Vilken förskola?

Sen upplever jag att om det finns gungor eller rutschkana så blir det mer konflikter mellan barnen angående turordning.
Då har de ingen fungerande rutin runt gungorna/rutschkanan.

Rutinen runt gungorna som var omgärdade av ett staket med en låst grind på barnens förskola var:
1. En pedagog låste upp grinden.
2. Ett lämpligt antal barn släpptes in.
3. Pedagogen stannade med barnen och såg till att inget barn riskerade få en gunga i huvudet , puttade på gungorna för de mindre barnen och slussade ut och in barn i gunghagen så det skulle bli rättvist.

Pedagogerna tyckte aldrig om rutschkanan. De begärde en grind till rutschkanan och fick det, men det blev ändå inte bra. Så när rutschkanan var utsliten ersattes den med ett annat lekredskap. ( När en förskola fungerar lyssnar ledningen på sin personal och de får möjlighet att påverka sin arbetsplats/arbetssituation.)

Hur man får reda på om en förskola har en fungerande rutin runt gungorna, vet jag inte om man inte får göra ett studiebesök när de är ute. Hur man får reda på om de har en fungerande rutin för att dela upp gruppen i mindre grupper under dagen? Hur man får reda på om de har en rutin för att gå ut på gården? Hur får man ens reda på om de går ut varje dag? (Alla säger väl att de åtminstone är ute på förmiddagen, men jag hörde ofta föräldrar som klagade på deras barn var inne hela dagen när jag hade barn i förskoleåldern.)
 
Där har jag inte sett några konflikter med varken rutschkana eller gungor. Gården är kuperad, så rutschkanan går från sandlådan ner till gården. Nästan alltid några barn där men aldrig sett någon bråk kring den.
Gungor finns det 4(17 barn) de är bakom staket men några av de äldre kan gunga där själva. Annars är en pedagog där. Ibland blir de kö, men aldrig tjafsigt.
 
Alternativ 2 eller 3 gav mig bäst känsla. Vilket av dem som jag hade valt hade berott på hur jag (och min man) skulle ta oss dit och vad som var smidigast i vardagen.

Kolla dock upp hur alternativ 3 har det med lovledigt osv. På ett kooperativ jag känner till har de stängt 3-4 veckor varje sommar så föräldrarna måste ordna semester alt. barnpassning de specifika veckorna. Det är det ju inte alla som kan. Men kan man det är det ju inget problem!

Men om man tänker bort eventuell stängning på lov och avståndet hemifrån tyckte jag att alt 3 lät bäst.

Alternativ 1 lät bra förutom att de får kort tid att äta. Mitt barn går just nu i en skola som ger dem mycket kort tid att äta p.g.a. mycket barn och liten matsal. Det blir stressigt är min erfarenhet och barn i förskoleålder ska inte behöva stressas på lunchen.

Alternativ 4 lät det som att du själv tyckte var trist så det räknar jag bort.
 
Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt jag glömt om förkolorna?

Förskola1,
Ligger närmast, kan gå dit.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Helt okej - till bra gård, mycket utevistelse.
Eget tillagningskök - egen kock, dock rätt lite tid att äta på, då många barn ska hinna äta. Lunch väldigt tidigt för små barn.
Känner chefen, jättrevlig, men tänker att jag bara vill vara förälder här?

Förskola2,
Måste ta bilen, men inte jättelångt.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Bra gård, mycket utevistelse!
Eget tillagningskök - egen kock

Förskola 3,
Privat
Ligger relativt nära, KAN gå
Något mindre barngrupper, men marginellt. Upplever dock lite lugnare?
Inte lika många utbildade personal, men trevliga!
Eget tillagningskök - egen kock
Odlar själva, som barnen får vara med på
Helt okej gård, ligger dock när en stoor väg.

Förskola 4
Längre ifrån, måste ta bilen
Helt nybyggd, STOR förskola
Stor andel utbildad personal, fick inte lika bra "välkomnande" känsla här..
Inte så rolig gård
Eget tillagningskök - egen kock
Lite "industriell" känsla?
Jag hade valt nr 2.
Anledningar:
Åker ändå bil till jobb
Utevistelse = bra för barnen, mindre sjukdomar, med rörelse.
Skönt att inte ha en personlig relation med rektorn, kan bli svårt för denne att skilja på den privata relationen och arbete. (Har vart med om)
 
Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt jag glömt om förkolorna?

Förskola1,
Ligger närmast, kan gå dit.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Helt okej - till bra gård, mycket utevistelse.
Eget tillagningskök - egen kock, dock rätt lite tid att äta på, då många barn ska hinna äta. Lunch väldigt tidigt för små barn.
Känner chefen, jättrevlig, men tänker att jag bara vill vara förälder här?

Förskola2,
Måste ta bilen, men inte jättelångt.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Bra gård, mycket utevistelse!
Eget tillagningskök - egen kock

Förskola 3,
Privat
Ligger relativt nära, KAN gå
Något mindre barngrupper, men marginellt. Upplever dock lite lugnare?
Inte lika många utbildade personal, men trevliga!
Eget tillagningskök - egen kock
Odlar själva, som barnen får vara med på
Helt okej gård, ligger dock när en stoor väg.

Förskola 4
Längre ifrån, måste ta bilen
Helt nybyggd, STOR förskola
Stor andel utbildad personal, fick inte lika bra "välkomnande" känsla här..
Inte så rolig gård
Eget tillagningskök - egen kock
Lite "industriell" känsla?
Skulle välja bort stor väg, påverkar luftrören, googla i alla fall.
Skulle välja bort att köra bil till förskolan, dåligt för miljön (vilket är dåligt för barnets framtid) och jobbigt. Bra känsla för barnet att gå till förskolan.

(Skulle tagit förskola 1, vi interagerade inte med chefen på förskolan direkt och man behöver ju inte berätta för personalen att man känner chefen. Iofs kanske det beror på om chefen faktiskt sitter på förskolan eller inte. Dvs om hen jobbar i just den gruppen med ens barn så kanske inte.)
 
Jag hade valt alternativ 3. Just för att jag haft mina barn på föräldrakooperativ förskola i flera år och vet vilka fördelar det finns med det. Den familjära och fina känslan finns aldrig på en kommunal förskola. Jag tyckte man fick en helt annan insikt i förskolan än vad jag får nu när barnen går på en kommunal. Det är en helt annan omsättning med personal samt vikarier på en kommunal än en privat, där har man inte en hel klan med folk att ringa runt som dom har i de kommunala.

Med det sagt så kan det bli hur bra som helst ändå med kommunal. Mina barn går nu på en kommunal då vi flyttade till en annan kommun och hade tyvärr inget annat val.
 
Haha tja, sökte till slut nr 2 som första val, och hade ju då tre val till efter. Fick precis svar från kommunen att vi inte får plats på någon utan på en som vi VERKLIGEN inte vill. Så nu får vi se hur vi löser våren…
 
Haha tja, sökte till slut nr 2 som första val, och hade ju då tre val till efter. Fick precis svar från kommunen att vi inte får plats på någon utan på en som vi VERKLIGEN inte vill. Så nu får vi se hur vi löser våren…
Kan ni inte ge den ni fått plats på en chans? Var jättemissnöjd med placeringen INNAN sonen började. Men väl på plats har vi alltid varit mycket nöjda.
 
Har du pratat med kooperativet direkt? I vårt kooperativ söker man direkt till oss i föräldraföreningen.
Ja det har vi gjort, men jag ringde ansvarig för förskoleplaceringar i kommunen och om vi börjar en månad tidigare så får vi plats på vårt förstaval i kommunen.så det sa vi ja till :)

Jag tror kooperativet är super, och de verkar verkligen ha toppenpersonal (de två jag vet slutat längtar tillbaka). Men, som det ser ut nu, har vi inte möjlighet till de föräldrainsatser man måste göra där.
 
Ja det har vi gjort, men jag ringde ansvarig för förskoleplaceringar i kommunen och om vi börjar en månad tidigare så får vi plats på vårt förstaval i kommunen.så det sa vi ja till :)

Jag tror kooperativet är super, och de verkar verkligen ha toppenpersonal (de två jag vet slutat längtar tillbaka). Men, som det ser ut nu, har vi inte möjlighet till de föräldrainsatser man måste göra där.
Skönt att det löste sig! ☀️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 303
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Emine
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 628
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp