Åka på tävling själv med bebis?

Mabuse

Trådstartare
Läste i tidningen ridsport att RGBs lilla bebis hänger med mamma på tävling, och reflekterade över att jag hade aldrig fixat det när jag hade bebis - men här finns ju fler ridande föräldrar, som är lite snabbare ut på ridbanan än jag var. Funderar lite på hur vanligt det kan vara - någon här som åkt själv med häst och bebis på tävling första halvåret efter förlossningen?
 
Läste i tidningen ridsport att RGBs lilla bebis hänger med mamma på tävling, och reflekterade över att jag hade aldrig fixat det när jag hade bebis - men här finns ju fler ridande föräldrar, som är lite snabbare ut på ridbanan än jag var. Funderar lite på hur vanligt det kan vara - någon här som åkt själv med häst och bebis på tävling första halvåret efter förlossningen?

Min spontana erfarenhet av hästmänniskor med bebisar är att bebisarna får ligga och skrika en hel del i väntan på sina ridande mödrar. Det jag har sett har inte varit särskilt positivt ur barnets synpunkt.
 
Min spontana erfarenhet av hästmänniskor med bebisar är att bebisarna får ligga och skrika en hel del i väntan på sina ridande mödrar. Det jag har sett har inte varit särskilt positivt ur barnets synpunkt.
Jag är böjd att hålla med.

I alla fall brukar det bli så de gånger som föräldern är med hästen själv utan medhjälpare till barnet.
 
Läste i tidningen ridsport att RGBs lilla bebis hänger med mamma på tävling, och reflekterade över att jag hade aldrig fixat det när jag hade bebis - men här finns ju fler ridande föräldrar, som är lite snabbare ut på ridbanan än jag var. Funderar lite på hur vanligt det kan vara - någon här som åkt själv med häst och bebis på tävling första halvåret efter förlossningen?

Jag har inte last artikeln men blir lite nyfiken - hade hon alltsa ingen groom, nanny, familj eller nagonting med sig?

Jag tavlade regelbundet i dressyr fran att mina tvillingar var 4 manader men da foljde alltid pappan och en hastkunnig kompis med, annars hade det ju aldrig gatt...
 
Jag har inte last artikeln men blir lite nyfiken - hade hon alltsa ingen groom, nanny, familj eller nagonting med sig?

Jag tavlade regelbundet i dressyr fran att mina tvillingar var 4 manader men da foljde alltid pappan och en hastkunnig kompis med, annars hade det ju aldrig gatt...

Enligt artikeln åker hon själv, utan hjälp. Jag vet inte vad hon gör av bebisen när hon lastar av, veterinärbesiktar, startanmälar, går banan, rider fram och tävlar, men jag antar att den ligger själv i vagnen då. För mig hade det inte funkat, vet inte om jag hade velat lämna barnet ensam i vagnen i stallet medan jag själv går iväg till tävlingsbanan med hästen en halvtimme eller så, men det kanske är ett barn som sover pålitligt? Det var därför jag blev nyfiken på om det är fler här som också kunnat åka iväg själva på tävling med bebisar.
 
@Mabuse Groomen kanske får vara barnvakt medan hon har hästen?

Ja, det tänkte jag också först , men det stod väl att hon åker själv? Men att hon skulle försöka få tag på en nanny som kunde ta hand om barnet. Har man en groom med sig är det ju en annan sak, då har man ju hjälp.
 
Kan bara förkunna att jag är mäkta imponerad om hon får ihop det... på ett säkert sätt med bra omsorg av barnet.
Trots att jag kan hantera mina hästar med min bebis i sele, så har jag ändå svårt att se hur jag rent praktiskt skulle lösa det på en tävling, med ridning osv när barnet omöjligt kan hänga i selen. Hon kanske sätter barnet i vagnen då och håller tummarna för att det inte börjar gråta/skrika..
 
Det kan förstås vara så att hon räknar med att det finns kompisar på plats som kan hålla ett öga på bebisen/vagnen medan hon rider.

Men annars måste det vara en omöjlighet helt enkelt. Det går inte att ha barnet under uppsikt och koncentrera sig på ridning samtidigt. Jag antar att hon lämnar barnet i transporten i så fall. Hon kan väl omöjligt ställa en vagn bara vid sidan av banan utan uppsyn??
 
Skulle aldrig falla mig in aTT åka med bebis och häst själv, och då vill jag ändå säga att min bebis är snäll. Att ha en person med sig ser jag som ett måste!
 
Det är väldigt svårt att vara "ensam på tävling" som etablerad tävlingsryttare, de flesta känner varandra väl på tävlingsplatserna så att hitta en kompis som kan hålla ett öga på barnvagnen i en halvtimme lär inte direkt vara några bekymmer.

Sen kanske det är en väldigt trygg och kool bebis.
 
Det är väldigt svårt att vara "ensam på tävling" som etablerad tävlingsryttare, de flesta känner varandra väl på tävlingsplatserna så att hitta en kompis som kan hålla ett öga på barnvagnen i en halvtimme lär inte direkt vara några bekymmer.

Fast den för bebisen främmande personen kan ju knappast amma om det behövs. Min hade inte ställt upp på att bli tröstad av någon annan än mig. Jag tycker det låter konstigt om en så pass etablerad ryttare åker utan medhjälpare.
 
Fast den för bebisen främmande personen kan ju knappast amma om det behövs. Min hade inte ställt upp på att bli tröstad av någon annan än mig. Jag tycker det låter konstigt om en så pass etablerad ryttare åker utan medhjälpare.

Nu skulle jag aldrig åka själv men har man en "lätt" bebis som äter på hyfsat fasta tider så är det nog lätt att lämna den till någon annan. Eller ge flaska (urpumpat eller ersättning).
 
Nu skulle jag aldrig åka själv men har man en "lätt" bebis som äter på hyfsat fasta tider så är det nog lätt att lämna den till någon annan. Eller ge flaska (urpumpat eller ersättning).

Fast skulle du göra så ens med en häst? Åka till en tävlingsplats och räkna med att du hittar nån bekant som tar hand om hästen medan du gör annat? En bebis är ju en människa med personlighet och egna vanor, inte bara nåt man langar runt till vem som nu råkar vara där att ta hand om. Det handlar ju inte bara om att mata, man behöver kunna trösta, söva och byta blöjor också - vilket säkert en kompis kan göra, men då har man ju ofta gjort upp på förhand att få hjälp, inte bara att man åker nånstans och räknar med att äsch, jag hittar säkert nån som tar hand om bebisen.
 
Din bebis kanske gör det men min är lika lycklig vem som än pratar med honom :)

Jo, men det är ju inte bara stunden man är inne på banan utan även resan dit och hem och alla förberedelser. Jag får magknip av blotta tanken på att barnet vaknar på motorvägen, man har trailer med sig och kan inte stanna eller vända. Det låter som att det säkert är genomförbart, men det kan ju omöjligen bli på barnets premisser.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 296
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp