Bukefalos 28 år!

Vilka fiskar till 60L akvarium?

A

Avorage

Hej! :)

Jag har precis köpt och halvfyllt ett 60L akvarium med vatten då jag har Googlat och läst mig klokare på fiskar i ungefär en månad nu. Jag känner mig redo att fylla akvariet, ge ett gott och långvarit liv till ett par fiskar.

Dess värre är jag fortfarande kluven till vilka fiskar jag vill och kan ha i ett 60L akvarium, vilka växter och övrig inredning.

Jag är väldigt intresserad av att ha ett färgglatt akvarium med fina färger och med fiskar som gärna håller sig i rörelse om dagarna. Jag vill gärna ha några större fiskar om det är möjligt (~ 4-5 cm), och inte dem minsta som går. Är inte speciellt intresserad av Guppys, Platys eller Sjöstjärt då dem är så vanliga och jag söker något annorlunda men ändå fina färgade och fredliga fiskar att sköta och titta på. :D

Undrar nu om det finns några som kanske har något tips på fiskar som passar mig och mina önskningar hehe? :crazy: :laugh:
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Hej! :)

Jag har precis köpt och halvfyllt ett 60L akvarium med vatten då jag har Googlat och läst mig klokare på fiskar i ungefär en månad nu. Jag känner mig redo att fylla akvariet, ge ett gott och långvarit liv till ett par fiskar.

Dess värre är jag fortfarande kluven till vilka fiskar jag vill och kan ha i ett 60L akvarium, vilka växter och övrig inredning.

Jag är väldigt intresserad av att ha ett färgglatt akvarium med fina färger och med fiskar som gärna håller sig i rörelse om dagarna. Jag vill gärna ha några större fiskar om det är möjligt (~ 4-5 cm), och inte dem minsta som går. Är inte speciellt intresserad av Guppys, Platys eller Sjöstjärt då dem är så vanliga och jag söker något annorlunda men ändå fina färgade och fredliga fiskar att sköta och titta på. :D

Undrar nu om det finns några som kanske har något tips på fiskar som passar mig och mina önskningar hehe? :crazy: :laugh:

jag tycker du ska ta en närmare titt på neontetra, zebrafiskar, praktbotia eller endlers! själv har jag guppy, svärdbärare, knall-oranga platys och 2 malar. samt växter och snäckor! mitt akvarie är på 60 liter också, jag har 19 fiskar, alla är yngel i olika storlekar då akvariet är nystartat! hornsärv är en väldigt bra nybörjar växt, den växer då det knakar och det ärbara att nypa av dom om dom blir för lång, och sätta ner den i botten-materialet! jag har småsten på bottnet, en trä-rot som fiskarna kan gömma sig i, och platta skifferstenar som är till för akvarier, som jag satt ihop till grottor i olika storlekar! :laugh:
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Praktbotia blir tyvärr på tok för stor för det akvariet, men de andra arterna du föreslår kan TS kika på.
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Praktbotia blir tyvärr på tok för stor för det akvariet, men de andra arterna du föreslår kan TS kika på.

men jusst det ja. ursäkta!
praktbotian blir väl över en decimeter, det går inte! men det kan ju TS skaffa om hon får ökat intresse av akvariefiskar och skaffar större akvarie! :)
tycker själv dom är väldigt fina och gör akvarier mycket mer intressanta, dom är ju ljusbruna med grova svarta lodräta ränder! :love:
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Slöjstjärt kan du inte ha i ett 60 liters ändå ;)

Hmm, om du inte vill ha någon av de vanliga fiskarna så kan det bli svårt för dig att faktiskt få tag på dem... och hålla dem vid liv. Det fina med de "vanliga" akvariefiskarna är att många av dem är jättebra nybörjarfiskar. Det är inte så roligt att leta upp, beställa, betala och ge sig på svårare arter det första man gör inom akvariehobbyn... och sedan misslyckas. I början kan så mycket gå fel.

Nu är jag ju skit-tråkig men guppys och platys verkar inte helt fel för dig, de har det du beskriver att du vill ha bara att de är vanliga men de finns i alla möjliga former och färger (som kan vara svåra att få tag i ;))!

guppy041_78687882.jpg

Trinidad-Guppy-Fancy-Delta-Tail-Guppies.jpg


Platy:
platy_hf_blue_100527a2_w0480.jpg

6407584103_7600ac76c2.jpg


Du skulle kunna försöka få tag på en riktigt fin kampfisk och låta den vara juvelen i karet och "fylla ut" resten av karet med någon mindre, fredlig stimfisk. Kampfiskar är vanliga men att få tag på de riktigt snygga är inte helt lätt. Här är en så kallad "Crown Tail":
1330975472_51835848_1-Bettas-Crown-Tail-Importados-DE-LUJO--El-Talar.jpg
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Om det är så att du hellre kör på en svårare, lite ovanligare fisk direkt finns ju bland annat Killis. De ska vara lite speciella. Har aldrig haft dem själv, eller ens sett en i verkligheten, så jag vet inte hur svåra de är... men vackra är de:

Aphyosemion.jpg

AAA_Nothobranchius_rachovii251.jpg


Dvärgguramin är vanlig men fin:
265px-Colisa_lalia.jpg



Någon dvärgciklid kanske hade passat annars, t.ex kakaduaciklid
caca.jpg


Eller fjärilciklid:
ciklid.jpg


...men de är inte ovanliga de heller. :(
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Fast jag tycker att det finns en enorm massa "bra" nybörjarfiskar som folk missar för att de är så inriktade på att de bara kan ha guppy och platy. De sistnämnda är snarare svåra att hålla för att de är så hårt avlade och odlade under förhållanden som vi inte kan efterlikna.
När såg man tex senast en sjuk fembandsbarb? Har aldrig hänt tror jag.
Rosentetror, mässingsbarber, koppartetror, fantomtetror..Hur fina och tåliga som helst.
 
Sv: Vilka fiskar till 60L akvarium?

Nej, inte ovanliga som superkonstiga, men inte heller fiskar som någon kommer in och ber om, iallafall inte på mitt jobb. De är liksom anonyma, de går där och blir aldrig sjuka, dör inte, inte så måpnga vill ha dem, för de vill ha "nybörjarfiskar" utan att veta om att de är perfekta just sådana.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Nu har min huskompis fått i skallen att han vill skaffa akvaruim. Eller tja, akvarium har vi men det är tomt och nu vill han dra...
2
Svar
28
· Visningar
15 140
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 011
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Här kommer lite frågor från en nybliven akvarieägare. Jag har ett 70L akvarium där det enligt opålitlig termometer är 27C. I akvariet...
Svar
1
· Visningar
3 213
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 167
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp