Bukefalos 28 år!

@SantaLussia73 jag ser det som två olika problem.
1 att småklubbar inte får tillräckligt med starter
2 att allbreedklasser ses som en uppvärmningsklass av eliten och på så vis (ev) skrämmer bort allbreedryttare från att våga starta på större tävlingar
 
@SantaLussia73 jag ser det som två olika problem.
1 att småklubbar inte får tillräckligt med starter
2 att allbreedklasser ses som en uppvärmningsklass av eliten och på så vis (ev) skrämmer bort allbreedryttare från att våga starta på större tävlingar
Ja jag håller absolut med! Du kanske missuppfattade det jag skrev, för det var inte alls riktat mot det du sa utan som sagt, bara en avstickare :)
 
@SantaLussia73 jag ser det som två olika problem.
1 att småklubbar inte får tillräckligt med starter
2 att allbreedklasser ses som en uppvärmningsklass av eliten och på så vis (ev) skrämmer bort allbreedryttare från att våga starta på större tävlingar

Jag skulle gärna rida all breed-klasser om det fanns sådan i min närhet. Jag skulle kanske tycka att det var tråkigt om eliten red dem som uppvärmning men det kan bli likadant på WRAS-tävlingar (man rider D- eller C-klass som uppvärmning). Sådant går nog inte att komma ifrån men jag tror att man i alla fall kan försöka genom att uppmuntra tävlande att starta högre klasser och kanske även erbjuda uppvärmning på tävlingsbanan (paid warm up).

Det här med att mindre föreningar får få starter är för mig ett rätt så okänt problem. De flesta tävlingar i min närhet ordnas av min förening och vi har bra antal startande för det mesta (med tanke på att vi inte är så många och att vi ordnar tävlingar på strax över en fjärdedel av Sveriges yta). Däremot har jag förstått att det är ett problem längre söderut. Kanske det går att samarbeta om tävlingsanordnandet så att fler tävlande samlas på samma plats? Då kan man dessutom kanske få ihop riktigt roliga tävlingar med kringaktiviteter och sådant.

Tillbaka till trådstarten, jag har ingen quarter men däremot en norrlandsquarter (kallblodstravare) :D Tanken är att vi i år ska tävla i grenar som innehåller galopp, förmodligen sådant där man är ensam på banan till en början. Kanske western riding med de enklaste mönstren, ranch horse pleasure och kanske, kanske trail. I trail blir det ju bara synd om banpersonalen som får rätta till allt efteråt :p

Men krulletotthästen blir det nog horsemanship, ranch horse pleasure och kanske reining. Och förmodligen något mer, ibland får man ställa upp och fylla ut klasser så att de blir av :) En gång red jag en trail C av den anledningen och fick så mycket straffpoäng att domarens protokoll inte räckte till :D
 
Förut har jag kunnat lägga in bilder från flickr men nu får jag det inte att fungera, vad gör jag för fel?
 
14534241445_36eff32cd2.jpg

Då ska vi se om jag fattat rätt, bild från en clinic i somras med krulletotthästen.
 
Det där gick ju fint. Vart o för vem var du på clinic för?

Tack! Jag förutsätter att du menar att det ser fint ut när jag rider och inte att det ju gick fint att lägga in en bild :D

Föreningen hyrde min kompis anläggning så för en gångs skull behövde jag inte lämna kommunen :) Vi red för Walle Wass som alltså fick ta sig en tur norrut och titta på midnattssolen.
 
@SantaLussia73 jag ser det som två olika problem.

2 att allbreedklasser ses som en uppvärmningsklass av eliten och på så vis (ev) skrämmer bort allbreedryttare från att våga starta på större tävlingar

Jag tycker det är synd att du ser det som ett problem och inte som en möjlighet för allbreeds/korsningar/andra raser att också kunna hävda sig i "eliten".
Vart/när ska dom annars kunna göra det och hur ska man då kunna öka statusen för andra raser inom dessa dicipliner även för de som faktiskt vill tävla på elitnivå men inte ha en quarter eller paint?
Annars brukar man höra gnäll om att andra raser är nedvärderade och att det är orättvist att de inte får vara med och tävla i de olika tävlingsföreningarna osv osv. Nu får de det! Så var med då.

Det finns ju många mindre WRAS tävlingar för de som inte känner sig klara för elit och dessutom tycker jag inte det är någon som ser ner på de mindre erfarna ekipagen i allbreedsklasserna. Det brukar vara en välkomnande stämning och må bäste ekipage vinna.
Duktiga allbreedsekipage hävdar sig i allbreedsklasserna även mot quarter/paint så att säga att toppekipagen går in där som uppvärmning tycker jag inte stämmer. Se bara på tex Sixten fjording som gått in och regerat i trailen i stora klasser inkl quarter/paint. Ibland har han varit bäst och vunnit, ibland har någon quarter varit bättre än honom och vunnit.
Numera finns det rätt mycket att välja på för elitekipagen inför de stora klasserna inkl paid warm up, green klasser osv. Jag kan garantera att merparten som går in i allbreedsklasserna på rasshowerna tar det på allvar.
 
Det jag ser som ett problem är inte möjligheten att kunna hävda sig, utan att risken att många ekipage blir skrämda av elitekipagen. Jag har hört många som inte vågar/vill ställa upp för de känner att det ändå inte är något idé, att man ändå inte har någon chans. Det tycker jag också är tråkigt, och vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Själv är jag med på i princip allt jag kan och tycker det är jättekul. Vet att jag inte har någon chans men så länge hästen inte stegrar på banan är jag nöjd.
Jag tycker det är jättebra att det finns allbreedklasser, och tycker absolut att det borde finnas fler på de större tävlingarna.

När det gäller skillnaden mellan nivåerna på wras och större tävlingar tycker jag glappet är alldeles för stort. Det tror jag också kan göra att folk inte vågar sig ut på allbreed. Wras B - nivån är (ofta) betydligt enklare än allbreedklasser, som jag minns det, när det gäller trail, wh och wr. Jag tror att de elitryttare som går in i de klasserna tar det på större allvar än de som går in och värmer upp i re. Är i alla fall den känslan jag fått.
Däremot tror jag inte heller att det är någon som ser ner på någon oavsett nivå och gren, inget jag upplevt och jag brukar alltid komma sist, i alla klasser :P
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Fast då känns det ju snarare som att man borde arbeta med utbudet av WRAS tävlingar istället för att bli "skrämd av elitkipage" i allbreedsklasserna på rasshower och tävlingar som anordnas av specifika tävlingsföreningar tex NSBA osv.
För jag förmodar att det är dessa klasser vi pratar om nu?
Jag menar, i vilken sport ställer alla upp i samma klass oavsett vilken nivå man är på?
Om man blir skrämd av elitekipagen så innefattar ju det även en del ekipage där hästen är av annan ras än qh/ph exempelvis. Ska de inte ställa upp då? Vart ska dom tävla på sin nivå är tanken?

Jag förstår inte riktigt och därför inte heller vad lösningen skulle vara. Fler klasser blir nog svårt, rastävlingarna anordnar ju dessa klasser helt utöver vad som är sanktionerat av rasföreningarna till exempel. Och visst, det hade säkert gått att anordna fler klasser OM det fanns tillräckligt med deltagare till alla. Vilket det inte gör. Så, återigen anser jag nog att detta är en fråga på WRAS klubbnivå.
 
Jag säger bara hur jag upplever det efter att ofta vara nästan det enda allbreedekipaget (i re) på flera tävlingar, efter att pratat med andra, läst på fb etc. Tycker det är väldigt tråkigt att det är så få ekipage som ställer upp, oavsett anledning. Och ja, mycket inom wras borde förbättras men jag tror knappast dom kommer lägga någon energi på att försöka få ut fler på allbreedklasser...
 
Nej naturligtvis ska WRAS koncentrera sig på att få tävlande till sina egna tävlingar.
Ras och tävlingsorganisationerna brukar ha rätt bra med tävlande i allbreedsklasserna. Men hade inte quartrar och paintar ställt upp där hade det nog varit svårt. Så jag vet inte riktigt vad man kan göra annorlunda där.
Däremot finns det inte underlag för ännu fler klassindelningar inom Allbreeds där vilket jag uppfattade att du efterfrågade. Men klasserna som finns, finns där och det är ju upp till "allbreedsfolket" att ställa upp, eller inte.

Men som jag skrev, frågan ang fler tävlingar och klasser för alla raser och alla nivåer måste nog ligga hos WRAS. Och då menade jag inte att dom skulle lägga sig i allbreedsklasserna på andra shower, de flesta är nog glada om dom låter bli att lägga sig i där öht. :angel: Utan att WRAS måste tillgodose sina medlemmars behov. Och vidare så är det ju till viss del upp till medlemmarna och framförallt klubbarna att se till att det händer.
 
Nej att blanda wras och andra organisationer tror jag inte hade vart så lyckat... Dom har nog med att hålla ordning på sig själva, heh. Sen är det ju många klubbar som försöker och försöker men trots det har svårt med startande. Min klubb (swr) brukar alltid ha gott om starter på tävlingarna, men vad jag hört är det många andra klubbar som får ställa in klasser och hela tävlingar pga för få deltagare. Alltid lika trist oavsett vem det drabbar.

Tycker det är super att klasserna är billiga och fria från licenser och medlemskap, Men hur man ska få fler startande på allbreed vette tusan. Jag vet jag vet, lätt att sitta på internet och gnälla utan att va konstruktiv. Men min mening har aldrig vart att klaga, utan jag tycker det är genuint tråkigt att inte fler allbreedryttare är ute på större tävlingar
 
Det är diskussioner som ger lösningar. Jag vet inte heller hur man ska lösa det men det är viktiga frågor att bolla.
Jag vet inte, kanske är inte tävlingsintresset lika stort bland allbreedsryttarna? Jag tror att WRAS är delvis skyldigt, när organisationen som ska samla alla fallerar så tappar folk intresset. Jag vet inte.

Alla som har den minsta idé borde bara spotta ur sig den, brainstorming.
 
Jag tycker att det här är en svår fråga att sätta sig in i. Jag har aldrig varit på en svensk tävling med rasklasser så att öka antalet tävlande i allbreed-klasser är ytterligare lite svårare att fundera över :) Om jag åker 50mil är det fortfarande "bara" WRAS-tävlingar som finns att tillgå.

Däremot kan jag fundera lite över tävlande över lag. Jag tror att många tycker att det är en väldigt stor tröskel för att delta på vad det än är bara det kallas tävling. Till och med träningstävling kan vara svårt att vara med i, en del tror att de inte passar fast de i själva verket skulle vara bäst i klassen. Sedan finns det den typen av person som jag är som deltar i vad som helst bara för att det är roligt och mest åker på tävlingar för att träffa folk. Jag hade helt klart ridit allbreed-klasser med hästen på bilden tidigare i tråden om det fanns tävlingar inom rimligt avstånd att delta i.

Vår förenings har lyckats rätt bra med tävlingar och tävlande, jag tror att vi hade fem-sex tävlingar under 2014. Tävlingar med bara E och D-klasser har haft många starter och de som då tävlar har tyckt att det varit jättebra med sådan tävlingar, de vågade äntligen anmäla sig. Dessutom kan de som annars kanske tävlar så skyhöga klasser som C (:p) göra sin funktionärsinsats då så har alla fått chansen att tävla när året är slut.
 
Jag är nog en av de där som inte ens provat all breed mycket pga att det känns som att man ändå inte har en suck. Sure, det brukar vi ändå inte ha, men vi kan i varje fall låtsas :p I år ska jag försöka komma ihåg att anmäla mig till någon tävling! Det är så många olika organisationer bara, svårt att veta var man börjar leta.. Det är fördelen med tex ridsportsförbundet. Det går att se allt på ett och samma ställe.

För mig handlar det inte alls om hästens ras, utan just det faktum att duktiga ryttare startar i klasser som är långt under deras nivå som en slags uppvärmning. Oavsett vem som arrangerar.
Det har ju varit prat inom WRAS om samma sak, duktiga ekipage går inte upp utan stannar kvar på lägre nivåer. Hur man ska komma till rätta med det vet jag inte.. Man måste väl helt enkelt försöka uppmuntra medlemmar att prova. SWR har varit bra på det sista året måste jag säga, skrivit i propparna att de uppmuntrar de som startat w&t flera gånger att prova en vanlig klass.
 
Uppklassningssystemet har ju börjat fungera så smått @sthu så kanske de duktiga ekipagen flyttar upp ett steg nu. Vår förening har sagt att när man som ekipage har startat D-klass ska man inte längre starta E-klass för att inte ekipage ska fastna. Våra E-klasser går endast i skritt och trav av samma anledning.
 
Jag tycker informationen kring hur uppklassningssystemet funkar är lite dålig. Hur mycket poäng är det för att man ska klassas upp? Hur mycket poäng får man för olika placeringar? Olika antal starter osv osv.

Och @sthu håller helt med om att det är lite svårt att hålla reda på organisationer etc. Men fördelen med allbreed är ju att det är licens och medlemsfritt, so no excuses iår, du och jag kan ha en inbördes tävling istället ;)
 
Jag tycker informationen kring hur uppklassningssystemet funkar är lite dålig. Hur mycket poäng är det för att man ska klassas upp? Hur mycket poäng får man för olika placeringar? Olika antal starter osv osv.

Och @sthu håller helt med om att det är lite svårt att hålla reda på organisationer etc. Men fördelen med allbreed är ju att det är licens och medlemsfritt, so no excuses iår, du och jag kan ha en inbördes tävling istället ;)

Det enda jag vet är det som står på i dokumentet om uppklassning på förbundets hemsida. Där står det även om hur man får poäng och hur mycket poäng man ska för att bli uppklassad. Däremot verkar det som att tävlingssystemet inte kommer att kunna känna av om man är uppklassad eller inte. Vilket kan betyda extra arbete för exempelvis sekretariatet på en tävling men jag tycker ändå att det är ett steg på rätt väg att det faktiskt finns en lista över uppklassade ekipage.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 442
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 096
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp