Bukefalos 28 år!

Akut hjälp med våra hundar!!!!

E

emmper2

det här går bara inte!! är det någon som är väääldigt hunderfaren som kan hjälpa mig?!! det är så att vi har en tik på 7 år, en collieblandning, också hennes son på 8 månader som det bla. är irländsk varghund i!! men i båda dessa hundar har det extrema vallningsbeteendet slagit igenom!! så fort de ser en häst på vägen, så springer de efter och skall stoppa den!! unghunden jagar även bilar och kan i värsta fall springa flera kilometer efter!! när de sitter i långlina på gården så sliter unghunden av kopplet/halsbandet och springen ÄNDÅ iväg!! de jagar rådjur på åkern mm. mm.. ju mer jag ropar att de skall komma tillbaka, desto snabbare springer de iväg!! HUR skall man få hundarna att sluta med detta beteende? jag förmodar att det är lättare med den unga, än den gamla, att sluta! men vi måste ha hjälp fort!! men hur? :cry:
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

det här går bara inte!! är det någon som är väääldigt hunderfaren som kan hjälpa mig?!! det är så att vi har en tik på 7 år, en collieblandning, också hennes son på 8 månader som det bla. är irländsk varghund i!! men i båda dessa hundar har det extrema vallningsbeteendet slagit igenom!! så fort de ser en häst på vägen, så springer de efter och skall stoppa den!! unghunden jagar även bilar och kan i värsta fall springa flera kilometer efter!! när de sitter i långlina på gården så sliter unghunden av kopplet/halsbandet och springen ÄNDÅ iväg!! de jagar rådjur på åkern mm. mm.. ju mer jag ropar att de skall komma tillbaka, desto snabbare springer de iväg!! HUR skall man få hundarna att sluta med detta beteende? jag förmodar att det är lättare med den unga, än den gamla, att sluta! men vi måste ha hjälp fort!! men hur? :cry:

Det första du ska göra är att börja ha dina hundar i KOPPEL samt bygga en rymningssäker HUNDGÅRD istället för att binda dem i lina ute på gården. Det där låter ju fruktansvärt oansvarigt, det är ju ren tur att dina hundar inte redan har ställt till med en allvarlig olycka med bil eller häst eller rivit rådjur (det sistnämnda kanske de har gjort fast du inte vet om det).

Det andra du ska göra är att börja träna hundarna en och en att komma på inkallning och annan basic vardagslydnad, jag tror inte att du klarar det själv utan det bästa du kan göra är nog att söka upp en duktig privatinstruktör som kan hjälpa dig att komma igång med hur du kan träna. Om du skriver var du bor kanske någon här kan hjälpa dig med tips om en instruktör i närheten.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

när vi är ute och går, då är de som HELT andra hundar! det är när de är på gården som de beter sig såhär! när vi går, bryr de sig inte nånting om bilar eller vad de nu kan vara!! bara när de är hemma på gården! precis som de skall skydda sitt revir eller nåt sånt!! inhägnad eller hundhage fungerar inte, de antingen gräver eller hoppar över, spelar ingen roll hur högt det är!!
:confused:
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

men jag tycker inte du skall skriva att detta är oansvarigt!! jag gör allt jag kan för att hålla de säkrade, det var inte påhopp av människor jag ville ha, som från dig, utan hjälp från de som kan... sen att de skulle riva rådjur, eller skada några djur, NO WAY!! de enda de gör är att försöka valla in allt som rör sig!! de skulle aldrig riva rådjur som du påstår! kanske någon annan kan hjälpa till? någon som inte hoppar på!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Bygg en hundgård med tak och golv.
De brukar stänga in de flesta hundar.

* Jenny *
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

men jag tycker inte du skall skriva att detta är oansvarigt!! jag gör allt jag kan för att hålla de säkrade, det var inte påhopp av människor jag ville ha, som från dig, utan hjälp från de som kan...

Men vad tror du själv, det finns inga enkla lösningar på ett sånt här problem som någon kan ge dig via nätet. Bygg en rymningssäker hundgård och håll hundarna i den när ni är hemma.

Det är inte alla hundar som lämpar sig för att gå lösa och strosa på en gård, vissa tar varje tillfälle att sticka efter bilar, cyklar, vilt etc och då får man antingen lägga ner ett enormt arbete på att lära dem stanna på gården (och då tror jag du behöver hjälp av någon IRL) eller helt enkelt se till att de inte kan dra iväg, t ex genom att stänga in dem i en hundgård.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

okej! kanske ska prova ännu en gång med riktig hundgår! med tak och golv som du kamomillo skriver! men skall man då ha båda i samma? de lär väl bli osams om de blir instängda tillsammans!!
gamla tiken blev såhär efter att hon fick sina valpar! före det var hon hur duktig som helst, gick inte ens utanför gräsmatts-kanten, hon var stupsäker med allt! sen fick hon sina valpar sen blev hon som förbytt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Ursäkta om jag är hård nu men...vad hade ni väntat er med dem raserna i samma? :crazy: Varför i hela friden korsar man så?
Hur tänkte ni när ni korsade in irländsk varghund i en collieblandning?
Vad hade ni räknat med att hundarna skulle få för egenskaper?
Har ni ens läst på om dessa raser innan ni korsade dem?

/ Mirre som anser att hela aveln är oansvarig.

Håll hundarna kopplade eller låt de inte vara ute på gården.
Det är ett farligt beteende och de kan ställa till hemska olyckor!
Vad händer om de jagar en häst och ryttaren ramlar av och skadar sig?
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Du känner dina hundar bäst, så jag kan inte säga om du ska ha två eller en hundgård.
Men jag skulle bygga en megastor, och dela av den. Då har dom sällskap av varandra, men kan inte bråka.
Om bara gamla hunden är ute utan unghunden, sticker hon då också?
Jag har vänner som hade världens pli på hundarna var för sig, men hade dom alla tre ute stack dom ofelbart.
Alltså fick hundarna turas om att vara ute med husse eller matte, eller så satt dom i hundgården.

Tänk också på att om du har hunden i långlina, och den får chansen att dra av snöret kan hunden skada sig ordentligt i hals/nacke. Det blir ett enormt "knyck" om den hinner få upp lite fart innan linan tar slut.

* Jenny *
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Koppel på (alltid ) och inte vara ute på gården ensamma! Hur mycket aktivering får hundarna i övrigt ?

Ditt ansvar att dom INTE följer efter vilt, herregud !
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Drar dom av långlinan med fart, alltså rusar tills det tar stopp och då släpper linan eller står de i linans fulla längd och lägger vikt i den tills den ger med sig?
Om det är det sistnämnda så kanske en kedja skulle fungera som långlina, förankra den ordentligt runt en stolpe eller ett träd och ha nån ordentlig hake att fästa i hundarnas halsband. Detta är ju såklart inte en lösning på problemet, det får ni jobba med, men det kanske kan hjälpa till så att det inte händer en olycka undertiden. Om ni nu måste ha hundarna på gården och inte kan ha dem i hundgård.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jag säger som andra, bygg/köp en ordentlig hundgård eller två. Detta låter rent livsfarligt för både hundarna och omgivningen och jag skulle inte ha dem ute på gården i en sekund innan hundgården var på plats. Tänk om de vållar en trafikolycka där någon dör. Då ska du leva med det på ditt samvete.

Det är kanske meningslöst att ha synpunkter på aveln så här i efterhand, men jag kan inte låta bli att tillägga att det inte låter som någon särskilt lyckad kombination av raser. Jag är ingen fanatisk motståndare till blandraser, men det måste finnas en tanke bakom både när det gäller mentala och fysiska egenskaper.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

detta är till MIRRE:
nu är det såhär!! tiken löpte, utan att vi visste det just då!! vi hade en hanhund på besök, både tiken och hanen har växt upp tillsammans och är jämngammal!! hundarna går bakom bilen och plötsligt skriker tiken rakt ut, då hade de parat sig, de satt fast i 20 minuter, och enligt 2 kompisar skulle det kosta 9.000 att genomgå "alla sprutor och all röntgen" för att göra abbort! så vi lät detta gå! hon fick sina valpar hos veterinären, veterinären höll på att få ut valparna i 6,5 timme, den siste tog det 3 timmar med för han satt fast!! och det är han vi sparde! endast 1 valp var vid liv sa veterinären, men hon ruskade och masseradde alla och till slut fick hon liv i en till! så tiken fick 2 valpar med sig hem som var hennes ögonstenar, hon lämnade inte dom en sekund, inte ens för att äta eller dricka! vi fick leda henne med koppel ut och kissa för att hon inte ville lämna dom i bädden ensam! hon älskade sina bebisar!

detta var INTE planerat, och sen, när valparna var 5 veckor, fick vi höra att det räcker med EN spruta för abbort, inte en massa röntgen behövs och det går absolut inte på 9.000, så den som sa detta, hade kunnat döda tiken, hon höll på att inte klara av förlossningen!!

sen är det så att när de är ute en och en, så är de lugna, bilar och diverse saker struntar de i då!! aktivering får de i överflöd då båda är tokig i att jaga bollen!! linan drar unghunden av med ett knyck, sen sticker han, medans mamman stannar om linan skulle ha fastnat i en liten snöklut på marken!! hon drar inte alls!! men jag förstår inte varför alla ska göra påhopp och fråga varför vi parade dessa hundar, när de inte ens hört hela historien, men nu har ni hört den och jag har fortfarande inte fått något vettigt svar på vad man kan göra åt dessa beteenden, bara en massa anklagande frågor och påhopp!! tack för det!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

aktivering får de i överflöd då båda är tokig i att jaga bollen!!

Jag skulle sluta kasta boll åt dem och börja aktivera dem mer mentalt, t.ex. med lydnad, spår, sök eller något annat. Att jaga efter bollar kan istället för att aktivera dem trissa upp dem och förstärka "jaga efter saker"-beteendet.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jag skulle sluta kasta boll åt dem och börja aktivera dem mer mentalt, t.ex. med lydnad, spår, sök eller något annat. Att jaga efter bollar kan istället för att aktivera dem trissa upp dem och förstärka "jaga efter saker"-beteendet.

jag kanske då skall lägga till att de tränar även i agility, är världens lydigaste hundar på såna kommandon som, fot, ligg, sitt, stanna, hit, high five, vacker tass, sök, lydnad och massa annat, men jag ville ha hjälp med att de skall sluta jaga saker!! jag kan även lägga till att vi bor på landet, det är långt till vägen och det åker sällan bilar här, kanske 3 st/dag!! och det är då de jagar, när de jagar så stänger de av hörseln typ, de fokuserar bara på föremålet och springer i full fart...
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

jag har fortfarande inte fått något vettigt svar på vad man kan göra åt dessa beteenden, bara en massa anklagande frågor och påhopp!! tack för det!!

Har du inte? Du har fått tips på att bygga en rejäl hundgård med både golv och tak så att de inte kan ta sig ut och så har det skrivits att om du inte kan det, och inte har dem kopplade så får du se till att ha dem inomhus så att de helt enkelt inte får möjlighet att sticka.

Jagar de rådjur är det samma sak där. Håll dem kopplade, träna inkallning och ta hjälp av en duktig instruktör som kan se er "live" - det är svårt, eller omöjligt att ge bra råd på internet när man inte vet hur läget ser ut.

Någon i tråden frågade också hur hundarna aktiveras på dagarna, du svarar inte hur utan bara att de aktiveras massor. Om koppel/linor går av så är de uppenbarligen inte i tillräckligt bra kvalitet. Det finns breda, rejäla läderkoppel. Sådana tvivlar jag på att någon hund bara kan dra av.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

och det är då de jagar, när de jagar så stänger de av hörseln typ, de fokuserar bara på föremålet och springer i full fart...

Då är det bara att hålla dem kopplade när det finns risk för att de sticker. Om inte tomten är inhägnad kan ni ju dessutom göra det, bygg ett högt staket runt.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Kolla upp Skvallerträning, det kan vara en lösning på det problemet, men som all träning krävs det tid och tålamod.
Skvallerträning går ut på att istället för att jaga så "berättar" hunden vad den har sett. Kolla upp boken "Kontaktkontraktet" mycket bra bok som just drar upp skvallerträning.
Om du känner att det är jättejobbigt kan det vara skönt med stöd från en utbildad tränare, jag skulle i din sits försöka hitta en privattränare. Om det känns dyrt, se det som en investering, tänk hur skönt det kommer vara när allting löser sig!

Hoppas det löser sig, inget roligt när hundägande medför till oro och ångest!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Om koppel/linor går av så är de uppenbarligen inte i tillräckligt bra kvalitet. Det finns breda, rejäla läderkoppel. Sådana tvivlar jag på att någon hund bara kan dra av.

Inte dra av, men det finns ju hundar som helt enkelt inte går att binda upp i läderkoppel för de biter bara av kopplet. Min malletik är sån. Hon klipper av vilket läderkoppel som helst på nån sekund ;)

Då återstår ju att binda hundarna i stålwire, men det blir ju en mkt stor risk för skador att binda en hund i en sån och lämna den utan konstant uppsikt. Jag vet inte ens om man får binda upp hundar på det viset, jag tror inte att det är lagligt längre? Någon som vet?
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Man kan ju faktiskt fråga vet. vad en abortspruta kostar, istället för att lyssna på en uppenbart okunnig "kompis". Det rör sig knappast om flera tusen kronor!

I övrigt så bör hundarna aktiveras mer genomtänkt, och jag tror som flera andra i tråden på att bygga stora rejäla gårdar åt dem att vara i övrig tid.

Att jaga bollar och träna agility är båda lekar/aktiviteter som höjer stressnivån. Testa att låta hundarna arbeta med huvudet istället genom att använda näsan och lösa problem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
2 015
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 078
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp