Bukefalos 28 år!

Akut hjälp! Kyckling i trasigt ägg!

sten

Trådstartare
Min ruvhöna har fått en kyckling för två dagar sen.
Resten av äggen har inte kläckt så jag skulle öppna dem o se om det ens var några foster i.
I alla utom ett ägg var det bara en sörja. Men i det sista ägget så hann jag bara öppna skalet, men hinnan är kvar, när jag hör att det piper i ägget! Kycklingen lever trots att ägget är kallt (hönan klev av äggen innan idag).

Vad ska jag göra? Kan kycklingen klara att ta Sig ut själv eller ska jag hjälpa den? Eller ska jag lägga den under min andra ruvhöna som har ägg som ska kläckas på fredag?
 
Jag la det under den andra hönan nyss, men frågan är om den kan klara sig... Eftersom skalet är öppet en bit och hinnan är blottad. Jag tänker att det kanske torkar ut när det inte finns nåt skal som skyddar.
 
Går det att se om kycklingens näbb är där skalet är borta?
Om den inte är där hade jag satt tape över hålet, för då kommer ju kycklingen göra hål på ett annat ställe.
 
Det enda jag kunde se var hinnan och att det var en massa blodkärl på insidan av hinnan. Jag öppnade på sidan av ägget, lite mot den spetsiga änden. Var brukar kycklingen ha näbben om den ligger rätt?
 
Nu gick jag ut och kollade ägget som låg under min andra ruvhöna. Kycklingen har inte försökt/kunnat ta sig ut. Hålet i ägget är inte större. Den piper inte lika kraftigt och ofta som igår kväll. Det känns som att den är svagare nu. Jag vill hjälpa den ut. Jag vet att man inte ska göra det men jag vill gärna rädda denna lilla kyckling. Hur ska jag göra? Kan jag öppna skalet försiktigt? Ska jag ha den inne under värmelampa?
 
Min ruvhöna har fått en kyckling för två dagar sen.
Resten av äggen har inte kläckt så jag skulle öppna dem o se om det ens var några foster i.
I alla utom ett ägg var det bara en sörja. Men i det sista ägget så hann jag bara öppna skalet, men hinnan är kvar, när jag hör att det piper i ägget! Kycklingen lever trots att ägget är kallt (hönan klev av äggen innan idag).

Vad ska jag göra? Kan kycklingen klara att ta Sig ut själv eller ska jag hjälpa den? Eller ska jag lägga den under min andra ruvhöna som har ägg som ska kläckas på fredag?

Eftersom jag ser att du ställt samma fråga på alternativ men ingen svarar så får jag väl försöka göra det då. Dom har rätt i att den kanske inte tar sig ut för att den är svag, men du kan ju alltid försöka. Om den inte är klar så är det risk att den förblöder. Gör ett pyttehål och kika, går det bra så öppna lite till och lite till.... Lycka till.
 
Nu gick jag ut och kollade ägget som låg under min andra ruvhöna. Kycklingen har inte försökt/kunnat ta sig ut. Hålet i ägget är inte större. Den piper inte lika kraftigt och ofta som igår kväll. Det känns som att den är svagare nu. Jag vill hjälpa den ut. Jag vet att man inte ska göra det men jag vill gärna rädda denna lilla kyckling. Hur ska jag göra? Kan jag öppna skalet försiktigt? Ska jag ha den inne under värmelampa?

Risken om du hjälper den ut är at tden inte har dragit in gulesäcken och då har du stor risk att den inte klarar sig i alla fall. Tyvärr så tror jag inte på att hjälpa den... Jag tycker du ska avvakta bara. Tar den sig ut så gör den. Annars har du risk på svag kyckling som ändå inte klarar sig.
 
Min ruvhöna har fått en kyckling för två dagar sen.
Resten av äggen har inte kläckt så jag skulle öppna dem o se om det ens var några foster i.
I alla utom ett ägg var det bara en sörja. Men i det sista ägget så hann jag bara öppna skalet, men hinnan är kvar, när jag hör att det piper i ägget! Kycklingen lever trots att ägget är kallt (hönan klev av äggen innan idag).

Vad ska jag göra? Kan kycklingen klara att ta Sig ut själv eller ska jag hjälpa den? Eller ska jag lägga den under min andra ruvhöna som har ägg som ska kläckas på fredag?
Hej! Ta in ägget där det är varmt och fuktigt (litet utrymme, max på elementet och sprayflaska med ljummet vatten som sprayas i luften). Duschutrymme kanske funkar..? Använd en trubbig pincett. Skalet skyddar, öppna bara bit för bit. Innanför skalet sitter en hinna som blir SEEEG när skalet är öppnat. Du kan behöva hjälpa kycklingen att ta bort den, också bit för bit. Om det börjar blöda, sluta genast!!Innanför denna hinna sitter den hinna som är viktig att vara noga med. Där sitter nästan alla blodkärl som går in i kycklingen, och det är genom den här hinnan den kan förblöda. GÖR INTE SÖNDER den hinnan, utan hjälp till att "kränga" den över kycklingen. Också bit för bit... Den är som en fostersäck. Hjälp så kycklingen ut ur ägget till hälften ungefär, låt den ligga kvar med bakdelen i ägget så länge den behöver, kan vara flera timmar, men då dras blodkärlen som sitter fast i ägget ihop och ev. gulesäck dras också in.
Försök att hålla hög luftfuktighet runt kycklingen, risken är att hinnorna torkar fast i den, 70 % rekommenderas, gärna mer!! Värme VIKTIGT!!!, försök ha 36 grader om det går... Använd inte lampa som värmekälla innan kycklingen är ute, den torkar ut för mycket!!!

Kycklingar som haft en tuff start kan behöva lite extra omsorg i början, koka ägg och ge den gulan, små portioner ofta ofta.

Stort lycka till!!!!!!!!!
 
Problemet är att om du hjälper den ut för tidigt så dör den. Det går en massa blodkärl i hinnorna så gör du sönder hinnan för tidigt så förblöder den (jag har gjort samma misstag som du men fick även hål på hinnan). Låt den ligga kvar under hönan och låt bli att titta och pilla. Det är mycket viktig med rätt luftfuktighet (ännu viktigare vid trasigt ägg) och varje gång du lyfte på hönan blir den fel och minskar chansen att kycklingen tar sig ut. Det är även viktigt att ägget får ligga still för att kyckingen ska kunna ta sig ur. Vänder du ägget måste den orientera om sig och det tar på krafterna. Det ställe du gjort hål på är troligen fel ställe. Kycklingen har näbben i den trubbiga ändan. Kycklingar sover även endel i ägget så att den inte piper behöver inte betyda något alls.
Innan du gör hål i ägg i framtiden så prova med att lysa dem. En vanlig ficklampa + toarulle fungerar utmärkt så här sent i ruvningen. Testa även att lägga ägg som är fulla av kyckling där du är osäker på om kycklingen lever i lite kallt vatten. Lever kycklingen sprattlar den av kylan. Det måste göras snabbt så kycklingen inte drunknar och eller blir för kall.
 
Jag hade INTE hjälpt den ut. Låt den ligga under hönan. Där är det fuktigt och varmt och där har den absolut bäst chans att överleva. Har den inte gjort hål i ägget kommer den garanterat att dö om du tar ut den, då gulsäcken och blodcirkulationen utanför kycklingen inte dras in förrän i samband med att kycklingen tar sig ut i regel.

Om den inte överlever under hönan gör den det högst troligt inte om du tar ut den heller. Hinnan kanske torkar lite, men den kan överleva och ta sig ut ändå.
 
Nu är den ute! Jag hjälpte den ut försiktigt. Det blödde litegrann bara. Den hade hunnit dra in gulesäcken, men den låg nog med huvudet på fel håll för huvudet var inte i den trubbiga änden utan med i mitten av ägget, på den motsatta sidan av den jag började skala. Så den kanske inte hade kunnat ta sig ut själv?
Nu ligger den under en värme lampa i köket. Den verkar ganska trött och svag, men har kravlar runt lite så jag tror att den ska klara sig. :)
 
den låg nog med huvudet på fel håll för huvudet var inte i den trubbiga änden utan med i mitten av ägget, på den motsatta sidan av den jag började skala.

Dom ligger så, liksom hopvikta, det är inte så att huvudet ska vara i den trubbiga delen... Bra att den verkar ha dragit in gulesäcken. Den kommer inte att vara jättesugen på mat det första dygnet, värme är viktigast. Eftersom du har en höna som ska kläcka imorgon om jag inte minns fel så skulle jag se till att sätta ut den så snart du hör att någon av hennes egna tagit sig ut.
Du kan lägga in ett mjukdjur eller något åt den under lampan som den kan gosa in sig i, i brist på mammahöna. Så gjorde vi då den första ensamma kom ur kläckaren. Det uppskattades....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 212
Senast: Karminnie
·
T
Övr. Djur Tacksam för råd om hur jag ska göra. Har två nymfparakiter i en bur utan holk. En hane och en hona. De brukar para sig men jag har inte...
Svar
3
· Visningar
9 327
Senast: Timber
·
Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 009
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp