förtvivlade skrikande bebisar ensamma i transporten om man vet att pappa inte var runt hörnet och räknade till tio (enligt tips från BVC för kolikbarn).
 
Hmm jag har inte haft bekymmer med att resa med nyfödd och häst i släpet.

Nyfödda sover ju dygnet runt. Efter några månader är det inte lika lyxigt längre. Jag kan bara tala för mig själv och jag undviker långa bilresor med min 3-månaders för att slippa skrik på motorvägen. Det är så oerhört stressande även utan häst. Utöver det, har jag sett för många exempel på hästfolk som i sin iver att odla sitt hästintresse låter barnen skrika i vagnar/frysa i ridhus/hänga med på långa resor för att inte direkt glorifiera den livsstilen. Barn liggande på filtar i stallgången eller barnvagnar farligt placerade där det passerar hästar och ekipage.
Jag tror och hoppas att RGB:s fru är klokare än så. Men som sagt, många är det inte, så därför skulle jag inte uppmuntra att försöka eftersträva hennes livsstil.
 
Hur lätt är det att prioritera en bebis som gråter när man rider på framridningen eller är inne på banan?

Nej, det är ju inte det. Som min kompis dito elitryttare uttryckte det: "äh, de får ju skrika en hel del. Man kan ju inte bara sitta av hursomhelst."
 
Joooo, det skulle väl inte vara så bra antar jag. Samtidigt så om man inte sett händelsen ske, utan bara föreställer sig att det skulle kunna vara så, utifrån en tidningsartikel, så känns det enklare att anta att hon har ett jättefinurligt knep att fixa det på som inte känns på gränsen.

Journalister kan säkert föreställa sig att ensam -med en hästskötare är typ ensam, eftersom hon inte har man eller barnvakt med.

Eller så kan man föreställa sig att hon har jättemånga goda vänner som åker till samma tävling, och hon har telefon så hon vet att de ska vara där och hon har frågat dem om de kan vara barnvakt. Eller så kanske hon själv varit barnvakt åt deras barn när de ridit så många gånger att det inte ens är en grej, bara att byta lite tjänster.

Eller...

Eftersom om man inte vet så känns det lite otäckt att anta och sedan därefter antyda att någon är försumlig -utifrån sitt eget antagande.

Däremot kan jag vara med och skälla lite på dem som någon sett lämnat sina förtvivlade skrikande bebisar ensamma i transporten om man vet att pappa inte var runt hörnet och räknade till tio (enligt tips från BVC för kolikbarn).

Artikeln, eller snarare notisen, är ju väldigt hejigt skriven på det sätt som tidningen ridsport tyvärr ofta gör, det är inga moln på någons himmel i deras artiklar. Jag tänker att det beror på att skribenterna är ridsportentusiaster, snarare än professionella, utbildade journalister.

Nåja jag misstänker att när de skriver "ensam" så menar de "hästskötaren är med och tar hand om barnet när ryttaren har hästen", men det är ju inte så det står. Hur det är egentligen vet man ju inte, och min fråga handlade ju heller inte om henne, utan om någon annan gjort det som står i artikeln, alltså åka själv med bebis och häst på hopptävling utan hjälp.
 
Jag är faktiskt lite förvånad över den här tråden :o :)

Några stycken som svarat i den tycker jag tidigare varit för att börja jobba tidigt efter att barnet fötts och ser inget problem i det. När nu någon annan börjar jobba tidigt och uppenbarligen tycker att det funkar så tycker samma personer att det inte är lämpligt?

Det är väll superbra om hon lyckas vara yrkesverksam samtidigt som hon har en liten bebis och de tycker att det funkar bra. Jag är helt övertygad om att hon jobbar hårt för att få en sån dag att gå ihop rent planeringsmässigt för att det ska vara bra för henne, bebisen och hästen/arna. Hade det inte funkat så hade det ju varit både bortkastad tid och pengar på att resa och betala avgifter för att sen inte kunna rida eller placera hästen skitdåligt. Det gynnar ju inte någon.

Nu har inte jag läst den nämnda artikeln (finns artikeln på nätet?) men det finns ju skönskrivningar av verkligheten också.

Sen ser jag faktiskt inte så stor skillnad på att ha med bebisen på en tävlingsplats kontra en föreläsning eller ett jobb. Jag ser heller ingen skillnad på en sovande bebis i vagn som puttas runt av en pappa eller en kompis. Har man ett tryggt barn så kan det säkert funka med att nästan vem som helst tröstar och skumpar ett tag också.

Kan vi inte hylla kvinnor som försöker istället för att hitta fel i det som andra tycker verkar funka bra! Jag blir snarare imponerad och förundrad över drivet! Önskar jag vore lite mer åt det hållet :)

Mvh Miks

Jag har inga problem med att börja jobba tidigt efter att barnet fötts, det är ju mer att jobba och ta hand om barnet samtidigt som åtminstone inte jag kunnat göra efter någon ordning. Jag har både ridit och jobbat när barnen varit några månader, men då har ju någon annan, vanligen pappan, tagit hand om bebisen under tiden.

Sen är det väl olika vad som funkar beroende på jobb och bebis, men jag ser inte motsättningen mellan a) tycka att det är ok att mammor går tillbaka till jobbet innan barnet är ett år och b) undra hur man gör när man tar hand om en bebis och tävlar internationell hoppning samtidigt.
 
Artikeln, eller snarare notisen, är ju väldigt hejigt skriven på det sätt som tidningen ridsport tyvärr ofta gör, det är inga moln på någons himmel i deras artiklar. Jag tänker att det beror på att skribenterna är ridsportentusiaster, snarare än professionella, utbildade journalister.

Nåja jag misstänker att när de skriver "ensam" så menar de "hästskötaren är med och tar hand om barnet när ryttaren har hästen", men det är ju inte så det står. Hur det är egentligen vet man ju inte, och min fråga handlade ju heller inte om henne, utan om någon annan gjort det som står i artikeln, alltså åka själv med bebis och häst på hopptävling utan hjälp.

Tja inte jag i alla fall, tävlar framför allt inte. Men nej jag har aldrig klarat att åka till stallet med bebis, min bebis sov definitivt inte hela dagarna, han var vaken hela dagarna och ville hitta på saker. Jag körde inte bil ensam med honom om det var längre tid än en kvart. (Jag har nära noll tolerans mot skrikande barn och skulle varit rent trafikfarlig och jättestressad. Alla sova metoder har också undvikits.)

Däremot åkte jag till stallet utan bebis när han var ett par månader och jag helammade, 45 min dit, en timma där/40 min, 45 min hem. Pappa och bebisen och ersättningen var kvar hemma. (och erkänner generat, jag red bara, inget annat, medishästen var omskött.)

(Andra i stallet kan ta dit småbarn och lita till att killarna i stallet håller ett öga på dem medan de rider i 20 min. Men min fyraåring är för oförutsägbar så utan barnvakt ingen ridning. Det hindrar inte att jag tycker att deras barn verkar ha det helt underbart när de hoppar i vattenpölar och "kör" traktorn, eller sover i vagnen som ett barn brukade göra. Jag tänkte att så skulle min tvååring också göra, men nope. Pappa kunde heller aldrig ta mina småbröder själv till stallet, vem vet det kanske är ärftligt med popcornbarn -eller mesföräldrighet.)
 
Senast ändrad:
Så antagligen eftersom hon ändå gör precis just så och de skriver en artikel och det är med, då måste de väl skriva hejigt, för man kan väl inte i tidningen anklaga henne för försumlighet. Eller -gör inte så hemma.

Så andra är ju andra, med andra barn. Det kan säkert gå bra för dem.
 
Senast ändrad:
Fast jag håller med, om hästskötaren var med kunde de gott skrivit det för att inte skapa stress och prestationsångest.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: manda
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 506
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp