Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

20240430_213146.jpg

Hanen flashar sina färger och dansar för honan som dödsstirrar på mig. Maaaaat. Hon är den fisk som är socialast
 
Luminatusen är fina fiskar. Mer åt det orangea hållet än det röda tyvärr. Sen har jag problem med att honorna dör. Allt annat i akvariet mår toppenbra. Men tre honor har dött och inga hanar så nu är det en väldig obalans mellan könen. Jag tror att jag har fått tag på en lite sämre linje. Vet om att de kan bli röda i färgen. Svårt att bara köpa honor dock..
20240501_083536.jpg
 
Har nu testat att fotografera fiskarna lite mer ordentligt med mitt macro-objektiv. Det är helt klart svårt, framförallt för att fokusen är långsam och akvarierna mörka. Men, jag har nog fått åtminstone en bra bild på varje fisksort här hemma, och en bra bild på en röd räka :p Ser mycket fram emot när jag har fisk i mitt optiwhite... Det kommer bli lättare att fotografera då.
 
Nu har jag snabbfixat några bilder från gårdagen med hjälp av min mobil. (La över bilderna i mobilen och såg där till att beskära dem och göra dem ljusare, hoppas att färgerna inte är allt för off. Litar inte riktigt på mobilen i det avseendet :p ).

Hann inte med att fotografera trådfenorna, men mina praecox, luminatus och nya guppyhanen fastnade på bild!
438129029_2814908381990857_5371735340232364313_n.jpg
421935305_2814908361990859_6162894772818041301_n.jpg
441070508_2814908378657524_122520507811514811_n.jpg
438118473_2814908351990860_8916603435200331825_n.jpg
438169737_2814908398657522_3449033309182875461_n.jpg
 
Hur brukar ni göra för att höja pH något i era kar? Jag mätte i morse och det lägsta värdet stickan visar är 6.8 och jag tycker min gula nyans är något ljusare än den så gissar på att det ligger runt 6 eller strax över. Vi har extremt mjukt vatten här så förvånar mig inte.
 
Hur brukar ni göra för att höja pH något i era kar? Jag mätte i morse och det lägsta värdet stickan visar är 6.8 och jag tycker min gula nyans är något ljusare än den så gissar på att det ligger runt 6 eller strax över. Vi har extremt mjukt vatten här så förvånar mig inte.
Vad är anledningen till att du vill höja? Köper du fisk i närliggande butik har de troligen liknande vattenvärden och då är det ju sådana värden som fiskarna är vana vid. Köper man inte vildfångad fisk borde det inte vara ett problem :)
 
Vad är anledningen till att du vill höja? Köper du fisk i närliggande butik har de troligen liknande vattenvärden och då är det ju sådana värden som fiskarna är vana vid. Köper man inte vildfångad fisk borde det inte vara ett problem :)
För arten (kampfisk) ahr jag förstått det som att bra pH range är mellan 6.5-7.5 och jag är lite rädd att det är lägre än så.
Jag har tyvärr ingen närliggande djurbutik alls förutom arken, denna fisken är köpt några mil härifrån. Osäker på var de får sitt vatten i den kommunen men där jag bor är det från en närliggande sjö.

Kan ju heller inte ha snäckor. Jag fick ju lite skräpsnäckor med flytväxterna som jag ser ibland, vet inte om de dör "naturligt" eller om Åke äter upp dem ärligt talat men deras skal är nästan helt genomskinliga vilket jag misstänker har att göra med att KH/GH är så lågt att det inte ens är mätbart.

Funderade på om jag borde ha i lite snäckskal? Skulle kunna öka hårdheten något och i sin tur ge lite högre pH. Samtidigt om ni inte tror det är någon fara är det nog bra att inte mixtra för mycket eftersom volymen bara är 30 liter känns det som att det lätt blir obalans :)
 
För arten (kampfisk) ahr jag förstått det som att bra pH range är mellan 6.5-7.5 och jag är lite rädd att det är lägre än så.
Jag har tyvärr ingen närliggande djurbutik alls förutom arken, denna fisken är köpt några mil härifrån. Osäker på var de får sitt vatten i den kommunen men där jag bor är det från en närliggande sjö.

Kan ju heller inte ha snäckor. Jag fick ju lite skräpsnäckor med flytväxterna som jag ser ibland, vet inte om de dör "naturligt" eller om Åke äter upp dem ärligt talat men deras skal är nästan helt genomskinliga vilket jag misstänker har att göra med att KH/GH är så lågt att det inte ens är mätbart.

Funderade på om jag borde ha i lite snäckskal? Skulle kunna öka hårdheten något och i sin tur ge lite högre pH. Samtidigt om ni inte tror det är någon fara är det nog bra att inte mixtra för mycket eftersom volymen bara är 30 liter känns det som att det lätt blir obalans :)
Jag har lågt pH, och kh/gh. Vet inte om jag har tur eller inte, men mina skräpsnäckor trivs och förökar sig :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 267
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp