Bukefalos 28 år!

Det enda jag vet är det som står på i dokumentet om uppklassning på förbundets hemsida. Där står det även om hur man får poäng och hur mycket poäng man ska för att bli uppklassad. Däremot verkar det som att tävlingssystemet inte kommer att kunna känna av om man är uppklassad eller inte. Vilket kan betyda extra arbete för exempelvis sekretariatet på en tävling men jag tycker ändå att det är ett steg på rätt väg att det faktiskt finns en lista över uppklassade ekipage.


Såna här saker får jag som total tävlingsnovis rysningar av. verkar besvärligt och jag vill inte göra fel.
Samtidigt väcker det nörden i mig eftersom det vore ett så löjligt litet tillägg i programmet för att det ska kollas automatiskt vid anmälning. Eller så sitter man ett tar timmar och får in en snygg grafisk interface på hur många poäng man har... Då skulle jag bli mer sugen att strata då jag vet att jag anmäler mig rätt! ;)
 
Såna här saker får jag som total tävlingsnovis rysningar av. verkar besvärligt och jag vill inte göra fel.
Samtidigt väcker det nörden i mig eftersom det vore ett så löjligt litet tillägg i programmet för att det ska kollas automatiskt vid anmälning. Eller så sitter man ett tar timmar och får in en snygg grafisk interface på hur många poäng man har... Då skulle jag bli mer sugen att strata då jag vet att jag anmäler mig rätt! ;)

Det står även att den tävlande inte ska behöva hålla reda på det själv :D I alla fall jag kommer att skriva ut listan på uppklassade ekipage för att ha när jag ansvarar för sekretariatet. Det handlar inte om jättemånga ekipage och än färre som kan komma ifråga på våra tävlingar.

Jag tycker också att det inte borde vara allt för svårt att fixa en sådan grej i tävlingssystemet men jag har ingen aning om hur upphandlingen har gått till och vad som ingår i avtalet för att sköta det. Jag tycker att vi alla ska se det som ett steg i rätt riktning, förbundet är inte så stort och har därmed inte så stora resurser.
 
För mig handlar det inte alls om hästens ras, utan just det faktum att duktiga ryttare startar i klasser som är långt under deras nivå som en slags uppvärmning. Oavsett vem som arrangerar.

Fast va? Det är detta jag inte förstår. Dessa duktiga ryttare som ställer upp i Allbreedsklasserna (alltså inte WRAS klasser, utan allbreedsklasser på tävlingar utanför WRAS) - vad ska de ställa upp i då?
Om de rider en arab, fjording, korsning, paint, quarter, whatever?
Långt under deras nivå? Finns det flera nivåer på Allbreedsklasserna? (återigen, pratar inte om WRAS nu)

Eller är det bara dom duktiga ryttarna på quarter som inte ska ställa upp?
Eller ska man inte få tävla utanför WRAS A-klasser när man har en annan ras än de som får tävla rasklasserna när man blivit för duktig?
 
Det enda jag vet är det som står på i dokumentet om uppklassning på förbundets hemsida. Där står det även om hur man får poäng och hur mycket poäng man ska för att bli uppklassad. Däremot verkar det som att tävlingssystemet inte kommer att kunna känna av om man är uppklassad eller inte. Vilket kan betyda extra arbete för exempelvis sekretariatet på en tävling men jag tycker ändå att det är ett steg på rätt väg att det faktiskt finns en lista över uppklassade ekipage.

Ja men där fanns det visst. Verkar dock som att det tar rätt lång tid att bli uppklassad. Vore ju även bra om alla ekipage kunde veta hur dom låg till. Har själv ingen aning om mina poäng i de olika grenarna..

Och om inte systemet känner av om man är uppklassad är det ju omöjligt för sekretariaten att hålla koll på det. När man ordnar en tävling kan man inte ens se att anmälda ekipage har licenser, än mindre eventuella poäng
 
Ja men där fanns det visst. Verkar dock som att det tar rätt lång tid att bli uppklassad. Vore ju även bra om alla ekipage kunde veta hur dom låg till. Har själv ingen aning om mina poäng i de olika grenarna..

Och om inte systemet känner av om man är uppklassad är det ju omöjligt för sekretariaten att hålla koll på det. När man ordnar en tävling kan man inte ens se att anmälda ekipage har licenser, än mindre eventuella poäng

Som jag förstått det sker uppklassning vid varje årsskifte. Alltså gäller den här listan över uppklassade ekipage hela 2015 oavsett hur mycket poäng ett ekipage samlar på sig. Ett ekipage blir alltså uppklassat först vid kommande årsskifte även om det tävlar varje helg och vinner allt. Alltså funkar det att skriva ut listan och ha i seket.

Jag vill minnas att man kan se licenser i tävlingssystemet men jag loggade in senast i september och har förträngt allt sedan dess. Eller det kanske är så att man kan se om en ryttare har ett licensnummer och det behöver ju inte betyda att man betalt för aktuellt år.
 
Det låter ju riktigt dumt om det är så. Jag menar man kan ju utvecklas massor under en säsong. Eller om man tex har 29p i december är man ju näst intill garanterad att bli uppklassad poängmässigt under nästa tävling men man kan ä då hålla sig på samma nivå under hela säsongen.

Sina egna licenser kan man ju se. Men som organiserade klubb kan du inte se något. Du ser om hästen/ryttaren finns inlagda i systemet = har haft licens nångång, men det betyder inte att licenserna är aktuella.
 
@wrangler nu pratar vi nog om varandra, för jag hänger inte med alls..
Det jag menar är att man ska "hålla sej på rätt nivå". Oavsett häst och förening. Att medvetet gå in i en klass på låg nivå för att värma upp eller något sånt är inte schysst mot oss som faktiskt är på den nivån.

@doleron Flest sista-placeringar vinner? It is on! :D
 
Sina egna licenser kan man ju se. Men som organiserade klubb kan du inte se något. Du ser om hästen/ryttaren finns inlagda i systemet = har haft licens nångång, men det betyder inte att licenserna är aktuella.

Det var precis det jag menade. Håller mig helst borta från arrangörssidan av tävlingssystemet :D

För att återgå lite till trådstarten, när planerar ni att tävla för första gången i år?
 
Håller med Sthu om att rentspel alltid är bra. Men att ex en klubb/arrangör kan knacka nån erfaren i novis-klass på axeln o bara säga att det kanske är dags att tänka på att inte starta i dessa klasser - till nästa gång o i all välmening?

Min o hästens första tävling för iår blir WRUs Blueberry cup 19 april och sen Stockholm western riders cluds Open Doors helgen därpå om jag får tummen ur i tid o anmäler mig.
Sen helgen efter det så anmäler jag mig inte men om baksmällen fr Valborg inte är allt för hård åker jag ut till Jälla för att glo på Allbreeden på Uppland Spring Paint show =) Nån man kan hejja på där?
 
@wrangler nu pratar vi nog om varandra, för jag hänger inte med alls..
Det jag menar är att man ska "hålla sej på rätt nivå". Oavsett häst och förening. Att medvetet gå in i en klass på låg nivå för att värma upp eller något sånt är inte schysst mot oss som faktiskt är på den nivån.

Fast, jag pratar om Allbreedsklasser på ras/tävlingsorganisationernas tävlingar Tex AQHA, APHA, NSBA shower etc. Vilket var vad iaf jag diskuterade. Och där finns inga olika nivåer mig veteligen (?), iaf inte på de tävlingarna jag hålls. Så jag undrar hur du tycker att de tävlande ska agera då? När är man för duktig för att få vara med i en allbreedsklass??

Om ni diskuterar WRAS, alltså inte det som brukar kallas "Allbreedsklasser" (WRAS är redan till för alla raser) så är det en helt annan sak, vilket jag poängterat flera gånger.
 
Jag tror att @sthu pratar om samma sak som du, men menar på de ekipage som rider rashästar på hög nivå men "trots det" går in i allbreed.
 
Och ändå blir även de slagna av andra raser. Även i stora klasser. (med "rashästar" förmodar jag att du menar quarter och paint då, eftersom det ofta är andra renrasiga hästar med i allbreeds och inte bara korsningar).

Vilket säger mig att det är bra nivå på klasserna och hästarna som deltar. Oavsett ras.

Återigen, problemet verkar vara att ni antingen vill att allbreedsklasserna enbart ska vara öppna för deltagare upp till en viss nivå, eller att det ska finnas flera olika uppdelningar i allbreedsklasser på rastävlingar.
Inget av det är rimligt. Det är det WRAS är till för.

Faktum är att det har hållts tex "allbreed beginner" även på dessa tävlingar ibland. Dvs för ekipage upp till C nivå inom WRAS eller Novice ryttare. (jag gick tillbaka och kollade, och se där!)
Hur välbesökta av "övriga raser" var dom tror ni???
Det är samma fenomen som när det var ett jäkla gnäll på NSBA Scandinavia att inte alla världens raser var godkända att tävla, trots att vi försökte förklara gång på gång varför.
Så då öppnades klasserna för alla under ett par år och vad hände, inte en enda av annan ras ställde upp.

Allbreedsklasser på ras och tävlingsorganisationernas shower är Openklasser, öppna för alla. Det finns inte utrymme för en massa fler klasser för allbreeds på tävlingar där man faktiskt bara erbjuder dessa som en tjänst utöver det man är sanktionerad att göra och det organisationerna är till för.
Synd att det ska gnällas på tycker jag.
Vidare finns det knappast underlag att ha en uppdelning av allbreedsklasser på dessa tävlingar, det skulle bli en dubbel tävling och kräva mycket mer resurser (och även bli mkt dyrare) och det för klasser som inte skulle bära sig (för få deltagare i varje klass). Kom ihåg att man tex tävlar för samma domare som huvudklasserna vilket är en stor kostnad.
Som sagt, det är bla vad WRAS är till för, eller var iallafall från början. Att hålla tävlingar och klasser för alla raser och utbildningsnivåer.

Men det är intressant att se att det faktiskt ofta är rätt många deltagare i allbreedsklasserna samtidigt som WRAS-klubbarna ställer in sina tävlingar på löpande band.

Jag antar att min fråga är, ni som inte vågar ställa upp i allbreeds, varför tävlar ni inte WRAS?
 
Jag antar att min fråga är, ni som inte vågar ställa upp i allbreeds, varför tävlar ni inte WRAS?

Men det är det många som gör. Känner många jag träffat på WRAS tävlingar som gärna skulle tävla mer ex på sqha eller spha men som inte törs då de får tävla mot mkt med kvalificerade ekipage. I WRAS får "alla raser" tävla så vist händer det att man får tävla mot QH o Paint men de är på samma nivå som en annan. I regel på en QH/Paint rasshow är nivå inte utskrivet eller nämnt utan det är de okända anmälda som sätter nivån = allt från blåbär till SM vinnare beroende på vilka som startar i klassen. Kan ha fel med det är det som florerar i munnarna jag hört osäkerheten ifrån
 
Jag kan bara tala om min egna erfarenhet på allbreed och det är att det oftast bara är jag som är en allbreedryttare i de allbreed re klasser jag ställt upp i. Resten av startande är ekipage med qh, kan vara någon paint också. Men majoriteten qh. Dessa ekipage är ofta, inte alltid, men ofta, väldigt meriterade och använder allbreed som uppvärming inför de högre klasser senare under dagen.
Personligen skiter jag i vilka jag tävlar mot, tävlar för min egen skull, men jag vet att det är många allbreedryttare som skräms av startlistorna vilket gör att de inte vågar ställa upp. Hur det ser ut i andra grenar vet jag inte eftersom jag själv håller mig till re och ibland wr.

Jag tävlar wras och i princip alla andra tävlingar jag kan åka på i närheten. Dock tror jag som sagt att många inte vågar ta steget från wras till allbreed pga startlistan. Säger inte att man ska förbjuda vissa ryttare att starta vissa klasser, utan att det är tråkigt att fler inte vågat ta klivet
 
Hmm jag är inte riktigt säker men jag skulle tippa på att det ligger nånstans mellan c och b

Ja det enklaste vore väl att lägga dom klasserna efter alla "riktiga". Då försvinner ju uppvärmningsmöjligheten och förhoppningsvis får klasserna lite bättre status och lockar fler allbreedryttare :)

förr låg alltid dom klasserna och även ungdoms klasserna efter men då var de många som hade föräldrar som skolade hästarna först i stora klassen så dom yngre kunde rida.. oxå lite fel tycker jag.. :-)
 
Hoppas bilden fungerar.. ;-)
Jag och maya efter en vinst i pleasure (hade ingen bättre bild just nu.. )

jag har tävlat all-breeds en hel del i ett antal år på olika nivåer och testat de flesta grenar utan cutting, herd work å roping... :-)

wa i två år i trail (inte våra gren egentligen) pleasure och horsemanship även någon reining men har haft lite problem med byten på min dam som vi äntligen börjar få ordning på.. ;-)

annars har jag tävlat på Maya i: barrel race, pleasure, horsemanship, trail, reining även testat wr men i år siktar vi på cow horse.. :-)
Maya är korsning Paint/welsh cob på 11år.

har även en ren Paint (Svante) hemma på 7år som e sparsamt tävlad men gått trail och team sorting men siktar på pleasure m.m. på honom i år

har även en avkomma mellan dom som är tre nu och ev kommer ut på nån tränings tävling i slutet av 2015.. :-)



yYzsiKt5Gq
 
Hoppas bilden fungerar.. ;-)
Jag och maya efter en vinst i pleasure (hade ingen bättre bild just nu.. )

jag har tävlat all-breeds en hel del i ett antal år på olika nivåer och testat de flesta grenar utan cutting, herd work å roping... :-)

wa i två år i trail (inte våra gren egentligen) pleasure och horsemanship även någon reining men har haft lite problem med byten på min dam som vi äntligen börjar få ordning på.. ;-)

annars har jag tävlat på Maya i: barrel race, pleasure, horsemanship, trail, reining även testat wr men i år siktar vi på cow horse.. :-)
Maya är korsning Paint/welsh cob på 11år.

har även en ren Paint (Svante) hemma på 7år som e sparsamt tävlad men gått trail och team sorting men siktar på pleasure m.m. på honom i år

har även en avkomma mellan dom som är tre nu och ev kommer ut på nån tränings tävling i slutet av 2015.. :-)



yYzsiKt5Gq
IMG_20150128_072923_zpszo6xvkqc_1.jpg~320x480
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 081
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 186
Senast: hastflicka
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 167
Senast: mars
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 322
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp