Ålder på dvärgkaniner

AnnaJL

Trådstartare
Jag har alltid fått höra och läst (om jag minns rätt) att dvärgkaniner blir ca 5-6 år vanligtvis, men hur ofta händer det att dvärgkaniner blir över 10 år gamla?

Har nämligen en liten blandning mellan dvärgvädur och hermelin som blir 10 år i sommar, hur pigg och fräsch som helst. Kanske något överviktig då mormor gärna matar den med pannkaka :grin:

Borde kaninjäkeln (ursäkta uttrycket) inte kola snart??
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Tja min hermelin blir 8 i maj och hon är fortfarande oförskämt frisk. Hon kommer säkert leva länge till:crazy: Jag känner att jag vill inte ha kanin längre, men hon är knepig så omplacering är inget alternativ och jag tar bara inte bort en frisk kanin. det är helt enkelt bara att acceptera att hon inte tänker lägga näsan i vädret den närmsta tiden...
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Ja jag känner lite så jag med, så länge hon inte visar några som helst symtom på att må dåligt så vill jag inte ta bort henne. Och även fast hon är världens snällaste så är det ju jättesvårt att hinna någon som vill ha en så passa gammal kanin.

Tänk om jag vetat att pälstussen skulle bli 10 år när jag skaffade den som 11-åring :grin:
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

min hane var bara en månad från att fylla 10 innan han dog, han dog dock inte av åldern. Han var frisk och pigg ända ut i slutet och tror han skulle leva minst två år till :)
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Små raser har en medelålder på 6-8, snarare än 5-6.
De större raserna dock, har en lägre medelålder.
Min belgiska jätte (som flyttade idag) börjar redan bli gammal.
Hon är redan vit på magen, liten fläck vid ögonen och runt nos+haka.
Och hon blir bara 3 år i augusti.

Hade däremot en hermelinhane som skulle fyllt 9 år 3 månader efter han dog.
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

KL

Njut av tiden du får med kaninen, man saknar dem små mer än vad man kan tro när de väl är borta!

Min hermelinkanin Herman dog i vintras, hon blev 10 år gammal.

IMG_0575.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Njut av tiden du får med kaninen, man saknar de små mer än vad man kan tro när de väl är borta!

Håller verkligen med. Om du nu tycker om din kanin öht..

Själv har jag haft kaniner sen jag var 8 år och när de första dog gick det inte mer än ett halvår innan jag köpte mig nya igen. Min hona på 4 år oroar jag mig redan över fast att hon är fullt frisk (är dock en riktig olycksfågel däremot), skulle bli helt förkrossad om hon kolade :(

snorleif
vad söt herman var :(
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Detta är inte en fråga om jag gillar min kanin eller inte, men det är rätt omöjligt att ha kanin när man är 22 och bor i lägenhet.
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Varför skulle det vara omöjligt? Jag planerar själv att köpa kanin när jag flyttar till lägenhet.

Annars kanske det är ett alternativ att ge bort kaninen? Det finns säkert någon barnfamilj som tacksamt tar emot den. :)
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

När jag va i din ålder och bodde i lägenhet hade jag kanin.
Det va inte något problem.
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

När jag var liten hade vi en liten Black&White i familjen som blev 12 år. Han va hur pigg som hellst men fick en tumör så vi var tvugna att ta bort honom.

Nu bor jag i lägenhet o har min dvv boende hos mig! Han kräver ju sin plats men visst går det!
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Vi hade en dvärg-kanin av något slag när jag var mindre, han blev 12 år! Ha bodde inne hela livet :)

Ang att ha kanin i lägenhet.
Förra året, innan jag köpte hus, så hade vi vår kanin i vår tvåa. Då var jag 23 år, och precis köpt kaninen.
Vill man, så går det. Men det låter som att du tröttnat på din kanin. Hör dig för lite här o var, det kanske är någon som vill ha en kanin, fastän den börjar bli "gammal". Fördelen är ju att den inte lever så länge till . .. om man vill se det från den sidan...
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Detta är inte en fråga om jag gillar min kanin eller inte, men det är rätt omöjligt att ha kanin när man är 22 och bor i lägenhet.

När jag flyttade hemifrån skaffade jag just kanin för att jag tyckte det var precis lagom stort djuransvar när jag bodde i min första lgh. Det gick utmärkt! Varför skulle det vara svårare i en lgh än i hus? Eller är din kanin en ute-eller lagårdskanin som behöver mycket fri yta?

Min kanin bodde i köket och fick vara fri där i princip dygnet runt.
Tyvärr dog hon några år senare av en lunginflammation.

Jag skaffade en ny kanin då, men denna gick inte att ha i bur. Hon vantrivdes och grävde sönder plastbotten (bodde i annan lgh och hade sambo då så vi kunde ej ha den lös dygnet runt). Hon fick flytta till en liten tjej på landet och bo ute i lagården på stor yta med flera kaninkompisar.
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

knapp

Svar till alla; Jag skulle aldrig låta min kanin som bott i stor utebur i 10 år bo i mitt kök. Kaninen bor kvar hos min mamma där hon alltid bott. Tycker inte att det är ett värdigt liv för en kanin att sitta i en liten bur i en lägenhet, men det är ju bara vad jag tycker. Dessutom är jag allergisk.

Jag tröttnar inte på mina djur, men det är omöjligt för mig att ha smådjur just nu, jobba heltid och ha hund räcker gott och väl.

Kaninen får vara kvar över sommaren om hon håller sig pigg, sen får hon springa vidare mot de eviga ängarna.
 
Sv: Ålder på dvärgkaniner

Nej, kanin inne vid allergi är kanske ingen höjdare. Antar att det inte finns bakong till lägenheten, då hade den ju kunnat bo där i så fall. :)

(Jag bor också i lägenhet, med två kaniner. Har buren i köket men den är de bara i på nätterna, annars får de tomta runt lösa bäst de vill. :laugh:)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 772
Senast: TinyWiny
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
9 256
Senast: Tajger
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 442
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp