Bukefalos 28 år!

Akut bronkit vs kronisk bronkit

cutty

Trådstartare
Har en häst som fått diagnosen akut bronkit. Behandlades med medicin under 2 månader och har sedan aldrig varit sjuk. Hostan uppkom på sommarbete, och speciell stallmiljö har ej ordnats med.
Försäkringsbolaget vill nu endast försäkra min häst med
reservation. Hur lång tid kan återfall komma? Vilken är sannolikheten för att problem uppstår igen? Har min häst för resten av livet pga akut bronkit blivit stämplad?
Hade det varit skillnad med diagnosen kronisk bronkit?
 
Man kan inte uttala sig om risken för återfall utan att veta vad bronkiten berodde på. Akut bronkit anger bara att hästen har haft en snabbt uppkommande inflammation i sina luftrör (bronker, bronkioler). Kronisk bronkit brukar man tala om då symptomen drar ut över tiden (ett par veckor) och betyder inte att hästen aldrig kan bli frisk. Gränsen mellan akut och kronisk är alltså flytande.

Orsaken till inflammationen är ofta en infektion, företrädesvis virus, men även allergi, kemiska agens mm kan orsaka bronkit. I fallet RAO (tidigare COPD, "kronisk bronkit") är ofta den bakomliggande orsaken en allergi, t ex mot mögelsporer i fodret. Även en "sommarvariant" av sjukdomen förekommer där allergin utlöses av allergiframkallande faktorer på betet, t ex olika pollen. En infektiös bronkit kan, om man har otur, leda till RAO pga bestående förändringar/skador i luftblåsor och bronkioler.

I ditt fall tycker jag att framförallt tiden skulle vara avgörande för bedömningen. Om din häst hade sin akuta (?) bronkit förra sommaren eller för tre år sedan säger förstås en del om risken för återfall. Om det var förra sommaren problemen uppstod kan jag förstå att de vill reservera sig mot att detsamma händer sommaren som kommer. Ett sätt att friskförklara hästen borde vara att låta undersöka den mer noggrannt på klinik; endoskopi och sköljprover från de nedre luftvägarna säger en hel del om dagsform och prognos. Hör vad ditt försäkringsbolag har att säga om den saken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 039
Senast: Disen
·
A
Hästvård Jag har en häst som fått diagnosen kronisk bronkit.. För ett par år sedan var han JÄTTEdålig! Bukandades och andades tungt bla Och hade...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp