Vilken förskola?

Johanna1988

Trådstartare
Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt jag glömt om förkolorna?

Förskola1,
Ligger närmast, kan gå dit.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Helt okej - till bra gård, mycket utevistelse.
Eget tillagningskök - egen kock, dock rätt lite tid att äta på, då många barn ska hinna äta. Lunch väldigt tidigt för små barn.
Känner chefen, jättrevlig, men tänker att jag bara vill vara förälder här?

Förskola2,
Måste ta bilen, men inte jättelångt.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Bra gård, mycket utevistelse!
Eget tillagningskök - egen kock

Förskola 3,
Privat
Ligger relativt nära, KAN gå
Något mindre barngrupper, men marginellt. Upplever dock lite lugnare?
Inte lika många utbildade personal, men trevliga!
Eget tillagningskök - egen kock
Odlar själva, som barnen får vara med på
Helt okej gård, ligger dock när en stoor väg.

Förskola 4
Längre ifrån, måste ta bilen
Helt nybyggd, STOR förskola
Stor andel utbildad personal, fick inte lika bra "välkomnande" känsla här..
Inte så rolig gård
Eget tillagningskök - egen kock
Lite "industriell" känsla?
 
Jag är inte förälder men hade valt bort alternativ 4. Men det låter på din beskrivning som att du troligtvis också har 🙂.

Tror alternativ 3 tilltalar mig mest, beroende på hur stoet problem den stora vägen känns som.
 
Jag är inte förälder men hade valt bort alternativ 4. Men det låter på din beskrivning som att du troligtvis också har 🙂.

Tror alternativ 3 tilltalar mig mest, beroende på hur stoet problem den stora vägen känns som.
Okej! Ja, alternativ 4, är i stort sett borta. Vad gör att alternativ 3, tilltalar dig mest?
 
Jag tycker att alternativ ett eller tre tilltalar mig mest. Helst av allt alternativ ett dit jag kan gå. Men hur väl känner du chefen? Kan det bli ett ”problem” vid ev konflikt?
 
Okej! Ja, alternativ 4, är i stort sett borta. Vad gör att alternativ 3, tilltalar dig mest?
Att det är lugnt 🙂. Sånt kan förstås ändras när barngruppen ändras eller om personalgruppen gör det. Tänker att det ev. är lättare att vara med och påverka och få insyn på en privat förskola med en kommunal. I och för sig kanske jag blandar ihop med föräldrakoperativ nu.

Alternativ 1 låter också bra, känner du dig välkommen/hemma där är chansen förmodligen stor att ditt barn också gör det tror jag 🙂.

Men rätt lite tid att äta låter som en riskfaktor för lite stressigt och rushigt om det är så varje dag. Därför valde jag alternativ 3 före.
 
Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt jag glömt om förkolorna?

Förskola1,
Ligger närmast, kan gå dit.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Helt okej - till bra gård, mycket utevistelse.
Eget tillagningskök - egen kock, dock rätt lite tid att äta på, då många barn ska hinna äta. Lunch väldigt tidigt för små barn.
Känner chefen, jättrevlig, men tänker att jag bara vill vara förälder här?

Förskola2,
Måste ta bilen, men inte jättelångt.
Bra, hög andel utbildad personal, trevliga!
Bra gård, mycket utevistelse!
Eget tillagningskök - egen kock

Förskola 3,
Privat
Ligger relativt nära, KAN gå
Något mindre barngrupper, men marginellt. Upplever dock lite lugnare?
Inte lika många utbildade personal, men trevliga!
Eget tillagningskök - egen kock
Odlar själva, som barnen får vara med på
Helt okej gård, ligger dock när en stoor väg.

Förskola 4
Längre ifrån, måste ta bilen
Helt nybyggd, STOR förskola
Stor andel utbildad personal, fick inte lika bra "välkomnande" känsla här.
Inte så rolig gård
Eget tillagningskök - egen kock
Lite "industriell" känsla
Jag känner direkt att närhet är viktigt. Dels för smidighet vid hämtning/lämning men även när de blir lite äldre och ev börjar följa med kompisar hem. Förmodligen finns fler vänner nära förskolan.

Ang gård så tycker barn inte alltid att det som vi tycker ser tråkigt ut är det. På min sons fd förskola (har börjat skolan nu) hade de under de första 3 åren en naturgård utan klätterställningar, uppbyggda små hus och liknande. Istället var det stockar och stenar, pallkragar mm och barnen tyckte det var mycket roligare än de klätterställningar och andra klassiska ”gårdssaker” de sedan bytte ut det mot.

Vad är tidig lunch? Upplever inte att det varit några problem när min son ätit 10.30. De äter ju även mellis tidigt då. Det enda är att man får kanske ge nåt innan middagen hemma då de kan bli hungriga, alt så har de fått frukt om de varor kvar efter 16.15 på förskolan.

Skulle välja alt 1
 
Tack för svar, glömde säga att alt 3 är ett föräldrakooperativ, så mer insyn, men också mer att göra/större engagemang som förälder. De har också en annan typ av pedagogik som de jobbar efter.

alt 2 lutar jag starkt åt, för jag fick så bra känsla där, men sen är det det där som ni skrev med, att närheten känns viktig, dels för kompisar sen, men också att man slipper köra.
 
Jag är inte förälder men hade valt bort alternativ 4. Men det låter på din beskrivning som att du troligtvis också har 🙂.

Tror alternativ 3 tilltalar mig mest, beroende på hur stoet problem den stora vägen känns som.
Vägen känns ändå som en negativ aspekt, man måste korsa den och den är rätt rejält trafikerad.
 
Jag hade valt nr 1, tycker det låter bra och det är så skönt att kunna gå fram och tillbaka. Är mkt som man ska ha med sig utöver barn ibland, blöta kläder, vagn etc så att kunna slänga upp allt och traska hem är super skönt.+ sparar tid= mer tid tillsammans

Tyckte 3 lät bra tills det lät lite för krångligt för mig att förstå helt hur det fungerar med kooperativt upplägg + tycker det låter läskigt det är stor väg nära. Vi har några Houdinis på vår förskola 😅
 
Flera säger alternativ 1, uppväger närheten att de yngre barnen bara har ca 20 min på sig att äta? Det är lite det som står och väger för mig nu, just det positiva med närheten, men det negativa med matsituationen.

Förskola 2 har mest utevistelse och bäst gård tycker jag.

Förskola 3 verkar ändå ha väldigt bra arbetsmiljö för sin personal, verka rharmoniskt och de som jag vet slutat ångrar sig. Dock som sagt kräver privat mycke tmer engagemang.
 
Spontant alternativ 1 för mig. Att kunna gå dit vinner många poäng i min bok. Men det hänger ju på hur bilburen man är annars. Vi går eller åker buss till vardags, så hade förskolan krävt bil hade det blivit klurigt. Om ni ändå tar bilen till jobbet kanske det inte spelar någon roll.
 
Flera säger alternativ 1, uppväger närheten att de yngre barnen bara har ca 20 min på sig att äta? Det är lite det som står och väger för mig nu, just det positiva med närheten, men det negativa med matsituationen.

Förskola 2 har mest utevistelse och bäst gård tycker jag.

Förskola 3 verkar ändå ha väldigt bra arbetsmiljö för sin personal, verka rharmoniskt och de som jag vet slutat ångrar sig. Dock som sagt kräver privat mycke tmer engagemang.

Det beror nog på barnet, det där med matsituationen. Min dotter äter långsamt så 20 min hade varit för lite för henne. På hennes avdelning äter de själva bara hennes grupp, inne i deras rum, så de kan sitta tills de är klara.
 
Flera säger alternativ 1, uppväger närheten att de yngre barnen bara har ca 20 min på sig att äta? Det är lite det som står och väger för mig nu, just det positiva med närheten, men det negativa med matsituationen.
Jag har inga problem med tidig lunch (vår dotter äter vid 10:30-10:45 på dagarna). Men 20 minuter för att äta är alldeles för lite tycker jag, då blir det svårt att äta i lugn och ro. Vår dotter äter väldigt långsamt och är alltid den som sitter längst med en pedagog. Och då har de långt mer tid än 20 min på sig.

Jag gillar inte känslan av att lunchen ska hastas igenom för att nästa grupp ska äta. Så jag hade valt bort förskolan av den anledningen.
 
Spontant alternativ 1 för mig. Att kunna gå dit vinner många poäng i min bok. Men det hänger ju på hur bilburen man är annars. Vi går eller åker buss till vardags, så hade förskolan krävt bil hade det blivit klurigt. Om ni ändå tar bilen till jobbet kanske det inte spelar någon roll.
Vi har bara en bil, som dock används varje dag. Alt 2 ligger lite åt fel håll, men inte långt, alt 4 ligger rätt mycket åt fel håll. Jag hade dock kunnat åka kollektivt till jobbet, och att sambon har bilen, så kan han oftast hämta tidigare.g
 
Vi har bara en bil, som dock används varje dag. Alt 2 ligger lite åt fel håll, men inte långt, alt 4 ligger rätt mycket åt fel håll. Jag hade dock kunnat åka kollektivt till jobbet, och att sambon har bilen, så kan han oftast hämta tidigare.g

Alternativ 2 låter ju annars bra? 3 också, beroende på HUR nära väg och hur mycket trafik?

Vad säger förskola 1 själva om matsituationen? Jag tycker 20 minuter låter väldigt lite för små barn.
 
Alternativ 2 låter ju annars bra? 3 också, beroende på HUR nära väg och hur mycket trafik?

Vad säger förskola 1 själva om matsituationen? Jag tycker 20 minuter låter väldigt lite för små barn.
Rektorn säger att de försöker lösa det med mer omlott sas, att de stora börjat äta innan alla de små gått, istället för att de då ska gå ifrån innan de små är klara. däremot känns det ändå som det bidrar till en hetsig matsituation?

Men som sagt, den ligger nära, och vad jag hört verkar föräldrar nöjda.

Alternativ 2, verkar toppen, det som jag tänker där är ju att vi kanske måste köra till kompisar med, att få kommer bo nära?
 
Får poängtera att alla låter , överlag, väldigt bra! Lite känns det som petitesser, men man vill ju att det ska bli så bra som möjligt när hon kommer spendera mesta tiden av sina vakna timmar där...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 302
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Emine
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 564
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp