Bukefalos 28 år!

Kronisk bronkit....

A

Anelly

Jag har en häst som fått diagnosen kronisk bronkit.. För ett par år sedan var han JÄTTEdålig! Bukandades och andades tungt bla Och hade en rälig (skånska ordet för otäck) hosta....Stackaren!
Det blev till att åka t hästkliniken och göra endoskopi,tror jag det heter,när de går ner med kamera genom näsan och kollar i svalget mm..
Det visade sig att det låg segt slem där nere,som var gång han hostade bara vibrerade i princip.... :( Komv arken opp eller ner.....
Samtidigt hade han en infektion i kroppen!
Så det blev medicinering först o främst mot infektionen,den fick vi bot på snabbt.... Sen väntade en lång medicinering med slemlösande och kortison.
Han blev bättre o bättre......
Idag är han helt symptomfri,han klarar att stå på halm :) Han kan få ett litet återfall på vintern,men då hjälper en kur med slemlösande på 2 veckor typ....
Då när han var som sämst,stod han i ett dåligt stall..Fuktig luft bla..
Idag står han i ett toppenstall här hemma på gården,JÄTTEhögt i taket och sen har han så han får en utebox på våren/sommaren/hösten. Men det är jättebra luft i stallet...
Är det nån mer med häst som har kronisk bronkit.. ?Vad har ni för erfarenheter..? Mediciner? Kanske någon som har provat Alg-Börjes carrageen som sägs vara bra för hosthästar...?? Nån andra örter kanske...? Berätta!!!:bump:
 
Sv: Kronisk bronkit....

får jag bara fråga varför du vill ha din häst på halm trots diagnosen? det är det minst lämpliga strömedlet för en häst som har fått hosta..

min häst har kronisk bronkit, men är symptomfri så länge hon får vara ute minst 13 timmar, står på torv samt äter blöt mat/ensilage.
hon kan hosta vid stora ändringar i luftfuktigheten inte annars, har ännu inte fått ett återfall på henne trots att tre år passerat sedan hon behandlades sista gången. ger dagligen vitlök i övrigt ger jag inget mot hostan. har heller inte haft anledning att ge henne något eftersom hon hålls i shack av miljön.

ang medisiner så tycker jag att kortison ger snabbast och bäst effekt, har testat fablol och ventipulmin men det var bara att kasta pengarna i skön...

anis sägs vara bra, lika så äppelcidervinäger i dricksvattnet. och brun samt rödalger.
 
Sv: Kronisk bronkit....

herre gud vad jag inte kunde stava idag....:crazy:
 
Sv: Kronisk bronkit....

Jag har haft honom på torv och spån oxå,men provade halm för att jag tycker bäst om halm. Då har hästen sysselsättning bla,stå o pilla i halmen.
Skulle han inte klarat av det,så hade jag ABSOLUT bytat t torv,men han är som sagt helt symptomfri och ÄLSKAR sin fina havrehalm.... Jag är ju väldigt noga med vad för halm jag köper o kvaliten.... Dessutom då när han var som sämst,och det blev medicinering mm så hade han ju dessutom en infektion som förvärrade symptomerna på bronkiten....
Nu har han ju så mkt bättre förutsättningar oxå,bättre stall med bra luft,högt i taket,en stor port vid hans box som kan stå öppen på vår/höst så han får som en utebox... Han älskar det :)
Jag ger oxå vitlök!
Jag gav oxå Fabrol och Ventipulmin,tycker att de är bra.. De gör ju slemmet mindre segt(slemlösande),så hästen får opp skiten... Så jag tycker absolut att det var bra mediciner...
Jag märker hur viktigt det är för just bronkit-hästar att få röra på sig,för att få opp ev slem mm.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kronisk bronkit....

Jag har en häst med kronisk bronkit och hon mår helt ok. Hostar när man börjar rida ibland och det händer at hon hostar inne. Nu för tiden bryr jag mig inte så mycket om det eftersom det har funnits där i 8år till och från.
Första året vi hade henne var hon rejält dålig till och från. Då gick hon på olika slemlösande fär att hjälpa det hela och det gjorde mycket med miljön runt henne som aldrig stängt stall, stå på torv, ingen sopning inne mm. Med tiden har hon blivit bättre och jag är inte längre så nogrann med allt förutom att jag aldrig stänger stallet och hon måste ut varje dag. Nu står hon på spån och jag sopar inne...

Däremot för 3 år sen fick hon astma på sommaren. Hon kunde knappt andas utan att rossla och mådde allmänt dåligt... Hon fick då cortison intramuskulärt varannan dag och det hjälpte och efterhand kunde hon få det ännu mer sällan för att efter 2 månader sluta helt. Sommaren där på kom det tillbaka igen men då fick vi snabbare bukt med det eftersom vi kände igen symtomen och kunde medicinera rätt på en gång.
I sommras var hon dräktig och kunde inte få medicin men hon blev inte ens hälften så dålig som innan och kunde klara sig utan. Hur det blir nästa sommar får vi väl se... Men eftersom hon mår bra resten av året så kan vi leva med det.
 
Sv: Kronisk bronkit....

Ja stallmiljön är A och O verkligen för en bronkit-häst.
Det märkte ju jag.
I det första stallet vi stod i,var han jämnt jättedålig... Pga fuktig instängd luft, och dörrarna stängda,iaf vid minusgrader...... Ingen cirkulation.
Han kan inte stå i ett bättre stall än det han står i idag! Därav är han oxå symptomfri och "frisk som en nötkärna" :)
 
Sv: Kronisk bronkit....

jag köpte alger och kokade ( luktar inte gott) till mitt sto som hade bronkit, hon fivk det under ett års tid tillsammans med spån, hösilage och bra stallmiljö, och blev helt bra, detta var 10 år sedan nu, och hon har varit bra sedan dess.
Så algerna kan jag rekomendera. skicka pm om du vill veta vilka...
 
Sv: Kronisk bronkit....

Min dam har kvickdrag och är mer eller mindre utdömd, men är helt symptomfri på lösdrift, utan medicinering. Härligt! :)
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 126
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst som hostar och har så gjort i några månader. Trodde först att det handlade om en infektion då hästen underpresterade och...
Svar
4
· Visningar
1 631
Senast: Eastwick
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 085
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp