AKUT hjälp! Övergivna kattungar, vad kan jag ge dom i natt?

Sammet

Trådstartare
HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla?

Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu ikväll kl 11 (jag har letat innan men de var uppe på ett av förådsrumens tak), mamman har övergett dom under dagen och de är svaga.
Vad kan jag fodra dom med AKUT nu ikväll? Jag har hemma "ICA Mjölkdryck Laktosfri fetthalt 3%."
(jag har inte haft kattungar innan jag träffade pojkvännen).

(imorgon köper jag ersättning på apoteket så det är bara för att klara natten jag behöver ge dom ngt).

Hur mkt ska jag ge dom och hur "varmt" ska det vara, kroppsvarmt? (jag brukar känna efter genom att hälla på min handled över pulsådern när jag gjort välling åt mina småsyskon när de var små).

Hur masserar jag magen på dom? Är det på sidan av magen, på själva magen (dvs undersidan av kattungen)? Hur länge? Hur ska de ligga när jag masserar, stå, ligga på sida, ska jag ha dom liggande i min hand med magen uppåt?

Mer råd!?

Ungarna piper och rör på sig, kravlar runt.

En av gårdens andra katter har fått ungar för mer än 3 veckor sedan och dessa ungar äter nu köttfärs så jag lånade spenarna på den mamman och får etxrautfodra de äldre ugarna med mer köttfärs. Det var de eller förlora minst en av ungarna troligast flera (5 st).

Efter ett tag gick plastmamman och la sig hos ungarna självmant så de har fått dia två gånger nu ikväll men...

Den ena rörde sig inte när vi hittade den utan var apatisk men verkar ha piggnat till lite nu.
Plastmamma har inte så mkt mjölk kvar iom att hon ju har egna ungar så jag vet inte hur mkt mjölk de egentligen fick i sig men de har slutat "skrika" (i brist på bättre ord) och verkar ändå nöjda men ville deffinitivt ha mer.
När vi hittade ungarna skrek de depserat. (Vilket var enda orsaken till att vi hittade dom då gården är stor).
 
Sv: AKUT hjälp! Övergivna kattungar, vad kan jag ge dom i natt?

Det absolut bästa du kan göra är att låta den andra katten ta hand om dem. Även om hon inte har tillräckligt med mjölk nu så ökar mjölkproduktionen snabbt när det behövs.

Skulle det inte fungera så ge dem välling. Du gör såhär:
Koka upp 5 dl låglaktos mjölk, observera att det ska vara låglaktosmjölk eftersom det är vanligt att katter inte tål laktos. Laktos kan ge diarre och då är det kört för en så liten.
Vispa i 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker i den kokande mjölken.
Låt svalna. Vispa i 1-2 msk smör under avsvalningen och när det svalnat helt vispar du i en äggula.
Servera ljummet och förvara färdig välling i kylskåp. Det här är alltså en nödlösning tills du får tag på ersättning eller i bästa fall en amma.

Du kan ge i en doseringsspruta som man har att ge t.ex. alvedon till småbarn eller en pipett om du har. Håll kattungen som om den stod och skulle äta på sin mamma när du matar den. Håll den inte upprätt eftersom den lätt sätter i halsen eller får ned ersättningen i lungorna då. Se till så att det inte kommer för fort.
Stimulera kattungen för att få den att kissa och bajsa.
Ta en mjuk trasa och blöt den i ljummet vatten och krama ur, massera försiktigt kattungen över mage och anus efter varje måltid.
Se till att hålla ungen varm. Du kan fylla flaskor med vatten som är något varmare än ljummet men inte för varmt då de kanske inte kan ta sig ifrån om det blir för varmt.
När jag har nappat kattungar så har jag gett dem mat varannan-var tredje timma dygnet runt.

Lycka till och hoppas du kan rädda dem!
 
Sv: AKUT hjälp! Övergivna kattungar, vad kan jag ge dom i natt?

Den vällingen är jättebra. Jag har haft mycket nytta av det receptet.
Min minsta kattunge var dock 4 veckor.
Orsaken till den låga åldern var att valet stod mellan att ta hem den eller låta den bli dödad av den grävling som dödat de övriga 3 i kullen.
 
Sv: AKUT hjälp! Övergivna kattungar, vad kan jag ge dom i natt?

Hur har det gått?
Vatten med druvsocker i kan rädda en desperat situation.
Vätska och socker håller ungarna vid liv ett litet tag i alla fall.
 
Sv: AKUT hjälp! Övergivna kattungar, vad kan jag ge dom i natt?

Hur går det med kattungarna? Har den andra katten adopterat dem?
 
Sv: AKUT hjälp! Övergivna kattungar, vad kan jag ge dom i natt?

Den vällingen är jättebra. Jag har haft mycket nytta av det receptet.
Min minsta kattunge var dock 4 veckor.
Orsaken till den låga åldern var att valet stod mellan att ta hem den eller låta den bli dödad av den grävling som dödat de övriga 3 i kullen.

Ja den räddade absolut livet på de kattungarna som vi hittade. Det var till och med så att de inte ville ha ersättningen när vi väl kunde köpa den utan vi fick blanda välling och ersättning ett tag innan de accepterade ersättningen fullt ut.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Vi har haft en katt som sprungit runt stallet och varit väldigt skygg. Vi har börjat mata kissen för att få den tillräckligt trygg...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 928
Övr. Katt Min katt fick för lite drygt två dygn sedan en kattunge. Jag har märkt att hon har problem med att dia och har nu börjat mata den lilla...
Svar
3
· Visningar
2 650
Senast: Corax
·
Övr. Katt Jag är i akut behov av hjälp med mina katter!!!! Ska försöka fatta mig kort. Katt nr 1 har jag haft sedan födseln, hon är steriliserad...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp