Vilken förskola?

3 - Alla gånger.

Föräldrakooperativ är en väldig bra sätt att driva en förskola. Jag saknade verkligen föräldrakooperativet när våra barn började i kommunal skola. Det är självklart att man som förälder är del av samma lag som personalen på föräldrakooperativet, så är det verkligen inte i den kommunala skolan.
 
alt 2 lutar jag starkt åt, för jag fick så bra känsla där, men sen är det det där som ni skrev med, att närheten känns viktig, dels för kompisar sen, men också att man slipper köra.
Närhet till kompisar hade inte jag tagit med i ekvationen alls. Mina barn har haft många kompisrelationer på förskolan men har inte lekt med dessa barn utanför förskolan. Det är först sista året på förksolan som kompisar blir en grej, om ens då. Det har varit bra att ha några kompisar på förskolan och andra barn de träffat som är grannar/kusiner tex. Efter en dag på förskolan är lek med andra barn det sista de behövt. ;)
 
Närhet till kompisar hade inte jag tagit med i ekvationen alls. Mina barn har haft många kompisrelationer på förskolan men har inte lekt med dessa barn utanför förskolan. Det är först sista året på förksolan som kompisar blir en grej, om ens då. Det har varit bra att ha några kompisar på förskolan och andra barn de träffat som är grannar/kusiner tex. Efter en dag på förskolan är lek med andra barn det sista de behövt. ;)
Beror på var man bor och hur man lever :) vi som bor mitt i stan med ett barn som är och kommer förbli ensambarn tycker det är jätteviktigt med närhet till kompisar. Vi käkar middag med någon kompis nästan varje vecka. Den vi umgås mest med är så självklar att de kan ha alla konflikter som finns med varandra, det är oxå ett ensambarn så jag tror det är nyttigt för dem att ha varandra just nu oavsett om de kommer fortsätta ha kontakt som större.
 
Vi bytte från en stor kommunal förskola med promenadavstånd till ett litet föräldrakooperativ där vi är tvungna att ta bilen.
Bästa beslutet någonsin. Både vi och barnen vantrivdes på den första, det spelade ingen roll hur nära den var.
Sedan maj när vi bytte har vi fått två helt nya ungar hemma, mer harmoniska, äter och sover bättre etc

Välj utifrån barnens miljö, inte avstånd ♥️
 
Beror på var man bor och hur man lever :) vi som bor mitt i stan med ett barn som är och kommer förbli ensambarn tycker det är jätteviktigt med närhet till kompisar. Vi käkar middag med någon kompis nästan varje vecka. Den vi umgås mest med är så självklar att de kan ha alla konflikter som finns med varandra, det är oxå ett ensambarn så jag tror det är nyttigt för dem att ha varandra just nu oavsett om de kommer fortsätta ha kontakt som större.
Ja men andra barn behöver inte vara förskolekompisar (det var vad resonemanget handlade om).

Min erfarenhet av förskolekompisar är att det är ganska flyktiga relationer under en väldigt kort tid i livet då relationerna till andra barn inte är djupa och stabila, så som de är under skolåldern. En 6-åring hittar ofta nya kompisar i skolan och ett förskolebarns liv kan fyllas med relationer till andra barn som inte nödvändigtvis går på förskolan.

Så tillbaka till var resonemanget började: jag hade aldrig valt förskola för att ha nära till förskolekompisarnas hem, jag tycker allt annat som nämnts är mycket viktigare.
 
Vi har valt en förskola längre bort, pga marginellt mindre grupper men framförallt för att det ger förtur till skolan vi vill ha dom på - där det känns som bättre miljö, stämning och sammanhållning.
Att vi måste ta bilen känns mindre viktigt.

I ert fall hade jag valt 2 eller 3, beroende på hur bra avskärmat det är från vägen.
 
Rektorn säger att de försöker lösa det med mer omlott sas, att de stora börjat äta innan alla de små gått, istället för att de då ska gå ifrån innan de små är klara. däremot känns det ändå som det bidrar till en hetsig matsituation?

Men som sagt, den ligger nära, och vad jag hört verkar föräldrar nöjda.

Alternativ 2, verkar toppen, det som jag tänker där är ju att vi kanske måste köra till kompisar med, att få kommer bo nära?
Ja det där med maten känns ju lite märkligt att de inte kan lösa bättre tycker jag, 20 minuter hade jag nog också tyckt känts lite stressigt, men jag vet inte hur matsituationen på vår förskola är. Mina barn äter ofta upp snabbt men man vill ju inte ha en stressad känsla.
 
3 - Alla gånger.

Föräldrakooperativ är en väldig bra sätt att driva en förskola. Jag saknade verkligen föräldrakooperativet när våra barn började i kommunal skola. Det är självklart att man som förälder är del av samma lag som personalen på föräldrakooperativet, så är det verkligen inte i den kommunala skolan.
Ja, om inte annat så verkar både personal, föräldrar och barn otroligt nöjda där. Och som sagt, den pedagog som jag känner som slutade där längtar ju tillbaka. Att personalen trivs känns också viktigt!
 
Ja det där med maten känns ju lite märkligt att de inte kan lösa bättre tycker jag, 20 minuter hade jag nog också tyckt känts lite stressigt, men jag vet inte hur matsituationen på vår förskola är. Mina barn äter ofta upp snabbt men man vill ju inte ha en stressad känsla.
Ja, det skaver lite. Tänkte iaf maila rektorn där igen och fråga mer om hur de tänker kring matsituationen.
 
Ja men andra barn behöver inte vara förskolekompisar (det var vad resonemanget handlade om).

Min erfarenhet av förskolekompisar är att det är ganska flyktiga relationer under en väldigt kort tid i livet då relationerna till andra barn inte är djupa och stabila, så som de är under skolåldern. En 6-åring hittar ofta nya kompisar i skolan och ett förskolebarns liv kan fyllas med relationer till andra barn som inte nödvändigtvis går på förskolan.

Så tillbaka till var resonemanget började: jag hade aldrig valt förskola för att ha nära till förskolekompisarnas hem, jag tycker allt annat som nämnts är mycket viktigare.
Ja och det är olika vad som är viktigt. För oss är det jätteviktigt. Men hade vi bott så vi ändå var tvungna att tex köra bil kanske det hade varit mindre viktigt. Närhet är ett nästintill absolut måste för oss, men vi har också minst 10-talet förskolor inom 5 minuters promenad och på vägen till jobbet så hade det varit problem hade det funnits många alternativ att byta till.
 
Ja och det är olika vad som är viktigt. För oss är det jätteviktigt. Men hade vi bott så vi ändå var tvungna att tex köra bil kanske det hade varit mindre viktigt. Närhet är ett nästintill absolut måste för oss, men vi har också minst 10-talet förskolor inom 5 minuters promenad och på vägen till jobbet så hade det varit problem hade det funnits många alternativ att byta till.
Under de omständigheterna så kan det vara svårt att överhuvudtaget relatera till hur det är att vara bilberoende. Eftersom bil fanns med i förslagen så har jag utgått från att det inte är ett absolut hinder.
Hade du frågat utifrån dina förutsättningar hade du fått ett annat svar av mig. ;)
 
Under de omständigheterna så kan det vara svårt att överhuvudtaget relatera till hur det är att vara bilberoende. Eftersom bil fanns med i förslagen så har jag utgått från att det inte är ett absolut hinder.
Hade du frågat utifrån dina förutsättningar hade du fått ett annat svar av mig. ;)
Jag har varit bilberoende större delen av mitt liv och har fortfarande bil, så det är inte så svårt att relatera till för mig att det är väldigt skönt att slippa vara beroende av bil i vardagen.
 
Okej, då vet JAG det om DIG.

Tycker TS kan få ha sin tråd nu. :)
Men oj. Det är ju flera i tråden som skrivit att det är väldigt mycket värt att kunna gå. Och jag tycker det är värt mycket att ha kompisar/föräldrar till kompisar som man träffar på närmaste lekplats och att slippa köra bil till vardags. Hur har det inte med tråden att göra?
 
1 eller 2.

Dels beroende på hur bilvanorna ser ut. (Vi tar oss ingenstans utan bil så för oss skulle bil vara del av ekvationen från början) Bil hade inte varit avgörande, och det kan vara skönt, tänker jag, att slippa släpa allt gående när det är dags för extraoveraller och extrastövlar och allt däremellan som ska med dit eller hem.

Dels för hur man tänker lösa matsituationen på förskola 1.
20 minuter med många barn och små barn, det lär vara en rejäl utmaning att förbereda alla barnen ens innan de hunnit till matrummet? Hur funkar den biten idag?
 
Ja, om inte annat så verkar både personal, föräldrar och barn otroligt nöjda där. Och som sagt, den pedagog som jag känner som slutade där längtar ju tillbaka. Att personalen trivs känns också viktigt!
Det är otroligt viktigt för en förskola att man har rutiner som fungerar. Barn i grupp mår bra när man har fasta rutiner så barnen vet vad som förväntas av dem och vad de kan förvänta av dagen. Gruppen blir lugnare då.

Om personalen trivs och jobbar bra ihop så är det enklare att få till bra fungerande rutiner.
 
Välj den där du själv hade velat gå :). Finns det roliga leksaker, snälla fröknar och bra rutiner så trivs de flesta barnen .
Jag har precis börjat jobba på förskola som vikarie och varit på nu 3 st förskolor och flera olika avdelningar. Tycker att det är lugnast på dem utan gemensam matsal för alla och mindre stress över att hinna äta.
Sen upplever jag att om det finns gungor eller rutschkana så blir det mer konflikter mellan barnen angående turordning.

Men de bästa har verkligen varit där personalen trivs och jobbar tillsammans :)
 
Välj den där du själv hade velat gå :). Finns det roliga leksaker, snälla fröknar och bra rutiner så trivs de flesta barnen .
Jag har precis börjat jobba på förskola som vikarie och varit på nu 3 st förskolor och flera olika avdelningar. Tycker att det är lugnast på dem utan gemensam matsal för alla och mindre stress över att hinna äta.
Sen upplever jag att om det finns gungor eller rutschkana så blir det mer konflikter mellan barnen angående turordning.

Men de bästa har verkligen varit där personalen trivs och jobbar tillsammans :)
Skulle gissa att Ts är pedagog själv, eller har någon närstående som är det. Som flera andra hade jag inte tänkt på att ens ta reda på hur länge de äter innan barnet började förskola. Men vet att de ändrat under åren och nu äter de i olika rum med pedagogerna uppdelade. Från start var det nog 20 min lunch i samma rum…
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 304
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Emine
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 629
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp