Bukefalos 28 år!

Åldersfråga gällande russ

M

MamaJustify

Vi ska införskaffa russ till äldsta dottern. Ett russ vi fastnat för verkar bra på alla sätt men han är gammal. Vad gamla blir russ generellt sett?
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

Hur gammal är gammal?

Russ kan bli riktigt gamla med rätt omvårdnad (träffade en gång ett sto som nyss fyllt 35 :o), men det går väl knappast att säga hur gamla de generellt blir. Det beror så mycket på utomliggande faktorer.
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

Hur gammalt är russet?

Jag rider ett russ som är 21 år och han beter sig ibland som en femåring;)

Äldre russ är ofta bra för yngre barn...

Fast de är väääldigt envisa en varning bara;)
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

Vår äldsta häst är ett russ som vi köpte till barnen för 18 år sedan. Vi tyckte då att han var i lagom ålder dvs 8 år. Han är alltså 26 och är fortfarande superpigg. Det märks definitivt inte på honom att han har passerat 20års gränsen. Ibland tror jag att han kommer att överleva alla de andra.
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

Mitt russ blev 32 år och 10 månader gammal. Då låg han en morgon död i boxen. Ledsen blev jag ju förstås, men han hade haft ett långt hyfsat bra liv sedan han kom till oss när han var 8 år gammal.
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

Det är ju egentligen ganska svårt att säga eftersom hur gammal hästen blir beror på många olika utomliggandes faktorer också. Men vet ett flertal som blivit över 30, och de flesta russ jag träffat på blev 25+.

Samtidigt kan vad som helst hända, min ponny (inte ett russ, men en ponny i likvärdig storlek) fick cancer och dog som sjuttonåring, och en mer omvårdad häst fick man leta efter.
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

De russ jag har känt verkar aldrig dö. Jag red min första lektion ridlektion någonsin på en när han var femton. Jag rejsade med honom över en offentlig gräsmatta sådär 12 år senare ;-) Vaddå sticker hästen så vad ska man göra *skratt*?
 
Sv: Åldersfråga gällande russ

Samma här. Russet jag red lektion på för 6 år sedan, då 22, fortsätter än idag att utbilda nya små ryttare. Vi hade två till på ridskolan, det ena fick avlivas efter en olycka, 23 år gammal kanske? Dennes son fick fång och togs bort 18 år gammal om jag inte missminner mig. Men alla dessa var alltid pigga och krya. Men med eget huvud.
 

Liknande trådar

Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 499
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Anläggning Jag har många grindar i mina hagar, många olika delar som jag kan öppna/stänga till. Gillar inte riktigt tråd-/bandgrindar till grindar...
Svar
10
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp