Åldershomogena barngrupper på förskola

NeverEver

Trådstartare
En av förskolorna vi har varit och tittat på har barnen indelad i ålderhomogena grupper. Är det någon som har erfarenhet av det? Vad är för- resp nackdelar?
 
Sv: Åldershomogena barngrupper på förskola

På våran förskola har de "småbarn" 1-2 åringar och sedan är det ålders indelat restän, och jag tycker att det fungerar bra, när äldsta började var det blandade grupper och det blev lätt så att de stora fick stå tillbaka för de små och fick inte lika mycket uppmärksamhet. Sonen går nu i 3 års grupp som antagligen kommer att hålla ihop till förskoleklass, där dock jag kommer att flytta honom till skolan närmare oss.
Jag skulle tro att fungerar det bra i gruppen så är det en enorm fördel att kunna hålla ihop en åldershomgen grupp under så lång tid, nu är de så pass många så de delas ofta upp i smågrupper som ändras lite vart eftersom så alla har en chans att vara få och i centrum.
 
Sv: Åldershomogena barngrupper på förskola

Vi har åldersblandad avdelning och jag tycker att det är perfekt. De större barnen "sköter" gärna de mindre och personalen får mer tid till de små eftersom de större klarar att äta själv etc.
De små lär sig då de ser de större barnen.

De större barnen får 1-2 ggr per vecka fara på separata aktiviteter med större barn från de andra avdelningarna.
 
Sv: Åldershomogena barngrupper på förskola

Elivia går på en 1-5 förskola. Vi ville gärna ha en sådan då de små barnen då kan få lite mer hjälp vid tex maten. De delar gruppen varje förmiddag så de äldre barnen går på länge utflykter (hon går på naturförskola och de är i skogen varje fm) medans de små håller sig mer i närheter.

Tycker själv att det är bättre med blandade åldrar. Man märker att de äldre barnen blir "stolta" då de kan hjälpa de små och de vill gärna hjälpa till. I och med att gruppen delas på fm så får även de större barnen den stimulans de behöver utan att de små är i vägen.

Min systers son går på en förskola där det bara var 1åringar då han började för 1½ år sedan. Och fördelen är ju att de barnen följs åt ända från start och tills de börjar i förskoleklass. Och hela tiden ligger på samma nivå.

Finns nog för och nackdelar med båda:D.

OT: Jösses klockan är halv tio och jag är vaken som brukar lägga mig ca 20.00 eftesom Elivia stiger upp klockan 05 och Saga oftast är vaken halva natten. Bästa jag passar på att sova innan det är försent:o.
 
Senast ändrad:
Sv: Åldershomogena barngrupper på förskola

Ja det är perfekt tills ens egna barn är störst och sen blir hållna tillbaka och ska vara hjälpredor åt fröknarna...
Idén är god, men tyvärr blir det lätt som det blev på dotterns avdelning innan de bytte till åldersindelat, det var någon personal sjuk, alltså fick de stora inte komma iväg på sin utflykt, de stora som faktiskt är så stora får lov att klara sig själva vid maten, trots att de kanske skulle behöva lite hjälp, de stora fick inte ha smålego för det kunde de små sätta i halsen, de stora fick inte klippa med saxarna för då ville de små göra det oxå, osv osv. Nu var det rejält illa på våran förskola en period med ont om personal och dålig ledning, men jag anser ändå att det blev betydligt bättre när de delade upp. Överlag så verkar personalen mer engagerad och det blir mer riktade lekar, och aktiviteter, utflykter som är åldersanpassade och faktiskt möjlighet ialla fall på våran förskola att det kan gå iväg en fröken och tre barn och göra något speciellt. När det var mixat så var det en omöjlighet för de var tvunga att vara minst två personal på de små och då vart det helt plötsligt bara en personal kvar till de stora...
 
Sv: Åldershomogena barngrupper på förskola

Ja det är perfekt tills ens egna barn är störst och sen blir hållna tillbaka och ska vara hjälpredor åt fröknarna...

Åh, så upplever jag det inte alls på vår avdelning. Ev. "omhändertagande" av mindre kamrater är högst frivilligt.

Smålego finns det ett speciellt rum till som står öppet för de stora och sedan finns det ett speciellt 5-års rum. Klippa med saxar är heller inget problem.

Jag ställer mig mer frågande till hur man kan räcka till som personal med ett helt gäng små som ALLA behöver hjälp med maten, blöjbesök och sitta i pedagogens knä. För mig är det självklart att det blir mer tid med alla om de finns varierande behov.
När de små sover får de stora extra tid.

Sedan fungerar det säkert olika på olika förskolor. Jag var själv djupt imponerad när personalen drog iväg med "de stora" och åkte skridskor:eek:, jag och sambon var helt slut efter att tillsammans ha åkt iväg med våra två 3,5-åringar.....
 
Sv: Åldershomogena barngrupper på förskola

Då fungerar det nog bättre på eran förskolan än våran! :D Våran förskola har haft "turen" att kunna börja året med en liten grupp på småbarn, eller rättare sagt det är två småbarns avdelningar. Efter sommaren var det 10 barn på 3 personal, det var väldigt sällan alla 10 var på plats samtidigt. Sen till jul började det droppa in fler små men då hade de andra kommit in i rutiner och allt har flytit på väldigt bra.

Våran förskola är väldigt trångbodd så det finns inte så mycket utrymme till olika rum, nu har i och för sig sonens avdelning fått ovanligt många rum men då har personalen fått släppa till sitt personalrum till barnen. Men så är de 21 barn inskrivna på avdelningen, 4 personal när det är som flest barn.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 333
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 883
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 587
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp