Bukefalos 28 år!

"Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Ja, de är helt suveräna!

Superlätt att ta bort/sätta dit, ingen skaderisk när hinken inte är där + att det ska mycket till innan hästen får bort dem själv, det krävs ju att man "vickar" den inåt samtidigt som man lyfter.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Hej.

Jag hade först en sån där vanlig hink med platt baksida. Jättebra, hängde stadigt tack vara sin platta baksida.

Men jag tyckte inte den räckte till - den var alltid helt tom på morgonen (rymmer väl 20-25 liter eller nåt?) så jag köpte en stor, rund murarbalja på en byggmarknad som rymmer 60 liter. Den står i en hörna i boxen och står stadigt.

Den är jättebra och jag fyller den så pass mycket att det alltid blir lite vatten kvar på morgonen så jag vet att han inte varit törstig. :)
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

KL
Vi har vattenkoppar i våra boxar, och har alltid haft det. Men nu på slutet innan vi flyttade slutade min häst att dricka ur vattenkoppen(pappa tror att det var för dåligt "tryck" i vattnet) så han fick bara ha en hink(elr 2) på golvet.
När vi flyttade till nya stallet hade de annorlunda vattenkoppar, mkt bättre och med bättre tryck. Först fick han ha hink, men efter några veckor drack han inte längre ur hinken! Då tog jag bort den.
Men nu efter betet (de gick dygnet runt) har han inte, vad jag kan se, druckit ur vattenkoppen nått mer. Det kan ju vara för att vi har några fåglar i stallet som verkar gilla att skita i hans vattenkopp, och även om jag rengör när jag är där så hinner det ju komma ny skit. Jag vet inte iallfall.
Men nu har han vattenhink på golvet igen. Funderar dock på att skaffa en sån där stor hink, antingen en sån med platt baksida, eller en sån där "hörn-hink". Vet dock inte om jag ska hänga upp den eller låta den stå på golvet, han brukar inte välta ut den.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

KL
Har sådan hink med platt baksida som jag bara fäster med en grimskaftkedja. Sen har jag vattenkopp också.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Har vattenkopp i min pållas box men sätter in en 20l vattenhink på kvällen så jag säkert vet att hon dricker så mycket hon vill... Hinken ställer jag direkt på golvet...
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

*KL*

Hinkar med plan baksida, och så börjes hinkhängare, de där i svart/vit plast som kostar typ fem spänn styck. De är SUVERÄNA.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Reder inte ut att länka till produktsidan, men de ser ut så här:

Platta

Hink


Den varianten är jättebra! Jag har just köpt en till unghästen, som misshandlar alla fritt hängande spannar så att de blir platta på mitten.
Jag köpte min på Granngården och gav hela 340 kronor för den. Så Börjes pris, 188 kronor, är verkligen bra!

Immer
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

På Börjes finns de som jag tycker är bäst, är som en platta som skruvas upp på väggen, sen klickar man liksom fast hinken i den.

Tar ingen plats, dessutom helt ofarlig för hästen, går inte att fastna i och så vidare.

Dyra dock, runt 2-300 för både hink och platta.

Åh, sugen jag blev på Börjes, rätt gott att bara ha 10 minuter dit..

Har också denna varianten, och är helnöjd. Kanske lite dyrt i inköp, men det håller.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Har 2 stora vattenhinkar med platt baksida.
Ena hänger på en liten krok. Den andra upphängd i ett gammalt grimskaft.
Vågar ej ha andra krokar sedan pållen slet sönder ena näsborren på sin vattenhinkskrok för 4 år sedan och fick sys akut med 20 stygn.:(
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Jag har en vattenhink i ett bildäck åt min häst. Handtaget är borttaget på hinken. i andra boxen hänger en hink med platt baksida i en sån där lite hinkupphängning som är lätt att öppna för oss med inte för hästarna. i tredje boxen hänger en vanlig hink i en hållare som sitter hängd över boxväggen (Hansbo). alla tre funkar lika bra och har ingenting som hästen kan skada sig på. (Vi har även vattenkoppar i boxarna men bara en häst använder den lite.)
 
Senast ändrad:
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Har 2 stora vattenhinkar med platt baksida.
Ena hänger på en liten krok. Den andra upphängd i ett gammalt grimskaft.
Vågar ej ha andra krokar sedan pållen slet sönder ena näsborren på sin vattenhinkskrok för 4 år sedan och fick sys akut med 20 stygn.:(


Därför börjes plasthängare är så bra. Det finns INGENTING att fastna i =)
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Vi har våra hängande i krokar.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

Javisst är de krokarna bra. Jag har haft samma krok i sex år nu utan att behöva byta.
 
Sv: "Akut", hur har ni vattnet i boxen??

När min häst inte hade vattenkopp hängde jag en hink på en krok, och så hade jag en rektangulär sak under krubban, längs väggen stående på backen. En hink räckte inte, då jag bara kunde fylla på på kvällarna (och stallpersonalen sket i att fylla på vatten :mad: )

Nu har hon bara hinken på väggen, och vattenkopp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: RolandL
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp