Bukefalos 28 år!

Akvarium - tips på fisk

Megs

Trådstartare
Nu har min huskompis fått i skallen att han vill skaffa akvaruim.

Eller tja, akvarium har vi men det är tomt och nu vill han dra igång detta sjå igen.
Jag är "uppvuxen" men akvaruim, hade både eget + att pappa hade samt farfar så vet att det är en hel del jobb vilket min kompis verkar ha "glömt" bort.:grin:
Dessutom har vi redan 3 degus, 2 möss, 4 katter o 2 hästar....räcker inte det ;)?

Nåväl, jag skulle vilja ha tips på rolig fisk att stoppa i akvariumet. Det kommer att vara sötvatten, fiskar som jag anser vara tråkiga, dvs slöjstjärtar, guldfiskar, tetror, svärbärare, guppys osv går bort. Min far hade Malawi Ciclider vilket var ett himlans meck tycker jag, så de går också bort, annars kan de vara fina.

Tips / bilder på lite spännande o fina fiskar? Akvariet är 55 liter så storleken på fisk får ju vara därefter.
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Det är svårt att säga när du redan har förutfattade meningar, men bland tetrorna finns tex ett enormt utbud utöver de "vanligaste" som du redan har sett. Dvärgrasbororna är på stark frammarsch nu och de flesta zooaffärer kan beställa hem. (googla på boraras tex) Även galaxyrasboran passar fint i ett litet akvarium. Imazo har även stort utbud på fina lakritsgurami, och det borde de flesta zooaffärer också kunna beställa hem.

Klausharvey_1tn.jpg
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Hmm... ja, jag kanske har förufattade meningar :o

Lakritsgurami - är det den du har bild på (fick inte upp samma bild när jag googlade på det namnet)? Jag tyckte den var trevlig men det tyckte inte mannen som vill ha fiskarna (fast han brukar vara lättövertalad ;))

Dvärgrasborora / boraras googlade vi men tyckte den var lite tråkig...:angel:
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Jag gillar trådfensregnbågen, de är vackra och lite roliga när hannarna visar upp sig för varandra och för honorna.

images


Det finns flera andra små regnbågsfiskar som också skulle kunna passa, solstrålefisk tex:

images
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Finns som sagt väldigt många olika lakritsgurami. Parosphromenus deissneri är vanligast, harveyi på bilden. Imazo har nog minst linkei också.

Boraras briggitae är en pärla tycker jag.


sakana20burizi4.jpg
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Jag trodde svarta fisken på bilden var en otroligt snygg betta plakat :laugh:
Ser inte ut som andra guramis?
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Jag trodde svarta fisken på bilden var en otroligt snygg betta plakat :laugh:
Ser inte ut som andra guramis?

Det finns ju en otrolig variation på guramis.

Lakritsgurami:
p_89817_licorice_gourami.jpg


Chokladgurami:
lab_osphromenoides.jpg


Honungsgurami:

colisa%20chuna.jpg


Jättegurami:
1187241903.jpg


(TS behöver inte köpa den sistnämnda till sitt akvarium)
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Aha. Jag har bara sett de som påminner om honningsguramin i formen (blå-, guld-, pärl-, månskens-, dvärggurami etc)

Men kanske man skulle försöka på tag på en lakritsgurami :idea: Ser ut som en betta men snällare med de andra fiskarna..?
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

De flesta bettor är precis supersnälla mot andra fiskar också. De enda man kan undvika om man vill ha det lugnt är de långfenade hanarna på Betta splendens, de kortfenade brukar vara behagligare.

Blå, guld, månskensgurami osv är inte särskilt lika honungsguramin i kroppen om du tittar på bilden ovan och jämför med tex:
trichogaster_trichopterus_cosby.jpg


Kroppen är betydligt mer långsmal, ochryggfenan är väldigt liten i jämförelse med honungsguramins längsgående.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarium - tips på fisk

Nä, kanske inte så jätttelik honingsguramin, men av de du länkade upp bild på, så var dom mäst lika honingsgurmain :)
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Vad roligt att du ska skaffa akvarium :)

kanske du ska ha en biotop i akvariet? Jag har sydamrikansk biotop i mitt 320liters kar och asiatisk biotop i mitt 100 liters. Guramis skulle jag själv inte haft i ett 50 liters kar.

Annars lite tips på fisk som funkar i ett 50liters.

Algätare kan ju vara bra. Och Otocinclus vittatus är en liten bra algätare. Tänk på att det är en stimfisk så skaffa gärna fler än två.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Jag tycker att kampfiskarna är fina. Finns i många färger. Däremot så kan du bara ha en hane annars har de ihjäl varandra. Vill du ha någon hona också bör du ha mycket växter och gömställen så hanen kan vara ganska jobbiga på dem.


Äppelsnäcka, En fin invånare som håller borta de flesta alger, döda växter och gammal mat. Den finns i många olika färger, gul, rosa, blå, lila, vit mm.
http://www.appelsnackor.webs.com/

snäcklekare är en söt jättesöt liten fisk som jag själv ska skaffa någon gång. Går utmärkt att ha i ditt lilla akvarium. Däremot så vill den ha fin sand för att trivas och så vill den ha mycket snäckor i akvariet då alla fiskarna har en varsin snäcka som de har "revir" och leker i. Den brukar gräva runt i sanden så det kan vara svårt att bestämma hur deras akvarium ska se ut då de ofta bestämmer det själv. En rolig :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarium - tips på fisk

Vad roligt att du ska skaffa akvarium :)

kanske du ska ha en biotop i akvariet? Jag har sydamrikansk biotop i mitt 320liters kar och asiatisk biotop i mitt 100 liters. Guramis skulle jag själv inte haft i ett 50 liters kar.

Inte blågurami och sånt, men honung, choklad och lakrits går super.
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Dvärggurami colisa lalia kan jag tipsa om! Helt undrebara, nyfikna och charmiga fiskar med sina små armar :love:
Vackra är de också!
265px-Colisa_lalia.jpg

colisa_lalia_corail_g.jpg
 
Sv: Akvarium - tips på fisk

Pygmégurami (Trichopsis pumilus) funkar väll i litet kar. Mina favoriter!

000826.jpg

Bilden gör de inte inte rättvisa, de jag hade riktigt gnistrade grönaktigt, så vackra.
 

Liknande trådar

A
Övr. Djur Hej! :) Jag har precis köpt och halvfyllt ett 60L akvarium med vatten då jag har Googlat och läst mig klokare på fiskar i ungefär en...
Svar
9
· Visningar
18 020
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 031
Senast: Mabuse
·
Z
Övr. Djur Nu rådfrågar jag er fisk-kunniga människor därute :) Jag har ett akvarium på 220 liter. Däri bor en hel blandning av fiskar, bl.a...
2
Svar
22
· Visningar
4 272
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Sambon har skaffat ett och frågade mig om det var nåt speciellt jag ville ha i det. Det enda jag kan komma på är ett par ancistrusmalar...
2
Svar
21
· Visningar
10 635
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp