Bukefalos 28 år!

"Akut", hur har ni vattnet i boxen??

tinafinis

Trådstartare
Hej svejs.

Ska en rajd till B****s imorgon o införhandla lite saker till det nya stallet.
Kom då på att jag inte riktigt vet hur jag ska ha vattnet.
Inga ledningar är dragna så jag ska ha vattnet i en spann.

HUr gör ni med era spannar?
Hänger ni dom på väggen med en sådan där ring?
Finns det andra smarta lösningar?

Hej hopp
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Hej vi hänger våra efter väggen i en en krok, några har vi hängande i grimskaft..
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Det är lite olika beroende på individ.

För två av dem så hänger hinken i ring utanför boxen ( har inga galler) och för de två andra står hinkarna på golvet i ett hörn.:)
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Vi har vatten i krubbor... för oss funkar de bättre då hästarna bara gör sönder hinkarna :( hehe
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

vi har våra hinkar hängandes i sån ring runt hinken o sen en hink i gummiliknande inte i plast för de går sönder för oss...
hittade dem på biltema de gröna är suveräna o ha tycker jag har haft hinken ut o in en morgon bara o vränga rätt igen
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Murarhinkar är stora, billiga, mjukhårda och om en häst skulle fastna i dom så går hålen som handtagen sitter fast i sönder och hästen kommer loss. Inga vassa flisor blir det heller. Finns en modell som är lite för hård - köp den andra som går att nästan trycka ihop. Finns på beijers tex.
Jag hade mina hängande i grimskaft - olika högt beroende på att ex nsv aldrig kunde låta bli att klia rumpan. Hennes hängde därför ganska lågt.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Har provat tre olika varianter.

En hade vi rektangulära baljor, faktiskt från ett slakteri för kött. De rymde kanske 25 l. Dessa stod på ett uppbyggt "bord" som var en halvmeter högt ungefär i ena boxhörnet. Fästes i väggen med en i väggen sittandes bult (igenom från andra sidan väggen) och så en vingmutter med bricka på insidan av baljan. Fungerade utmärkt.

Nästa stall hade speciella vita vattenhinkar på 20 l med platt baksida som sitter i en stålställning, dvs en hållare som bär både underifrån och runt sidorna. Hinken lyften man i och ur uppifrån. Mycket enkelt!

Stallet jag har i nu har 20 l murarhinkar som sitter i en stålring. Lite knöligare eftersom hinkarna inte går att fylla hela vägen upp då de lutar lite i ringen när man hänger upp dem.

Variant 2 är klart bäst i min mening, men alla funkar!
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Vi har hakar som vi hänger hinkarna i. Hinkarna är plana på den sidan som är mot väggen så att de hänger bra.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Det beror lite på hur hästen är.

Det finns hästar som gärna puttar på saker (vare sig de står på golvet eller hänger i ett grimsakft.

Om hästen har grimma på sig i boxen så får man tänka på att den kan fastna med grimman i fästena till hinkhandtaget.

Jag skulle nog välja att ha en transportkrubba och sedan fylla på den med vattenslang/vattenkanna. Det är lätt att plocka bort den och rengöra ordentligt, och det finns inget som hästen fastnar i. Vissa kan iof vara lite små. Att hänga upp en hink full med vatten i en sån där ring verkar som gjort för att själv bli rejält blöt på köpet (om man är klantig som mig). En krok på väggen att få in ett handtag i är svårt när hinken är tung, man behöver starka arm-muskler till det.

Fäst hinken i en höjd som inte stimulerar till att klia sig på, dvs inte i svanshöjd!
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Vi har stora rostfria skålar som är uppmonterade på väggen.

Funkar kanonbra.
Lätta att rengöra och hästarna dricker bra ur dom.

Dom rymmer ca 25 l
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

kommer ha stora isolerade fd blomkrukor som rymmer ca 40-50 l i varje box på golvet...
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Murarhink av mjukare plast som vi ställer i ett boxhörn där vi satt en bräda så att hinken inte går välta.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Jag har vattnet på golvet i ett hörn.. Men min häst hade en förmåga att sparka ut vattnet och förstöra hela bädden. Lösningen blev ett gammalt bildäck.
Och det funkar alldeles utmärkt. Vill inte ha en massa på vägarna som hon kan ha sönder.

En täckeshängare i stallgången skadade min häst lite illa. Som blev lite dyr. Inget onödigt krimskrams som måste ha spikar/skruvar nära min häst igen..

Här är såret några dagar gammalt
http://www.pixbox.se/pic_show_id15070024.html

Här är från i sommras. Ärren syns än på rumpan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15070023.html
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

jag har som en hylla i hörnet på boxen. Där ställer jag hinken på och knäpper fast med en hake i handtaget på hinken.

Om du förstår vad jag menar.....
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

tackar för era tips. Nu vet jag lite vad jag ska kika på imorgon (idag).
Min polle gillar att lyfta på saker o gärna välta spannar så på golvet kan jag inte ha dom.

En hink med en plan sida vore nog inte helt fel o så en krok at fästa på väggen. Finns ju sådana speciella krokar till hinkar har jag för mig.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

På Börjes finns de som jag tycker är bäst, är som en platta som skruvas upp på väggen, sen klickar man liksom fast hinken i den.

Tar ingen plats, dessutom helt ofarlig för hästen, går inte att fastna i och så vidare.

Dyra dock, runt 2-300 för både hink och platta.

Åh, sugen jag blev på Börjes, rätt gott att bara ha 10 minuter dit..
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

På Börjes finns de som jag tycker är bäst, är som en platta som skruvas upp på väggen, sen klickar man liksom fast hinken i den.

Tar ingen plats, dessutom helt ofarlig för hästen, går inte att fastna i och så vidare.

Dyra dock, runt 2-300 för både hink och platta.

Åh, sugen jag blev på Börjes, rätt gott att bara ha 10 minuter dit..

såna har jag också, superbra !!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 301
Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: RolandL
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 306
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp