Bukefalos 28 år!

Akut hjälp med våra hundar!!!!

Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

KL
Jag förstår att det är tråkigt att ställa en fråga och få ifrågasättande svar. Men du måste också förstå att folk reagerar. Allt detta hade kunnat undvikas med ett telefonsamtal till veterinären. Det hade varit särskilt lämpligt med tanke på att hannen såvitt jag förstår var så stor att det fanns risk för att tiken inte skulle kunna föda fram valparna. En risk som dessutom förverkligades:crazy:. Med det i åtanke kan jag tycka att kostnaden borde ha varit en underordnad fråga, oavsett hur stor eller liten den var.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

enligt 2 kompisar skulle det kosta 9.000 att genomgå "alla sprutor och all röntgen" för att göra abbort!

Okunniga kompisar.. Varför ringde du inte bara vet och frågade vad det kostar att spruta tiken?

Inte är det då frågan om sådana summor pengar!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

detta var INTE planerat, och sen, när valparna var 5 veckor, fick vi höra att det räcker med EN spruta för abbort, inte en massa röntgen behövs och det går absolut inte på 9.000, så den som sa detta, hade kunnat döda tiken, hon höll på att inte klara av förlossningen!!
Sluta skylla ifrån dig. Det är DIN hund och du hade med ett enkelt telefonsamtal kunnat ta reda på kostnaden för detta.
Och oavsett kostnad så borde det ha gjorts med tanke på att det kunnat kosta tiken livet, betyder inte hundarna mer än så för dig? :crazy:
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Inte dra av, men det finns ju hundar som helt enkelt inte går att binda upp i läderkoppel för de biter bara av kopplet. Min malletik är sån. Hon klipper av vilket läderkoppel som helst på nån sekund ;)

Fast nu skriver ju TS såhär: "linan drar unghunden av med ett knyck, sen sticker han"
Vilket jag tolkar som om hunden DRAR av linan, inte tuggar av den.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Fast nu skriver ju TS såhär: "linan drar unghunden av med ett knyck, sen sticker han"
Vilket jag tolkar som om hunden DRAR av linan, inte tuggar av den.

Ja, det har du rätt i. Då håller jag med om att det låter rätt konstigt att hunden så enkelt kan rycka sig loss. Hursomhelst så tycker jag det låter väldigt olämpligt att ha en hund uppbunden på det viset, även om linan skulle hålla för det. Skaderisken blir ju stor för hunden om den börjar rusa och sen tar det tvärstopp.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

KL Gjort är gjort, även om det är dumt. Men som det är nu kan det inte fortsätta. Hundarna rymmer, jagar hästar, bilar och vilt. TS påstår att de inte river vilt - hur vet h*n det? Två hundar som hetsar varandra och hjälps åt får lätt fatt på ett rådjur. Även om de inte dödar det är det stor risk att de skadar det. Oavsett vilket innebär deras "vallande" att viltet hetsas. :devil:

Häst och biljagandet kan naturligtvis också orsaka olyckor...

Till TS, om du nu är kvar: håll dina hundar kopplade och ordentligt instängda. Ta hjälp av privatinstruktör, sluta med upphetsande lekar som bollkastande, satsa på nosarbete som spår och uppletande i stället. Det finns inga genvägar, dina hundar kräver arbete och uppmärksamhet varje dag.

En sak till - kastrera hanhunden så det inte blir en kull till. Gärna tiken också, även om det är en större och dyrare operation. Ni kanska missar att hon löper, men det gör inte en hanhund - eller hon själv.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Ja, det har du rätt i. Då håller jag med om att det låter rätt konstigt att hunden så enkelt kan rycka sig loss. Hursomhelst så tycker jag det låter väldigt olämpligt att ha en hund uppbunden på det viset, även om linan skulle hålla för det. Skaderisken blir ju stor för hunden om den börjar rusa och sen tar det tvärstopp.

Det är precis som du sa olagligt att ha hunden bunden. Det får ske vid enstaka tillfällen tex utanför affären(idiotiskt det med i min mening, men men...), däremot får det inte tillhöra hundens vardag att sitta bunden.

Pratade med djursskyddsinspektören om det häromdagen då våra grannar tycker det är lämpligt att ha sin stackars hund bunden utanför uterummet dygnet runt...

/Camilla
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

- Sluta ha hundarna lösa innan de (eller någon annan) blir skadad.
- Sluta ha de i långlina ute. Promenader i koppel och hägna gärna in trädgården ordentligt.
- Träna inkallning och stanna-kommando. Ha inte hundarna lösa i oinhägnade områden innan det sitter klockrent (vilket lär ta tid), och inte där ni möter trafik eller vilt.
- Aktivera hundarna mentalt. Gå gärna nån kurs.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

*KL*

troll.png
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Det finns breda, rejäla läderkoppel. Sådana tvivlar jag på att någon hund bara kan dra av.

Jag har två breda, fina (Och hutlöst dyra) men trasiga läderkoppel, samt en longerlina till häst som motbevisar din teori,;)

Men alla gångerna har det handlat om uppbunden hund som gjort ett tigersprång. en gång gav sig spännet, en gång minns jag inte men sist gav sig lädret. Jag tror faktiskt att nylonlinor är starkare, för exempelvis selen höll sist, och den är sådär 12 år gammal och extremt sliten och lite trasig men den höll när läderkopplet inte gjorde det. Det var en korkad lekhusse som missbedömd avståndet när de lekte kamplekar när hunden var fastbunden.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Du går alltså på gymnasiet, det borde göra dig runt 18-19 år?
Tiken är sju, det borde innebära att hon kom till dig när du var 11-12?

Oavsett om det är "din" hund så måste du ju ha en familj, som också har ett ansvar för hunden, det kan ju inte bara ligga på dig. Jag tror inte heller att en hundgårds vara eller icke vara är ditt beslut. Ni bor på landet och har gård.
Okej.

Det här kanske är jag med mina fördommar, men vad säger din föräldrar?
Anser de att hundarna är ett problem?
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Det är precis som du sa olagligt att ha hunden bunden. Det får ske vid enstaka tillfällen tex utanför affären(idiotiskt det med i min mening, men men...), däremot får det inte tillhöra hundens vardag att sitta bunden

Då undrar jag om jag är "olaglig" när jag binder hundarna i en varsin 7 meterslina när jag är ute i trädgården? Bor nära en väg och vågar inte ha dom lösa....

Dom får sitta i linorna när jag rensar rabatter,solar m,m,ser självklart till att dom har skugga och vatten...
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Då undrar jag om jag är "olaglig" när jag binder hundarna i en varsin 7 meterslina när jag är ute i trädgården? Bor nära en väg och vågar inte ha dom lösa....

Dom får sitta i linorna när jag rensar rabatter,solar m,m,ser självklart till att dom har skugga och vatten...

Från Jordbruksverket.se:

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Hmm,trist,dom älskar att sitta i sina linor och spana ut över byn,tugga på en leksak,eller ligga och rulla sig i gräset,bara för att jag inte vågar ha dom lösa så ska dom alltså inte få var ute med mig längre nu då enligt reglerna...
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Men snälla nån lugna ner dig.
Det får du faktiskt räkna med att folk reagerar när man läser tråden.

Det spelar ingen som helst roll hur eller varför det hände, det är fortfarande ert ansvar som ägare att hålla koll på er egen tik. Dessutom finns inga som helst ursäkter för hundarnas beteende i nuläget. När ni nu vet att unghunden gör som han gör, varför i hela friden fortsätter ni ha den ute i en lina
som inte håller? Det är vansinne och en stor fara för alla i er omgivning.
Har han fått någon fostran alls som valp?
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

På häst är ju lädrets fina egenskap just att det GÅR av. Man lastar ju sällan i en terylenergrimma, eftersom den inte går av.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Hmm,trist,dom älskar att sitta i sina linor och spana ut över byn,tugga på en leksak,eller ligga och rulla sig i gräset,bara för att jag inte vågar ha dom lösa så ska dom alltså inte få var ute med mig längre nu då enligt reglerna...

Klart du ska ha dem med dig när du jobbar i trädgården!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Unghunden är en snabb stor vallande hetsjägare. Den kan lätt komma ifatt vilt och döda eller skada det. Alla med vinthundar/lurchers (vinthundsblandningar) har ett ENORMT ansvar att se till att deras hundar inte sätter av efter vilt. De är av naturen skickliga jägare och har trots sin smäckra uppsyn mycket kraftiga tänder. För att du ska kunna ha kvar dina hundar måste du lägga ner ett stort arbete, bland annat i form av kurser och hjälp av hundtränare. Sedan behöver du ordna en rymningssäker hundgård om du vill ha hundarna ute.

Långlina är inte ett vettigt alternativ. Att unghunden drar av linan med ett knyck beror på att han på kort tid kommer upp i hög hastighet. Förutom att han kommer lös och riskerar att orsaka skada så riskerar han (om du inte redan har inträffat) få en allvarlig nackskada.

Om unghunden är det största problemet och hundarna triggar varandra så skulle jag fundera på att omplacera honom om det trots hundtränare och bra hundgård inte fungerar.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

KL
Jag förstår att det är tråkigt att ställa en fråga och få ifrågasättande svar. Men du måste också förstå att folk reagerar. Allt detta hade kunnat undvikas med ett telefonsamtal till veterinären. Det hade varit särskilt lämpligt med tanke på att hannen såvitt jag förstår var så stor att det fanns risk för att tiken inte skulle kunna föda fram valparna. En risk som dessutom förverkligades:crazy:. Med det i åtanke kan jag tycka att kostnaden borde ha varit en underordnad fråga, oavsett hur stor eller liten den var.

vi kontaktade aldrig vet. anggående sprutor osv. men de andra som ja frågade, påstog sig ha pratat med vet. bara för ngn dag sen!! konstigt att båda sa samma summa när de inte ens känner varrandra! de ljög antagligen väldigt stort för att få köpa en av valparna, det var det de var ute efter, men det blev bara 2, och de första vet. sa när hon röntgade tiken var att ingen var vid liv, det var så hemskt.:cry: men hon fick iaf 2 med sig hem! och ena var tingad direkt!!! :grin:
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Unghunden är en snabb stor vallande hetsjägare. Den kan lätt komma ifatt vilt och döda eller skada det. Alla med vinthundar/lurchers (vinthundsblandningar) har ett ENORMT ansvar att se till att deras hundar inte sätter av efter vilt. De är av naturen skickliga jägare och har trots sin smäckra uppsyn mycket kraftiga tänder. För att du ska kunna ha kvar dina hundar måste du lägga ner ett stort arbete, bland annat i form av kurser och hjälp av hundtränare. Sedan behöver du ordna en rymningssäker hundgård om du vill ha hundarna ute.

Långlina är inte ett vettigt alternativ. Att unghunden drar av linan med ett knyck beror på att han på kort tid kommer upp i hög hastighet. Förutom att han kommer lös och riskerar att orsaka skada så riskerar han (om du inte redan har inträffat) få en allvarlig nackskada.

Om unghunden är det största problemet och hundarna triggar varandra så skulle jag fundera på att omplacera honom om det trots hundtränare och bra hundgård inte fungerar.

??? det finns inga vinthundsraser i denna valp??? inte ens i närheten? förstår inte vad du fått detta ifrån då han är en vallhund och vattenhund!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 491
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 314
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp